Trens i estacions abandonades o en estat d'abandonament
Re: Trens i estacions abandonades o en estat d'abandonament
També queda Sant Ildefons RENFE, on van deixar de parar trens en algun dia indeterminat (coexistien metro i RENFE encara quan la línia 5 va arribar a l'estació de Cornellà?), però encara així les guies de la EMT-AMB encara a l'any 2000 posava que encara existia, i que es podia enllaçar des de Sant Ildefons L5.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Re: Trens i estacions abandonades o en estat d'abandonament
Actualitzo
Estacions abandonades, en estat d'abandonament o fora de servei:
Província de Barcelona:
Rodalies/Renfe:
-Barcelona-Clot (al C/Escultors Claperós, diferent de Clot-Aragó i en superfície -queden restes dels tallers que tenia-)
-Barcelona-Poblenou (a Passeig Taulat, en algun punt entre Bilbao i Provençals, però no en queda res)
-Barcelona-Vilanova (l'Estació del Nord)
-Barcelona-Magòria (a Gran Via cantonada Moianès, molt a prop de l'actual estació de FGC de Magòria-La Campana, és l'estació original de CGFC, en superfície, suprimida fa molts anys, ja que Plaça Espanya és més cèntrica -l'edifici existeix i està protegit-)
-Barcelona-Plaça Catalunya (estació original de la línia de Vilafranca, en superfície i totalment diferent de l'actual, crec que estava entre Rambla Catalunya i Balmes, va ser substituïda fa més de 100 anys per l'actual de Passeig de Gràcia quan es va connectar la línia de Vilafranca amb l'Estació de França -no en queda res-)
-Barcelona-Sants (original, situada a la plaça de Sants -no en queda res-)
-Santa Coloma de Gramenet (a l'alçada del pont del Passeig de Santa Coloma, fa anys que no en queda res)
-Martorell-Coromina (R4, entre Martorell i Castellbisbal, estació original de Martorell de l'actual R4 abans de fer el primer pont del Llobregat, situada a Castellbisbal, relativament a prop de l'estació de FGC de Martorell-Vila. L'edifici ara és una casa particular)
- Estació de Vallcarca, entre Sitges i Garraf – R2 Sud
- Estació de Castellarnau, entre Terrassa i Sabadell Arnau – R4
- Estacions de Torrebonica, Llerona, Sant Ildefons i Castellgalí, estacions que van tancar als anys noranta a causa de la “gran renovació de Rodalies” on es deia que aquests baixadors estaven situats en indrets on no hi havia suficient població. A l’última, fa uns anys hi va haver un tràgic accident en xocar dos trens de l’R4, entre Sant Vicenç de Castellet i Els Comtals.
- Estació Montcada i Reixac, entre Montcada Bifurcació i Montcada Ripollet – Sant Joan, tancada a causa de la proximitat d’una altra estació a cent metres – R3
- Estació d’Aigües de Ribes, entre Campdevànol i Ribes de Freser. Es troba en estat ruïnós i la principal funció era donar servei a l'hotel Montagut situat molt a prop i avui dia també tancat.
- Estació d’Urtx-Alp que, tot i estar operatiu, està en runes. Es troba entre la Molina i Puigcerdà. Després d’aquest baixador també s’hi troba Queixans, una altra estació fora de servei on l’edifici de viatgers està ocupat per un restaurant.
- Estació Premià Nord, només queda l’estructura de Ciment entre Vilassar de Mar i Premià de Mar – R1
- Estació de Barcelona – Vilanova, situada sota el Teatre Nacional de Catalunya, es va construir el 1972 i està totalment equipada per prestar servei, però mai va arribar a fer-ho. L’any 2016 va ser notícia per un incendi en les seves instal·lacions.
- Estació del Baricentro, es troba sota el centre comercial Baricentro, té andanes i la instal·lació corresponent, però encara que es va construir el 1982, tampoc ha arribat a entrar en servei mai.
- Estació “fantasma” de l’AVE al Prat de Llobregat: és una estació completament acabada, però que mai ha entrat en funcionament. Es va construir el 2008.
- Baixador de Taradell – Mont-Rodon, ara convertit en sots estació elèctrica.
- Altres estacions com Olesa de Montserrat o Els Comtals van anar desapareixent.
Metro TMB:
- Correus, entre Jaume I i Barceloneta – Línia 4 (20/02/1934 - 20/03/1972)
- Banc, entre Jaume I i Barceloneta – Línia 4 (No inaugurada)
- Gaudí, entre Sant Pau I Dos de Maig i Sagrada Família – Línia 5 (No inaugurada)
- Ferran, entre Liceu i Drassanes. Va estar operativa entre 15/04/1946 i 01/03/1968.
- Bordeta (10/06/1926-23/12/1983) es troba entre Plaça de Sants i “Bordeta Cotxeres”, d’aquesta última ja no en queden restes.
FGC:
- Estació de Sabadell – Rambla: s’utilitza com a centre formatiu per als empleats de FGC i per simulacres d’incendi. Va deixar de funcionar a causa del nou túnel que es va crear en aquella ciutat.
-La Puda (R5, entre Olesa i Aeri de Montserrat)
-Monistrol-Cremallera (R5, entre Monistrol de Montserrat i Castellbell i el Vilar)
-Callús (al ramal Manresa-Súria)
-Santpedor (al ramal Manresa-Sallent, l'estació va quedar fora del traçat perquè van fer una variant, i ara no en queda res)
Província de Girona:
-Platja de Garbet (entre Llançà i Colera)
-Peralada (entre Figueres i Vilajuïga)
-Tonyà (entre Sant Miquel de Fluvià i Vilamalla)
Província de Lleida:
-Raïmat (entre Lleida i Binéfar, oberta, però ja no hi paren trens)
-Almacelles (entre Lleida i Binéfar, oberta, però ja no hi paren trens)
-Térmens (original, l'actual està en un altre emplaçament)
-Palau-Puigcercós (original, l'actual està en un altre emplaçament)
-Salàs de Pallars (original, l'actual està en un altre emplaçament)
Província de Tarragona:
-La Canonja (entre Tarragona-Classificació i Vila-seca)
-Garcia (entre Móra la Nova i Ascó)
-Mianes (entre Tortosa i Freginals per l'antic traçat)
-Santa Bàrbara (entre Tortosa i Freginals per l'antic traçat)
-Freginals (entre L'Aldea-Amposta i Ulldecona)
-Salou (traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Cambrils (antiga, traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Mont-roig del Camp (traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-L'Hospitalet de l'Infant (antiga, traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Vandellòs (entre L'Hospitalet de l'Infant i L'Ametlla de Mar)
-El Morell (línia Reus-Roda, tancada)
-La Secuita-Perafort (línia Reus-Roda, tancada, en el seu lloc actualment hi ha l'estació de Camp de Tarragona)
-El Catllar (línia Reus-Roda, tancada)
-La Riera de Gaià (línia Reus-Roda, tancada)
-La Pobla de Montornès (línia Reus-Roda, tancada)
Trens abandonats o en estat d'abandonament:
Rodalies/Renfe:
- Mora la Nova: 6 cotxes Estrella abandonats des de 2009 (el 2015 van ser desballestats sis més)
- Tallers de Vilanova i la Geltrú: la resta dels cotxes 030R i 060M, unitats 447 accidentades a Mataró l’any 2012. Possiblement també hi ha una 440R o una 470 abandonada.
- Tallers de Sant Andreu Comtal: des del 2009 hi ha l’única 440 original a Catalunya, concretament la 131M. Teòricament està preservada pel Museu de Vilanova però continua abandonada. També hi ha alguns cotxes Elipsis i 4 cotxes Catalan Talgo des de 2013. A l’altra part del taller continuen les restes del cotxe 059M de la 447 accidentada a Mataró, la part del remolc del mateix tren abandonat a Vilanova.
- Entre l’estació de Puigverd – Lleida i Lleida Pirineus es pot veure un 594 que segons el llistat listado.es, és la unitat 107M que va patir un incendi a Vilavella el 2011.
Metro TMB:
- Cotxeres del Triangle: des del 2009 l’única composició que queda del 1100 és concretament la 1169M R1418 1170M. També hi ha la resta de la composició dels cotxes 1171M i 1172 de la línia 5 (Vall d’Hebron). A part, es va traslladar un cotxe 400 de la línia 1 que havia estat apartada a les cotxeres de Sagrera de la línia 1 a les catacumbes del Triangle. Finalment, també descansen alguns tramvies i busos.
- Cotxeres de Can Boixeres de la línia 5: hi ha un cotxe de la sèrie 100 (126) en una de les naus.
FGC:
- A l’antiga estació de Sabadell Rambla hi ha una unitat 111 que es troba sense seients i s’utilitza per, com s’explica en l’apartat d’estacions fora de servei, simulacres d’incendi. Segurament serà impossible treure aquesta unitat, ja que no hi havia que connecti amb el ramal actual.
Vies abandonades o en estat d'abandonament:
- Línia Reus-Roda, està pràcticament sencera encara que sense catenària a excepció d’un tram a Roda i un altre als voltants de l’estació de Camp de Tarragona de l’AVE. Des del complex de Repsol fins a la Pobla de Mafumet la línia s’utilitza per a trens de mercaderies.
- Vies verdes: hi ha altres casos com la línia Tortosa – Santa Bàrbara – Freginals o la línia Olot – Girona i Girona – Sant Feliu de Guíxols. Actualment són vies verdes i només es conserven algunes estacions i andanes. També hi ha la via verda del Vallès a la S2 situada sobre l'antiga via de FGC que connectava Sant Quirze amb Bellaterra. Per tal de donar servei a la Universitat Autònoma, es va substituir el tram original.
- Via UIC entre la Tor de Querol i Puigcerdà: la via està abandonada, ja que no hi ha connexió per la part de Puigcerdà entre la via que ve de la Tor i la platja de vies UIC de l'estació. Les vies mantenen la catenària i a la platja de vies fins i tot hi havia els senyals lluminosos dels semàfors, almenys abans de la reforma.
- Entre Salou i Cambrils: ha estat abandonada recentment i està pràcticament sencera encara que sense catenària.
- Entre la via convencional i la LAV a Figueres: no se sap si està en procés d’abandonament o no.
- A la sortida de Girona abans de Celrà s’hi troba un apartador que va cap a un polígon industrial.
-Línia abandonada a la Vall Fosca coneguda com la via verda del Carrilet (si es recuperés seria la 8na línia de ferrocarril més alta d'Europa)
Estacions abandonades, en estat d'abandonament o fora de servei:
Província de Barcelona:
Rodalies/Renfe:
-Barcelona-Clot (al C/Escultors Claperós, diferent de Clot-Aragó i en superfície -queden restes dels tallers que tenia-)
-Barcelona-Poblenou (a Passeig Taulat, en algun punt entre Bilbao i Provençals, però no en queda res)
-Barcelona-Vilanova (l'Estació del Nord)
-Barcelona-Magòria (a Gran Via cantonada Moianès, molt a prop de l'actual estació de FGC de Magòria-La Campana, és l'estació original de CGFC, en superfície, suprimida fa molts anys, ja que Plaça Espanya és més cèntrica -l'edifici existeix i està protegit-)
-Barcelona-Plaça Catalunya (estació original de la línia de Vilafranca, en superfície i totalment diferent de l'actual, crec que estava entre Rambla Catalunya i Balmes, va ser substituïda fa més de 100 anys per l'actual de Passeig de Gràcia quan es va connectar la línia de Vilafranca amb l'Estació de França -no en queda res-)
-Barcelona-Sants (original, situada a la plaça de Sants -no en queda res-)
-Santa Coloma de Gramenet (a l'alçada del pont del Passeig de Santa Coloma, fa anys que no en queda res)
-Martorell-Coromina (R4, entre Martorell i Castellbisbal, estació original de Martorell de l'actual R4 abans de fer el primer pont del Llobregat, situada a Castellbisbal, relativament a prop de l'estació de FGC de Martorell-Vila. L'edifici ara és una casa particular)
- Estació de Vallcarca, entre Sitges i Garraf – R2 Sud
- Estació de Castellarnau, entre Terrassa i Sabadell Arnau – R4
- Estacions de Torrebonica, Llerona, Sant Ildefons i Castellgalí, estacions que van tancar als anys noranta a causa de la “gran renovació de Rodalies” on es deia que aquests baixadors estaven situats en indrets on no hi havia suficient població. A l’última, fa uns anys hi va haver un tràgic accident en xocar dos trens de l’R4, entre Sant Vicenç de Castellet i Els Comtals.
- Estació Montcada i Reixac, entre Montcada Bifurcació i Montcada Ripollet – Sant Joan, tancada a causa de la proximitat d’una altra estació a cent metres – R3
- Estació d’Aigües de Ribes, entre Campdevànol i Ribes de Freser. Es troba en estat ruïnós i la principal funció era donar servei a l'hotel Montagut situat molt a prop i avui dia també tancat.
- Estació d’Urtx-Alp que, tot i estar operatiu, està en runes. Es troba entre la Molina i Puigcerdà. Després d’aquest baixador també s’hi troba Queixans, una altra estació fora de servei on l’edifici de viatgers està ocupat per un restaurant.
- Estació Premià Nord, només queda l’estructura de Ciment entre Vilassar de Mar i Premià de Mar – R1
- Estació de Barcelona – Vilanova, situada sota el Teatre Nacional de Catalunya, es va construir el 1972 i està totalment equipada per prestar servei, però mai va arribar a fer-ho. L’any 2016 va ser notícia per un incendi en les seves instal·lacions.
- Estació del Baricentro, es troba sota el centre comercial Baricentro, té andanes i la instal·lació corresponent, però encara que es va construir el 1982, tampoc ha arribat a entrar en servei mai.
- Estació “fantasma” de l’AVE al Prat de Llobregat: és una estació completament acabada, però que mai ha entrat en funcionament. Es va construir el 2008.
- Baixador de Taradell – Mont-Rodon, ara convertit en sots estació elèctrica.
- Altres estacions com Olesa de Montserrat o Els Comtals van anar desapareixent.
Metro TMB:
- Correus, entre Jaume I i Barceloneta – Línia 4 (20/02/1934 - 20/03/1972)
- Banc, entre Jaume I i Barceloneta – Línia 4 (No inaugurada)
- Gaudí, entre Sant Pau I Dos de Maig i Sagrada Família – Línia 5 (No inaugurada)
- Ferran, entre Liceu i Drassanes. Va estar operativa entre 15/04/1946 i 01/03/1968.
- Bordeta (10/06/1926-23/12/1983) es troba entre Plaça de Sants i “Bordeta Cotxeres”, d’aquesta última ja no en queden restes.
FGC:
- Estació de Sabadell – Rambla: s’utilitza com a centre formatiu per als empleats de FGC i per simulacres d’incendi. Va deixar de funcionar a causa del nou túnel que es va crear en aquella ciutat.
-La Puda (R5, entre Olesa i Aeri de Montserrat)
-Monistrol-Cremallera (R5, entre Monistrol de Montserrat i Castellbell i el Vilar)
-Callús (al ramal Manresa-Súria)
-Santpedor (al ramal Manresa-Sallent, l'estació va quedar fora del traçat perquè van fer una variant, i ara no en queda res)
Província de Girona:
-Platja de Garbet (entre Llançà i Colera)
-Peralada (entre Figueres i Vilajuïga)
-Tonyà (entre Sant Miquel de Fluvià i Vilamalla)
Província de Lleida:
-Raïmat (entre Lleida i Binéfar, oberta, però ja no hi paren trens)
-Almacelles (entre Lleida i Binéfar, oberta, però ja no hi paren trens)
-Térmens (original, l'actual està en un altre emplaçament)
-Palau-Puigcercós (original, l'actual està en un altre emplaçament)
-Salàs de Pallars (original, l'actual està en un altre emplaçament)
Província de Tarragona:
-La Canonja (entre Tarragona-Classificació i Vila-seca)
-Garcia (entre Móra la Nova i Ascó)
-Mianes (entre Tortosa i Freginals per l'antic traçat)
-Santa Bàrbara (entre Tortosa i Freginals per l'antic traçat)
-Freginals (entre L'Aldea-Amposta i Ulldecona)
-Salou (traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Cambrils (antiga, traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Mont-roig del Camp (traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-L'Hospitalet de l'Infant (antiga, traçat abandonat entre Port Aventura i Vandellòs)
-Vandellòs (entre L'Hospitalet de l'Infant i L'Ametlla de Mar)
-El Morell (línia Reus-Roda, tancada)
-La Secuita-Perafort (línia Reus-Roda, tancada, en el seu lloc actualment hi ha l'estació de Camp de Tarragona)
-El Catllar (línia Reus-Roda, tancada)
-La Riera de Gaià (línia Reus-Roda, tancada)
-La Pobla de Montornès (línia Reus-Roda, tancada)
Trens abandonats o en estat d'abandonament:
Rodalies/Renfe:
- Mora la Nova: 6 cotxes Estrella abandonats des de 2009 (el 2015 van ser desballestats sis més)
- Tallers de Vilanova i la Geltrú: la resta dels cotxes 030R i 060M, unitats 447 accidentades a Mataró l’any 2012. Possiblement també hi ha una 440R o una 470 abandonada.
- Tallers de Sant Andreu Comtal: des del 2009 hi ha l’única 440 original a Catalunya, concretament la 131M. Teòricament està preservada pel Museu de Vilanova però continua abandonada. També hi ha alguns cotxes Elipsis i 4 cotxes Catalan Talgo des de 2013. A l’altra part del taller continuen les restes del cotxe 059M de la 447 accidentada a Mataró, la part del remolc del mateix tren abandonat a Vilanova.
- Entre l’estació de Puigverd – Lleida i Lleida Pirineus es pot veure un 594 que segons el llistat listado.es, és la unitat 107M que va patir un incendi a Vilavella el 2011.
Metro TMB:
- Cotxeres del Triangle: des del 2009 l’única composició que queda del 1100 és concretament la 1169M R1418 1170M. També hi ha la resta de la composició dels cotxes 1171M i 1172 de la línia 5 (Vall d’Hebron). A part, es va traslladar un cotxe 400 de la línia 1 que havia estat apartada a les cotxeres de Sagrera de la línia 1 a les catacumbes del Triangle. Finalment, també descansen alguns tramvies i busos.
- Cotxeres de Can Boixeres de la línia 5: hi ha un cotxe de la sèrie 100 (126) en una de les naus.
FGC:
- A l’antiga estació de Sabadell Rambla hi ha una unitat 111 que es troba sense seients i s’utilitza per, com s’explica en l’apartat d’estacions fora de servei, simulacres d’incendi. Segurament serà impossible treure aquesta unitat, ja que no hi havia que connecti amb el ramal actual.
Vies abandonades o en estat d'abandonament:
- Línia Reus-Roda, està pràcticament sencera encara que sense catenària a excepció d’un tram a Roda i un altre als voltants de l’estació de Camp de Tarragona de l’AVE. Des del complex de Repsol fins a la Pobla de Mafumet la línia s’utilitza per a trens de mercaderies.
- Vies verdes: hi ha altres casos com la línia Tortosa – Santa Bàrbara – Freginals o la línia Olot – Girona i Girona – Sant Feliu de Guíxols. Actualment són vies verdes i només es conserven algunes estacions i andanes. També hi ha la via verda del Vallès a la S2 situada sobre l'antiga via de FGC que connectava Sant Quirze amb Bellaterra. Per tal de donar servei a la Universitat Autònoma, es va substituir el tram original.
- Via UIC entre la Tor de Querol i Puigcerdà: la via està abandonada, ja que no hi ha connexió per la part de Puigcerdà entre la via que ve de la Tor i la platja de vies UIC de l'estació. Les vies mantenen la catenària i a la platja de vies fins i tot hi havia els senyals lluminosos dels semàfors, almenys abans de la reforma.
- Entre Salou i Cambrils: ha estat abandonada recentment i està pràcticament sencera encara que sense catenària.
- Entre la via convencional i la LAV a Figueres: no se sap si està en procés d’abandonament o no.
- A la sortida de Girona abans de Celrà s’hi troba un apartador que va cap a un polígon industrial.
-Línia abandonada a la Vall Fosca coneguda com la via verda del Carrilet (si es recuperés seria la 8na línia de ferrocarril més alta d'Europa)
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Trens i estacions abandonades o en estat d'abandonament
Ja no...
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan