http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
------------------------------------------
Punt i a part.
El port de Barcelona tindrà a punt una nova terminal de creuers abans de l'estiu
L'edifici s'inaugurarà les properes setmanes i permetrà mantenir el fort creixement d'aquest negoci dels darrers anys
ORIOL RIBET. Barcelona
Les obres de la nova terminal de creuers del port han entrat en la fase final. L'edifici s'inaugurarà durant les properes setmanes i estarà a ple funcionament abans de l'estiu. La terminal Palacruceros la construeix l'empresa italiana Costa Cruceros, que forma part del grup nord-americà Carnival. Els vaixells d'aquest grup tindran prioritat en l'ús de la terminal, si bé també hi podran atracar altres vaixells de creuer. Carnival tota sola mou 300.000 dels 1,4 milions i escaig de passatgers de creuers amb què el port de Barcelona va tancar el 2006. Amb aquesta terminal, i la que construeix Creuers del Port de Barcelona (que s'afegirà a les que ja gestiona aquesta empresa), que estarà a punt el 2008, es completa bona part de la reforma de les instal·lacions per a creuers.
Han estat uns anys intensos per al port en matèria de creuers. La reforma de les instal·lacions ha permès reformar o construir de nou unes terminals que en alguns casos tenen poc o res a envejar a les terminals dels aeroports. Aquest és el cas de l'edifici que enllesteix l'empresa Costa Cruceros. Un edifici de 10.000 m² on la lluminositat és la nota dominant, i en la qual els passatgers trobaran tota mena de comoditats: des d'una àrea de joc per als nens fins a una zona de compres, passant per un bar amb una àmplia terrassa amb vistes al mar. «Volem crear un nou concepte d'atenció als clients, des que arriben fins que marxen», apunta Sandra Yunta, la responsable de Costa Cruceros a Barcelona.
Yunta confia que al març hauran acabat les obres de l'edifici, i que de manera immediata l'Autoritat Portuària de Barcelona farà els darrers retocs en la urbanització del Moll Adossat, la zona on estan situades quatre de les sis terminals de creuers. La inversió de 12 milions d'euros en aquest edifici (que s'ha retardat uns mesos, ja que en principi havia d'estar a punt l'estiu passat) demostra l'aposta d'aquesta empresa i del grup Carnival per la ciutat. «Barcelona és un dels mercats que més creix, i el fet de disposar d'una terminal pròpia representa un gran avantatge quant a operativa i també quant a imatge», conclou Sandra Yunta. Costa Cruceros té la seu a Gènova, i a Madrid en el cas de la filial espanyola, si bé lògicament la seva operativa es concentra a Barcelona. Una operativa que té tendència a allargar-se i a durar cada cop més mesos, si bé és a partir del març quan es concentren la major part dels viatges de creuers. «Fins ara al gener no hi havia ni un sol vaixell, i aquest any en aquest mes en vam tenir cinc», apunta la responsable de Costa Cruceros, que afegeix una altra clau perquè Barcelona mantingui el ritme de creixement del nombre de passatgers. Aquesta clau és la dimensió cada cop més gran dels vaixells que cobreixen aquests viatges.
EL MÉS GRAN DEL MÓN
Les dimensions dels vaixells, explica Sandra Yunta, serà clau perquè Barcelona augmenti encara més les xifres de passatgers els propers anys. «En aquest moment s'està construint el creuer més gran del món, que tindrà capacitat per a 5.400 passatgers, als quals cal afegir els 1.500 tripulants», apunta. Si es té en compte que ara la majoria de vaixells de creuers tenen una capacitat d'entre 2.000 i 3.000 passatgers, es pot tenir una idea d'on poden arribar les xifres de visitants del turisme de creuers. Una activitat creixent i per a la qual, a banda de la nova terminal Palacruceros, el 2008 estarà a punt la terminal que construeix l'empresa Creuers del Port de Barcelona.
---------------------------------
Punt i a part.
La nova terminal de Creuers del Port, el 2008
O.R.. Barcelona
Creuers del Port de Barcelona, una societat privada amb accionistes com ara Acciona i Trasmediterranea, i en la qual l'Autoritat Porturària de Barcelona té un 20% del capital, té les concessions per operar en les dues terminals del World Trade Center (que s'usa per als creuers més petits) i en tres més del Moll Adossat. Una d'aquestes, la terminal A, s'ha enderrocat aquest gener per construir-la de nou. Les obres s'han d'acabar el març del 2008. «Serà un projecte arquitectònicament molt atractiu i amb un nivell d'operativitat com el de la terminal B, que és la nostra estrella», assegura Carles Domingo, adjunt a la presidència de Creuers del Port de Barcelona. Domingo afegeix que «la terminal B té capacitat per rebre els creuers més grans del món, i és un prodigi quant a rapidesa en la càrrega i descàrrega d'equipatge». A diferència del cas de Costa Cruceros, les terminals que gestiona Creuers del Port són públiques, és a dir, que hi poden atracar els vaixells de totes les companyies pagant les taxes corresponents. En el cas de la terminal de Costa Cruceros, tenen prioritat els vaixells d'aquesta empresa i del grup Carnival. La terminal A, per ara tot just en la fase inicial de les obres, suposarà una inversió rècord de 15 milions d'euros. «A més de la bellesa del disseny, aquesta terminal té una superfície de planta de 6.500 m², cosa que, com en el cas de la terminal B, l'habilita per rebre grans creuers que en alguns casos arriben als 3.600 passatgers», diu Domingo.
--------------------------------------
Punt i a part.
Les empreses veuen factible arribar en pocs anys als dos milions de passatgers
L'atractiu del Mediterrani, les infraestructures del port i les dimensions dels vaixells, claus del creixement
O. RIBET. Barcelona
El port de Barcelona ja fa anys que registra forts creixements en el turisme de creuers. L'any 2004, la xifra era d'un milió de passatgers, una xifra semblant a la de l'any anterior per la mala situació que travessaven dues empreses de creuers. Però ja el 2005 es va arribar als 1,2 milions de passatgers, per passar als 1,4 que es calcula (no hi ha encara xifres oficials) que s'han assolit el 2006. Hi ha algun sostre per a aquest creixement? Les dues empreses que gestionen les terminals del port, Costa Cruceros i Creuers del Port de Barcelona, opinen que no. Entre els motius que fan factible continuar el creixement hi ha la millora de les infraestructures, les majors dimensions dels vaixells i l'atractiu del Mediterrani per al públic cada cop més divers dels creuers.
COMPLETAR LA REFORMA.
Del pla de transformació del Moll Adossat (on hi ha quatre de les sis terminals de creuers, ja que les altres dues són la sud i la nord, al World Trade Center), hi ha tres grans actuacions que ja estan completades. Són la reforma de les terminals B (avui la més gran en funcionament) i C (completament remodelada) i l'adequació del Moll Adossat. Aquesta darrera inversió l'ha assumida l'Autoritat Portuària de Barcelona, i està completada exceptuant alguns petits detalls que s'aniran incorporant un cop s'enllesteixen les dues grans obres pendents: les obres de les terminals D (la de Costa Cruceros) i A (de Creuers del Port). Quan el març de l'any que ve, si es compleixen els terminis, acabi la reforma de la terminal A, ja només quedarà pendent veure si Costa Cruceros executa o no l'opció que té per construir una cinquena terminal, la E, que se situaria en un extrem del Moll Adossat. Abans del 2010, Costa Cruceros ha de decidir si el volum de passatgers i les seves necessitats justifiquen que assumeixi una nova inversió per disposar d'una segona terminal pròpia al port de Barcelona, ja que la terminal E s'afegiria a la D, anomenada Palacruceros, i que estarà a punt les properes setmanes. Sigui com sigui, les infraestructures per créixer en turisme de creuers estan ja en un estadi madur.
Són molts els motius que han permès el fort creixement del turisme de creuers a Barcelona. L'atractiu de la ciutat n'és un, però també la popularització dels creuers pel Mediterrani. «És un mar que té molts ports amb punts d'interès i amb distàncies curtes», apunta Carles Domingo, adjunt a la presidència de l'empresa Creuers del Port de Barcelona. Un altre factor clau per estimular la demanda ha estat la baixada de preus, que ha popularitzat els viatges de creuer. Domingo veu una relació directa entre aquesta baixada de preus i l'augment de la capacitat dels vaixells, de manera que a vaixells més grans, més passatgers a qui repercutir el cost del viatge. Aquesta tendència continuarà (la dels vaixells cada cop més grans), i Barcelona ho té bé per beneficiar-se'n, per la grandària de les terminals que s'estan construint i per la profunditat que hi ha al Moll Adossat, que permet que hi atraquin vaixells de grans dimensions.
Tots aquests factors fan que la previsió és que els creixements de dos dígits en el turisme de creuers es mantindran. Sandra Yunta, responsable a Barcelona de Costa Cruceros, creu que encara hi ha molt marge per al creixement, i Carles Domingo, de Creuers del Port de Barcelona, va més enllà i apunta que «és perfectament assolible arribar als dos milions de passatgers de creuers». De moment, les previsions de l'Autoritat Portuària de Barcelona és que el 2007 la xifra se situarà molt a prop dels 1,6 milions.
Tot apunta per tant que el turisme de creuers, molt repartit tant pel que fa a les nacionalitats com al tipus de viatges (se'n fan de tot tipus, fins i tot per a nudistes), continuarà batent rècords a Barcelona els propers anys.