Comento les dues parts que he subratllat:Diari de Girona wrote:Foment licita per més de 51 milions de E les obres de la línia de Ripoll a Puigcerdà
EUROPA PRESS/DDEG, GIRONA.
El Ministeri de Foment ha licitat les obres del projecte de renovació de la línia ferroviària entre Ripoll i Puigcerdà. El pressupost de les obres, que duraran tres anys i mig per a un tram de 50 quilòmetres, és de 51,6 milions d'euros. El traçat de la línia entre Ripoll i la frontera francesa, just després de Puigcerdà, correspon a una línia d'alta muntanya, per la qual cosa el ministeri de Foment considera que «qualsevol actuació que pretengués incrementar la velocitat, encara que fos només una quantia mínima, requeriria grans inversions en la infraestructura; per contra, es tracta d'una línia de gran bellesa paisatgística».
En aquest tram de la línia Barcelona-La Tor de Querol hi ha un total de 43 túnels d'entre 16 i 304 metres, excepte el túnel helicoïdal, de 1.078 metres, i el de Toses, de 3.883. Les obres previstes pel Ministeri de Foment per aquest tram consisteixen en el sanejament i reforç de la plataforma on s'han detectat deficiències, la subjecció de talussos, la construcció de drenatges així com la col·locació de carril UIC 54.
A més a més, en els túnels d´aquesta línia ferroviària es realitzarà un tractament d'impermeabilització i a les zones que estan doblades es col·locarà un malla metàl·lica i es reforçarà l'ancoratge de la carcassa. Entre els treballs previstos també es troba la construcció de nous refugis.
Tasques en estacions
De les cinc estacions existents -situades a Campdevànol, Ribes de Freser, Planoles, la Molina i Puigcerdà-, la de Campdevànol es convertirà ara amb les obres en un baixador. Per la seva banda, en un dels tres actuals baixadors, el de Queixans, s'augmentarà l'altura de les andanes. Ara en aquest tram de la línia ferroviària hi ha abaixadors a Toses, Urtx-Alp i Queixans.
Amb aquestes obres es pretén augmentar el confort de la circulació, una major regularitat del servei i disminuir el soroll del trànsit ferroviari, amb una remodelació de les estacions.
Per altra banda, en el mateix tram s'estan realitzant obres complementàries com la modernització de la catenària i la substitució del bloqueig telefònic pel bloqueig automàtic des de Vic a Puigcerdà.
En primer lloc, parlar d'una gran despesa per augmentar la velocitat és una veritat a mitges. Bona part de la limitada velocitat de la línia es deu al lamentable estat de la infraestructura. Sembla que les vies s'hagin d'esquerdar només per mirar-les! I de la instal·lació elèctrica millor ni en parlem... A veure, no dic de deixar la línia apta pels 160 km/h, però amb una renovació ben feta es podria elevar fins a 60 km/h o 80km/h segons el tram, i potser més al túnel de Toses per ser totalment recte. Podríem parlar de reduir d'una hora a poc menys de quaranta minuts el trajecte entre Ribes i Puigcerdà, que si bé no serà per tirar coets sí que suposarà una important millora en comparació amb les condicions actuals de viatge.
Per altra banda, comentar això de Queixans que crec ja se n'ha dit quelcom en aquest fil: rumors de reobertura.
Ara quedarà veure què suposarà, a la pràctica, aquests tres anys i mig d'obres i quant d'aquest temps suposarà una interrupció del servei ferroviari.