La nit de divendres a dijous va ser nefasta per la línia de Girona. Curiosament poc ressò hi ha hagut als mitjans de comunicació, tots embadalits mirant el pollastre de Tarragona i ignorant-nos per complet.
Doncs bé, dijous volia baixar a l'Autònoma a fer unes gestions. Sortint a les nou del matí comptava arribar-hi entre les onze i les dotze, en funció de l'enllaç amb la C7. Hi vaig arribar a les dues de la tarda.
Quan arribo a l'estació aparentment tot està normal. Els bitllets es venen sense problemes, no hi ha cues ni gent molesta. El meu tren, un regional procedent de Portbou, el segon del dia, està anunciat amb mitja hora d'endarreriment. Res d'escandalós donats els problemes que hi ha hagut a la linia. Però de cop i volta, Atenció al Client queda desbordada. Acaba d'arribar l'exprés de les nou del matí, a l'hora del tren regional. Ja comptava amb no agafar-lo. Però em sobta la mala llet que hi ha entre el passatge que arriba.
Fins que me n'assabento de la causa: aquest era
el primer tren que ha baixat de Figueres. Això vol dir que han estat suprimits tres expressos i un regional, el primer de Portbou. Mala peça al teler. Torno a mirar als monitors i l'arribada prevista del meu tren passa a ser a les deu. Li han afegit un quart d'hora més.
Pujo a les vies i em trobo amb el Mare Nostrum estacionat a via 1. Què hi fa allà, tan d'hora, i encarat cap al nord? Ahir no va poder pujar a França i ha passat la nit a Girona. Viatgers per carretera. Puc veure com maniobra per posar la màquina a l'altre extrem. Mentrestant, els (pocs) trens en sentit nord, també bastant tocats, circulen per via 3.
Són les deu i els indicadors de la via anuncien l'arribada imminent del meu tren. Fins que a les deu i cinc avisen que l'arribada prevista passa a ser a tres quarts d'onze. La gent es comença a indignar. Com és possible que avisin tan tard del nou retard? Amb aquest pronòstic, el regional no deu estar ni a Figueres.
A dos quarts d'onze circula, més o menys puntual, un exprés procedent de Figueres. Per un quart d'hora decideixo espear-me al regional, a més m'havia de trobar amb una persona a Riells que, davant del patètic panorama que es presentava, va optar per fotre el camp. I em va avisar just després de marxar l'exprés
Bé, només serà un quart d'hora d'espera. A totes aquestes, s'avisa per megafonia que els viatgers del Catalan Talgo s'adrecessin a Atenció al Client. Un altre tren suprimit. I també arriba un tren especial de peregrins, format per una triple composició de 440R, amb destinació Lourdes. No recordo l'hora de pas.
Són tres quarts d'onze. Tres quarts i cinc. Les onze menys cinc. Les onze. El tren sense aparèixer i ningú diu res. Els monitors segueixen anunciant l'arribada prevista a tres quarts d'onze. Començo a fer-me a l'idea que el regional ha estat suprimit i ens enganxaran al següent tren. Però no, a les onze i sis apareix. Va ple. Em toca anar de peu.
No és fins a Sils que aconsegueixo prendre seient. Davant meu, una parella de francesos perplexos per la situació viscuda. Han hagut de dormir al tren, ja que es van trobar a Portbou amb la línia espanyola ja tallada, i al cap de poca estona també fou interrompuda la francesa. No s'ho podien creure.
Arribo a Sants sense més contratemps. M'adreço a Atenció al Client per demanar un justificant de retard. M'embolico i en lloc de dir-li que el meu tren havia d'arribar a les 10.46 li dic les 9.42. Tampoc dic cap mentida, tècnicament el que havia pres jo havia sigut el primer en soritr de Portbou. Acabo amb un justiicant a la mà de 197 minuts d'endarreriment i una cara d'imbècil acabat al veure que gairebé és la una i encara estic a Sants. A sobre, se'm carreguen un C7. A esperar-se tres quarts d'hora més. Total, ja no ve d'aquí.
Com a curiositat, cap a la una passa per via 2 la composició del Mare Nostrum en sentit nord. Segurament no haurà passat de Tarragona. Ah, i el regional de les 11.18 de Girona, que creia aniria enganxat a nosaltres, també estava anunciat amb dues hores de retard. I els TrenHotel del sud, tots per carretera.
La tornada no va ser tan catastròfica. Tot i que els trens procedents de Figueres estaven anunciats tots amb una hora de retard, en el viatge de pujada només en vaig patir 20. Vaig prendre l'últim regional del dia, que va sortir enganxat a l'exprés de les set menys cinc. L'exprés amb mitja hora va escombrar bona part del passatge. Faig el viatge pràcticament sol al meu cotxe. Per cert, una 470. Deuen haver agafat el primer que han trobat a SAC.