La proposta de la PTP s'assembla molt al debat que teníem aquí al fòrum fa pocs mesos
Comptant que no hi ha R-Aeroport i tampoc hi ha Torrassa, és una proposta força pràctica, de l'estil "es pot fer demà".
Lo de la línia orbital requereix construcció i túnels, que està molt bé, sobretot si es fes Martorell - Terrassa i una R4 circular, però no crec que estigui al pla a curt termini i no era la intenció de l'exercici de la PTP.
Al final facis el que facis sempre tindràs un recorregut X que et podràs queixar que no es fa directe. I no els pots fer tots per un tema de capacitat. La gràcia de tenir una xarxa és que els diversos recorreguts estiguin connectats amb transbords amb prou freqüència com per a que el transbord sigui convenient (arbitràriament diré 10 minuts en una línia suburbana i 15-20 en una més llunyana). Amb una xarxa cada tren cobreix múltiples objectius i és interessant per molts més passatgers. Com diu el company @França451 , el trajecte Terrassa - Martorell es podria fer amb un transbord Rodalies - FGC, si les dues estacions fossin prou a prop, i la freqüència de la R8 fos acceptable per a fer transbords.
Ara mateix no diria que Rodalies o FGC són una xarxa. Els serveis estan molt dissenyats per portar gent des d'on sigui a Barcelona i tornada amb el mínim cost de trens.
I això m'ha fet pensar en una altra proposta, de cobrir els trajectes llargs amb 1 tren semi directe per hora, i trens amb més freqüència que l'actual que et deixin en un bon lloc per fer transbord.
Per exemple, la FGC Llobregat-Anoia. Posem que en una hora estàndard hi ha 8 trens de Martorell a Barcelona (horari actual):
R5: 17:02
R6: 17:05
S: 17:15
R5: 17:22
S: 17:27
R6: 17:45
S: 17:50
S: 17:54
La meva proposta seria que hi hagués un R50, un R60, i 6 trens S cadenciats sortint de Martorell a Barcelona, i tres R5 i R6 de Manresa/Igualada fins a Martorell.
R50: 17:00
S:17:05
S: 17:12
S: 17:20
R60: 17:30
S: 17:35
S: 17:42
S: 17:50
I arribant a Martorell R5 i R6 a les 17:00, 17:15, 17:30 i 17:45 que no tinguin el semidirecte.
Avantatges:
- Per a la gent de l'Anoia i Bages que van a Barcelona, si tens flexibilitat per escollir a quina hora agafes el tren, tens un semidirecte cada hora (cosa que ara només es fa en hora punta) i el trajecte és més ràpid.
- Per a la gent de l'Anoia i Bages que van a Barcelona, si no tens flexibilitat per escollir a quina hora agafes el tren, passes de tenir dos trens amb un temps d'espera de fins a 40 minuts, a tenir quatre trens amb un temps d'espera màxim de 15 minuts (amb un transbord de 5 minuts a Martorell si vols anar a Barcelona). I a més pots transbordar a la Renfe i tenir un ventall més gran de trajectes.
- Per a la gent de l'Anoia i Bages que no van a Barcelona, més freqüència és millor en tots els casos possibles.
- Per a la gent del Baix Llobregat, tens els trens més cadenciats i amb menys impacte d'incidències dels trams de via única.
Inconvenient:
- Requereix més trens i maquinistes. Sobretot perquè, per mantenir uns transbords acceptables, no pots reduir excessivament les freqüències en hores de menys demanda (de fet el concepte de xarxa era la idea inicial de la NXB, però en cap de setmana fan tal baixada de freqüències que deixa de ser una xarxa).
La idea es podria fer servir també a Rodalies pels trams Vic - Puigcerdà, Terrassa - Manresa i Cardedeu - Maçanet, que tenen una demanda molt baixa. I potser, per gestionar la via única de la R1. I, una mica més complex però encaixant més la idea orbital, es podria fer servir la R8 com a orbital amb la mateixa filosofia:
3 tph R8 SVC - Martorell - Sant Cugat - Granollers - Maçanet
1 tph semidirecte SVC - Martorell - Barcelona
1 tph semidirecte Maçanet - Granollers - Barcelona (el que ve a ser un R11)
1 tph R7 circular Sant Cugat - Barcelona (sentit horari)
1 tph R7 circular Sant Cugat - Barcelona (sentit antihorari)
A més (proposta extra) Rodalies o FGC podrien oferir en bus els trams que falten de la orbital, Vilanova - Vilafranca, Martorell - Terrassa (ara que obriran la B-40 Abrera - Terrassa) i Mataró - Granollers.