torres997 wrote: ↑Thursday 23/04/2020 10:39
Trobo que és una currada i que t'ha quedat molt bé i molt estilitzat!
Personalment, però, vec aquest estil més d'àmbit decoratiu que no pas funcional, ja que, tot i estar correctament encarat al nord, les distàncies i les direccions de les línies estan molt distorsionades. Crec que, de cara a l'usuari, és molt més eficaç i intuïtiu un diagrama de línies de tipus octolinear (com els oficials de l'ATM o TMB), tot i no estar el nord encarat verticalment.
Tot i això, repeteixo: trobo que t'ha quedat molt bé.
Algunes observacions:
- Vec que no has indicat l'enllaç L3-TRAM a Zona Universitària, i en canvi sí d'altres del mateix estil, com el Rodalies-FGC a Bellvitge/Gornal, el R2-R4 a Montcada i Reixac o el L4-Renfe a l'Estació de França.
- Personalment el terme "Central" per referir-se a les estacions de Rodalies no m'acaba de convèncer, i no acabo d'entendre per què en algunes hi apareix ("Badalona Central", "Sant Adrià Central" o "El Prat Central") i en altres no ("L'Hospitalet" o "Sant Joan Despí").
- M'ha agradat la referència de "Floresta Pearson".
- L'estació superior del funicular de Montjuïc crec que s'hauria de continuar anomenant "Parc de Montjuïc", nom més aclaridor. I en el cas de "Barceloneta França", posar "Barceloneta | Estació de França".
La qüestió és la següent, com a usuaris, ens importa més com les línies es relacionen entre si, en lloc de la forma i mida reals d'aquestes relatives al món real, i més tenint en compte que, generalment, les línies són subterrànies i que quan estem realitzant els viatges en metro normalment no pensem per quins carrers passem exactament sinó el que pensem exactament és en els noms de les estacions i si hem de transbordar, quines estacions utilitzem per fer aquest moviment.
Per tant, encara que això que hagi dit sigui incongruent amb el fet que hagi posat el nord en el lloc on correspon (en aquest cas és un indicador bàsic de la forma de la xarxa, i també els rius i el mar, rés més), no interfereix amb les raons que he exposat a l'anterior paràgraf.
L'objectiu del plànol és provar d'evitar línies zigzagejants i donar pas a un diagrama fluid, agradable a la vista (encara que aquí els noms de les estacions m'han sortit massa petits, però bé, prototips
).
En Max Roberts, en una de les seves conferències, va posar com a exemple París (i poso aquest també perquè al twitter oficial del fòrum es fa molt ressò d'assumptes sobre xarxes franceses
). Si veieu el diagrama oficial de la RATP, és horrible, les línies 2 i 6 que formen una circumvaŀlació entre Etoile i Nation, amb la línia 1 com a "diàmetre" d'aquest cercle, van zigzagejant, i encara que a la vida real també zigzagejen, resulta més fàcil comprendre la xarxa quan es crea aquesta circumvaŀlació simbòlica. Ell també va fer una referència a la línia 4, una de les més utilitzades.
Barcelona és un cas singular, i cal respondre a aquestes singularitats amb un disseny adequat. Si ens referim Barcelona com a l'àrea metropolitana (és a dir, comptant tots els municipis que en formen part), queda en evidència que la xarxa ferroviària és més densa en la seva part sud-est, els diagrames oficials se centren en aquesta part.
Si, amb el nord en la posició correcta dibuixem una forma imaginària que envoltés la part més densa ens sortiria un rectangle molt allargat i girat 45 graus, i amb el mar ocupant una bona part és normal que el més sensat per tal d'ocupar la major part del paper apaisat és canviar la orientació. En canvi la cosa sembla més compensada si afegim la resta de la xarxa ferroviària dins l'AMB, és a dir, Ferrocarrils Generalitat i RENFE fins a Castellbisbal i Cerdanyola. Cal dir que Rubí que no hi forma part he hagut d'afegir-lo perquè quedaria un buit lleig.
Això en quant a la forma però no és res perquè el més important és fer saber als ciutadans que l'Àrea Metropolitana de Barcelona té aquesta extensió, i més encara amb la implantació de la tarifa plana metropolitana, i que poden realitzar més viatges. En el meu cas un dia que havia d'agafar l'A 4 a Cerdanyola no recordava que podia utilitzar la meva T-Jove d'una zona fins que un company m'ho va recordar. Cal dir també que, segons estudis de mobilitat de l'Àrea Metropolitana, ciutats com Santa Coloma, Badalona i l'Hospitalet (i per extensió segur que Sant Adrià, Cornellà, Esplugues...) la majoria dels usuaris utilitzen el transport públic per fer desplaçaments interns (dins del mateix municipi).
En quant a les teves observacions, sí, és veritat que està la incongruència amb Zona Universitària sense enllaç amb TRAM marcat i en canvi que a Montcada sí que ho he fet amb les estacions de la línia de Girona i Manresa. I els noms, bé, són llicències, algunes perquè m'agraden més, altres perquè de tota la vida s'ha anomenat així, altres per raons desconegudes.
Ah i el terme "central" està basat en les estacions dels Països Baixos, per exemple "Rotterdam Centraal" o "Amsterdam Centraal", i també amb el terme "Hauptbahnhof". Perquè? Cal distingir "centre" de "central", el primer el relaciono més amb el centre d'una ciutat en el sentit de posseir la propietat de ser un lloc cèntric, i el darrer amb el nucli d'una xarxa de transport no necessàriament en el centre de la ciutat. Per acabar amb aquest tema nomenclatures m'agradaria citar aquest missatge d'en Javi M:
Javi M. wrote:Els noms d'estació que contenen "Centre", no tenen gaire sentit a municipis tan grans con L'Hospitalet o Santa Coloma. Tampoc no entenc la necessitat de que cada municipi hagi de teneir al menys una estació amb el nom del municipi.
L'Hospitalet, per exemple, ni te un sol "centre", ni l'estació de Just Oliveras es trova ben bé al centre històric. El mateix passa a Cornellà, on si bé és cert que Cornellà Centre és l'estació més propera al centre antic de la ciutat, és paradoxalment la menys cèntrica de totes, atenent l'entorn urbà on es troba. Aquest nom tan artifical es deu a que no existia cap altre nom "tradicional" per a referir-se a aquella zona, més enllà de "l'estació" (que probablement hagués estat el nom més addient).
O si no, podiem també anomenar "Barcelona Centre" a Pl. Catalunya...