Fa poc vaig veure a la finestreta del Twitter unes fotos dels 8000 d'FGC, els ex-Appenzeller Bahnen. He fet una mica d'indagació en l'història d'aquells trens, i l'història de tot aquí es molt enrevessada.
Els Appenzeller Bahnen en realitat es un conjunt de línies de tren que es van anar amalgamant i fins l'any 1988 no es va unificar lo que avui es la principal xarxa de via mètrica d'uns 60 i pico km centrada al voltant d'Appenzell (la principal vila comunicada amb la xarxa de via mètrica) i St. Gallen i Gossau (a on hi ha enllaç amb les línies principals dels ferrocarrils federals). Des-de llavors l'empresa ha anat integrant més línies, la majoria sense connexió a la xarxa principal i amb diferents amples de via, algunes amb cremallera.
Els trens que va comprar FGC com a sèrie 8000 eren germanes de les unitats d'un sol cotxe de quatre eixos numerades 27 a 30 que van ser comprats per la Appenzeller Bahn (sic), que era llavors només la línia de Gossau a Appenzell, quan aquesta va ser electrificada a l'any 1933. Eren uns automotors molt moderns i potents per l'època, i van tenir una vida molt llarga, restant en servei regular fins l'any 1985. Es formaven trens amb aquests automotors i cotxes remolc.
L'any 1947 aquella empresa es fusiona amb la línia Appenzell-Weissbad-Wasserauen, que es va inaugurar amb servei elèctric a l'any 1912. Poc després a l'any 1949 van comprar dos trens més, aquest cop dos trens complets, cadascun amb un automotor, un remolc i un remolc amb cabina. Els automotors van rebre els números 44 i 45.
Aquests dos trens de 1949 finalment van ser els que es van vendre a FGC a l'any 1995. Llavors, com que eren dos trens "únics", els Appenzeller Bahnen no conserven cap tren idèntic. Pèro, sí es conserva l'automotor 41 de 1933, germà dels 44 i 45, ara de nou amb la numeració original 30 i nomenclatura "Appenzeller
Bahn". Aquest, apodat "S'Drissgi" (que vol dir "el trenta" en dialecte) ara fa serveis especials a la xarxa de les Appenzeller Bahnen, i es el que veieu a la foto a sota.
Tot i això, em sembla una llàstima que no s'hagi conservat cap dels trens de 1949, els 8000, que tenien una estètica una mica diferent i més moderna, a més amb tot el tren al mateix disseny.
Per aclarir-se millor, aquí teniu la xarxa actual de les Appenzeller Bahnen. Fixeu-vos que fins a dia d'avui es fa el servei Gossau-Wasserauen, i St. Gallen-Appenzell (perllongat des-de St. Gallen a Trogen quan es va integrar aquella línia), llavors preservant els itineraris tradicionals. La línia negra gruixuda es un autobus.
Appenzell es una regió molt pintoresca, amb colines suaus i pics dels prealps, alguns d'ells accessibles amb telefèrics. És una regió menys coneguda pel turisme internacional que no els alps i la Suïssa central.