Restauració i museització de material històric de FGC

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Restauració i museització de material històric de FGC

Post by metring »

http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... mallera.do

FGC presenta la restauració de la locomotora de vapor Monistrol i del cotxe saló de l'antic Cremallera


El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, presentarà dilluns dia 6 de febrer la restauració de la locomotora de vapor Monistrol, construïda l’any 1891, i del cotxe saló per a viatgers especials i visites d’autoritats de l’antic Cremallera de Montserrat, construït l’any 1928.
L'acte comptarà amb la presència de l'alcalde de Monistrol de Montserrat, Joan Miquel Rodríguez, i del president del Consell Comarcal del Bages, Agustí Comas.

Els assistens podran veure les dues peces històriques en el nou emplaçament instal·lat a l'estació de Monistrol Vila.

06-02-2017 11.00 | Estació de Monistrol Vila del Cremallera de Montserrat (Polígon El Tortuguer, s/n) | Monistrol de Montserrat (Bages) | Catalunya central
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, presentarà la restauració de la locomotora de vapor Monistrol i del cotxe saló d’autoritats de l’antic Cremallera de Montserrat.
User avatar
UT440_132M
N10
N10
Posts: 3951
Joined: Monday 03/03/2008 17:18
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contact:

Re: FGC presenta la restauració de la Monistrol i ...

Post by UT440_132M »

metring wrote:http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... mallera.do

FGC presenta la restauració de la locomotora de vapor Monistrol i del cotxe saló de l'antic Cremallera


El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, presentarà dilluns dia 6 de febrer la restauració de la locomotora de vapor Monistrol, construïda l’any 1891, i del cotxe saló per a viatgers especials i visites d’autoritats de l’antic Cremallera de Montserrat, construït l’any 1928.
L'acte comptarà amb la presència de l'alcalde de Monistrol de Montserrat, Joan Miquel Rodríguez, i del president del Consell Comarcal del Bages, Agustí Comas.

Els assistens podran veure les dues peces històriques en el nou emplaçament instal·lat a l'estació de Monistrol Vila.

06-02-2017 11.00 | Estació de Monistrol Vila del Cremallera de Montserrat (Polígon El Tortuguer, s/n) | Monistrol de Montserrat (Bages) | Catalunya central
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, presentarà la restauració de la locomotora de vapor Monistrol i del cotxe saló d’autoritats de l’antic Cremallera de Montserrat.
I serà material estàtic? O sortirà a córrer en dies concrets, com es feia fins fa poc a Núria, amb els BEH i el cotxe saló?
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a
User avatar
ortegote
N8
N8
Posts: 1231
Joined: Tuesday 25/06/2013 18:11
Location: a prop d' ADIF
Contact:

Re: FGC presenta la restauració de la Monistrol i ...

Post by ortegote »

Ara m'he perdut.
FGC no te una locomotora que es diu Monistrol? la 209.
Que volen dir aquesta o una del Cremallera de Montserrat? per que per la data de construcció ni la linia d'Igualada estava Inagurada.
Si les posen a Monistrol Vila entec l'estació original on tenen el petit museu del Cremallera i per tant seran peçes estatiques.
Salutacions.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: FGC presenta la restauració de la Monistrol i ...

Post by metring »

http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... l_Vila.pdf

Un fragment:

El conjunt de locomotora i cotxe va ser cedit gratuïtament a FGC per les filles del matrimoni format per Ramon Font i Carme Besora, que el conservaven a la seva finca privada de Balsareny (Bages). El juliol de 2016 el conjunt es va traslladar de la finca a l’estació de Monistrol Vila, on s’ha instal·lat un emplaçament davant de la sortida del passadís que va del pàrquing de cotxes a la zona del bar de l’estació, on hi ha les taquilles de venda.
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: FGC presenta la restauració de la Monistrol i ...

Post by genissimon »

Regió-7, 6 de febrer de 2017 wrote: Monistrol posa de llarg una màquina i un vagó de l'antic cremallera restaurats
Aquest dilluns s'ha dut a terme l'acte de descoberta davant l'estació de Monistrol-Vila
[...]
I sí, la número 209 de la CGFC es diu Monistrol com la número 2 de la FMGP.

Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Restauració material històric d'FGC

Post by 122-042-132 »

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), va adjudicà a Tradinsa la revisió, manteniment i actuacions de seguretat als automotors històrics 409-809-507.

Tradinsa va procedir al mantenint de l’estètica de la unitat dissenyada el 1944, utilitzant materials i components equivalents als originals. Així, el projecte inclou: Reparació dels cops i deformacions del cotxe; Revisió i reparació de l’estructura afectada (bastidor i xapa); Revisió, reparació i posta a punt de bogies, instal·lació elèctrica i pneumàtica, mecanisme de fre…; Reposició i reparació dels elements d’interiorisme afectats (revestiments, seients, vidres, portes…) i coberta; Pintat exterior del cotxe; Actuacions i modernitzacions per a millores en la seguretat a l’automotor històric a les instal·lacions elèctriques, pneumàtiques i diverses.

Un cop finalitzat els treballs de manteniment, que s'han allargat un any i mig més del previst, a novembre de 2019 s’entreguen els automotors històrics a FGC.
I FGC, un cop realitzades les proves de posada a punt i funcionament, te guardada la composició històrica de "Granotes" (409-809-507) a la cotxera de Rubí (tancats), just devant mateix de la parella de "Pericos" (606-620) que podeu veure, sí us acosteu al COR de Rubí.

A l'espera de poder celebrar, amb sortides de vallparadís fins Les Planes, els cent anys de l'arribada del "Tren de Baix" ó "l'Elèctric", a Terrassa.

Cal comentar que estaba prevista la sortida de les Granotes aprofitant i dins dels actes de la Fira Moderista d'enguany; malauradament i pels motius de la pandèmia, finalment la Fira Modernista ha estat cancel·lada i postposada a l'any 2021. Esperem que la Granota surti abans. Salut!
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by metring »

https://twitter.com/FGCcorporatiu/statu ... 43715?s=20


FGC adjudica les obres per construir una nau per a vehicles històrics a l’estació de Martorell Central

• En aquest espai FGC conservarà i exposarà més d’una vintena de locomotores, cotxes i vagons que formen part del patrimoni històric de la companyia
• L’edifici comptarà també amb un espai per a petites peces històriques, una sala d’actes i serà visitable a partir de l’any que ve
• A més del condicionament i modernització d’espais expositius, FGC també treballa per disposar d’una unitat de tren històric en estat de circulació a cadascuna de les seves línies
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat les obres de construcció d’una nau a l’entorn de l’estació de Martorell Central de la línia Llobregat-Anoia per a conservar i exposar una part del patrimoni històric de la companyia. Amb el nom de “L’espai de la via mètrica”, en aquesta nau s’exposaran alguns dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia, més d’una vintena de peces preservades per Ferrocarrils que inclou locomotores, cotxes i vagons.
Disseny exterior de la nova nau que es construirà al costat de l’estació de Martorell Central.
L’edifici es construirà a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament de l’estació. Amb una superfície de 2.200 m2, la nau tindrà 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrà capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.

A més, l’edifici comptarà amb un espai per a petites peces històriques, una sala d’actes, un magatzem i serà visitable a partir de l’any que ve. Per facilitar l’accés de les persones que vulguin visitar l’espai, l’entorn de la nau també s’urbanitzarà i s’integrarà amb la resta d’espais del voltant: s’adequarà una àmplia vorera d’accés a l’edifici amb plantació d’arbrat, enllumenat exterior i creació d’una zona verda de prop de 2.900 m2.
La preservació del material històric de la companyia
La nova nau que es construirà a Martorell Central se suma als altres espais expositius que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles històrics. Així, ha ampliat i condicionat l’espai de “La Cotxera de Rubí”, situat davant de l’antiga estació de Rubí de la línia Barcelona-Vallès i on es preserven vuit vehicles històrics d’aquesta línia. Aquest espai serà visitable aquest any. Ubicada al Centre Operatiu de Rubí també s’ha construït “La Nau del tren històric del Vallès” per preservar en el seu interior l’Automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona; una unitat de la sèrie 400, construïda als anys 40; i una unitat de la sèrie 111, construïda a l’inici dels anys 80. Tots aquests espais tindran connexió directa amb la xarxa de Ferrocarrils.


Pel que fa a la línia Lleida-La Pobla, FGC també disposa de l’espai expositiu “El Moll de la Pobla”, on juntament amb l’Ajuntament de La Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja es trobaven a l’estació: dues grues i una aiguada (grua d’aigua).
“Totes aquestes actuacions”, destaca el president d’FGC, Ricard Font, “tenen una voluntat clara: apropar a la ciutadania el patrimoni històric d’FGC. No només cal preservar aquesta cultura ferroviària, sinó recuperar-la, compartir-la i divulgar-la”. En aquest sentit, tal com inclou l’Agenda Estratègica 10/30 de la companyia, “estem ultimant els detalls d’un nou Pla de Patrimoni d’FGC, un pla que haurà de definir les actuacions per als propers anys i les estratègies per al període 2020-2030. Des de la seva creació, FGC ha seguit una política estructurada i sostinguda en el temps de preservació del seu patrimoni industrial i cultural, i amb aquest pla volem posar-ho de relleu: hem fet un esforç molt important per a recuperar, mantenir i compartir el patrimoni ferroviari, material i immaterial, del nostre país”.
El condicionament i modernització d’espais de preservació, expositius i d’interpretació és només una de les línies de treball del pla d’FGC, que també treballa en el fet de disposar d’una unitat de tren històrica en estat de circulació a cadascuna de les seves línies i poder fer circulacions comercials amb persones usuàries.
En aquest sentit, Ferrocarrils ha completat la revisió i rehabilitació tècnica i de seguretat d’un tren preservat de la sèrie 400, construït als anys 40 als Tallers de Sarrià i popularment conegut com “Granota” pel seu característic color verd i els grans fars a la part frontal. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per quatre cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX.
28 de gener de 2021
User avatar
Renfe445
N10
N10
Posts: 4442
Joined: Thursday 16/08/2012 19:33
Location: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contact:

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by Renfe445 »

"Restauració material històric Línia Catalunya FGC"

S'obliden de la 211, el 3000, etc. :nose
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by 122-042-132 »

S'han adjudicat les obres per construir una nau per a vehicles històrics a l'estació de #Martorell Central, on conservarem i exposarem més d’una vintena de locomotores, cotxes i vagons del patrimoni històric d'#FGC , entre d'altres hi haurà el 211 i el 5000 (no 3000), i d'altres.

En aquest espai de Martorell s’exposaran alguns dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia d'FGC. A Rubí s'han habilitat d'altres espais expositius pels vehicles històrics de la línia Barcelona-Vallès.

Salut!
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by wefer »

Aquí el PDF amb tota la informació.
Fantàstica notícia!!
20200128_nau_martorell_central-1.pdf
(640.73 KiB) Downloaded 395 times
Sent from my SM-A405FN using Tapatalk

User avatar
ortegote
N8
N8
Posts: 1231
Joined: Tuesday 25/06/2013 18:11
Location: a prop d' ADIF
Contact:

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by ortegote »

Es que de 3000 MAN no queda ni uno, eran 6 en total 2 se vendieron a FGV, 2 a FEVE y dos a la reserva para hacer trenes especiales y por nevadas salir al rescate, al final creo que de esos 2 uno se desguazo y el otro se fue a Peru.

FGC de 3000 MAN no tiene ninguno, por suerte el 5000 NAVAL sin reformar tienen un coche motor y un remolque cabina, de los 5000 Reformados tampoco tienen nada.

Sinceramente a esta Nave o Museo le tengo ganas me ilusiona pero se que un poco de bluff va a ver por que no sera un gran museo, pero espero que si una bonita colección, espero que tengan una zona de objetos.

Otro tema a saber es si el material de Montserrat lo pondrian en esta nave a cubierto, se que tienen su pequeño espacio, pero me gustaria tener todo en un buen sitio.

Con un poco de ganas FGC pudo tener un gran museo de via estrecha, me contento con una bonita colección.
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by 122-042-132 »

Bona nit Ortegote

Per anant fent boca, potser ja ho coneixes, però per sí no, arribat a La Pobla de Lillet i en tindràs un tast.

Visita l'exposició permanent de material motor, tracció i mòbil situat al costat mateix de l'estació del Tren del Ciment, gaudiràs. Salut!

enllac: https://www.trendelciment.cat/activitat ... ial-mobil/
User avatar
Sèrie EV-E801
N5
N5
Posts: 104
Joined: Friday 25/03/2022 9:10

Restauració material històric d'FGC

Post by Sèrie EV-E801 »

Hola,
Sembla que ja han traslladat la 211.04 al nou espai via mètrica de Martorell. Pot ser que algú ja ho hagués dit abans.
Deixo una foto de listadotren.es on es veu: https://www.listadotren.es/motor/showphoto.php?id=18535
Salut
:riure
User avatar
robertotlh
N7
N7
Posts: 324
Joined: Thursday 15/10/2015 14:47

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by robertotlh »

Sèrie EV-E801 wrote: Tuesday 12/07/2022 13:02 Hola,
Sembla que ja han traslladat la 211.04 al nou espai via mètrica de Martorell. Pot ser que algú ja ho hagués dit abans.
Deixo una foto de listadotren.es on es veu: https://www.listadotren.es/motor/showphoto.php?id=18535
Salut
Està impecable no? No sembla que hagin passat 13 anys. O ha estat restaurada?
Miquel
Administrador
Posts: 4428
Joined: Monday 14/05/2007 19:17
Location: Barcelona

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by Miquel »

robertotlh wrote: Tuesday 12/07/2022 17:50
Sèrie EV-E801 wrote: Tuesday 12/07/2022 13:02 Hola,
Sembla que ja han traslladat la 211.04 al nou espai via mètrica de Martorell. Pot ser que algú ja ho hagués dit abans.
Deixo una foto de listadotren.es on es veu: https://www.listadotren.es/motor/showphoto.php?id=18535
Salut
Està impecable no? No sembla que hagin passat 13 anys. O ha estat restaurada?
L'han rentat ;)
El metro de Barcelona amb motoristes!
User avatar
UT440_132M
N10
N10
Posts: 3951
Joined: Monday 03/03/2008 17:18
Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
Contact:

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by UT440_132M »

I la que hi havia a la Molina, com ha acabat? A part de plena de grafitis?
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m

PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3

https://www.youtube.com/c/N152a
User avatar
robertotlh
N7
N7
Posts: 324
Joined: Thursday 15/10/2015 14:47

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by robertotlh »

UT440_132M wrote: Tuesday 12/07/2022 22:08 I la que hi havia a la Molina, com ha acabat? A part de plena de grafitis?
Segons en Joan Carles Salmerón ja la van desballestar. Mantenir-la on era constituia un perill
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by 122-042-132 »

Podem ser crítics i cal ser crítics amb la Administració, ja que dedica recursos públics, pel manteniment, en aquest cas del Ferrocarril, i també del patrimoni històric corresponent; però cal recòneixer l'esforç per part de FGC en mantenir aquest patrimoni, encara que ara sigui només estàtic; i darrerament hi ha hagut un esforç inversor pel seu manteniment.

S'acaben d'entregar restaurades a nivell estàtic, però un treball prou digne:
Les locomotores Berga, Olot, Monistrol (Catalans) i Garrat, veureu quin goigs faran a la nova nau-museu de Martorell.
També, en un estat impecable, com a mínim exteriorment, tenim la 211. Caldria saber sí mecànicament està en condicions de circular.
A part tenim els cotxes "trompeters" i "martorells", i alguns vagons de mecaderies.
I no oblidem el 5000, la Alsthom, ni la "patxanga". Esperem que alguna d'aquestes locomotores o UTE ens permetin gaudir-les viatjant.

A nivell de Rubí, tenim la composició "granota", en perfecte estat de marxa (no sé a què esperen per fer viatgers històrics, de tant en tant), i en un estat impecable, tant estèticament com de conducció.
A part tenim els dos "pericos", el furgó 3, que necessiten urgentment una gran revisió, en especial aquest darrer.
El demés, Brill 18 i Brill 301(ex 305), que inexplicablement porten anys sense funcionar, però que estèticament estan correctes. I caldria una intervenció per assegurar la UTE 111; ja que comença a portar massa temps aturada, i aixó no és gens bo, pel material.

No oblidem finalment el vagons tremuja i el vagó plataforma contraincendis, que fins no fa gaire presentaven un bon aspecte, estèticament parlant.

Per tant, podem dir, en general, bona feina, però cal ser exigents; i sobretot demanar circulacions històriques.

Salut!
xevi
N7
N7
Posts: 608
Joined: Wednesday 05/10/2005 18:43

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by xevi »

Correcte!! Tampoc oblidem el Tren dels llacs, els vehicles històrics del Cremallera de Núria, la nau de vehicles històrics del Tren del Ciment o el cremallera de Montserrat (locomotora vapor + vagó reial). Tampoc hauriem d'oblidar el funicular de Vallvidrera que es troba a Vilanova.
No està gens malament tot i que la majoria, voldriem veure aquest material en estat de marxa.
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by genissimon »

FGC cedeix a l'ajuntament de Guardiola de Berguedà la locomotora Alsthom 705:

https://twitter.com/delcatcentral/statu ... 3416661000

Només puc dir que la pedestalització de vehicles ferroviaris condueix inexorablement al seu desballestament.

Salut.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”