Evolució del preu del petroli

Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Evolució del preu del petroli

Post by wefer »

De El Punt:
-------------------------------
El preu del petroli de l'OPEP marca un altre rècord i supera per primer cop els 55 dòlars el barril

El preu del petroli de l'OPEP ha batut un nou rècord i ha superat per primera vegada els 55 dòlars el barril, després de la mort del rei Fahd de l'Aràbia Saudita i l'amenaça de l'Iran de reprendre el seu programa d'enriquiment d'urani. Aquestes notícies de dos dels majors productors de cru membres de l'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) han portat més incertesa al mercat petrolier i dilluns el barril de l'OPEP va pujar gairebé un dòlar (0,92) fins a situar-se en el màxim de 55,12 dòlars, segons calculava ahir el càrtel. El seu rècord anterior s'havia registrat el 8 de juliol, quan va arribar als 54,94 dòlars.
Els analistes coincideixen a dir que la mort del rei Fahd no ha causat sorpreses i que no s'esperen canvis en la política del regne amb el seu successor, el príncep Abdal·là, que ja feia anys que s'ocupava de la política petroliera de l'Aràbia Saudita, que actualment és el major productor de cru, amb 9,5 milions de barrils diaris. Tot i això, els experts reconeixen que els mercats són molt sensibles al que passi en aquest país. Pel que fa a l'afer nuclear de l'Iran, França ha advertit que pot crear una «crisi internacional important».
Aquestes dues notícies s'han afegit als problemes de capacitat limitada de les refineries dels països consumidors i compliquen un escenari de creixent demanda energètica mundial. Tot això ha portat a màxims en el preu del petroli de Brent -de referència a Europa- i el de Texas -el referent als EUA-, que ahir van tancar a 60,62 dòlars i 61,89 dòlars el barril, respectivament. En el cas del barril de Brent, a més, el preu havia arribat als 60,70 dòlars, superant en vint cèntims l'anterior màxim, registrat dilluns.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De l'AVUI:
-----------------------------
Ryanair promet que el preu del cru no repercutirà en els bitllets

El guany trimestral del grup irlandès s'eleva un 21%

El director de Ryanair a Espanya, Alfons Claver, va assegurar ahir que l'augment del cost del petroli no repercutirà en el preu dels bitllets perquè tenen un acord per comprar el barril de petroli -que va arribar ahir als mercats a 62 dòlars- a 57 dòlars, cosa que els protegeix fins al març del 2006.

Tot i que Claver va reconèixer que "quan s'acabi l'exercici haurem de pensar què passa", es va mostrar contundent a l'afirmar que no tenen intenció d'imposar cap recàrrec, com fan altres companyies, per la qual cosa els preus que ofereixen encara seran més atractius per als consumidors.

La companyia aèria va obtenir 64 milions d'euros de beneficis nets el primer trimestre de l'exercici fiscal (que finalitzarà el 30 de març del 2006), xifra que és un 21% més alta que la del mateix període de l'exercici precedent. La facturació va augmentar un 35%, fins a 405 milions.

A aquests bons resultats s'hi ha d'afegir que al juliol la companyia va aconseguir una xifra rècord de tres milions de passatgers en un mes, el mateix que en tot l'any 1997. A Espanya va transportar aquest mes 600.000 passatgers, cosa que fa un total de vuit milions de passatgers a l'Estat des que va començar a operar-hi el desembre del 2003.

Bitllets a 3 cèntims
Per celebrar el rècord aconseguit al juliol, la companyia ofereix tres milions de bitllets a tres cèntims per a la majoria de les seves rutes. El termini de reserves finalitzarà l'11 d'agost.

En referència a l'anunci d'Iberia que crearà una aerolínia de baix cost, la responsable de màrqueting de Ryanair a Europa, Sinead Finn, considera que no els afectarà perquè altres companyies europees, com és el cas de British Airways, ho han intentat i han fracassat.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De El Periódico de Catalunya:
-------------------------------------
El petroli de Texas supera per primera vegada els 67 dòlars

El preu del cru a Nova York va superar ahir per primer cop en tota la seva història els 67 dòlars i va marcar un nou rècord de 67,10 dòlars, impulsat pel temor que es puguin produir interrupcions en el subministrament mundial d'energia. La incessant escalada del preu del petroli està passant factura al dèficit comercial dels Estats Units, que va augmentar al juny un 6,1% respecte al mes anterior. Aquell mes es va situar en 47.419 milions d'euros, una de les xifres més altes dels últims anys. Si continua a aquest ritme, l'economia nord-americana tancaria l'any amb un dèficit comercial de 553.225 milions d'euros, un 11% més que el 2004.
El petroli de Texas pujava a mitja sessió d'ahir 1,30 dòlars, fins a arribar als 67,10 dòlars per barril. El cru Brent, que és el que es pren com a referència a Europa per fixar els preus dels combustibles, va establir un nou rècord a l'arribar als 66,77 dòlars a mitja sessió tot i que va baixar al final de la jornada.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De l'AVUI:
-------------------------------
El gasoil supera l'euro

- Un centenar de gasolineres del país ja cobren més d'un euro per litre, quan al mes de gener passat valia únicament 82 cèntims

J.P.V.

El gasoil A tradicional, el de més consum, va superar ahir la barrera de l'euro per litre en determinades gasolineres del país, segons les dades actualitzades del ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç.

En total, segons el ministeri, més d'un centenar de gasolineres de Catalunya (un 10% aproximadament) cobraven ahir més d'un euro per litre de gasoil. Repartides per demarcacions, a Barcelona hi havia ahir 48 gasolineres on es comprava aquest combustible a més d'un euro, a Tarragona 27, a Girona 21 i a Lleida -on menys amb diferència- només 6. El preu màxim en algunes estacions de servei a Catalunya va ser d'1,02 euros per litre i el mínim de 90 cèntims d'euro. La mitjana del preu per litre estava en 98 cèntims d'euro.

El gasoil A tradicional és el més consumit, actualment amb un 93% de quota de mercat. El gasoil A enriquit, amb només un 7% de consum, ja es pagava a més d'un euro des de dimarts passat.

L'evolució a l'alça dels hidrocarburs en els últims mesos ha estat notable i continuat. El gasoil A tradicional tenia un preu per litre de 82,7 cèntims en el mes de gener. Superada la barrera de l'euro, l'encariment ha estat en aquests 9 mesos, doncs, de 19,3 cèntims d'euro.

A escala estatal, algunes gasolineres de Madrid també cobraven ahir més d'un euro, però en la majoria de les estacions de servei de les diferents demarcacions el preu per litre era inferior a l'euro.

Pessimisme
El president de l'Associació Provincial d'Estacions de Servei de Barcelona, Manuel Amado, va manifestar ahir que és molt pessimista pel que fa a l'evolució dels preus en els propers mesos. "Si les autoritats internacionals parlen d'encariment del petroli fins més enllà del 2006, jo no puc ser més que pessimista", va dir Amado.

El portaveu de l'entitat, en aquest sentit, ha confirmat que al llarg de les setmanes vinents l'evolució del preu continuarà a l'alça, i ha volgut destacar que l'efecte immediat a Catalunya i a l'Estat ha resultat ser la disminució del consum. "Fixa't en la paradoxa. S'han venut més cotxes, però els ingressos recaptats pel ministeri d'Economia i Hisenda per l'impost d'hidrocarburs ha baixat un 1%", va indicar ahir Amado.

La mitjana estatal
Els preus mitjans dels carburants van estrenar ahir el mes amb nous increments que marquen màxims històrics i situen un augment mitjà anual a Espanya en el 23%.

Segons les dades del ministeri -elaborades a partir de la informació facilitada diàriament per les gasolineres- el litre de gasolina 95 sense plom, la més demandada pels consumidors, es venia ahir a una mitjana d'1,052 euros.

La mitjana de preus de les altres varietats de gasolines, la 98 sense plom i la de 97 octans (súper) es van situar en els 1,167 i 1,140 euros i acumulen increments del 25,62% i 24,86%, respectivament.

Els gasoils han continuat també la seva escalada i el preu mitjà del litre de dièsel A era ahir a l'Estat de 96,5 cèntims, mentre que la variant enriquida se situava en 1,006 euros.

El director general de l'Associació Espanyola d'Operadors de Productors Petroliers, Álvaro Mazarrasa, va dir ahir que a curt termini, l'efecte de l'huracà Katrina, que ha castigat diferents refineries del sud dels EUA i que ha tallat el subministrament, afectarà notablement els preus.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De l'AVUI:
----------------------------------
Foment intenta salvar 'in extremis' la vaga que té convocada el transport

- L'OPEP revisa a la baixa la previsió de demanda mundial de cru
- La patronal Fenadismer pretén parar tot el sector durant la vaga dels dies 19 i 20


Redacció

El ministeri de Foment ha convocat els transportistes de mercaderia per carretera per intentar salvar in extremis la vaga que té convocada el sector per als propers dies 19 i 20. La reunió tindrà lloc avui a la seu del ministeri a Madrid. La patronal Fenadismer, una de les principals patronals del transport, va convocar les aturades per la crisi que pateix el sector com a conseqüència de l'augment del preu del gasoil. Tot i que la resta d'associacions de transportistes es desmarquen de moment de secundar l'aturada de Fenadismer, totes coincideixen a advertir de mobilitzacions en cas que l'administració no articuli mesures immediates per solucionar la situació creada amb l'encariment del carburant.

Refer les previsions
L'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) va revisar ahir a la baixa la seva previsió de demanda mundial de cru, que creixerà en 1,4 milions de barrils diaris el 2005, fins a 83,49 milions, quantitat que suposa un increment de l'1,7% respecte de l'any anterior, va indicar ahir l'organització en el seu informe mensual.

L'OPEP va explicar que les raons d'aquesta reducció són que la demanda de petroli va ser inferior del que s'esperava en el primer trimestre de l'any, així com l'elevat preu dels costos del transport de cru i els canvis en la política de subsidis de transport, iniciats arran del persistent increment del cru.

Per a l'any 2006, l'organització estima que la demanda mundial de petroli creixerà un 1,8% respecte de l'any anterior, que representa un augment d'1,5 milions de barrils diaris, fins a 85 milions de barrils.

L'organizació va assenyalar ahir que la caiguda del preu del barril, després del pas de l'huracà Katrina, està relacionada amb el compromís de l'organisme d'afrontar, si es produís, un període d'escassedat de l'oferta.

El preu cau
El preu de les gasolines i el gasoil a l'Estat espanyol continua baixant i acumula una disminució de fins a 1 cèntim d'euro en els últims set dies, i d'entre 0,3 i 0,4 cèntims des de l'inici d'aquesta setmana, segons les dades facilitades ahir per les estacions de servei i que publica diàriament el ministeri d'Indústria.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De El Periódico de Catalunya:
----------------------------------
Marxa lenta de camions per les rondes de Barcelona contra la pujada del gasoil

• La patronal Fenadismer ha convocat la protesta en coincidència amb la crida a la vaga per avui i demà "per la negativa del Govern a permetre que els transportistes puguin apujar les seves tarifes, mentre les petroleres i Hisenda obtenen ingressos extraordinaris"

Barcelona. -- Fenadismer, patronal de transportistes autònoms i pimes, ha convocat marxes lentes de camions per la Ronda Litoral i la Ronda del Mig de Barcelona entre les vuit i les deu del matí, en protesta per la situació del sector provocada per la pujada de preus del gasoil.

Fenadismer ha convocat la marxa lenta a diverses ciutats espanyoles coincidint amb la crida a la vaga per avui i demà. En una nota difosa ahir, Fenadismer afirma que la vaga està convocada "per la negativa del Govern a permetre que els transportistes puguin apujar les seves tarifes, mentre les petroleres i Hisenda obtenen ingressos extraordinaris".

Desacord amb el ministeri
Aquesta patronal va decidir divendres passat mantenir la seva convocatòria de vaga per demà i demà passat després de la reunió celebrada al Ministeri de Foment de les organitzacions membres del Comitè Nacional del Transport per Carretera i els principals carregadors.

La reunió es va acabar amb un esborrany de la Direcció General de Transports que preveu la introducció en els contractes d'una clàusula automàtica de revisió de preus del transport en funció del preu del gasoil.

La Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials de Transport de Mercaderies per Carretera (Conetrans) no s'ha afegit a la convocatòria de vaga ni a la de les marxes lentes.
User avatar
Santfeliuenc
N10
N10
Posts: 3520
Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
Location: Sant Andreu de la Barca, BL

Ryanair

Post by Santfeliuenc »

Hola,

En un mensaje de esta cadena se dice que Ryanair asegura que el precio del petróleo no repercutirá en los precios.

Pues miedo me da volar en este tipo de compañías, ya que si el petróleo cuesta más caro y al avioncito hay que llenarle el depósito de carburante para que se mueva... ¿en qué van a hacer rebajas y aminorar costes? ¿en mantenimiento? en menos revisiones? ¿en más horas de vuelo para aparatos y pilotos y menos sueldo, menos prestaciones, menos mantenimiento y menos inspecciones? ¿en menor calidad de materiales?

Porque si no tocan los precios, en algo hay que rebajar los costes, ¿en qué los rebajará Ryanair hasta el punto de que el mayor coste del carburante le afecte?

Sinceramente, volar lo que es volar, vuelo poco, pero cuando vuele, me decantaré por Iberia, Air France, TAP o compañías seguras, que por lo menos cumplen con las reglamentaciones y las normativas. Y si me cuesta más caro, lo pagaré a gusto porque mi vida vale más que todos los recortes que se hagan desde las compañías de bajo coste.

Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
User avatar
Cahorand
N4
N4
Posts: 56
Joined: Wednesday 21/09/2005 1:59
Location: Can Bonastre (Piera)

Post by Cahorand »

Tens raó Santfeliuenc, amb això de rebaixar o mantenir preus, aquestes companyies de baix cost s'estan passant de la ratlla... Ja m'imagino una notícia publicada d'aquí a uns anys: Ryanair anuncia que per mantenir els seus baixos preus els avions volaran sense pilots a partir del més que vé

Espereu-vos i passarà. Si el metro de Barcelona perdrà els conductors per passar-se tot seguit a la conducció automàtica, algun dia també ho faran amb els avions... uh :( >:(
User avatar
Cahorand
N4
N4
Posts: 56
Joined: Wednesday 21/09/2005 1:59
Location: Can Bonastre (Piera)

Post by Cahorand »

Per cert, me n'oblidava... amb això de la pujada del preu del petroli les empreses automovilístiques han de posar-se serioses de debó i començar a fabricar els seus prototips de cotxes d'hidrogen, elèctrics o híbrids. Però quan dic "fabricar" em refereixo a fabricar-los massivament i en sèrie, no pas a fer-ne uns quants 'de prova' i ensenyar-los només als salons d'automòvils com "el que hi haurà en el futur". No senyor, aquest "futur" ha de ser present ja!!!

Per cert, que em sembla que una empresa japonesa va anunciar fa uns dies que fabricarà en sèrie un cotxe híbrid (gasolina/elèctric o gasolina/hidrogen, ara no ho sé segur).

Això per no mencionar l'absolutament-necessari-i-imprescindible augment i reforç del transport públic urbà i interurbà. Això és el futur i no pas el vehicle privat, en un món cada dia més urbà.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

Ja existeix un cotxe híbrid en producció, el Toyota Prius (el del Fòrum 2004), que el pots trobar a qualsevol concessionari d'aquesta marca.
> Toyota Prius
De moment no té massa demanda perquè, encara que en prestacions no té res a envejar a qualsevol automòbil convencional, és una mica més car que els normals, però si continua la pujada de preus aviat serà una opció a tenir en compte un cotxe de gamma alta com aquest que només consumeix 4,3 litres als 100 Km.
També cal tenir en compte que actualment al mercat existeixen automòbils que tenen consums d'entre 3 i 4 litres per 100 Km, és a dir, aproximadament un 50% del consum d'un cotxe normal.
Per tant, queda clar que tant sols promocionant aquest tipus de cotxes, podríem reduïr el consum de petroli en prop d'un 50% .
Només cal que entre tots en tinguem ganes, la tecnologia ja hi és.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De l'AVUI:
----------------------------------------
¿Qui paga, el Doctor Jekyll o Mister Hyde?

L'última gota El sector aventura que el petroli deixarà de ser negoci molt abans que s'acabin les reserves

Fort Encariment
· Els preus del cru delaten no només la cara fosca de la indústria, sinó també dels consumidors malbaratament energètic
· La cultura del cotxe, el menyspreu del transport públic i la imprevisió energètica típica dels Estats Units comencen a fer furor també al Tercer Món


Anna Grau

Progressistes professionals i afeccionats, associacions de consumidors, experts amb consciència i allò que als Estats Units en diuen watchdogs (entitats que vetllen pels interessos del públic) porten temps posant el crit al cel sobre la boja escalada tant dels preus com del consum de l'energia. L'escenari servit pels últims mesos no sorprèn ningú, però fa realitat els pitjors malsons de tothom. Amèrica comença a preguntar-se si podrà pagar la factura d'escalfar-se aquest hivern.

I el pitjor de tot és que no sempre es té l'opció de passar fred (fàcilment inhumà) per estalviar. A la ciutat de Nova York són moltíssims els apartaments sotmesos a la dictadura de la calefacció central, que qualsevol inquilí pot exigir per llei que entri en funcionament a partir del 15 d'octubre. No és estrany veure finestres obertes en ple hivern, plogui o nevi, per alleugerir l'estrambòtica calda que es pot arribar a patir de portes endins. És només un exemple de l'orgia de malbaratament energètic que en el dia a dia tothom troba normal.

Allò que anomenen american lifestyle és, per a molta gent, inseparable de fer anar la gasolina com aigua, de viure amb el cotxe enganxat al cul (Nova York és potser l'única ciutat de tot el país on el transport públic té protagonisme i dignitat) i no parar-se a pensar quants electrodomèstics s'engeguen alhora.

Una de les watchdogs més importants, que funciona des de 1971, United States Public Interest Research Group (US PIRG), és prou conscient d'això per alternar les seves duríssimes crítiques a la voracitat de la indústria petroliera, i a la passivitat amb què s'ho mira el govern, amb tocs d'atenció als comportaments de consum. Educar el públic, no ja per ser ecologista, sinó per aplicar un sentit comú mínim (assegurar-se que les finestres de casa tanquen bé, moderar l'ús dels aires condicionats, tancar el foc de la cuina de seguida quan ja no s'està cuinant, etc.) sembla a aquestes alçades, més que una vocació de servei, un imperatiu desesperat.

Tant, que amb un cert cinisme s'hi apunta la mateixa indústria. L'American Petroleum Institute té una pàgina web en què fa seus tots aquests consells... alhora que insinua que, no pas per renunciar a la "nostra forma de vida americana", desapareixeran com per art de màgia els problemes energètics del món. No mentre els països que tot just acaben de sortir dels llimbs, com ara l'Índia i la Xina, perpetuïn a ulls clucs els vells esquemes i contribueixin a fer encara més incontenible la demanda.

En el fons, ¿tot és culpa de la gent, doncs? Sense anar tan lluny, l'American Petroleum Institute suggereix que en les cr ítiques a la indústria hi ha una certa manca de realisme, de responsabilitat col·lectiva i, per què no?, d'histèria. Burlant-se dels vaticinis que cada cinc o deu anys alerten que les reserves de cru s'acabaran i deixaran en sec el món a les fosques, experts com Daniel Yergin, de Cambridge Energy Research Associates (CERA), ironitzen contra els "fonamentalistes" que llancen aquestes previsions. Segons Yergin, fins i tot amb els problemes de l'Iraq i el desastre del golf de Mèxic, encara hi ha fortes expectatives de creixement de l'oferta, sobretot al Canadà, Kazakhstan, Brasil, Azerbaidjan i Angola.

Un altre equip d'experts energètics, aquest contractat per l'administració i format per John H. Wood, Gary R. Long i David F. Morehouse, sosté que molt abans que el petroli es pugui acabar físicament ja no serà negoci, perquè haurà esdevingut massa car. Compartint el criteri que no cal témer cap col·lapse immediat, aquests experts calculen que hi ha temps d'aquí a mitjans del segle XXI per potenciar noves tecnologies híbrides, que alternin el petroli amb altres fonts d'energia. Per exemple, cotxes alimentats també amb hidrogen o amb mecanismes d'electròlisi.

El problema és com desenvolupar tot això sense comprometre els fabulosos beneficis que ara té la indústria, que determina uns comportaments socials molt concrets (com ara l'excessiu ús individual del cotxe) i alhora és determinada per ells. A l'hora de la veritat són pocs els consumidors que, a més de queixar-se, estan disposats a canviar de vida i de cultura energètica. I, suposant que s'aconseguís als Estats Units, l'endemà caldria començar a empaitar els mals hàbits del Tercer Món...
User avatar
JaMiRo!
N10
N10
Posts: 3548
Joined: Saturday 17/09/2005 0:38
Location: Olesa de Montserrat

No se perquè m'ensumo...

Post by JaMiRo! »

No se per què m'ensumo que de tecnologia per fer automòbils amb energies no fòssils n'hi ha, però que ningú no les treu no sé per què (ara em ve al cap el binomi petroli-guerra, vés per on)...

A ningú se li ha ocorregut pensar per què en 150 anys el ferrocarril ha passat del carbó al gasoil i del gasoil a l'electricitat, i el cotxe continua funcionant sota els mateixos principis? Si ja ho se, els motors d'un Ford T no son els mateixos que els d'un, posem per cas, Smart Fortwo; però segueixen funcionant sota mateixos principis. Sota combustible fòssil.

Per cert, com a automobilista de cap de setmana que sóc,un comentari, i és que el Prius el vaig provar al Fòrum 2004, és un cotxe fantàstic, suau i molt còmode; a més anant a menys de 50 per hora el motor de combustible fòssil restava apagat (de vegades s'encén per recarregar bateries)...A l'Estat Espanyol no té molt d'èxit però al Japó ja existeixen diversos models de cotxes híbrids de diferents marques i és normal veure'ls. Realment són trastos ben macos.

Això si, no oblidem que el cotxe, sigui gasolina, gasoil, biogàs, pila d'hidrogen, solar...Ocupa espai i l'aparcament i les retencions continuaran existint...Per tant, com bé es diu per aquest fòrum, cal potenciar molt més el transport públic en detreiment del transport privat.

Salutacions.
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De l'AVUI:
-----------------------------
Iberia apuja les tarifes per tercera vegada aquest any per l'alça del preu del petroli

Redacció

La companyia aèria Iberia ha aplicat un nou increment de dos euros com a recàrrec per combustible en totes les seves rutes de llarg recorregut amb l'objectiu de pal·liar l'impacte de l'encariment del cru. Amb aquest increment, l'aerolínia cobrarà una taxa per carburant de 37 euros per trajecte en les seves rutes intercontinentals. Aquest és el tercer increment per aquest concepte al llarg de l'any, després de les alces aplicades als mesos de maig i gener. L'increment del suplement per combustible afecta tots els vols cap a Llatinoamèrica, els Estats Units i Sud-àfrica. La companyia ha volgut remarcar que manté estable la sobretaxa que aplica a destins d'Europa i el Pròxim Orient (15 euros per trajecte) i en els trams estatals d'una connexió internacional (10 euros).

El president d'Iberia, Fernando Conte, ja va apuntar recentment que "no hi ha més remei" que revisar a l'alça les tarifes "si el preu del petroli es manté o augmenta". El grup quantifica en "desenes de milions d'euros" l'impacte de l'encariment del combustible en els seus comptes. L'empresa compta amb una assegurança de cobertura pel 62% del consum a 45 dòlars el barril en el segon semestre del exercici. Aquesta posició és menys favorable que la contractada en els primers sis mesos de l'any, quan va assegurar el 90% del querosè a 37 dòlars el barril. Iberia va guanyar 29,2 milions en els sis primers mesos de l'any, un 53% menys, per l'impacte del preu del cru.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De l'AVUI:
--------------------------------------
El preu del petroli puja un 29% en un any

Redacció

El preu del petroli, tot i moderar-se una mica, encara continua molt per sobre del de l'any passat. I és que el novembre del 2005 la cotització mitjana mensual del barril de Brent va ser de 55,2 dòlars per barril, un 28,8% més que en el mateix mes de l'any anterior. La cotització mitjana en euros dels darrers tres mesos en relació amb el mateix període del 2004 va augmentar en un 35,9%.

D'altra banda, el preu abans d'impostos del gasoil, el combustible més demanat a l'Estat espanyol, va ser els onze primers mesos de l'any de 47,4 cèntims d'euro per litre, un 34,8% més que en el mateix període del 2004, segons el ministeri d'Indústria.

Gasolina més cara
Entre el setembre i el novembre passats el preu del gasoil d'automoció va augmentar a Espanya el 30,4% respecte al mateix període del 2004 i el de la gasolina el 29,2%, mentre que les cotitzacions internacionals d'aquests dos productes ho van fer el 36,1% i el 38,9%, respectivament. En el mateix període, el litre de gasolina sense plom de 95 octans, la més consumida, es va situar en 42,6 cèntims d'euro abans d'impostos, el 20,6% més. Les xifres són similars a les registrades a l'eurozona, on el preu de la gasolina va créixer el 21,2%, fins als 42,2 cèntims el litre abans d'impostos, i el del gasoil el 35,4%, fins als 46,4 cèntims -també abans d'impostos.

La demanda global de productes petrolífers durant els primers deu mesos va ser de prop de 62,3 milions de tones, amb un increment del 2,5% respecte al mateix període del 2004.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

De l'AVUI:
---------------------------------------------------
El transport no fa ús de l'ajornament de quotes

L.B.

Només el 4 per cent dels treballadors del sector del transport han demanat les ajudes a la Seguretat Social pactades a finals de l'any passat per pal·liar els efectes de la pujada del preu dels carburants. Segons les dades del ministeri de Treball, concretament són 17 empleats autònoms i 153 empreses les que han sol·licitat ajornar sis mesos el pagament de les quotes a la Seguretat Social. El departament afegeix que el col·lectiu de transportistes que podrien haver demanat aquesta pròrroga està format per 56.755 empreses, 83.842 treballadors autònoms i 308.977 treballadors per compte propi.

El poc interès per aquesta mesura té diferents interpretacions. Per la Federació Nacional d'Associacions del Transport, demostra que la seva utilitat és escassa, ja que "cal fer molta burocràcia per aconseguir només posposar un pagament que igualment has de fer efectiu". "Hauria estat diferent si s'haguessin acordat reduccions de les quotes", afegeixen fonts de la patronal.

Últim intent
En canvi, la Confederació Espanyola del Transport de Mercaderies reflexiona que les xifres demostren que "almenys el 4 per cent de les empreses del sector estaven a punt de desaparèixer". "Es tracta d'una ajuda per a casos extrems de manca de tresoreria i el fet que hi hagi gent que hagi hagut de recórrer a ajornar pagaments perquè no té líquid ens dóna una idea de la situació que travessa el sector". Segons la confederació, l'alça del preu del petroli i, per tant, l'encariment de la primera matèria dels transportistes va ser "la gota que va fer vessar el got, ja que des de fa temps el sector pateix greus desequilibris, com ara un fort intrusisme i una competència deslleial que trenca les lleis de l'oferta i la demanda".

Malgrat tot, la patronal es mostra optimista amb l'impacte que tindran les mesures acordades entre el govern central i les principals associacions de conductors professionals. El que caldrà veure ara, apunta, és com evolucionen les altres mesures, la majoria de les quals estan emmarcades dins de l'àrea fiscal i moltes encara en una fase d'esborrany.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

http://www.avui.cat/
-----------------------------------------------------
L'alça del cru espanta l'OPEP

El petroli Brent i el de Texas s'enfilen per sobre dels 78 dòlars per barril

Redacció

El barril de Brent, el de referència a Europa, va superar ahir la insòlita xifra de de 78 dòlars per barril, igual que el cru més consumit als Estats Units, el de Texas. Les grans tensions internacionals generades per la crisi al Pròxim Orient i el temor que el bloqueig al Líban tingui repercussions en el subministrament de cru van fer revifar l'escalada de preus que fa temps registra el mercat petrolier.

Fins i tot ahir l'Organització de Països Productors de Petroli (OPEP) va donar la cara i va enviar un comunicat on expressa la seva "preocupació" i reafirma el seu compromís a "estabilitzar els preus".

No més producció

De tota manera, el càrtel apunta que de moment no mourà fitxa -o sigui que no posarà al mercat més petroli per abaixar els preus- perquè "els desenvolupaments geopolítics, sobre els quals l'OPEP no té cap influència, són els que estan darrera d'aquesta abrupta pujada". "El mercat està ara ben abastat", assegura.

"De totes maneres -assenyala el comunicat- per aconseguir una estabilitat més gran i moderar els preus, l'OPEP necessita el ple suport" de la resta d'implicats. L'organització al·ludia així als protagonistes dels conflictes geopolítics que actualment pressionen a l'alça els preus.

I és que els experts adverteixen que és difícil aturar l'escalada de preus si no s'atura l'escalada de violència. A més, cal recordar que a banda del conflicte entre Israel i el Líban, s'hi suma la crisi de l'Iran (el quart productor mundial de petroli) a causa del seu polèmic programa nuclear. Les potències del Consell de Seguretat de l'ONU han decidir remetre a l'organisme el contenciós que tenen contra el país, i els mercats estan ara a l'espera de la resolució.
orique
N9
N9
Posts: 2046
Joined: Sunday 02/10/2005 16:45
Location: Terrassa

Post by orique »

Tinc una pregunta. Per què els cotxes híbrids que hi ha a Espanya són de gama alta? No pot existir un híbrid a l'estil d'un 206 o un C2 ? :? :?
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

orique wrote:Tinc una pregunta. Per què els cotxes híbrids que hi ha a Espanya són de gama alta? No pot existir un híbrid a l'estil d'un 206 o un C2 ? :? :?
Perquè els híbrids, avui dia, són cotxes més cars que els equivalents "normals". Per tant, un cotxe petit (sinònim de barat) i en canvi car, és un contrasentit.
La majoria de cotxes petits i cars (ja sigui per més motor, per més confort, etc) han acabat tenint unes vendes més aviat escasses. Un exemple, en el camp dels cotxes de baix consum, podria ser el Lupo 3L, que únicament gastava 3 litres als 100 km. Era més car que els seus germans de gama, i per tant no va tenir cap mena d'èxit.
Darrera d'això està la il·lògica actual, on la gent la majoria de vegades no es compra el cotxe que necessita, sinó el cotxe amb que més pot aparentar, dintre del pressupost que té disponible.
Els éssers humans som així de racionals.
De tota manera, si el preu del cru continua pujant, ens racionalitzarem per força encara que sigui a cop de Visa :D
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

http://www.avui.cat/
-------------------------------------------------
El Brent puja fins als 78,6 dòlars i marca un nou rècord històric
L'encariment es produeix després que BP anunciés que tanca el camp petrolífer que té a Alaska
La producció es redueix en 400.000 barrils diaris, el 8% del consum als EUA


Redacció

El barril de Brent del Mar del Nord va tornar a marcar ahir nou rècord històric al situar-se en els 78,64 dòlars, després que BP donés a conèixer el tancament del camp petrolífer de Prudhoe Bay, a Alaska, el més gran dels Estats Units. Aquest nou element d'incertesa per als mercats, es va afegir ahir a la contínua escalada de violència al Pròxim Orient, l'ofensiva israeliana al Líban i la tensió generada per l'activitat rebel a Nigèria, el productor més gran de l'Àfrica.

Tot plegat, va fer pujar el Brent més de dos dòlars, fins a situar-se en els 78,64 dòlars a l'International Petroleum Exchange de Londres, mentre que el barril de Texas aconseguia en el mercat de Nova York els 76,47 dòlars, després d'encarir-se gairebé dos dòlars.

No obstant, el nou rècord del preu del cru es va desencadenar ahir just després que s'anunciés el tancament del camp petrolífer de Prudhoe Bay a Alaska. BP, propietari del jaciment, va decidir suspendre la producció després de detectar diverses errades de corrosió en les seves instal·lacions extractores i un petit abocament en una de les seves línies de transport del cru.

La por dels mercats s'explica perquè, amb aquest tancament, la producció es redueix en 400.000 barrils diaris, que suposen el 8% de la producció diària nord-americana. I segons va informar BP, no se sap quan es podrà reiniciar l'activitat en aquestes instal·lacions.

No obstant, el departament d'Energia dels Estats Units va assegurar ahir que està preparat per proporcionar petroli procedent de les reserves d'emergència del govern, si les refineries així ho necessitessin. Les reserves estratègiques dels Estats Units compten amb 700 milions de barrils per usar en cas d'interrupcions en el subministrament.

Mercat desestabilitzat

L'incident de BP, però, no fa sinó empitjorar un mercat per ell mateix desestabilitzat a causa de la confluència de diversos conflictes geopolítics internacionals. Per una banda, segueixen els atacs de l'exèrcit israelià sobre el Líban. El mercat té por que l'Iran, que manté el seu rebuig a suspendre el seu programa nuclear, s'involucri en el conflicte per donar suport a la milícia xiïta libanesa, fet que agreujaria considerablement el conflicte.

Per altra banda, diversos grups rebels estan realitzant segrestos i atacs contra les empreses petrolieres del delta del Níger en protesta pel percentatge de beneficis obtinguts del cru. Els atacs han fet caure la producció de Nigèria, el productor més gran de l'Àfrica.
User avatar
JaMiRo!
N10
N10
Posts: 3548
Joined: Saturday 17/09/2005 0:38
Location: Olesa de Montserrat

Imperatiu econòmic

Post by JaMiRo! »

wefer, fa uns dies, wrote:De tota manera, si el preu del cru continua pujant, ens racionalitzarem per força encara que sigui a cop de Visa.
Diga'm pilota, però aquesta frase teva ara va de collons després d'aquesta notícia...És l'única esperança que em queda (com a tú), saber que els costums canviaran per imperatiu econòmic... :roll:
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
Post Reply

Return to “Transport en general / Transporte en general”