Restauració i museització de material històric de FGC

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by genissimon »

Regió-7, 10 de gener de 2023 wrote: Ferrocarrils cedeix a l’Ajuntament de Guardiola de Berguedà una màquina de tren que es restaurarà i s'exposarà
La locomotora Alstom 705 va fer un dels darrers viatges del trajecte Guardiola-Berga, el 1972
[...]
La pedestalització de vehicles ferroviaris condueix inexorablement al seu desballestament.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by 122-042-132 »

Bones noticies sobre les Granotes.
El 26 de marc si no hi ha imponderables, s'iniciaran els recorreguts comercials dominicals. Els propers 11 i 12 comencen, pels empleats de FGC. Salut!
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by 122-042-132 »

metring wrote: Thursday 28/01/2021 12:36 https://twitter.com/FGCcorporatiu/statu ... 43715?s=20


FGC adjudica les obres per construir una nau per a vehicles històrics a l’estació de Martorell Central

• En aquest espai FGC conservarà i exposarà més d’una vintena de locomotores, cotxes i vagons que formen part del patrimoni històric de la companyia
• L’edifici comptarà també amb un espai per a petites peces històriques, una sala d’actes i serà visitable a partir de l’any que ve
• A més del condicionament i modernització d’espais expositius, FGC també treballa per disposar d’una unitat de tren històric en estat de circulació a cadascuna de les seves línies
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat les obres de construcció d’una nau a l’entorn de l’estació de Martorell Central de la línia Llobregat-Anoia per a conservar i exposar una part del patrimoni històric de la companyia. Amb el nom de “L’espai de la via mètrica”, en aquesta nau s’exposaran alguns dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia, més d’una vintena de peces preservades per Ferrocarrils que inclou locomotores, cotxes i vagons.
Disseny exterior de la nova nau que es construirà al costat de l’estació de Martorell Central.
L’edifici es construirà a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament de l’estació. Amb una superfície de 2.200 m2, la nau tindrà 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrà capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.

A més, l’edifici comptarà amb un espai per a petites peces històriques, una sala d’actes, un magatzem i serà visitable a partir de l’any que ve. Per facilitar l’accés de les persones que vulguin visitar l’espai, l’entorn de la nau també s’urbanitzarà i s’integrarà amb la resta d’espais del voltant: s’adequarà una àmplia vorera d’accés a l’edifici amb plantació d’arbrat, enllumenat exterior i creació d’una zona verda de prop de 2.900 m2.
La preservació del material històric de la companyia
La nova nau que es construirà a Martorell Central se suma als altres espais expositius que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles històrics. Així, ha ampliat i condicionat l’espai de “La Cotxera de Rubí”, situat davant de l’antiga estació de Rubí de la línia Barcelona-Vallès i on es preserven vuit vehicles històrics d’aquesta línia. Aquest espai serà visitable aquest any. Ubicada al Centre Operatiu de Rubí també s’ha construït “La Nau del tren històric del Vallès” per preservar en el seu interior l’Automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona; una unitat de la sèrie 400, construïda als anys 40; i una unitat de la sèrie 111, construïda a l’inici dels anys 80. Tots aquests espais tindran connexió directa amb la xarxa de Ferrocarrils.


Pel que fa a la línia Lleida-La Pobla, FGC també disposa de l’espai expositiu “El Moll de la Pobla”, on juntament amb l’Ajuntament de La Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja es trobaven a l’estació: dues grues i una aiguada (grua d’aigua).
“Totes aquestes actuacions”, destaca el president d’FGC, Ricard Font, “tenen una voluntat clara: apropar a la ciutadania el patrimoni històric d’FGC. No només cal preservar aquesta cultura ferroviària, sinó recuperar-la, compartir-la i divulgar-la”. En aquest sentit, tal com inclou l’Agenda Estratègica 10/30 de la companyia, “estem ultimant els detalls d’un nou Pla de Patrimoni d’FGC, un pla que haurà de definir les actuacions per als propers anys i les estratègies per al període 2020-2030. Des de la seva creació, FGC ha seguit una política estructurada i sostinguda en el temps de preservació del seu patrimoni industrial i cultural, i amb aquest pla volem posar-ho de relleu: hem fet un esforç molt important per a recuperar, mantenir i compartir el patrimoni ferroviari, material i immaterial, del nostre país”.
El condicionament i modernització d’espais de preservació, expositius i d’interpretació és només una de les línies de treball del pla d’FGC, que també treballa en el fet de disposar d’una unitat de tren històrica en estat de circulació a cadascuna de les seves línies i poder fer circulacions comercials amb persones usuàries.
En aquest sentit, Ferrocarrils ha completat la revisió i rehabilitació tècnica i de seguretat d’un tren preservat de la sèrie 400, construït als anys 40 als Tallers de Sarrià i popularment conegut com “Granota” pel seu característic color verd i els grans fars a la part frontal. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per quatre cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX.
28 de gener de 2021
Doncs ja tenim la nova nau a punt per la seva inauguració

WhatsApp Video 2023-03-04 at 23.09.31.mp4
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by metring »

122-042-132 wrote: Monday 06/03/2023 18:09

Doncs ja tenim la nova nau a punt per la seva inauguració

WhatsApp Video 2023-03-04 at 23.09.31.mp4
?

La data quina és?
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by 122-042-132 »

:nose
La nau està acabada i el material motor i mòbil son al seu lloc (falta el Naval, que està en procés de revisió i restauració); desconec la data d'inauguració, però no tardaran en obrir-lo.
Salut!
xevi
N7
N7
Posts: 608
Joined: Wednesday 05/10/2005 18:43

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by xevi »

User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by metring »

Doncs la nau s'inaugura demà mateix!

https://twitter.com/transportcat/status ... 43363?s=20
escursso
N5
N5
Posts: 122
Joined: Sunday 06/07/2008 18:57
Location: Tiana
Contact:

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by escursso »

Hola, aquesta nau museu que s'ha inaugurat, es pot visitar ja? està oberta al públic?

No trobo informació a la web de FGC.

Gràcies.
davida
N9
N9
Posts: 1800
Joined: Wednesday 04/05/2005 15:46
Contact:

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by davida »

Per cert he vist com pot acabar un Alsthom 700/1000 despres de 1000 reformes i decoracions:
Original
Image
1000 refomres

Image
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by metring »

escursso wrote: Sunday 19/03/2023 10:55 Hola, aquesta nau museu que s'ha inaugurat, es pot visitar ja? està oberta al públic?

No trobo informació a la web de FGC.

Gràcies.
Això ens han contestat al Twitter: https://twitter.com/FGC/status/16377927 ... PpiCw&s=19
User avatar
Sèrie EV-E801
N5
N5
Posts: 104
Joined: Friday 25/03/2022 9:10

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by Sèrie EV-E801 »

davida wrote:Per cert he vist com pot acabar un Alsthom 700/1000 despres de 1000 reformes i decoracions:
Original
Image
1000 refomres

Image
Ostres!
Aquesta decoració per a quins serveis és? Segueix sent de Renfe? Constru-Rail?
Renfe està canviant la decoració d'Al-Andalus i s'hi assembla una mica, podria ser una de les locomotores de Renfe?
Segons Listadotren.es les 1900 (o 619) de Constru-Rail són en venda, podria ser una d'aquestes amb una segona vida?
Gràcies per la info (i perdoneu una mica l'off-topic)
Salut
:riure
davida
N9
N9
Posts: 1800
Joined: Wednesday 04/05/2005 15:46
Contact:

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by davida »

Aquest decoració es pel Transcantabrico. Un altre tren turistic com el Al-Andalus de Renfe. Aquest pot explicar la decoració similar.
Funikram
N3
N3
Posts: 36
Joined: Wednesday 02/10/2019 23:40
Location: Gelida Estació Superior

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by Funikram »

metring wrote: Monday 20/03/2023 17:19
escursso wrote: Sunday 19/03/2023 10:55 Hola, aquesta nau museu que s'ha inaugurat, es pot visitar ja? està oberta al públic?

No trobo informació a la web de FGC.

Gràcies.
Això ens han contestat al Twitter: https://twitter.com/FGC/status/16377927 ... PpiCw&s=19
Ostres, doncs és una llàstima que no sigui visitable per al públic general (almenys de moment).

Suposo que faran visites concertades per grups reduïts a través de les entitats. O això és el que vull creure, ja que seria una pena no poder veure tot aquest material històric exposat i ben conservat. :(
"Atenció! Atenció! Pròxima circulació. Un tren sense parada. Si us plau, no s'acostin a la via."
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by metring »

És que de fet, inicialment deien que seria per a grups i escoles, potser tanta gent ha contactat amb ells per demanar dia i hora que s'ho estan replantejant i per això han canviat la resposta dient que properament diran alguna cosa. Potser ho faran més obert veient l'èxit de demandes, no trobeu?
Miquel
Administrador
Posts: 4428
Joined: Monday 14/05/2007 19:17
Location: Barcelona

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by Miquel »

metring wrote: Tuesday 21/03/2023 11:57 És que de fet, inicialment deien que seria per a grups i escoles, potser tanta gent ha contactat amb ells per demanar dia i hora que s'ho estan replantejant i per això han canviat la resposta dient que properament diran alguna cosa. Potser ho faran més obert veient l'èxit de demandes, no trobeu?
És molt probable!! Cal seguir insistint!
El metro de Barcelona amb motoristes!
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by metring »

Segons la web https://turistren.cat/trens/tren-granota/#, la Granota porta des del març circulant dos diumenges de cada mes, i amb un horari i tot. No se n'ha sentit a dir res, és estrany. Per altra banda, fonts que diuen que ho farà a partir de diumenge 7 de maig, jo ja no sé què pensar...
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by 122-042-132 »

Porta forcça temps fen recorreguts pel Vallès. Per formaciò de motoristes, proves de bon funcionament. De fet fa unes setmanes va tenir problemes elèctrics, però ja estan solucionats.
I efectivament realitza viatges en blanc els matins dels cap de setmana. El diumenge passat caçat al migdia al seu pas per Valldoreix. Fa patxoca!
Valldoreix, abril 2023
Valldoreix, abril 2023
IMG-20230416-WA0003.jpg (251.19 KiB) Viewed 4938 times
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by metring »

Doncs res, han retirat la informació del Turistren, i de moment no hi ha dates per a què surti la Granota amb viatgers. Un caos...
CEOdelSEPE
N2
N2
Posts: 11
Joined: Wednesday 04/01/2023 19:46

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by CEOdelSEPE »

Han tret la mini exposició de la història d'FGC que hi havia a Martorell Central, l'han robada? O l'han posat al futur museu?
User avatar
awe
N7
N7
Posts: 500
Joined: Saturday 14/05/2005 13:49
Location: Tossa de Mar / Móra la Nova

Re: Restauració material històric d'FGC

Post by awe »

He sentit a dir (no ho puc assegurar 100%) que necessitaven un relé pel fre elèctric, i que al final l'han trobat (que no vol dir que el puguin tenir ràpidament). I que no hi hauria tren fins que el tinguessin. Tot plegat em sembla una mica can pixa i rellisca.
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”