Tren Verd del Pirineu
Tren Verd del Pirineu
ALGÚ SAP COM ESTÀ EL TEMA DEL TREN VERD? SI NO M´EQUIVOCO ÉS UN TREN TURISTIC QUE FARÀ LA RUTA RIPOLL-TOUR DE CAROL I ENLLAÇARÀ AMB EL TREN GROC DE LA CERDANYA.
GRÀCIES.
GRÀCIES.
Last edited by Guigui on Friday 13/03/2009 17:39, edited 1 time in total.
Reason: Estava en majúscules
Reason: Estava en majúscules
Diari de Girona
Han entrat al taller, per ser restaurats, els dos primers vagons del tren turístic del Pirineu que a partir de l´octubre del 2006 (si no canvien les previons) ha de cicular entre Ripoll, Puigcerdà i la localitat francesa de la Tor de Querol. Allà l´anomenat Tren Verd enllaçarà amb un altre tren turístic, el Groc, que, des de fa anys, connecta amb Vilafranca de Conflent. Administracions i sectors de la societat ripollesa -com ara els empresaris- avalen el projecte, part fonamental del qual ha de ser la rehabilitació de l´estació nova de Ripoll.
Els vagons (tècnicament, cotxes) són propietat de l´empresa creada per desenvolupar el projecte del Tren Verd, la Companyia General de Ferrocarrils Turístics (CGFT), que espera enllestir en breu la compra de més cotxes i locomotores. La companyia negocia amb empreses (per exemple, societats que havien explotat mines) l´adquisició de les locomotores, però, per increïble que sembli, pel que fa als cotxes, en molts casos ha de negociar amb particulars que en un moment concret van tenir l´ocasió de comprar-se un vagó de tren i la van aprofitar.
Les fonts que expliquen aquesta curiositat afirmen també que la restauració de tot el material aplegat «s´ajustarà a estrictes criteris històrics» perquè els viatgers es facin una idea molt aproximada de com eren els ferrocarrils del segle XIX i principi del segle XX. Malgrat això, també caldrà recórrer a tècniques modernes perquè els combois s´ajustin a les actuals normatives de seguretat, una qüestió per la qual la CGFT s´ha posat en contacte amb Renfe i l´ADIF.
Ha estat espectacular el trasllat als tallers dels dos cotxes que ara es restauren, ja que va caldre transportar-los per carretera i contínuament calia parar per elevar i evitar tocar els cables elèctrics. Finalment, va arribar a un taller de València, per passar per les mans de Llucià Vañó, un cotxe-saló de fusta, de dos eixos i amb plataformes tancades, construït a Sestao l´any 1929. Pertanyia a la Companyia de Ferrocarrils de l´Oest d´Espanya i va ser utilitzat en diverses línies. L´altre cotxe va viatjar d´Àvila a Lleida, als tallers de l´Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari. És un cotxe de tercera classe, de fusta, dos eixos i amb plataformes obertes, construït a Bruges (Bèlgica) el 1911. Pertanyia a l´antiga Companyia dels Ferrocarrils de Madrid a Saragossa i Alacant i va circular per línies de rodalies de Catalunya.
Els promotors del Tren Verd asseguren que comptaran amb cotxes amb balconades als extrems «perquè els passatgers puguin admirar les vistes». Mentre que els cotxes-saló possibilitaran els viatges en grup, antics furgons i vagons auxiliars s´adaptaran per al transport de bicicletes, motxilles i altres tipus d´equipatge voluminós. El Tren Verd encara no corre, però els seus promotors han rebut ofertes per assumir projectes similars en altres punts de l´Estat.
Han entrat al taller, per ser restaurats, els dos primers vagons del tren turístic del Pirineu que a partir de l´octubre del 2006 (si no canvien les previons) ha de cicular entre Ripoll, Puigcerdà i la localitat francesa de la Tor de Querol. Allà l´anomenat Tren Verd enllaçarà amb un altre tren turístic, el Groc, que, des de fa anys, connecta amb Vilafranca de Conflent. Administracions i sectors de la societat ripollesa -com ara els empresaris- avalen el projecte, part fonamental del qual ha de ser la rehabilitació de l´estació nova de Ripoll.
Els vagons (tècnicament, cotxes) són propietat de l´empresa creada per desenvolupar el projecte del Tren Verd, la Companyia General de Ferrocarrils Turístics (CGFT), que espera enllestir en breu la compra de més cotxes i locomotores. La companyia negocia amb empreses (per exemple, societats que havien explotat mines) l´adquisició de les locomotores, però, per increïble que sembli, pel que fa als cotxes, en molts casos ha de negociar amb particulars que en un moment concret van tenir l´ocasió de comprar-se un vagó de tren i la van aprofitar.
Les fonts que expliquen aquesta curiositat afirmen també que la restauració de tot el material aplegat «s´ajustarà a estrictes criteris històrics» perquè els viatgers es facin una idea molt aproximada de com eren els ferrocarrils del segle XIX i principi del segle XX. Malgrat això, també caldrà recórrer a tècniques modernes perquè els combois s´ajustin a les actuals normatives de seguretat, una qüestió per la qual la CGFT s´ha posat en contacte amb Renfe i l´ADIF.
Ha estat espectacular el trasllat als tallers dels dos cotxes que ara es restauren, ja que va caldre transportar-los per carretera i contínuament calia parar per elevar i evitar tocar els cables elèctrics. Finalment, va arribar a un taller de València, per passar per les mans de Llucià Vañó, un cotxe-saló de fusta, de dos eixos i amb plataformes tancades, construït a Sestao l´any 1929. Pertanyia a la Companyia de Ferrocarrils de l´Oest d´Espanya i va ser utilitzat en diverses línies. L´altre cotxe va viatjar d´Àvila a Lleida, als tallers de l´Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari. És un cotxe de tercera classe, de fusta, dos eixos i amb plataformes obertes, construït a Bruges (Bèlgica) el 1911. Pertanyia a l´antiga Companyia dels Ferrocarrils de Madrid a Saragossa i Alacant i va circular per línies de rodalies de Catalunya.
Els promotors del Tren Verd asseguren que comptaran amb cotxes amb balconades als extrems «perquè els passatgers puguin admirar les vistes». Mentre que els cotxes-saló possibilitaran els viatges en grup, antics furgons i vagons auxiliars s´adaptaran per al transport de bicicletes, motxilles i altres tipus d´equipatge voluminós. El Tren Verd encara no corre, però els seus promotors han rebut ofertes per assumir projectes similars en altres punts de l´Estat.
De fet, per saber com era viatjar en tren pel Pirineu a començament del S. XX n'hi ha prou amb pujar a La Tor de Querol amb 440 de seients durs. Això sí, la fiabilitat i la qualitat de la infraestructura actuals són molt inferiors en comparació amb les de l'època. No veig cap més diferència entre anar a Puigcerdà amb un costa traccionat per una 1000 i pujar-hi amb una 440 de seients durs. Per sort, això està en vies de solucionar-se.
awe escriu, "No veig cap més diferència entre anar a Puigcerdà amb un costa traccionat per una 1000 i pujar-hi amb una 440 de seients durs. Per sort, això està en vies de solucionar-se.,,,,"
, que vols posar ? Cuxettes?
, que vols posar ? Cuxettes?
El món és un teatre. Hi vens, hi actues i marxes. ... ... (I deixes de molestar, ... emprenyar, .... etz., etz.)
Ah, doncs rectifico. El que volia dir és que la línia només ha fet que anar a menys d'ençà que es va inaugurar, i per tant des del 1922 fins a avui només ha canviat la tensió a la catenària, i afegeixo ara, també els seients dels trens. La 1000 i els costes serien com més romàntics, però gaire res més. Bona nit.entfe001 wrote:Que jo sàpiga, no arriba a Puigcerdà cap unitat amb seients durs, com a molt es queden a Ribes de Freser o Ripoll.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Us passo la nota de premsa que m'ha arribat de la COMISSIÓ GESTORA DEL TREN TURÍSTIC DEL PIRINEU ("TREN VERD"):
-------------------------------------
CONSTITUÏDA LA FUNDACIÓ QUE DIRIGIRÀ L'ESTABLIMENT DEL TREN TURÍSTIC DEL PIRINEU (“TREN VERD”)
Joan Vilalta elegit per unanimitat president de Foment Turístic del Pirineu
El passat 21 de desembre va tenir lloc a Barcelona la constitució de la fundació Foment Turístic del Pirineu, encarregada de tutelar el procés d'establiment del Tren Turístic del Pirineu (“Tren Verd”) que està previst que circuli entre Ripoll i La Tor de Querol (França).
Com és sabut, aquest ferrocarril de caràcter transfronterer, pretén constituir un poderós element estratègic per al desenvolupament social i econòmic dels territoris travessats. En l'esmentada població francesa de La Tor de Querol enllaçarà amb el "Tren Groc” francès, consolidant una oferta turística complementària a nivell internacional que permetrà un recorregut per ambdues vessants del Pirineu.
La constitució de la nova fundació que s'encarregarà de la posada en marxa del citat “Tren Verd”, comportarà la desaparició definitiva d'aquesta Comissió Gestora que ha vingut actuant durant l'últim any.
La creació de Foment Turístic del Pirineu va tenir lloc davant el notari de l'Il·ltre. Col·legi de Catalunya, Sr. Santiago Gotor, sent les entitats i empreses fundadores les següents:
* ASSOCIACIÓ TRANSPIRINENCA. Ripoll (Girona) / Foix (França) / Andorra la Vella (Principat d'Andorra). Associació cultural que mitjançant les mobilitzacions dels últims 20 anys ha aconseguit mantenir obert l'eix internacional Barcelona - Puigcerdà - Toulouse - París.
* CENTRE D'ESTUDIS HISTÒRICS DEL FERROCARRIL ESPANYOL. Ontaneda (Cantàbria) / Madrid / Barcelona. Institució cultural dedicada a la custòdia de fons documentals, així com a la investigació i difusió de la trajectòria històrica dels ferrocarrils de la península.
* COMPANYIA GENERAL DE FERROCARRILS TURÍSTICS S.A. Barcelona. Empresa mercantil, la finalitat de la qual és la gestió i organització de trens d'àmbit cultural formats amb material de caràcter històric.
* SIDERÚRGICA REQUENA S.A. Madrid. Empresa mercantil dedicada al manteniment, reparació i transformació de material mòbil ferroviari per a RENFE i d'altres empreses privades propietàries de vagons a Espanya i Portugal, així com a d'altres operacions amb importants societats ferroviàries de part d'Europa amb les que manté relacions tècniques i comercials.
* FIRST TRAIN CLASS S.L. València. Empresa mercantil dedicada a la rehabilitació, tant estètica com funcional, de tota classe de material motor i mòbil de ferrocarrils de caràcter històric.
* TÀRREGA PLUS S.L. Tàrrega (Lleida). Empresa mercantil dedicada a la difusió turística a nivell mundial, editora de la publicació digital "Boletín Turístico" i de la web "Travel Flash".
* INTEROGATE FITTERS & ANALYZER GROUP S.L. Barcelona. Empresa mercantil dedicada a la investigació tecnològica i a la importació d'equips electrònics.
* TREMP CENTRAL 10 S.L. Tremp (Lleida). Empresa mercantil dedicada a la promoció immobiliària en els territoris pirinencs.
Les esmentades vuit societats fundadores han passat a constituir el Patronat de la fundació, respectivament representades per Joan Vilata; Ricard Oliver; Carles Guasch; José Ignacio Baanante; Llucià Vañó; José María de Ibarra; Lluís Mesalles; i David Llardén.
A continuació tindrà lloc la incorporació a la fundació de les administracions públiques, corporacions econòmiques i resta d'entitats i empreses que han manifestat el seu desig de participar en aquest important projecte o que ja han format part a través de la seva presència en aquesta Comissió Gestora, el mandat de la qual expira.
El citat dia 21, i després de la signatura de l'acta fundacional, els participants es van desplaçar a l'Hotel Palace (anterior Ritz) on va tenir lloc un dinar per a celebrar tan important esdeveniment.
Acabat el dinar, va tenir lloc la primera sessió del Patronat, en la qual van ser triats els càrrecs a ocupar dins del mateix. Després de les oportunes consideracions i intercanvi d'impressions, i per unanimitat entre els presents, van ser elegits Joan Vilalta com a president, Ricard Oliver com a vice-president, i Miquel Àngel Urballa com a secretari.
L'elecció de Joan Vilalta com a màxim representant de Foment Turístic del Pirineu, en qualitat de president, revesteix una especial significació en tots els ordres i no deixa de constituir una important clau per a l'èxit general de la iniciativa en marxa (veure semblança personal).
Una vegada constituït el Comitè de Direcció amb els membres designats per Joan Vilalta, el seu primer acte va ser el de nomenar el director-gerent de la fundació. L'elecció va recaure en Antoni Biada, descendent directe de l'introductor del ferrocarril a la península i artífex de la construcció de la línia Barcelona-Mataró l'any 1848, Miquel Biada .
Es treballa actualment en la formació de les comissions consultives a les que s'incorporen en aquests moments els seus respectius integrants. D'altra banda, la fundació ha creat ja una web relativa al “Tren Verd”, en la què figura tot allò relatiu a aquesta iniciativa ( http://www.cgft.net/ftp/ ).
Independentment de la constitució de l'òrgan rector definitiu, el procés segueix la seva marxa a molt bon ritme com a fruit de les negociacions i gestions que es mantenen en diversos ordres. Referent a això, la Companyia General de Ferrocarrils Turístics S. A., encarregada de l'aportació del material per a l'esmentat tren, segueix ocupant-se de l'adquisició i rehabilitació dels vehicles necessaris.
-------------------------------------
CONSTITUÏDA LA FUNDACIÓ QUE DIRIGIRÀ L'ESTABLIMENT DEL TREN TURÍSTIC DEL PIRINEU (“TREN VERD”)
Joan Vilalta elegit per unanimitat president de Foment Turístic del Pirineu
El passat 21 de desembre va tenir lloc a Barcelona la constitució de la fundació Foment Turístic del Pirineu, encarregada de tutelar el procés d'establiment del Tren Turístic del Pirineu (“Tren Verd”) que està previst que circuli entre Ripoll i La Tor de Querol (França).
Com és sabut, aquest ferrocarril de caràcter transfronterer, pretén constituir un poderós element estratègic per al desenvolupament social i econòmic dels territoris travessats. En l'esmentada població francesa de La Tor de Querol enllaçarà amb el "Tren Groc” francès, consolidant una oferta turística complementària a nivell internacional que permetrà un recorregut per ambdues vessants del Pirineu.
La constitució de la nova fundació que s'encarregarà de la posada en marxa del citat “Tren Verd”, comportarà la desaparició definitiva d'aquesta Comissió Gestora que ha vingut actuant durant l'últim any.
La creació de Foment Turístic del Pirineu va tenir lloc davant el notari de l'Il·ltre. Col·legi de Catalunya, Sr. Santiago Gotor, sent les entitats i empreses fundadores les següents:
* ASSOCIACIÓ TRANSPIRINENCA. Ripoll (Girona) / Foix (França) / Andorra la Vella (Principat d'Andorra). Associació cultural que mitjançant les mobilitzacions dels últims 20 anys ha aconseguit mantenir obert l'eix internacional Barcelona - Puigcerdà - Toulouse - París.
* CENTRE D'ESTUDIS HISTÒRICS DEL FERROCARRIL ESPANYOL. Ontaneda (Cantàbria) / Madrid / Barcelona. Institució cultural dedicada a la custòdia de fons documentals, així com a la investigació i difusió de la trajectòria històrica dels ferrocarrils de la península.
* COMPANYIA GENERAL DE FERROCARRILS TURÍSTICS S.A. Barcelona. Empresa mercantil, la finalitat de la qual és la gestió i organització de trens d'àmbit cultural formats amb material de caràcter històric.
* SIDERÚRGICA REQUENA S.A. Madrid. Empresa mercantil dedicada al manteniment, reparació i transformació de material mòbil ferroviari per a RENFE i d'altres empreses privades propietàries de vagons a Espanya i Portugal, així com a d'altres operacions amb importants societats ferroviàries de part d'Europa amb les que manté relacions tècniques i comercials.
* FIRST TRAIN CLASS S.L. València. Empresa mercantil dedicada a la rehabilitació, tant estètica com funcional, de tota classe de material motor i mòbil de ferrocarrils de caràcter històric.
* TÀRREGA PLUS S.L. Tàrrega (Lleida). Empresa mercantil dedicada a la difusió turística a nivell mundial, editora de la publicació digital "Boletín Turístico" i de la web "Travel Flash".
* INTEROGATE FITTERS & ANALYZER GROUP S.L. Barcelona. Empresa mercantil dedicada a la investigació tecnològica i a la importació d'equips electrònics.
* TREMP CENTRAL 10 S.L. Tremp (Lleida). Empresa mercantil dedicada a la promoció immobiliària en els territoris pirinencs.
Les esmentades vuit societats fundadores han passat a constituir el Patronat de la fundació, respectivament representades per Joan Vilata; Ricard Oliver; Carles Guasch; José Ignacio Baanante; Llucià Vañó; José María de Ibarra; Lluís Mesalles; i David Llardén.
A continuació tindrà lloc la incorporació a la fundació de les administracions públiques, corporacions econòmiques i resta d'entitats i empreses que han manifestat el seu desig de participar en aquest important projecte o que ja han format part a través de la seva presència en aquesta Comissió Gestora, el mandat de la qual expira.
El citat dia 21, i després de la signatura de l'acta fundacional, els participants es van desplaçar a l'Hotel Palace (anterior Ritz) on va tenir lloc un dinar per a celebrar tan important esdeveniment.
Acabat el dinar, va tenir lloc la primera sessió del Patronat, en la qual van ser triats els càrrecs a ocupar dins del mateix. Després de les oportunes consideracions i intercanvi d'impressions, i per unanimitat entre els presents, van ser elegits Joan Vilalta com a president, Ricard Oliver com a vice-president, i Miquel Àngel Urballa com a secretari.
L'elecció de Joan Vilalta com a màxim representant de Foment Turístic del Pirineu, en qualitat de president, revesteix una especial significació en tots els ordres i no deixa de constituir una important clau per a l'èxit general de la iniciativa en marxa (veure semblança personal).
Una vegada constituït el Comitè de Direcció amb els membres designats per Joan Vilalta, el seu primer acte va ser el de nomenar el director-gerent de la fundació. L'elecció va recaure en Antoni Biada, descendent directe de l'introductor del ferrocarril a la península i artífex de la construcció de la línia Barcelona-Mataró l'any 1848, Miquel Biada .
Es treballa actualment en la formació de les comissions consultives a les que s'incorporen en aquests moments els seus respectius integrants. D'altra banda, la fundació ha creat ja una web relativa al “Tren Verd”, en la què figura tot allò relatiu a aquesta iniciativa ( http://www.cgft.net/ftp/ ).
Independentment de la constitució de l'òrgan rector definitiu, el procés segueix la seva marxa a molt bon ritme com a fruit de les negociacions i gestions que es mantenen en diversos ordres. Referent a això, la Companyia General de Ferrocarrils Turístics S. A., encarregada de l'aportació del material per a l'esmentat tren, segueix ocupant-se de l'adquisició i rehabilitació dels vehicles necessaris.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Serie-1000-metro
- N7
- Posts: 506
- Joined: Thursday 19/05/2005 21:39
- Location: Barcelona i Osseja (Cerdanya Francesa)
- Contact:
Hola!
Mes amunt algu a dit que les 440 de seients dus no pujen a Puigcerdà, es correcte, les 440 de seients dus, son de 3 cotxes, i a Puigcerdà numes i poden pujar les 440 de dos cotxes, o sigi les que tenen els seients bons, si no fos perque no poden pujar tranquils que la nostra amiga R.E.N.F.E, els i faria pujar, i au tot el viatge amb mal d'esquena, ara que son mes comodes els seients de fusta que no pas aquets de plàstic que estan de moda als trens de rodalies de R.E.N.F.E.
Salut!!!!!!!!!
Llarga vida als 1000ls!!!!!!!!!!!!
Mes amunt algu a dit que les 440 de seients dus no pujen a Puigcerdà, es correcte, les 440 de seients dus, son de 3 cotxes, i a Puigcerdà numes i poden pujar les 440 de dos cotxes, o sigi les que tenen els seients bons, si no fos perque no poden pujar tranquils que la nostra amiga R.E.N.F.E, els i faria pujar, i au tot el viatge amb mal d'esquena, ara que son mes comodes els seients de fusta que no pas aquets de plàstic que estan de moda als trens de rodalies de R.E.N.F.E.
Salut!!!!!!!!!
Llarga vida als 1000ls!!!!!!!!!!!!
Estava donant una ullada per aquesta pàgina, i m'ha cridat l'atenció una cosa, en referència al Tren Groc:
"És de tots coneguda la gran acceptació de que gaudeix aquest servei en tots els aspectes. N'hi ha prou amb intentar obtenir plaça per a un viatge durant determinades èpoques de l'any per a experimentar en primera persona l'enorme demanda existent. Amb sort s'obté un bitllet per a efectuar el viatge a dos o tres mesos de la data."
És cert això? Jo em pensava que podies arribar, comprar un bitllet, com si es tractés d'un Rodalies o un Regional, i agafar-lo allà mateix. No hi he anat mai amb aquest tren, però aquesta afirmació em resulta estranya, sincerament...
Ah, per cert... megapauer, el vagó que deies tu, no serà pas aquest, per casualitat?
A la web, també hi ha això (que potser eren més habituals de la era Norte):
Que fets caldo...
"És de tots coneguda la gran acceptació de que gaudeix aquest servei en tots els aspectes. N'hi ha prou amb intentar obtenir plaça per a un viatge durant determinades èpoques de l'any per a experimentar en primera persona l'enorme demanda existent. Amb sort s'obté un bitllet per a efectuar el viatge a dos o tres mesos de la data."
És cert això? Jo em pensava que podies arribar, comprar un bitllet, com si es tractés d'un Rodalies o un Regional, i agafar-lo allà mateix. No hi he anat mai amb aquest tren, però aquesta afirmació em resulta estranya, sincerament...
Ah, per cert... megapauer, el vagó que deies tu, no serà pas aquest, per casualitat?
A la web, també hi ha això (que potser eren més habituals de la era Norte):
Que fets caldo...
Jo els 3 cops que he agafat el tren groc sempre ha sigut amb bitllet sense reserva, o sigui... comprar el bitllet i pujar-hi.Jordi Freixas wrote:Estava donant una ullada per aquesta pàgina, i m'ha cridat l'atenció una cosa, en referència al Tren Groc:
"És de tots coneguda la gran acceptació de que gaudeix aquest servei en tots els aspectes. N'hi ha prou amb intentar obtenir plaça per a un viatge durant determinades èpoques de l'any per a experimentar en primera persona l'enorme demanda existent. Amb sort s'obté un bitllet per a efectuar el viatge a dos o tres mesos de la data."
És cert això? Jo em pensava que podies arribar, comprar un bitllet, com si es tractés d'un Rodalies o un Regional, i agafar-lo allà mateix. No hi he anat mai amb aquest tren, però aquesta afirmació em resulta estranya, sincerament...
- Serie-1000-metro
- N7
- Posts: 506
- Joined: Thursday 19/05/2005 21:39
- Location: Barcelona i Osseja (Cerdanya Francesa)
- Contact:
Hola!
Referent el tema del bitllet del Tren Groc, que mes amunt es comentava que s'ha de comprar amb antelació, es mentida, us u puc asegurar, cuants cops per anar a Bourg Madame des d'Osseja amb me avia em agafat el Tren i em comprat el bitllet al instant, em conec aquella linia com la meva mà, em conec a alguns empleats, i un familiar meu es maquinista en aquella linia, i el bitllet el compres allà al instant.
Salut!
LLarga vida als 1000ls i 1100s!!!!!!!
Referent el tema del bitllet del Tren Groc, que mes amunt es comentava que s'ha de comprar amb antelació, es mentida, us u puc asegurar, cuants cops per anar a Bourg Madame des d'Osseja amb me avia em agafat el Tren i em comprat el bitllet al instant, em conec aquella linia com la meva mà, em conec a alguns empleats, i un familiar meu es maquinista en aquella linia, i el bitllet el compres allà al instant.
Salut!
LLarga vida als 1000ls i 1100s!!!!!!!