Ex funicular de Nuria
- He2/2
- N4
- Posts: 63
- Joined: Wednesday 28/09/2005 23:00
- Location: Viladecavalls (Vallès Occidental)
- Contact:
Funicular de Núria
Efectivament el funicular de Núria a la Coma del Clot va ser constrüit aprofitant la maquinària i els bastidors del funicular que durant l'exposició de 1929 donava accés al Palau Nacional des del carrer Lleida.
Les cabines eren escalonades, amb tres departaments, el central era obert i destinat al transport de mercaderies i d'esquís. Anaven pintades de vermell (baix) i blanc (dakt). Cap als voltants de 1970 (no recordo la data exacta) es van renovar les cabines, amb un disseny similar, pero metàliques (abans eren metal·litzades) i pintades de color groc fort. Una d'aquestes és la que hi ha al Clot del Moro.
El funicular servia a l'hotel Puigmal, que primer va ser una residència privada, després un hotel i finalment va ser venut a la "Obra sindical Educación y Descamnso" i repatejat com a "residencia Juan Barceló". Un incendi va destruir l'hotel, pero no l'estació superior del funicular que hi estava adossada. Des lavors el funicular només va servir per a transportar esquiadors i excursionistes. Poc després es va suprimir el telecadira que unia l'estació superior del funicular amb el Pic de l'Aguila (havia quedat obsolet).
Finalment el funicular també va anar quedant obsolet i hagués calgut una renovació a fons, incluent la infraestructura, que al estar assentada a terra era molt sensible a l'acumulació de neu (mireu els funiculars alpins que es construeixen en tunel o en viaducte), sense que disposés de cap mitjà per netejar la via.
Donat el poc tràfic, es va optar per la solució més barata i es va desmantellar el funicular substituint-lo pel telecabina pulsant actual. L'ajtic hotel es va reconstruir i ampliar i ara és l'alberg de joventud Pic de l'Aguila (nom del cim que el domina, al costat).
Com a curiositat la maquinaria del funicular s'alimentava, al menys durant uns anys, amb una línia electrica que pujava des de Queralbs, quan al santuari encara depenia de la seva pròpia electricitat, la que es feia amb les aigues del llac de Núria.
Les cabines eren escalonades, amb tres departaments, el central era obert i destinat al transport de mercaderies i d'esquís. Anaven pintades de vermell (baix) i blanc (dakt). Cap als voltants de 1970 (no recordo la data exacta) es van renovar les cabines, amb un disseny similar, pero metàliques (abans eren metal·litzades) i pintades de color groc fort. Una d'aquestes és la que hi ha al Clot del Moro.
El funicular servia a l'hotel Puigmal, que primer va ser una residència privada, després un hotel i finalment va ser venut a la "Obra sindical Educación y Descamnso" i repatejat com a "residencia Juan Barceló". Un incendi va destruir l'hotel, pero no l'estació superior del funicular que hi estava adossada. Des lavors el funicular només va servir per a transportar esquiadors i excursionistes. Poc després es va suprimir el telecadira que unia l'estació superior del funicular amb el Pic de l'Aguila (havia quedat obsolet).
Finalment el funicular també va anar quedant obsolet i hagués calgut una renovació a fons, incluent la infraestructura, que al estar assentada a terra era molt sensible a l'acumulació de neu (mireu els funiculars alpins que es construeixen en tunel o en viaducte), sense que disposés de cap mitjà per netejar la via.
Donat el poc tràfic, es va optar per la solució més barata i es va desmantellar el funicular substituint-lo pel telecabina pulsant actual. L'ajtic hotel es va reconstruir i ampliar i ara és l'alberg de joventud Pic de l'Aguila (nom del cim que el domina, al costat).
Com a curiositat la maquinaria del funicular s'alimentava, al menys durant uns anys, amb una línia electrica que pujava des de Queralbs, quan al santuari encara depenia de la seva pròpia electricitat, la que es feia amb les aigues del llac de Núria.
- sigfrid440s
- N6
- Posts: 292
- Joined: Sunday 03/09/2006 2:35
- Facebook: ssygger
- Location: Barcelona
- Contact:
- Rafa Monty
- N6
- Posts: 167
- Joined: Sunday 12/08/2007 21:01
- Location: Próxima Estació: Vallparadís UPC
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Torna't a llegir el llibre. Hi diu precisament el contrari, que és exactament el que ja t'han comentatRafa Monty wrote:Jo, En el llibre "Trens de Catalunya, II" Surt el Funicular de Núria, i parla
que alguns dels ''Fúnicles'' els van remodelar i els van portar a una espécie de Funicular per Pujar a la Expo de Bcn 1920, que anava a parar al Mnac.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Rafa Monty
- N6
- Posts: 167
- Joined: Sunday 12/08/2007 21:01
- Location: Próxima Estació: Vallparadís UPC
- ElDesi1994
- N7
- Posts: 343
- Joined: Sunday 22/03/2009 18:04
- Facebook: Josué Ferrero
- Location: Mollet del Vallès
- Contact:
Re: Ex funicular de Nuria
Després de tant temps, aprofito per dir que és aqui (el Funicular de Núria):
Parlem amb propietat.
Re: Ex funicular de Nuria
El van treure perque a l'hivern era un merder treure la neu de la via del funicular i el van canviar pel telecabina que no te aquet problema, tot i que no es van fixar que aquet ultim tenia molta menys capacitat de transport i no permet pujar maletes amb comoditat.
De nou al FTC
Re: Ex funicular de Nuria
Hola, us passo una foto del funicular el 2007 quan el museu ja havia deixat de ser museu.
- Attachments
-
- funinuria.JPG (94.11 KiB) Viewed 5097 times
Què és alló??
Re: Ex funicular de Nuria
Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
Re: Ex funicular de Nuria
Ja se que es marxar de tema pero aqui hi va haver dos problemes: el 1er una intenció de preservar el maxim de material possible, sobrepassant llargament el nombre d'adquisicions la capacitat de restauració del taller. Per un altre costat hi ha un primer cas millet que pel que he llegit evident. El primer problema no hauria de ser un problema si es volgues fer com a Vilanova, pero la sentencia de mort va ser el segon problema que va provocar comflictes amb l'alcalde de Castella que volia un troç del pastis. Per tot aixo, i per mes bons que siguin, no penso comprar cap llibre d'aquest inpresentable.
De nou al FTC
Re: Ex funicular de Nuria
He dit "museu" per dir-li d'alguna manera, només pretenia ubicar el lloc a on vaig fer la foto.Jordi Freixas wrote:Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
Què és alló??
- lauria1226
- N7
- Posts: 325
- Joined: Sunday 04/10/2009 10:28
- Location: Barcelona i Pallars Jussà
Re: Ex funicular de Nuria
Marc, si saps que estem davant d'un cas Millet, tens l'obligació de denunciar-ho a la justícia o n'esdevindràs còmplice.
Per altra banda, els llibres hi son. Ademés d'una font important de documentació històrica sobre els nostres trens quina consulta s'ha convertit en imprescindible per a poder preservar les poques coses que encara queden, estan escrits en català, essent l'única font en la nostra llengua sobre el tema ferroviari.
També és la història d'un fracàs que no es pot atribuïr a un sol home. Tots en som una mica responsables per desidia o complaença mentre esperem que ens ho donin tot fet.
Ha sortit malament, si. Pero alguna cosa queda i és patrimoni de tots. Voler llençar-lo a la foguera només relflexa autoodi, falsa arrogància, debilitat i decadència. Les engrunes que han quedat cal valorar-les com a pròpies perquè han costat molt més esforç i han necessitat moltíssima més iniciativa de la que cal per demanar idees assegut davant d'un teclat.
"Qui no arrisca no pisca", diuen, però arriscar vol dir precisament assumir la possibilitat del fracàs i tenir la valentia de llençar-s'hi.
Per altra banda, els llibres hi son. Ademés d'una font important de documentació històrica sobre els nostres trens quina consulta s'ha convertit en imprescindible per a poder preservar les poques coses que encara queden, estan escrits en català, essent l'única font en la nostra llengua sobre el tema ferroviari.
També és la història d'un fracàs que no es pot atribuïr a un sol home. Tots en som una mica responsables per desidia o complaença mentre esperem que ens ho donin tot fet.
Ha sortit malament, si. Pero alguna cosa queda i és patrimoni de tots. Voler llençar-lo a la foguera només relflexa autoodi, falsa arrogància, debilitat i decadència. Les engrunes que han quedat cal valorar-les com a pròpies perquè han costat molt més esforç i han necessitat moltíssima més iniciativa de la que cal per demanar idees assegut davant d'un teclat.
"Qui no arrisca no pisca", diuen, però arriscar vol dir precisament assumir la possibilitat del fracàs i tenir la valentia de llençar-s'hi.
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
Uno tenga su propia fe.
Re: Ex funicular de Nuria
Tampoc cal arribar en aquest extrem. Sobretot perquè a mi m'ha donat més la impressió de que el comentari d'en Marc era una simple opinió, mentre que per contra, tu, t'has excedit.lauria1226 wrote:Marc, si saps que estem davant d'un cas Millet, tens l'obligació de denunciar-ho a la justícia o n'esdevindràs còmplice.
Re: Ex funicular de Nuria
I quina diferència hi ha entre el "museu" del moment de la foto, i l'actualitat?Alemany wrote:He dit "museu" per dir-li d'alguna manera, només pretenia ubicar el lloc a on vaig fer la foto.Jordi Freixas wrote:Però realment... alguna vegada ha arribat a ser museu tot allò?
I entre una cosa i l'altra em sorgeix un dubte: PER QUÈ NO AGAFEN EL MALEÏT FUNICULAR I EL POSEN A L'EXPOSICIÓ DEL CREMALLERA DE RIBES VILA, QUE SERIA EL MÉS LLÒGIC???
Last edited by Jordi Freixas on Sunday 03/01/2010 18:45, edited 1 time in total.