Li estas buscant el problema a cada solució.jgomezs wrote: ↑Monday 03/07/2023 15:58 Ara mateix tenim en hora punta (no sé com vaig veure 7 trens ahir, són 8!)
https://rodalies.gencat.cat/web/.conten ... ris/R1.pdf
4 Arenys, i 4 Blanes o Maçanet
I la proposta és...?
2 Arenys dobles, i 2 Blanes o Maçanet semidirectes saltant totes entre Badalona i Mataró
Problema 1:
Jo tenia entès que amb els trens de dos pisos el temps de parada s'allargava. Per tant, aixó només millora el temps de trajecte per les línies de semidirectes (que per cert, guanyar 15 minuts saltant-te 7 parades em sembla optimista, a la majoria d'horaris un semidirecte guanya un minut per parada).
A més, aixó vol dir que als túnels centrals, on abans hi cabien en teoria 20tph, amb trens dobles en cabrien... 18? 16? I tenint en compte el marge d'error sobre l'horari del tren semidirecte?
Problema 2:
"la gent, més que no haver d'esperar-se més de 5 minuts al següent tren, vol arribar ràpid a destinació (passa que molts encara no ho han entès, però qualsevol canvi té un període d'adaptació necessari)" <- No crec que la gent tingui tanta elasticitat per adaptar-se a l'horari del mitjà de transport. Per exemple, a Barcelona, jo sovint faig trajectes que es podrien fer tant en metro com en Rodalies, i la manera habitual és el metro.
La gent el que vol és estar a la destinació el més aviat possible des de l'hora en que poden sortir a fer el trajecte. I aquí compten tant la velocitat, com la freqüència, com la sensació de fiabilitat.
Problema 3:
No tinc estadístiques a mà, però sospito que la majoria de gent no fa trajectes de parada de tren d'una línia a una altra parada de tren de la mateixa línia, sinò que han de transbordar amb altres modes, que a vegades tampoc tenen tanta freqüència (per exemple, un altre tren de rodalies, o un bus). A aquesta gent els hi incrementaries el temps de viatge per culpa del transbord.
Problema 4:
Entre Montgat i Cabrera passes de 8tph a 2tph. Que poden portar el doble de gent, sí, i que no acumulen gent a les parades per sobre d'Arenys. Igualment em surten menys places/usuari. I a sobre, per un trajecte de 20 minuts, passar de tenir un tren cada 8-10 minuts, a tenir-ne un cada 30.
Problema 5:
Trajectes de cabotatge pel Maresme, que Rodalies no només hauria de servir per anar i tornar de Barcelona.
Resum de demanda:
Sant Adrià - Badalona: 23 mil usuaris diaris
Montgat - Cabrera: 41 mil usuaris diaris
Mataró: 18 mil usuaris diaris
Sant Andreu de Llavaneres - Arenys: 10 mil usuaris diaris
Canet de Mar - Maçanet: 25 mil usuaris diaris
En hora punta encara amb el concepte de dos trens ràpids per hora es poden encabir dos trens més, arribant a 8 trens per hora, i entre Montgat i Cabrera seguiria havent 6 per hora.
Lo del Problema 2 ha et puc dir que a moltes ciutats d'europa els trens de rodalies no tenem freqüències molt elevades, normalment cada 15-30 minuts, i no es cap tragèdia. Com ben diu Guigui, allò compensa am el temps de trajecte. Si ara has d'agafar un tren lent a les 8 per arribar a les 9, quina diferència fa arribar a les 8.45 amb el mateix tren perque el següent arriba a les 9.15? Tampoc no perdries res.
Sobre el problema 3, a Suïssa hi han trajectes de rodalia (o regional servint com un rodalies) que tenen una freqüència d'un tren per hora. La solució es coordinar els enllaços rellevants.
Com sigui, respecte això i el Problema 5, se sap que el gruix de la població es mou cap a Barcelona. Igualment, uns pocs trens ràpids amb trabsordament fàcil al tren local no seria un greu perjudici per aquells trajectes, en proporció al benefici que dona al gruix de viatjers.
Res d'allò que s'esta proposant aqui es inusual, tot lo contrari, les xarxes de rodalies a Espanya son el "bicho raro", amb allò de freqüències elevades i parada a totes les estacions. Normalment els trens de rodalies tenen freqüències més baixes, pèro serveis ràpids i locals més diferenciats. Es un concepte que s'adapta molt millor als viatgers que no el de operar la xarxa de rodalies a l'estil d'un Metro.
Amb una proposta aquí feta a lo rapid sempre li trobaràs defectes, doncs no estem fent estudis detallats. La qüestió es trobar idees de com respondre a lo que es una evident deficiència.