Sobre refugis de la Guerra Civil i metro
Sobre refugis de la Guerra Civil i metro
Hola!
Aprofito la vinantesa de que dimarts, comença una exposició sobre els bombardeixos i els refugis de la Guerra Civil a Barcelona, al Museu d'Història de Catalunya, per obir un tema relacionat: el de estacions de metro, inaugurades o en construcció, que es van fer servir com a refugis per la població.
Tots tenim clar que Fontana va ser de les més, per no dir la que més, utilitzada per aquesta fi, i les del Gran Metro, tres quarts del mateix. A la pel·lícula "La Plaça del Diamant", ja s'en parlava.
Ara bé, jo tinc un dubte: la meva mare, m'explicava que de petita, tindria a les hores 3 o 4 anys, la seva família i ella havien d'anar-se a refugiar al metro. Crec que debia estar equivocada, ja que a Fabra i Puig (per descomptat que no estava inaugurada, això va ser l'any 1954), crec que no estava ni en construcció, i que en realitat debien baixar a un refugi, que per la zona de Sant Andreu, tal i com vaig consultar en un mapa que existeix en CD-Rom, a on hi havien uns quants. És bona la meva teoria?
Si coneixeu més històries dels vostres familiars sobre el tema, els podeu exposar. Mil gràcies!
Aprofito la vinantesa de que dimarts, comença una exposició sobre els bombardeixos i els refugis de la Guerra Civil a Barcelona, al Museu d'Història de Catalunya, per obir un tema relacionat: el de estacions de metro, inaugurades o en construcció, que es van fer servir com a refugis per la població.
Tots tenim clar que Fontana va ser de les més, per no dir la que més, utilitzada per aquesta fi, i les del Gran Metro, tres quarts del mateix. A la pel·lícula "La Plaça del Diamant", ja s'en parlava.
Ara bé, jo tinc un dubte: la meva mare, m'explicava que de petita, tindria a les hores 3 o 4 anys, la seva família i ella havien d'anar-se a refugiar al metro. Crec que debia estar equivocada, ja que a Fabra i Puig (per descomptat que no estava inaugurada, això va ser l'any 1954), crec que no estava ni en construcció, i que en realitat debien baixar a un refugi, que per la zona de Sant Andreu, tal i com vaig consultar en un mapa que existeix en CD-Rom, a on hi havien uns quants. És bona la meva teoria?
Si coneixeu més històries dels vostres familiars sobre el tema, els podeu exposar. Mil gràcies!
- EUKibo
- N9
- Posts: 1321
- Joined: Sunday 07/01/2007 16:54
- Location: Badalona SantaColomaG Barcelona Castelldefels
Bueno, a mi també em va contar una anècdota un gran amic republicà, de fet no és de Barcelona, pero potser aquí també es va utilitzar, tot i que ho dubto. A Madrid van rodejar la ciutat, com ja sabreu els nacionals, havia el centre rebublicà i un perímetre nacional. El que em van explicar es que els republicans es ficaven al metro per travessar la zona nacional i atacar per darrere, ja veus tu, per anar de compres, per anar a estudiar i per anar a la guerra utilitzem el transport públic.
Sorry si m'he desviat una miqueta del tema, només volia contar l'anecdota ara que m'he enrecordat! Interessant el tema!
Sorry si m'he desviat una miqueta del tema, només volia contar l'anecdota ara que m'he enrecordat! Interessant el tema!
Bon dia.
Com ja sabeu vaig renunciar a participar en aquest fòrum, però un company i amic del fòrum m'ha convençut, no escriré tant com fins ara, però en lo que pugui us ajudaré.
Metring, no tinc ni idea del que dius, però voldría fer un apunt històric relacionat amb el títol del tema.
La plaça tetuan, durant la guerra civil va ser un gran refugi, fet amb formigó, era dels més ben fets de Barcelona. Està tan ben fet, que amb la construcció de la L2, el van voler aprofitar. Les entrades van ser tapiades, però li van donar accés a els taps de clavageram, i van fer que un dels quantiosos tunels fés la funció de una de les sortides de emergència de la actual estació de Tetuan, i potser, el tunel del refugi aguanti millor un bombardeig, que la obra que es nova feta amb el metro.
El refugui de Sants, només accesible desde l'interior de un edifici, va ser connectat en el seu moment al transversal, i dona als tunels. Que jo sapiga, almenys fins fa dos o tres mesos encara donava accés als tunels de metro, i van ensenyar en un programa anomenat Ciutadans en temps de guerra, com passava el metro vist desde el refugi.
Cordialment, Enric Gregori
Com ja sabeu vaig renunciar a participar en aquest fòrum, però un company i amic del fòrum m'ha convençut, no escriré tant com fins ara, però en lo que pugui us ajudaré.
Metring, no tinc ni idea del que dius, però voldría fer un apunt històric relacionat amb el títol del tema.
La plaça tetuan, durant la guerra civil va ser un gran refugi, fet amb formigó, era dels més ben fets de Barcelona. Està tan ben fet, que amb la construcció de la L2, el van voler aprofitar. Les entrades van ser tapiades, però li van donar accés a els taps de clavageram, i van fer que un dels quantiosos tunels fés la funció de una de les sortides de emergència de la actual estació de Tetuan, i potser, el tunel del refugi aguanti millor un bombardeig, que la obra que es nova feta amb el metro.
El refugui de Sants, només accesible desde l'interior de un edifici, va ser connectat en el seu moment al transversal, i dona als tunels. Que jo sapiga, almenys fins fa dos o tres mesos encara donava accés als tunels de metro, i van ensenyar en un programa anomenat Ciutadans en temps de guerra, com passava el metro vist desde el refugi.
Cordialment, Enric Gregori
Hola!!
Me'n alegro molt que hagis tornat al fòrum!
Interessantíssimes les teves informacions sobre el metro i els refugis aprofitats. I cert, de ben segur que l'obra de Tetuan aguantarà més sense reformar que la resta de la línia.
I lo que he explicat de Fabra i Puig...havia vist alguna foto de quan la construien pels anys 50, del que no tinc ni idea és si abans ja s'havia començat algún túnel, i poder corroborar la versió de la meva mare.
Me'n alegro molt que hagis tornat al fòrum!
Interessantíssimes les teves informacions sobre el metro i els refugis aprofitats. I cert, de ben segur que l'obra de Tetuan aguantarà més sense reformar que la resta de la línia.
I lo que he explicat de Fabra i Puig...havia vist alguna foto de quan la construien pels anys 50, del que no tinc ni idea és si abans ja s'havia començat algún túnel, i poder corroborar la versió de la meva mare.
Coneixia la notícia de l'inundació, bastant terrible.
Aleshores, probablement devien baixar a refugis propers a Fabra i Puig, ja que segons el CD-Rom, havien uns quants per la zona.
Em meravella l'iniciativa i les ganes que tenien els ciutadans en aquells temps per construir tants refugis, ben fets i en temps limitat.
Aleshores, probablement devien baixar a refugis propers a Fabra i Puig, ja que segons el CD-Rom, havien uns quants per la zona.
Em meravella l'iniciativa i les ganes que tenien els ciutadans en aquells temps per construir tants refugis, ben fets i en temps limitat.
Exacte!Ferrovi wrote:(...)
La plaça tetuan, durant la guerra civil va ser un gran refugi, fet amb formigó, era dels més ben fets de Barcelona. Està tan ben fet, que amb la construcció de la L2, el van voler aprofitar. Les entrades van ser tapiades, però li van donar accés a els taps de clavageram, i van fer que un dels quantiosos tunels fés la funció de una de les sortides de emergència de la actual estació de Tetuan, i potser, el tunel del refugi aguanti millor un bombardeig, que la obra que es nova feta amb el metro.
(...)
La meva àvia ha viscut a la Plça. Tetuan des de que la van urbanitzar (quan ella era petita allò eren camps) i m'ha explicat un munt de cops que durant les primeres obres del metro, quan van arrivar al refugi, van posar-hi explosius però es va enssorrar un tram de vorera i el refugi es va quedar tant ample.
Al ben mig de la plaça, hi ha el monument a un doctor (ara no se el nom) i just a sota hi ha restes del refugi. La llegenda urbana diu, que com que al ser de marbre el monument pesa tant que tansols es podia posar allà, ja que l'unic capaç d'aguantar el seu pes era l'estructura del refugi.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
De fet, el monument al Dr. Robert va ser retirat per les autoritats franquistes en tractar-se d'un personatge "subversiu" (va ser alcalde de Barcelona durant la Setmana Tràgica). Com que tampoc ho era "tant", van traslladar-lo a la Pl. Tetuan i, efectivament, amb el moviment subterrani que hi ha hagut mentrestant (connexió Renfe Pl. Catalunya-Sants, construcció L2), no s'aguantaria a la Pl. Universitat.
Per cert, ja fa temps que corre una proposta de rebatejar la Pl. Tetuan en Pl. Dr. Robert.
Per cert, ja fa temps que corre una proposta de rebatejar la Pl. Tetuan en Pl. Dr. Robert.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
- BCN Término
- N5
- Posts: 128
- Joined: Sunday 09/04/2006 23:44
- Location: Allà ón ja no hi queda cap 1000
De les fotografies aportades en aquest fil, només comentar que la de la boca es a Plaça Catalunya, concretament l´accés compartit entre el GMB i el Tren de Sarrià, per tant la estació de Gran Metro a la plaça Catalunya va funcionar com a refugi.
La segona no es a Barcelona, per molt que als llibres de Salmerón digui que es el Gran metro ( sense especificar estació ), i que a La ciutat Transportada afegeixin que es tracta de Lesseps, en realitat es una estació de del Metro de Madrid. Jo no sé d´on ha sortit la invenció de que es el Metro de Barcelona, pero la cosa ve de fa uns anys.
http://www.sbhac.net/Republica/Imagenes ... id1937.jpg
Aquesta es una foto del mateix rodet que la exposada en aquest fil.
Es pot apreciar que la estació està en corba, i cap estació del Gran Metro ho estava, que els pinyons no son els del Gran Metro, que els cotxes tompoc no ho son, que al cartell que penja de la volta es llegeix: SALIDA PLAZA DE TOROS, i el Gran Metro no va arribar mai a servir ni a la Monumental ni a les Arenes.
Per tant sembla prou evident que es tracta de la estació Tetuán de la linia 1 del Metro de Madrid.
Que el Metro de Madrid i el Gran Metro siguin cosins germans, no vol dir que siguin la mateixa cosa.
Salutacions.
BCN Término.
Alex Reyes.
La segona no es a Barcelona, per molt que als llibres de Salmerón digui que es el Gran metro ( sense especificar estació ), i que a La ciutat Transportada afegeixin que es tracta de Lesseps, en realitat es una estació de del Metro de Madrid. Jo no sé d´on ha sortit la invenció de que es el Metro de Barcelona, pero la cosa ve de fa uns anys.
http://www.sbhac.net/Republica/Imagenes ... id1937.jpg
Aquesta es una foto del mateix rodet que la exposada en aquest fil.
Es pot apreciar que la estació està en corba, i cap estació del Gran Metro ho estava, que els pinyons no son els del Gran Metro, que els cotxes tompoc no ho son, que al cartell que penja de la volta es llegeix: SALIDA PLAZA DE TOROS, i el Gran Metro no va arribar mai a servir ni a la Monumental ni a les Arenes.
Per tant sembla prou evident que es tracta de la estació Tetuán de la linia 1 del Metro de Madrid.
Que el Metro de Madrid i el Gran Metro siguin cosins germans, no vol dir que siguin la mateixa cosa.
Salutacions.
BCN Término.
Alex Reyes.
Last edited by BCN Término on Saturday 17/03/2007 18:16, edited 2 times in total.
Però...el cas és que a la segona foto, posa Refugi-Refugio, en català i en castellà...BCN Término wrote:De les fotografies aportades en aquest fil, només comentar que la de la boca es a Plaça Catalunya, concretament l´accés compartit entre el GMB i el Tren de Sarrià, per tant la estació de Gran Metro a la plaça Catalunya va funcionar com a refugi.
La segona no es a Barcelona, per molt que als llibres de Salmerón digui que es el Gran metro ( sense especificar estació ), i que a La ciutat Transportada afegeixin que es tracta de Lesseps, en realitat es una estació de del Metro de Madrid. Jo no sé d´on ha sortit la invenció de que es el Metro de Barcelona, pero la cosa ve de fa uns anys.
http://www.sbhac.net/Republica/Imagenes ... id1937.jpg
Aquesta es una foto del mateix rodet que la exposada en aquest fil.
Es pot apreciar que la estació està en corba, i cap estació del Gran Metro ho estava, que els pinyons no son els del Gran Metro, que els cotxes tompoc no ho son, que al cartell que penja de la volta es llegeix: SALIDA PLAZA DE TOROS, i el Gran Metro no va arribar mai a servir ni a la Monumental ni a les Arenes.
Per tant sembla prou evident que es tracta de la estació Ventas del Metro de Madrid.
Per cert, al link que has posat diu ACCESO PROHIBIDO, cal registrar-se?
Last edited by metring on Monday 12/02/2007 19:25, edited 2 times in total.
- BCN Término
- N5
- Posts: 128
- Joined: Sunday 09/04/2006 23:44
- Location: Allà ón ja no hi queda cap 1000
- BCN Término
- N5
- Posts: 128
- Joined: Sunday 09/04/2006 23:44
- Location: Allà ón ja no hi queda cap 1000
Doncs és cert, es veu, tot i que costa, que diu sortida Plaza de toros. Però cola perfectament com si fos de barcelona, per la forma corva de la paret, les rajoletes hexagonals, com havien abans a Catalunya GM, i el tren que hi ha al túnel, passaria com un 300, si no fos pel detall que has dit. Estas fet un detectiu!!!
Per aquest motiu, el pes del monument, la primitiva estacio Universitat del transversal tenia un mur entre les dues viasmetring wrote:Hola!
El monument és al doctor Robert, que en aquell època era a la Plaça universitat. Ara no la podrien posar pel pes, deixant de banda que hi ha l'accés de línies 1 i 2.
El fil s'anima, m'encanten aquestes històries!