Dubtes sobre el desdoblament del tram BCN - Vic...

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Jordi Freixas

Dubtes sobre el desdoblament del tram BCN - Vic...

Post by Jordi Freixas »

Aquest és un tema que em balla pel cap des de ja fa uns quants anys, que és la conseqüència que té agafar el tren per anar i tornar cada dia de Vic durant més o menys... cinc anys. Imaginant-me el cas hipotètic en que algun dia s'arribés a desdoblar aquesta línia, ara que sembla que la cosa s'està plantejant en serio en el seu tram fins a Vic, us ho he decidit plantejar:

Tinguent en compte la "delicada" situació que en algun punt presenta la situació de la via única en aquest tram, com s'ho faran per desdoblar-la de manera que l'impacte sobre el seu voltant sigui mínim?

Per entendre'ns:

A les estacions de Granollers, La Garriga, Mollet, o Centelles, la desviada "principal" està situada a la dreta mirant cap a Vic. Per tant, imagino que la via que hauria d'anar paral·lela a l'actual, s'instal·laria precísament en aquest cantó. Però en altres estacions com Parets, El Figaró, o Sant Martí de Centelles, la via secundaria està situada a l'altra banda. Llavors... la problemàtica que plantejo té a veure en que si es seguís el mateix traçat en tot el recorregut, a Sant Martí de Centelles no hi haria més problema que reordenar l'estació, però Parets per exemple, té l'escola dels Mossos d'Esquadra enganxada a l'andana de la via principal, i a l'estació del Figaró, el desdoblament per la dreta de l'actual via principal implicaria, menjar-se com a mínim la meitat de l'amplada del carrer que passa per davant de l'estació, i que va paral·lel (i bastant just), a l'Autovia de l'Ametlla.

Al marge queda el tema de que segurament s'hauran de fer algunes expropiacions, ja que en algun punt, la via passa arrant de montanya per un cantó, i una casa enganxada a l'altre. Bé... imagino que algunes voladures es faran inevitables.

Aquí deixo el tema.
aarongilp
N10
N10

Post by aarongilp »

Les vies es poden "ripar", és a dir, desviar horitzontalment, per tal de que quadrin.
Image

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
orique
N9
N9

Post by orique »

I per això tenim enginyers com en Bernat... o quasi... 8)
437.001
N10
N10

Post by 437.001 »

Exacte.
I a més, algunes corbes, mitjançant els ripats, es poden "alleugerir", per poder fer corbes d´un radi més ample, i així augmentar la velocitat.
El traçat de la línia BCN-St.Joan de les Abadesses es va fer sense pensar massa en velocitats futures, o sigui que hi ha corbes que actualment no permeten una velocitat elevada, com per exemple el viaducte de la Fontmolsa o les corbes a l´entrada de Centelles o Els Hostalets...
Last edited by 437.001 on Monday 02/10/2006 23:33, edited 1 time in total.
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

Val... llavors això implicaria tancar la línia al trànsit per collons, no?
liniadelRipollés
N10
N10
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Post by liniadelRipollés »

Jordi Freixas wrote:Val... llavors això implicaria tancar la línia al trànsit per collons, no?
Implica tancar trams de línia alguns dies per fer les connexions. A més, implica el canvi de tots els enclavaments de la línia i per tant gestionar la línia amb blocatge telefònic mentre durin aquests canvis.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
Trenscat
N10
N10

Post by Trenscat »

liniadelRipollés wrote:Implica tancar trams de línia alguns dies per fer les connexions. A més, implica el canvi de tots els enclavaments de la línia i per tant gestionar la línia amb blocatge telefònic mentre durin aquests canvis.
Efectivament, tallant la línia per trams es poden anar fent totes les modificacions que es vulgui afectant el servei el mínim possible. Només cal veure totes les modificacions que s'han fet en els darrers anys a la línia Llobregat-Anoia i els dies de tall total de la línia són molt pocs i si fés falta encara podrien ser menys i tot (ho dic pel famós tall El Palau-Martorell en què es va estar 5 dies amb la línia tallada, tot i que allò sí que eren paraules majors) Gràcies orique per lo de quasi enginyer :D !

I sobretot que no falti el blocatge telefònic amb banderins mai quan hi hagi canvis d'aquest tipus! :P
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

Sí, i també igual que es va fer a Vic durant les obres de soterrament de l'estació, que mentre jo estudiava allà, em va tocar de ple abans, durant i després xD

Però... ja em diràs tu com hi fotem un traçat de linia alternatiu al pas del tren per les estacions del Figaró i Parets. I això sense comptar els punts intermitjos a on s'hagin de salvar obstacles a banda i banda de la via única.
aarongilp
N10
N10

Post by aarongilp »

liniadelRipollés wrote:i per tant gestionar la línia amb blocatge telefònic mentre durin aquests canvis.
Cosa que jo en sé d'un que es posaria les botes :D
Image

Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
liniadelRipollés
N10
N10
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Post by liniadelRipollés »

Jordi Freixas wrote:Sí, i també igual que es va fer a Vic durant les obres de soterrament de l'estació, que mentre jo estudiava allà, em va tocar de ple abans, durant i després xD

Però... ja em diràs tu com hi fotem un traçat de linia alternatiu al pas del tren per les estacions del Figaró i Parets. I això sense comptar els punts intermitjos a on s'hagin de salvar obstacles a banda i banda de la via única.
L'altre dia vaig conéixer una antiga cap d'estació de El Figaró que va operar amb senyals mecànics a la línia.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
437.001
N10
N10

Post by 437.001 »

Els trams més fàcils de desdoblar són Montcada Ripollet-Parets, Granollers Canovelles-La Garriga, Centelles-Balenyà Els Hostalets, i Balenyà Tona Seva-Vic.

Els altres trams tenen alguna dificultat:

-entre Granollers-Canovelles i Parets hi ha un túnel, curt, però túnel, i és de via única.

-entre La Garriga i Centelles hi ha la travessia del Montseny, amb alguns túnels, trinxeres i viaductes (tots de via única), i a més, al Figaró i a St.Martí la via frega les cases.

-entre Balenyà Els Hostalets i Balenyà Tona Seva, la via travessa en trinxera i molt propera a les cases el casc urbà dels Hostalets de Balenyà.

-entre Montcada Bifurcació i Montcada Ripollet, bé...és potser la part més difícil de desdoblar: la via travessa el casc urbà fregant les cases, passa encaixonada al costat de l´autovia de Mollet just a l´alçada de Montcada i Reixac Sant Joan, travessa un carrer per sobre per un pont metàl.lic, la línia de Terrassa per sobre per un altre pont metàl.lic, per ficar-se tot seguit dins del túnel de Montcada, del qual en surt just sota les pilastres del viaducte de l´A-17, i just sobre el pont del Ripoll, passa per un altre pont sobre l´autovia de Mollet, passa pel mig del carrer i arriba a Montcada Ripollet. Fàcil de desdoblar, no? :o :x :D
Trenscat
N10
N10

Post by Trenscat »

Si desdoblen la línia, al tram entre Montcada Bifurcació i Montcada Ripollet ja es veu a venir que es carregaran tot el què puguin de l'antic baixador de Montcada Sant Joan per poder encabir la nova via. :roll:
Bauvilla
N5
N5

Post by Bauvilla »

Jo penso més aviat que faran un nou traçat des de la línia de Portbou passat el pont sobre el riu Ripoll, encara que signifiqués camviar l'estació de Montcada - Ripollet de lloc.
Per una ràpida implantació generalitzada de l'ample de via UIC 1435 a tota la Península Ibèrica.
Bauvilla
N5
N5

Post by Bauvilla »

O fins i tot no caldria descartar un soterrament per Montcada sota la N 152.... perdó la C 17 (que per mi serà sempre la Carretera de Ribes, que per si no ho sabeu neix a l'Arc de Triomf, carrer de Ribes, carrer del Clot, carrer de la sagrera i carrer de Sant Andreu...).
Per una ràpida implantació generalitzada de l'ample de via UIC 1435 a tota la Península Ibèrica.
davids_from_liepaja
N4
N4

Post by davids_from_liepaja »

jo apostaria per un túnel entre Bifurcació i Ripollet, amb tuneladora, així no es veuria el transit ferroviari molt afectat.. i la resta.. doncs a encabir-lo d'alguna manera... :D i sisplau, reobrir el ramal de les franqueses pels trens de la Tour!!!!!! >:(
Això és un vell letó que va pel carrer i veu a un mort per culpa d'un totxo caigut al cap. Diu, pobre, havent tants pocs letons i n'ha de morir un. Un altre diu, però si aquest era rus! Llavors el vell crida: Maleït! N'hi han tants rusos aquí que no n'hi han suficients totxos per matar-los a tots!
Sóc bo amb els acudits, oi? això és horrible humor letó.
entfe001
N10
N10

Post by entfe001 »

Jordi Freixas wrote:Sí, i també igual que es va fer a Vic durant les obres de soterrament de l'estació, que mentre jo estudiava allà, em va tocar de ple abans, durant i després
Jo també vaig arribar a conèixer l'estació provisional de Vic, i la veritat és que era mítica :x
davids_from_liepaja wrote:i sisplau, reobrir el ramal de les franqueses pels trens de la Tour!!!!!! >:(
Més que reobrir, reexpropiar i reconstruir :'(
Trenscat
N10
N10

Post by Trenscat »

A dia d'avui vec complicat reobrir el ramal de Les Franqueses, com a mínim tal com havia estat. El creixement urbanístic de la zona, així com la pressió de diverses infrastructures fa inviable recuperar el traçat tal com era. Així que si s'hagués de fer l'enllaç s'hauria d'estudiar primerament per on passar i amb tota probabilitat seria necessari fer-lo soterrat (a no ser que iniciem el ramal a la vora de Cardedeu fent unes voltes de mil dimonis) :twisted:
Trenscat
N10
N10

Post by Trenscat »

Per cert, teniu quatre fotos de l'estació provisional de Vic a la meva web http://www.trenscat.com/renfe/vic_ct.html :D
entfe001
N10
N10

Post by entfe001 »

Trenscat wrote:A dia d'avui vec complicat reobrir el ramal de Les Franqueses, com a mínim tal com havia estat. El creixement urbanístic de la zona, així com la pressió de diverses infrastructures fa inviable recuperar el traçat tal com era. Així que si s'hagués de fer l'enllaç s'hauria d'estudiar primerament per on passar i amb tota probabilitat seria necessari fer-lo soterrat (a no ser que iniciem el ramal a la vora de Cardedeu fent unes voltes de mil dimonis) :twisted:
Ara no tinc molt present el terreny, però de refer-lo crec que seria millor ubicar-lo entre Montmeló i Granollers o bé aprofitar la suposada reforma de l'enllaç de Mollet amb la orbital i construir un nou enllaç amb la línia de Ripoll.
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

A veure, per parts.

-Sobre el tram Montcada Ripollet - Montcada Bifurcació:

Donada la situació en aquest punt, jo també penso que el més factible de cara al desdoblament, seria fer modificacions en el traçat de la via.

-Sobre el tema de reobrir el tram Granollers Centre - Les Franqueses del Vallès (que d'altra banda, crec que se li podria donar un us comercial força interessant), i concretament sobre el tema de les expropiacions... em fa l'afecte que a Adif li resultaria força més rendible expropiar tot el que hi hagi actualment ocupant l'antic traçat, que no pas indemnitzar als boletaires fent passar el ramal per Cardedeu xD

No, ara en serio. El que és l'antic traçat, tot i que la via morta ja va ser retirada fa anys, no està pas tant malmès, com per no poguer-hi reconstruir la línia al mateix lloc. Un altre tema seria l'ex-pas a nivell que hi ha just abans que el ramal anés a enllaçar amb la línia de Puigcerdà, a l'estació de Les Franqueses. Potser aquí es podria mirar la possiblitat de mig-soterrar la via, sempre seguint el traçat original. A l'arribar a Les Franqueses, la carretera passaria per damunt, i s'hi podria crear un baixador anex a l'actual estació, del mateix estil del que és actualment l'estació de Vic; mig coberta, mig a l'aire lliure, i traslladar l'enllaç a la sortida, costat Vic/Ripoll/Puigcerdà. Naturalment, l'actual zona d'aparcament s'hauria de treure per donar pas a la via a diferent nivell, però a l'altre cantó de l'estació, hi ha molt espai desaprofitat. Crec que es podria fer, però clar... tot plegat significaria una obra massa cara. Però faci el que es faci, crec que tard o d'hora s'ha de crear de nou, un enllaç entre les dues linies (és vergonyós que no estiguin connectades).

Per últim, Bernat, com a suggeriment, podries ampliar la galeria de Tresncat, amb fotos de l'antiga estació de Vic. No hi ha fotos enlloc del Pullman Cerdanya, o el Catalunya Exprés que s'havia comentat per aquí en altres fils, circulant per aquesta línia?
Post Reply

Return to “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”