On està la millora dels trens a l'Ebre??
Tant des de la Generalitat com des de Renfe s'ha intentat vendre l'obertura de la variant de Vandellòs com una millora per a les connexions ferroviaries amb l'Ebre. M'agradaria exposar diversos punts per intentar evidenciar que els usuaris hem sortit perdent.
Abans que res, s'ha de tenir en compte que des de 2016 els horaris de la r16 s'han dilatat en 3 ocasions per integrar i cronificar els retards. D'aquesta manera, a dia d'avui, tenim 10 trens Regionals per sentit que triguen entre 15 i 20 min més que al 2016 i 3/4 Euromeds des de l'Aldea-Amposta bonificats a preu de Regional. 150.000 usuaris van utilitzar l'Euromed en 3 anys (és pràcticament tota la població potencial a la que dóna servei l'estacio de l'Aldea-Amposta-Tortosa).
Quins són els canvis amb l'obertura de la variant?
Pel que fa als regionals no hi ha cap reduccio de freqüències però pràcticament tampoc de temps. La millora més gran no supera els 8 minuts fet que fa que seguim amb pitjors horaris que al 2016. Dit d'una altra manera: 20 anys de retard i 700 milions d'€ invertits en la variant no han servit ni per igualar els horaris que teniem per via única abans d'incloure'n els retards. És cert que la distància de trajecte ha augmentat però hem guanyat una doble via, i pels horaris sembla que seguim amb el coll de botella (hi ha trens que triguen temps diferent en fer el mateix recorregut entre dues estacions com abans).
En Alta Velocitat hem perdut els 3/4 serveis euromed (la Generalitat diu que ni pagant ells els volien mantenir i Renfe diu que la Generalitat no va voler seguir pagant). Hem guanyat un Talgo pel matí i un servei Avant que fa Tortosa-Barcelona a les 6:20 del matí i la Baixada a les 18:30. Els temps de viatge són realmemt increïbles (estalviem quasi una hora respecte als regionals), però abans tenim 4 euromeds per sentit a 12€ i ara un únic Avant a 25€. Si no viatges més de dos cops per setmana els abonaments només et rebaixen el preu fins a 16€.
Hem perdut en oferta ja que hem passat de 4 a 1 tren d'alta velocitat. Em costa molt de creure que aquesta mateixa unitat no pugui donar 4 serveis al dia com ho fan les 449 i per tant interpreto que és falta de voluntat de Renfe i/o Territori (sumada a la ignorància dels polítics de l'Ebre). Que passa amb la gent que viatja a la tarda? Fa falta com a mínim una altra freqüència a la tarda, i una a mig matí per fer el Bcn-Tortosa. I veurem que passa amb la capacitat, perquè els R16 són quasi sempre de doble composició i el servei Bcn-Tortosa es divideix a Camp de Tgn des amb una s121 cap a Lleida i una altra a Tortosa.
El que ens havien venut com la flamant arribada de l'Alta Velocitat a l'Ebre ha arribat com una sensació agredolça. Ens havien promès 4 avants i recuperar els horaris de 2016 i tindrem UN únic Avant (i a partir del 3 de febrer), que em sembla clarament insuficient, i una mínima millora de temps en regionals. I no sé, de fet, que passarà amb les 449.
Al final crec que tot quedarà en la foto dels polítics per dir "mira que bé, ajuden a la pobra gent de l'Ebre". Les millores per a l'usuari són insignificants i si trobar bitllet per a un euromed a vegades era complicat, veurem si la venda dels bitllets de l'Avant no acaba com los juegos del hambre. Tandebò ens posin més Avants i millorin els temps dels regionals en una segona fase però l'experiència em diu que hi desconfïi.
Pd: és el meu primer comentari al fòrum. Perdoneu si m'he allargat massa però penso que el tema és d'interès i que hi ha molt poca info si no vas a buscar-la, perquè s'ha fet tot tant tard i tant corrents i de pressa que la notícia ha quedat camuflada per investidures i altres plats llençats pel cap a només 10 dies de l'obertura de la variant.
Salut!