http://www.elperiodico.cat/
--------------------------------------
Trànsit alerta que els navegadors causen "distraccions d'alt risc"
1. • El director de trànsit de Catalunya reclama que es reguli la utilització del GPS per evitar-ne un mal ús
2. • La DGT establirà limitacions si els conductors insisteixen a manipular-los mentre circulen
MANUEL VILASERÓ / MADRID
MAYKA NAVARRO / BARCELONA
La moda del GPS ha activat totes les alarmes entre les autoritats de trànsit i els experts en seguretat viària. Informacions facilitades pels Mossos d'Esquadra han portat el Servei Català de Trànsit (SCT) a la conclusió que se n'ha de regular l'ús perquè "causen distraccions d'alt risc" quan no es fan servir bé, segons el director del servei, Josep Pérez Moya. L'organisme competent per canviar la normativa, la Direcció General de Trànsit (DGT), coincideix en el diagnòstic, però no va tan lluny en la recepta. De moment ha advertit als conductors que no s'han de manipular els navegadors amb el vehicle en marxa. Només si observen que aquesta conducta persisteix es decidiran a prohibir-la.
El debat està servit. I a la vista de tothom. L'aparell va ser el regal estrella d'aquestes festes de Nadal. Des que es ven integrat amb les agendes electròniques i els telèfons mòbils, se n'han disparat les vendes, fins a tal punt que es calcula que ja hi ha al mercat més d'un milió i mig de "pantalles de conducció guiada per satèl.lit".
PÈRDUA DE VISIBILITAT
El boom ha contribuït decisivament a augmentar el risc. "Cadascú el col.loca com li sembla. Fa poc, li vaig retreure a un taxista que el tingués instal.lat a l'altura dels ulls. No entenc com podia veure el carrer", relatava ahir el senador socialista José Miguel Camacho, que prepara una iniciativa parlamentària exigint la regulació del GPS.
La falta d'una normativa específica afavoreix que es venguin aparells que amb prou feines es poden llegir bé durant el dia, perquè la pantalla capta tots els reflexos o perquè és massa petita. O amb pistes sonores en què les instruccions se senten amb dificultat, fenomen que provoca una de les conductes més perilloses. "Al no entendre bé les instruccions, el conductor, desorientat, gira de cop el cap cap a la pantalleta i perd de vista el carrer i els senyals de trànsit", s'explica en un estudi de l'Institut Mapfre.
Amb tot, experts i autoritats estan d'acord que el pitjor és el costum de molts conductors de teclejar l'adreça o programar l'aparell mentre circulen. "No fa falta cap estudi per saber que això és molt perillós. Per això llancem el missatge d'alerta", explica Pere Navarro, director general de Trànsit. Aquest no és partidari, en principi, de fer més llarga la llista de prohibicions. Per aquesta mateixa raó, la campanya contra el tabac al volant es va quedar en una simple recomanació. Però en aquest cas, Navarro assegura que el seu departament estarà "vigilant" per si ha d'acabar prohibint expressament aquesta conducta com ja es va haver de fer amb el mòbil.
El Servei Català de Trànsit ha encarregat un estudi en profunditat per determinar al detall quins són els riscos del GPS i com es podrien solucionar. En funció del resultat, llançarà una campanya informativa i de control i farà unes propostes concretes de regulació si abans la DGT no pren la iniciativa.
En l'actualitat, si un agent enxampa un conductor manipulant un GPS mentre condueix, el més normal és que el sancioni per cometre una infracció per falta de "l'atenció deguda", que prescriu el reglament de circulació. Però la multa serà només econòmica. No hi ha retirada de punts com en el cas del mòbil. A més, tampoc és gens pràctic per als agents perseguir les distraccions, així en abstracte, segons el director del Servei Català de Trànsit. "Són difícils de sancionar", es va lamentar Pérez.
TAN PERILLÓS COM EL MÒBIL
Els mateixos conductors reconeixen que, juntament amb el telèfon, el navegador GPS és l'element que més els distreu al volant, segons el catedràtic de Seguretat Viària Luis Montoro, que recorda que les distraccions ja són la primera causa d'accident a Espanya: ocasionen directament el 40% dels sinistres. Probablement és l'assignatura pendent del triangle alcohol-velocitat-distracció.
Navegadors GPS en la conducció
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Navegadors GPS en la conducció
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
http://www.elperiodico.cat/
-------------------------------------------
Un experiment constata que els aparells indueixen a errors
1. • L'estudi adverteix que alguns conductors se salten semàfors
2. • "No he vist el senyal", van dir els que van circular en direcció prohibida
OLGA PEREDA
MADRID
Un GPS pot fer que un conductor s'empassi un stop o se salti un semàfor en vermell? La resposta és sí. Ho va comprovar l'Instituto Mapfre de Seguridad Vial al posar 14 conductors a prova. Set dones i set homes amb edats compreses entre els 25 i els 40 anys i amb una antiguitat de carnet d'entre un i 17 anys. L'experiment va tenir lloc als carrers de Madrid el desembre de l'any passat. Els resultats fan una mica de por després de posar a sobre de la taula alguns efectes col.laterals dels navegadors. Vet aquí alguns: circular en direcció prohibida, saltar-se un stop i canviar de carril sense mirar els retrovisors.
Conscient de l'èxit dels GPS, l'Instituto Mapfre --en col.laboració amb la revista Autopista-- va decidir realitzar un treball de camp per avaluar la seva influència en "l'atenció i concentració" dels conductors. Durant cinc dies, els seleccionats van estar circulant per Madrid amb els seus flamants navegadors. La meitat dels conductors eren principiants amb els aparells. L'altra meitat els coneixien de sobres.
Els tècnics van detectar que les "situacions de risc" tenien en tots els casos el mateix motiu: les ordres del navegador no sempre van ser interpretades amb prou claredat pel conductor. En unes ocasions, perquè es tractava de frases "llargues i repetitives", i en altres, perquè hi va haver "errors en els sentits de circulació de les vies".
Hi va haver casos --l'informe no diu quants-- en què les instruccions verbals no s'ajustaven a la realitat. Evidentment, els GPS no són per sempre. Els usuaris han de comprar un CD per posar al dia la informació que contenen. Quan es van registrar contradiccions, tots els conductors de l'experiment van mostrar signes de confusió i van reduir la velocitat. La meitat "van fer frenades, van girar sense posar l'intermitent o van canviar de carril sense mirar els retrovisors". És més, quatre dels automobilistes no van dubtar a endinsar-se en una direcció prohibida. Quan se'ls va preguntar per què havien comès aquella imprudència, tots van respondre el mateix: "Ni he vist el senyal".
FALTA DE CONCENTRACIÓ
El treball de camp va demostrar que l'experiència amb els GPS no oferia més garanties de control. En general, tots els conductors van manifestar una pèrdua de concentració quan el navegador donava una instrucció de veu. En aquests moments, el 100% dels conductors no van arribar a percebre senyals com un pas de vianants o un panell que advertia de la proximitat d'una zona escolar.
Les frases dels voluntaris que es van sotmetre a aquest experiment no tenen desperdici. Només cal saber el que va dir una dona de 26 anys i vuit de carnet: "En un moment en què anava pendent de la pantalla m'he saltat un pas de vianants i hi havia una persona travessant".
------------------------------------------
Els navegadors 'van enviar' a l'aigua 14 automobilistes al Regne Unit
Experiments a part, l'experiència en altres països ja ha donat exemples que fan posar els cabells de punta. Durant la setmana que va estar tallat el pont sobre el riu Avon, els veïns del poble anglès de Luckington, al comtat de Wilshire, van haver de treure de l'aigua una mitjana de dos cotxes diaris. Els conductors rescatats van reconèixer haver confiat cegament en el navegador del seu automòbil i no haver fet cap cas dels senyals que hi havia als dos costats de la ruta. L'incident no és únic a la Gran Bretanya. Els habitants del poble de Crackpot, a North Yorshire, van comprovar amb sorpresa com desenes de cotxes, minibusos i camions agafaven equivocadament una estreta pista de terra que acaba abruptament al caire d'un perillós precipici.
-------------------------------------------
Un experiment constata que els aparells indueixen a errors
1. • L'estudi adverteix que alguns conductors se salten semàfors
2. • "No he vist el senyal", van dir els que van circular en direcció prohibida
OLGA PEREDA
MADRID
Un GPS pot fer que un conductor s'empassi un stop o se salti un semàfor en vermell? La resposta és sí. Ho va comprovar l'Instituto Mapfre de Seguridad Vial al posar 14 conductors a prova. Set dones i set homes amb edats compreses entre els 25 i els 40 anys i amb una antiguitat de carnet d'entre un i 17 anys. L'experiment va tenir lloc als carrers de Madrid el desembre de l'any passat. Els resultats fan una mica de por després de posar a sobre de la taula alguns efectes col.laterals dels navegadors. Vet aquí alguns: circular en direcció prohibida, saltar-se un stop i canviar de carril sense mirar els retrovisors.
Conscient de l'èxit dels GPS, l'Instituto Mapfre --en col.laboració amb la revista Autopista-- va decidir realitzar un treball de camp per avaluar la seva influència en "l'atenció i concentració" dels conductors. Durant cinc dies, els seleccionats van estar circulant per Madrid amb els seus flamants navegadors. La meitat dels conductors eren principiants amb els aparells. L'altra meitat els coneixien de sobres.
Els tècnics van detectar que les "situacions de risc" tenien en tots els casos el mateix motiu: les ordres del navegador no sempre van ser interpretades amb prou claredat pel conductor. En unes ocasions, perquè es tractava de frases "llargues i repetitives", i en altres, perquè hi va haver "errors en els sentits de circulació de les vies".
Hi va haver casos --l'informe no diu quants-- en què les instruccions verbals no s'ajustaven a la realitat. Evidentment, els GPS no són per sempre. Els usuaris han de comprar un CD per posar al dia la informació que contenen. Quan es van registrar contradiccions, tots els conductors de l'experiment van mostrar signes de confusió i van reduir la velocitat. La meitat "van fer frenades, van girar sense posar l'intermitent o van canviar de carril sense mirar els retrovisors". És més, quatre dels automobilistes no van dubtar a endinsar-se en una direcció prohibida. Quan se'ls va preguntar per què havien comès aquella imprudència, tots van respondre el mateix: "Ni he vist el senyal".
FALTA DE CONCENTRACIÓ
El treball de camp va demostrar que l'experiència amb els GPS no oferia més garanties de control. En general, tots els conductors van manifestar una pèrdua de concentració quan el navegador donava una instrucció de veu. En aquests moments, el 100% dels conductors no van arribar a percebre senyals com un pas de vianants o un panell que advertia de la proximitat d'una zona escolar.
Les frases dels voluntaris que es van sotmetre a aquest experiment no tenen desperdici. Només cal saber el que va dir una dona de 26 anys i vuit de carnet: "En un moment en què anava pendent de la pantalla m'he saltat un pas de vianants i hi havia una persona travessant".
------------------------------------------
Els navegadors 'van enviar' a l'aigua 14 automobilistes al Regne Unit
Experiments a part, l'experiència en altres països ja ha donat exemples que fan posar els cabells de punta. Durant la setmana que va estar tallat el pont sobre el riu Avon, els veïns del poble anglès de Luckington, al comtat de Wilshire, van haver de treure de l'aigua una mitjana de dos cotxes diaris. Els conductors rescatats van reconèixer haver confiat cegament en el navegador del seu automòbil i no haver fet cap cas dels senyals que hi havia als dos costats de la ruta. L'incident no és únic a la Gran Bretanya. Els habitants del poble de Crackpot, a North Yorshire, van comprovar amb sorpresa com desenes de cotxes, minibusos i camions agafaven equivocadament una estreta pista de terra que acaba abruptament al caire d'un perillós precipici.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Tornem al de sempre, tot es un problema de conciencia i educacio, el GPS, realment per les persones que per motius laborals tenim que anar sovint a llocs diferents i desconeguts, realment es una molt bona ajuda, pero ull, solament es aixo una ajuda, qui deu portar el control del venicle com sempre es el conductor. Sincerament, crec que fer cas d'una instruccio, sense comprobar primer si es correcte o es pot seguir, es una mica del genero tonto
Alucino, amb la noticia del pont tallat, suposo que hi haurien senyals.
I el que es el sumun, es aquells conductors que fan servir el GPS per que si, sempre fan el mateix cami pero han da dur el navegador, per demostrar que tenen
Sincerament per exemple jo mateix, ahir esteva a Valencia, vaig enxegar al navegador fins arribar a l'autopista i per trucar a casa per dir l'hora aproximada de arrivada, un cop a l'autopista, caram jo ho conec i si no hi han senyals, el vaig apagar
Crec que aixo es un us raonable del navegador
Alucino, amb la noticia del pont tallat, suposo que hi haurien senyals.
I el que es el sumun, es aquells conductors que fan servir el GPS per que si, sempre fan el mateix cami pero han da dur el navegador, per demostrar que tenen
Sincerament per exemple jo mateix, ahir esteva a Valencia, vaig enxegar al navegador fins arribar a l'autopista i per trucar a casa per dir l'hora aproximada de arrivada, un cop a l'autopista, caram jo ho conec i si no hi han senyals, el vaig apagar
Crec que aixo es un us raonable del navegador
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Diria que és un fenomen recurrent en l'espècie animal, en aquest cas, mal anomenada homo sapiens. Un altre exemple paradigmàtic són els dependents que per fer-te una suma a l'estil 8+5 necessiten una calculadora.BRILL 18 wrote:I el que es el sumun, es aquells conductors que fan servir el GPS per que si, sempre fan el mateix cami pero han da dur el navegador, per demostrar que tenen
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Al GPS només li trobo utilitat si vas a un lloc on no hi has anat mai o pocs cops i no et saps el camí massa bé, o bé, en un viatge llarg, per tenir referències horaries i quilomètriques de quan falta per arribar. Fora d'això, i fins que no surtin coses noves, no li veig el què.
Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
- Estrella_de_Galicia
- N6
- Posts: 288
- Joined: Thursday 02/02/2006 17:28
- Location: /dev/null
- Contact:
Jo utilitzo el GPS per treballar cuant vaig a un lloc que no conec, com el meu GPSes antic, ja em vaig acostumbrar desde el primer dia a només escoltarlo, d'avegades en algun semafor hi pots fer una ullada, però crec que nomes escoltant el que et diu el GPS ja hi arribes als llocs, encara això si, també et pot fer surtir d'una ciutat donant un volt turisitic... o quedar-se "colgado" i en comptes d'anar a glories acabes anant a l'hosptial vall d'ebron i allà demanar-ne a un taxista que et porti on el GPS no t'ha enviat.. en fi. n'hiha de tot.
Però en la meva modesta opinió, el GPS no té la culpa, sinó el subjecte que possa més interes en veure la pantalleta del GPS que veure la via per on circula...
Però en la meva modesta opinió, el GPS no té la culpa, sinó el subjecte que possa més interes en veure la pantalleta del GPS que veure la via per on circula...
Saludos
Pedro Aguilar
Pedro Aguilar