L'ascensor de Queralt
L'ascensor de Queralt
http://www.ara.cat/societat/Lascensor-s ... 35748.html
L’ascensor d’un sol ús del general Franco
Un nyap de 6 milions de pessetes perquè s’estalviés 100 graons fins a Queralt
Fa més de mig segle el general Franco tenia programada una visita al santuari de Queralt de Berga. Uns mesos abans, uns funcionaris van adreçar-s’hi per planificar el recorregut del dictador i van considerar que no era convenient que hagués de pujar el centenar de graons que hi ha entre l’aparcament i l’església, així que van ordenar construir de manera “immediata” un ascensor inclinat. Les obres es van fer sobre la marxa i sense plànols i l’aparell només va funcionar un dia: aquell. I a mitges.
És la història d’un nyap fet “sobre la marxa” el 1965 amb un pressupost inicial de dos milions, tot i que n’acabaria costant sis, analitza Josep Maria Gallardo, un dels enginyers que més ha estudiat aquella construcció. Gallardo destaca que “el traçat es va escollir pel mètode de tirar pedres muntanya avall per mirar per on baixaven”, i que, per fer-lo, “van agafar el que tenien a mà, fos o no adequat”. Comenta que “el motor tenia tanta potència que quan el van provar per primer cop amb passatgers, tots van estampar-se contra el vidre, així que el van haver de canviar per un de dues velocitats”, o que “l’únic fre que tenia la cabina es va treure d’un muntacàrregues de l’estació de França de Barcelona”. Aquella cabina, a més, “no era per a un funicular sinó per a una grua que s’estava muntant a València”. Massa improvisacions.
En realitat, Franco havia projectat la visita per al 1965, però pocs dies abans va ajornar-la un any. Malgrat tenir un any de marge, l’invent mai no va acabar de rutllar. “Sembla que els costa fer-lo funcionar bé”, narrava mossèn Josep Armengou a la Crònica de la ciutat de Berga. “L’enginyer del projecte [Ramón de Bobes] s’ho ensumava i pretenia no assistir a la inauguració, però el van obligar a ser-hi, acompanyat de dos guàrdies civils”, afegia mossèn Ballarín, que no podia evitar somriure quan recordava l’escena.
I així va ser com va arribar l’1 de juliol del 1966. Franco va completar el primer viatge amb ascensor, que de passada també va quedar oficialment inaugurat; els responsables del projecte podien respirar tranquils. Però l’alegria va durar poc, perquè mentre a dalt se li començava a ensenyar el temple, “al segon viatge es va espatllar i els ministres van haver de pujar a peu”, escriu Armengou. Més explícit és Josep Maria Ballarín: “El funicular ja era un tros amunt i van haver de treure els ministres per la finestra”. Els mecànics no van ser capaços d’arreglar-lo i Franco no va tenir cap altre remei que baixar a peu “amb l’excusa de contemplar el paisatge”.
Tot i que les obres van començar el 1965, els plànols no es van fer fins al 1966, i amb deficiències, segons va alertar el ministeri d’Obres Públiques el 1970: “Hi falten dades indispensables, com els càlculs de la resistència i els plànols que determinin un element tan important com la via i, en general, necessiten alguna explicació per comprendre’ls, ja que ni tan sols s’indica a quins elements fan referència”. Un any després, es va ordenar clausurar-lo definitivament.
Però, d’acord amb l’informe, ¿es pot concloure que la vida de Franco va córrer perill? La resposta la dóna Gallardo: “Els pocs càlculs que es van fer sempre van estar encarats a garantir la seguretat del dictador”. Per tant, “podia espatllar-se, però mai suposar un risc”.
Aquell va ser el seu primer i pràcticament únic viatge -després es va fer servir algun cop de muntacàrregues-. Un luxe de sis milions de l’època perquè un cap d’estat s’estalviés un centenar de graons que salven un desnivell de tan sols 30 metres. Com diu Gallardo, “probablement cap altre cap d’estat ha tingut un tracte tan especial”.
L’ascensor d’un sol ús del general Franco
Un nyap de 6 milions de pessetes perquè s’estalviés 100 graons fins a Queralt
Fa més de mig segle el general Franco tenia programada una visita al santuari de Queralt de Berga. Uns mesos abans, uns funcionaris van adreçar-s’hi per planificar el recorregut del dictador i van considerar que no era convenient que hagués de pujar el centenar de graons que hi ha entre l’aparcament i l’església, així que van ordenar construir de manera “immediata” un ascensor inclinat. Les obres es van fer sobre la marxa i sense plànols i l’aparell només va funcionar un dia: aquell. I a mitges.
És la història d’un nyap fet “sobre la marxa” el 1965 amb un pressupost inicial de dos milions, tot i que n’acabaria costant sis, analitza Josep Maria Gallardo, un dels enginyers que més ha estudiat aquella construcció. Gallardo destaca que “el traçat es va escollir pel mètode de tirar pedres muntanya avall per mirar per on baixaven”, i que, per fer-lo, “van agafar el que tenien a mà, fos o no adequat”. Comenta que “el motor tenia tanta potència que quan el van provar per primer cop amb passatgers, tots van estampar-se contra el vidre, així que el van haver de canviar per un de dues velocitats”, o que “l’únic fre que tenia la cabina es va treure d’un muntacàrregues de l’estació de França de Barcelona”. Aquella cabina, a més, “no era per a un funicular sinó per a una grua que s’estava muntant a València”. Massa improvisacions.
En realitat, Franco havia projectat la visita per al 1965, però pocs dies abans va ajornar-la un any. Malgrat tenir un any de marge, l’invent mai no va acabar de rutllar. “Sembla que els costa fer-lo funcionar bé”, narrava mossèn Josep Armengou a la Crònica de la ciutat de Berga. “L’enginyer del projecte [Ramón de Bobes] s’ho ensumava i pretenia no assistir a la inauguració, però el van obligar a ser-hi, acompanyat de dos guàrdies civils”, afegia mossèn Ballarín, que no podia evitar somriure quan recordava l’escena.
I així va ser com va arribar l’1 de juliol del 1966. Franco va completar el primer viatge amb ascensor, que de passada també va quedar oficialment inaugurat; els responsables del projecte podien respirar tranquils. Però l’alegria va durar poc, perquè mentre a dalt se li començava a ensenyar el temple, “al segon viatge es va espatllar i els ministres van haver de pujar a peu”, escriu Armengou. Més explícit és Josep Maria Ballarín: “El funicular ja era un tros amunt i van haver de treure els ministres per la finestra”. Els mecànics no van ser capaços d’arreglar-lo i Franco no va tenir cap altre remei que baixar a peu “amb l’excusa de contemplar el paisatge”.
Tot i que les obres van començar el 1965, els plànols no es van fer fins al 1966, i amb deficiències, segons va alertar el ministeri d’Obres Públiques el 1970: “Hi falten dades indispensables, com els càlculs de la resistència i els plànols que determinin un element tan important com la via i, en general, necessiten alguna explicació per comprendre’ls, ja que ni tan sols s’indica a quins elements fan referència”. Un any després, es va ordenar clausurar-lo definitivament.
Però, d’acord amb l’informe, ¿es pot concloure que la vida de Franco va córrer perill? La resposta la dóna Gallardo: “Els pocs càlculs que es van fer sempre van estar encarats a garantir la seguretat del dictador”. Per tant, “podia espatllar-se, però mai suposar un risc”.
Aquell va ser el seu primer i pràcticament únic viatge -després es va fer servir algun cop de muntacàrregues-. Un luxe de sis milions de l’època perquè un cap d’estat s’estalviés un centenar de graons que salven un desnivell de tan sols 30 metres. Com diu Gallardo, “probablement cap altre cap d’estat ha tingut un tracte tan especial”.
- uriol108
- N8
- Posts: 919
- Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
- Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
- Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
- Contact:
Re: L'ascensor de Queralt
I l'ascensor que hi ha actualment (que si funciona, força bé) , es va construir sobre les vies de l'anterior de franco ? o es tot nou ?
Re: L'ascensor de Queralt
uriol108 wrote:I l'ascensor que hi ha actualment (que si funciona, força bé) , es va construir sobre les vies de l'anterior de franco ? o es tot nou ?
No, aquell és un altre, del de Franco queden només restes.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: L'ascensor de Queralt
El que hi ha actualment es va construir nou des de l'aparcament coincidint amb els actes del 75è aniversari de la Coronació de la Marededéu de Queralt, el 1991. Enguany s'ha celebrat el centenari de la Coronació.
Del de Franco en queden algunes restes, visibles al google maps:
- Vista estació inferior
- vista camí accés estació inferior fet a mida pel cotxe del dictador
- Restes estació superior Actualment aquest edifici ha estat enderrocat fins a nivell de terra.
- Més vistes estació superior
- Funicular "actual", des de l'aparcament
Salut !!
Del de Franco en queden algunes restes, visibles al google maps:
- Vista estació inferior
- vista camí accés estació inferior fet a mida pel cotxe del dictador
- Restes estació superior Actualment aquest edifici ha estat enderrocat fins a nivell de terra.
- Més vistes estació superior
- Funicular "actual", des de l'aparcament
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: L'ascensor de Queralt
Han enderrocat l'edifici? Ara no recordo si vam veure aquest o restes de l'inferior. En queden d'aquesta?
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: L'ascensor de Queralt
Han enderrocat parcialment l'edifici de l'estació superior (que estava completament vandalitzat i podia representar un perill) i han deixat una «plaça dura» a nivell de terra de la plaça superior, la que es veu en aquest enllaç del google maps. L'estació inferior està tal com es veu al google maps.metring wrote:Han enderrocat l'edifici? Ara no recordo si vam veure aquest o restes de l'inferior. En queden d'aquesta?
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: L'ascensor de Queralt
Us passo unes fotografies que vaig fer l'any 2013 de l'estació inferior d'aquest funicular:
- Attachments
-
- queralt-01.jpg (122.02 KiB) Viewed 7986 times
-
- queralt-02.jpg (157.4 KiB) Viewed 7986 times
-
- queralt-03.jpg (236.22 KiB) Viewed 7986 times
-
- queralt-04.jpg (263.88 KiB) Viewed 7986 times
-
- queralt-05.jpg (257.9 KiB) Viewed 7986 times
-
- queralt-06.jpg (235.19 KiB) Viewed 7986 times
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: L'ascensor de Queralt
Gràcies per les fotos. I, abusant de la confiança, en tens de l'estació superior?
Salut !!
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: L'ascensor de Queralt
Per fer-vos una idea, a renda actualitzada 6.000.000 de pessetes de 1965 equivalen a 1 milió d'euros de 2016: http://www.ine.es/calcula/calcula.do;js ... .calcula02metring wrote:Un luxe de sis milions de l’època perquè un cap d’estat s’estalviés un centenar de graons que salven un desnivell de tan sols 30 metres.
Una autèntica aberració
En vaig fer. Altra cosa és que les trobi. De tota manera ve a ser el mateix que apareixia a Google Maps.genissimon wrote:abusant de la confiança, en tens de l'estació superior?
L'interior no era accessible però es veia que ho feien servir per emmagatzemar trastos.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: L'ascensor de Queralt
Les fotos de l'estació superior. La última és de l'interior, que com es pot observar ja no tenia sostre:
- Attachments
-
- funicular-queralt-superior-1.jpg (155.34 KiB) Viewed 7867 times
-
- funicular-queralt-superior-2.jpg (161.92 KiB) Viewed 7867 times
-
- funicular-queralt-superior-3.jpg (157.13 KiB) Viewed 7867 times
-
- funicular-queralt-superior-4.jpg (125.73 KiB) Viewed 7867 times
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Adolescent barceloní
- N9
- Posts: 2377
- Joined: Saturday 25/02/2012 15:00
- Location: Entre el Barcelonès i Osona
- Contact:
Re: L'ascensor de Queralt
Curiós, si més no. Hi ha altres casos semblants a Catalunya?
Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: L'ascensor de Queralt
Gràcies.
Salut !!
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- Carlos González
- N9
- Posts: 1889
- Joined: Tuesday 24/03/2015 18:35
- Location: Sant Boi de Llobregat
Re: L'ascensor de Queralt
Una cosa... se sap més sobre l'ascensor de Queralt? Em refereixo el de 1991, no l'ascensor que es va construïr perquè l'utilitzés en Franco.
Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 05483&z=13
Mapa ferroviario de Cataluña (versión ampliada): https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... Gk_qB2YxL4
Mapa ferroviario de Cataluña (versión ampliada): https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... Gk_qB2YxL4
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: L'ascensor de Queralt
Pel que jo en se, està en servei. Però depèn de si el bar està obert no no, tinc entès. En teoria, depèn de l'Ajuntament de Berga: https://www.ajberga.cat/Carlos González wrote: ↑Wednesday 26/04/2023 9:30 Una cosa... se sap més sobre l'ascensor de Queralt? Em refereixo el de 1991, no l'ascensor que es va construïr perquè l'utilitzés en Franco.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- Carlos González
- N9
- Posts: 1889
- Joined: Tuesday 24/03/2015 18:35
- Location: Sant Boi de Llobregat
Re: L'ascensor de Queralt
Perfecte, gràcies per el dubte, era per saber-ho ja que com que el tinc inclòs en el meu mapa ferroviari, i és difícil cercar notícies o informació sobre aquesta infraestructura, de fet gran part de la informació l'he tret gràcies a la pàgina de trenscat per fer el meu mapa amb el Google My Maps.genissimon wrote: ↑Wednesday 26/04/2023 10:06 Pel que jo en se, està en servei. Però depèn de si el bar està obert no no, tinc entès. En teoria, depèn de l'Ajuntament de Berga: https://www.ajberga.cat/
Salut !!
Mapa ferroviario de Cataluña: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 05483&z=13
Mapa ferroviario de Cataluña (versión ampliada): https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... Gk_qB2YxL4
Mapa ferroviario de Cataluña (versión ampliada): https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... Gk_qB2YxL4
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: L'ascensor de Queralt
Se'n fa càrrec el responsable de la botiga de records. Contacta-hi directament.Carlos González wrote: ↑Wednesday 26/04/2023 12:34Perfecte, gràcies per el dubte, era per saber-ho ja que com que el tinc inclòs en el meu mapa ferroviari, i és difícil cercar notícies o informació sobre aquesta infraestructura, de fet gran part de la informació l'he tret gràcies a la pàgina de trenscat per fer el meu mapa amb el Google My Maps.genissimon wrote: ↑Wednesday 26/04/2023 10:06 Pel que jo en se, està en servei. Però depèn de si el bar està obert no no, tinc entès. En teoria, depèn de l'Ajuntament de Berga: https://www.ajberga.cat/
Salut !!
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.