Projecte tren turístic i museu Portbou-Figueres
Projecte tren turístic i museu Portbou-Figueres
El projecte turístic, històric i cultural podria ser una realitat el 2008
Un tren del segle XIX recorrerà el nord de la Costa Brava
Anna Massa (laMalla.net)
El nord de la Costa Brava, no tan afavorit com el sud del litoral gironí pel que fa a comunicació entre pobles, comptarà amb un eix de transport ben curiós amb què la comarca espera atreure més visitants. Entre Portbou i Figueres (l'Alt Empordà) circularà un tren turístic, que reproduirà els primers ferrocarrils que al segle XIX van començar a funcionar a Catalunya. El tren històric farà parades a diverses poblacions per a què els turistes puguin fer-hi visites. Baixar-se a alguns pobles, com Peralada i Portbou, suposarà un autèntic viatge al passat ferroviari. El tren podria començar a treure fum el 2008.
A l'Alt Empordà tornaran a veure's locomotores de vapor i cotxes de fusta.
El tren, anomenat Costa Brava, circularà cada dia entre Portbou i Figueres, en els dos sentits. El projecte, que encara pot estar subjecte a modificacions, preveu uns vagons oberts en els extrems, tot i que podrien afegir-s'hi d'altres tancats per als mesos de primavera i tardor, quan fa més fred.
El tren turístic pararà a tots els municipis per on passi. Les parades més singulars seran a Peralada i a Portbou. Al primer d'aquestes pobles, es recrearà una estació ferroviària del segle XIX amb tot detall, amb el seu mobiliari i fins i tot amb el personal i viatgers vestits d'època. Fins i tot l'autobús que porti els visitants de l'estació al nucli urbà serà del segle XIX.
Portbou, un museu del ferrocarril
Per a Portbou s'ha pensat en un projecte turístic i cultural ambiciós per revitalitzar aquest petit poble fronterer, punt de connexió entre els trens espanyols i francesos. Sota el nom de Portbou: Nucli Ferroviari, s'obrirà un Centre d'Interpretació del Ferrocarril Internacional pels Pirineus Orientals que mostrarà la història ferroviària de la línia que Barcelona- Cérbére, línia que passa per aquest municipi. També es pretén traslladar a Portbou l'Arxiu Històric del Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol, el segon arxiu ferroviari de l'Estat, després del de Renfe, a Madrid.
Les iniciatives es duran a terme a través d'un conveni firmat entre els municipis implicats i la Companyia General de Ferrocarrils Turístics S.A. En el cas del projecte cultural a Portbou, l'ajuntament ha signat un conveni amb el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol.
http://www.lamalla.net/canal/turisme/no ... ?id=160842
Enllaços
* Portbou - http://www.portbou.org/
* Figueres - http://www.ddgi.cat/webfigue/
* Peralada - http://www.peralada.org/
* Costa Brava - http://www.costabrava.org/
Un tren del segle XIX recorrerà el nord de la Costa Brava
Anna Massa (laMalla.net)
El nord de la Costa Brava, no tan afavorit com el sud del litoral gironí pel que fa a comunicació entre pobles, comptarà amb un eix de transport ben curiós amb què la comarca espera atreure més visitants. Entre Portbou i Figueres (l'Alt Empordà) circularà un tren turístic, que reproduirà els primers ferrocarrils que al segle XIX van començar a funcionar a Catalunya. El tren històric farà parades a diverses poblacions per a què els turistes puguin fer-hi visites. Baixar-se a alguns pobles, com Peralada i Portbou, suposarà un autèntic viatge al passat ferroviari. El tren podria començar a treure fum el 2008.
A l'Alt Empordà tornaran a veure's locomotores de vapor i cotxes de fusta.
El tren, anomenat Costa Brava, circularà cada dia entre Portbou i Figueres, en els dos sentits. El projecte, que encara pot estar subjecte a modificacions, preveu uns vagons oberts en els extrems, tot i que podrien afegir-s'hi d'altres tancats per als mesos de primavera i tardor, quan fa més fred.
El tren turístic pararà a tots els municipis per on passi. Les parades més singulars seran a Peralada i a Portbou. Al primer d'aquestes pobles, es recrearà una estació ferroviària del segle XIX amb tot detall, amb el seu mobiliari i fins i tot amb el personal i viatgers vestits d'època. Fins i tot l'autobús que porti els visitants de l'estació al nucli urbà serà del segle XIX.
Portbou, un museu del ferrocarril
Per a Portbou s'ha pensat en un projecte turístic i cultural ambiciós per revitalitzar aquest petit poble fronterer, punt de connexió entre els trens espanyols i francesos. Sota el nom de Portbou: Nucli Ferroviari, s'obrirà un Centre d'Interpretació del Ferrocarril Internacional pels Pirineus Orientals que mostrarà la història ferroviària de la línia que Barcelona- Cérbére, línia que passa per aquest municipi. També es pretén traslladar a Portbou l'Arxiu Històric del Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol, el segon arxiu ferroviari de l'Estat, després del de Renfe, a Madrid.
Les iniciatives es duran a terme a través d'un conveni firmat entre els municipis implicats i la Companyia General de Ferrocarrils Turístics S.A. En el cas del projecte cultural a Portbou, l'ajuntament ha signat un conveni amb el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol.
http://www.lamalla.net/canal/turisme/no ... ?id=160842
Enllaços
* Portbou - http://www.portbou.org/
* Figueres - http://www.ddgi.cat/webfigue/
* Peralada - http://www.peralada.org/
* Costa Brava - http://www.costabrava.org/
El món és un teatre. Hi vens, hi actues i marxes. ... ... (I deixes de molestar, ... emprenyar, .... etz., etz.)
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Qualsevol tram que doni servei a la població és útil. I pensem que el tram de línia convencional entre Figueres i Perpinyà n'uneix una quantitat no menyspreable. A més, si totes les línies d'ample ibèric passessin a UIC, podria començar a pensar-se en fer regionals transfronterers.jordidr wrote:A mi em preocupa el que pugui pasar entre figueres i portbou, creieu que quan hi hagui l'ave mes enlla de la frontera resultara util aquest tram? (Figueres Portbou)
El mal és que Renfomentadif sembla perdre el món de vista quan té al davant una LAV.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Hi ha un article més o menys secret de la concessió a TP Ferro de la línia Figueres - França on l'Estat espanyol es compromet a no adaptar a l'ample UIC l'actual línia de Figueres a Portbou, crec que mentre duri la concessió.
Salut !!
Salut !!
Guigui wrote:Qualsevol tram que doni servei a la població és útil. I pensem que el tram de línia convencional entre Figueres i Perpinyà n'uneix una quantitat no menyspreable. A més, si totes les línies d'ample ibèric passessin a UIC, podria començar a pensar-se en fer regionals transfronterers.jordidr wrote:A mi em preocupa el que pugui pasar entre figueres i portbou, creieu que quan hi hagui l'ave mes enlla de la frontera resultara util aquest tram? (Figueres Portbou)
El mal és que Renfomentadif sembla perdre el món de vista quan té al davant una LAV.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Se suposa que ja no hauran de ser obligatòriament Talgo, perquè no hauran de canviar d'ample de via.
Podria ser material convencional per a 200 Km/h, amb canvi de locomotora a la frontera.
Podrien ser convertits a trens diurns explotats amb material d'alta velocitat (els de París/Milà/Zurich). Els de Montpeller segur que seran AV. Potser TGV el de Barcelona o 130 el de València. Però hi ha el problema de la senyalització i la catenària de 1500 Vcc, que en teoria no permetria trens espanyols d'ample variable (bicorrent 25KVca i 3KVcc, però no 1,5KVcc).
Ja ho veurem en una mica més de dos anys.
Salut !!
Podria ser material convencional per a 200 Km/h, amb canvi de locomotora a la frontera.
Podrien ser convertits a trens diurns explotats amb material d'alta velocitat (els de París/Milà/Zurich). Els de Montpeller segur que seran AV. Potser TGV el de Barcelona o 130 el de València. Però hi ha el problema de la senyalització i la catenària de 1500 Vcc, que en teoria no permetria trens espanyols d'ample variable (bicorrent 25KVca i 3KVcc, però no 1,5KVcc).
Ja ho veurem en una mica més de dos anys.
Salut !!
Jordi Freixas wrote:Perquè quan estigui feta la connexió amb França via UIC, els TALGO que van a París, Zurich, Milan, i Montpeller deixaran de passar per la via convencional, no?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
I quan acaba aquesta p*** concessió dels p****ts? Perquè ja és gros que, per estalviar-se quatre xavos, ens segrestin a tots i ens haguem d'empassar, tant sí com no, un ample inadaptat. Quina barra!genissimon wrote:Hi ha un article més o menys secret de la concessió a TP Ferro de la línia Figueres - França on l'Estat espanyol es compromet a no adaptar a l'ample UIC l'actual línia de Figueres a Portbou, crec que mentre duri la concessió.
PD: Bé, no necessito resposta per la pregunta d'abans perquè si agafem l'exemple de les autopistes, el més probable és que prorroguin la concessió per tal de poder pagar una miqueta menys en el moment que toqui. Colla d'estiracordetes!
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
però apart de locomotores de vapor, hi haurà algún tren digne de un servei al ciutadà? Molts pobles no tenen servei ferroviari, i l'unic que tindran seran locomotores de vapor, això no es una mica de endarreriement? abans de posar el vapor, posin electics o diesels, però algo digne de ser agafat pel dia a dia.
Jo crec que el museu hauria de anar a Figueres, amb una linia que visités una pila de pobles que son una bellessa, Port Vendres - Banyuls sur Mer - Cerbère - Portbou - Colera - Llançà - Vilajuiga - Figueres. I altre linia que sería Figueres - Castelló d'Empuries - Empuriabrava - Roses - Cadaqués.
Aquestes poblacions son molt boniques, i mereix la pena de visitarles, sobretot de Port Vendres a Llançà, tot de pobles pesquers amn una cala gran cadascun. Una d'elles, crec que era Banyuls, finsitot té l'ajuntament i la plaça, en primera linia de mar, i mitja plaça de l'ajuntament es sorra. I d'altres, com Castelló d'Empueries, molt interessant, una ciutat medieval que es conserva molt bé.
Jo crec que el museu hauria de anar a Figueres, amb una linia que visités una pila de pobles que son una bellessa, Port Vendres - Banyuls sur Mer - Cerbère - Portbou - Colera - Llançà - Vilajuiga - Figueres. I altre linia que sería Figueres - Castelló d'Empuries - Empuriabrava - Roses - Cadaqués.
Aquestes poblacions son molt boniques, i mereix la pena de visitarles, sobretot de Port Vendres a Llançà, tot de pobles pesquers amn una cala gran cadascun. Una d'elles, crec que era Banyuls, finsitot té l'ajuntament i la plaça, en primera linia de mar, i mitja plaça de l'ajuntament es sorra. I d'altres, com Castelló d'Empueries, molt interessant, una ciutat medieval que es conserva molt bé.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
M'estranya una mica aquest projecte.
Em sembla que un tipus de turisme com aquest podria tenir suficient demanda en segons quines parts d'Europa, però no crec que la societat catalana estigui preparada per fer de tot plegat un èxit econòmic que permeti revitalitzar la zona.
Tant de bo m'equivoqui.
Em sembla que un tipus de turisme com aquest podria tenir suficient demanda en segons quines parts d'Europa, però no crec que la societat catalana estigui preparada per fer de tot plegat un èxit econòmic que permeti revitalitzar la zona.
Tant de bo m'equivoqui.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: El projecte turístic, històric i cultural podria ser una
I és possible que surti de Figueres cap a les 10 del matí i surti de Portbou cap a un quart de vuit del vespre? Si és així, ja circula, vé de Madrid, i no és gaire turístic que diguemlaMalla.net wrote:El tren, anomenat Costa Brava, circularà cada dia entre Portbou i Figueres, en els dos sentits.
Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
La contraportada d'avui del diari El Punt està dedicada a aquest projecte. L'he llegit en un bar de Besalú, així que no tinc l'exemplar i no puc passar-lo per l'escàner.
A grans trets, ve a dir que s'està buscant la inversió privada necessària per posar en marxa el projecte, xifrada en uns 800.000 euros (els hi agradaria que part d'aquesta xifra la pagués l'administració, però no ho tenen gens clar). Darrere el projecte hi ha el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol (CEHFE). Dins el pressupost s'hi inclou la màquina de vapor i els cotxes de fusta i, atenció, la restauració de l'antiga estació de Peralada. Si tot va bé, CEHFE no descarta fins i tot fer un museu ferroviari a Portbou i traslladar-hi el seu fons documental, ara situat a Barcelona.
Pel que fa a circulacions, s'espera que el tren circuli de primavera a tardor. En períodes punta voldrien arribar a sis expedicions per dia i sentit
A grans trets, ve a dir que s'està buscant la inversió privada necessària per posar en marxa el projecte, xifrada en uns 800.000 euros (els hi agradaria que part d'aquesta xifra la pagués l'administració, però no ho tenen gens clar). Darrere el projecte hi ha el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol (CEHFE). Dins el pressupost s'hi inclou la màquina de vapor i els cotxes de fusta i, atenció, la restauració de l'antiga estació de Peralada. Si tot va bé, CEHFE no descarta fins i tot fer un museu ferroviari a Portbou i traslladar-hi el seu fons documental, ara situat a Barcelona.
Pel que fa a circulacions, s'espera que el tren circuli de primavera a tardor. En períodes punta voldrien arribar a sis expedicions per dia i sentit
- Trenscat
- N10
- Posts: 2742
- Joined: Friday 22/04/2005 1:19
- Location: Terrassa-Estació del Nord
- Contact:
Ostres tu, no s'hi posen per poc aquests eh? A veure si alguna cosa de tot el què diuen és veritat però això de sis expedicions per dia i sentit ho vec una mica exagerat... a no ser que els trens es facin amb un sol cotxe és clar. Ara que ben mirat, al Ferrocarril Turístic de l'Alt Llobregat deu n'hi do la gent que hi va i també hi ha força expedicions al dia. Suposo que tot dependrà de com ho promocionin. Tan de bo funcioni!!entfe001 wrote:Pel que fa a circulacions, s'espera que el tren circuli de primavera a tardor. En períodes punta voldrien arribar a sis expedicions per dia i sentit
Bernat Borràs http://www.trenscat.cat
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
[mode ironic on]
No, si al final, donaran millor servei que la renfe i els habitants de la zona agafaran el "turístic" a vapor per anar a Figueres a mercat o alres gestions ...
[mode ironic off]
De Figueres a Portbou hi ha 12 trens de dilluns a divendres (un més els divendres), 10 els dissabtes i 11 els diumenges. Si descontem el Costa Brava, el Catalan Talgo i el Mare Nostrum per ser trens amb una altra vocació, respectivament queden 9 (+1), 7 i 8 trens regionals.
Salut !!
No, si al final, donaran millor servei que la renfe i els habitants de la zona agafaran el "turístic" a vapor per anar a Figueres a mercat o alres gestions ...
[mode ironic off]
De Figueres a Portbou hi ha 12 trens de dilluns a divendres (un més els divendres), 10 els dissabtes i 11 els diumenges. Si descontem el Costa Brava, el Catalan Talgo i el Mare Nostrum per ser trens amb una altra vocació, respectivament queden 9 (+1), 7 i 8 trens regionals.
Salut !!
entfe001 wrote:[...]Pel que fa a circulacions, s'espera que el tren circuli de primavera a tardor. En períodes punta voldrien arribar a sis expedicions per dia i sentit
Re: El projecte turístic, històric i cultural podria ser una ...
Hola gent, sóc nou a aquest portal en català, però ja fa temps que em moc per un altre portal ferroviari en castellà
Ahir vaig tenir una sorpresa en majúscules llegint el diari. Pensava que el tren turístic de la Costa Brava era un projecte faraònic que no es faria mai. Però sembla que alguna cosa es mou!!
Recuperen per al tren turístic de Portbou una locomotora de la línia inaugural de 1876
S'espera que encapçali el comboi, la majoria del qual s'està restaurant per poder-lo fer circular per la via fèrria actual
PORTBOU | CARME VILÀ
Una de les locomotores que formaven part del comboi que va inaugurar la línia Barcleona- Portbou el 20 de gener de 1978 s'ha recuperat per encapçalar el nou tren turístic Costa Brava que farà el recorregut Figueres-Portbou. Els viatgers podran fer un salt en el temps circulant en un històric tren vinculat a la comarca i alhora gaudir dels idíl·lics paisatges. Es podran aturar en algunes de les estacions per conèixer més a fons els municipis. Els primers vehicles que formaran part del tren ja s'estan restaurant i l'Ajuntament de Portbou ha aprovat el projecte.
La iniciativa la impulsa l'Ajuntament i de les qüestions tècniques se n'encarreguen la Companyia general de Ferrocarrils Turístics, S.A i el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol, que s'han encarregat del projecte.
Segons han informat des del Centre d'Estudis, un dels aspectes que més ha ocupat la dedicació dels encarregats de fer realitat la iniciativa és quina locomotora encapçalaria el comboi perquè esperaven que "estigués a l'alçada de les circumstàncies". No només volien que la màquina tingués "les característiques i les prestacions tècniques idònies" sinó també "una significació especial per a la comarca des del punt de vista històric i cultural". Finalment això ha estat possible i s'ha recuperat una màquina de la sèrie adquirida el 1877 per l'antiga Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França de cara a la inauguració de la línia fins a Portbou, un tram que es va estrenar un 20 de gener de fa 130 anys.
La locomotora tenia en el seu moment un disseny molt avançat per al seu temps i estava destinada a remolcar trens ràpids. La sèrie constava de sis locomotores que van remolcar els trens de viatgers entre Barcelona i Portbou-Cervera que havien estat construïdes per una firma britànica, Sharp Stewart & Co de Manchester, de gran prestigi. L'adquisició va ser una decisió del director gerent de la companyia, Claudi Planas i les màquines durant molts anys van ser de les millors amb què va comptar al companyia, segons remarquen des del Centre d'Estudis. Per tant, la recuperació d'una de les locomotores es considera de gran valor per formar part d'aquesta comboi.
La locomotora que ara encapçalarà el tren turístic ha estat exposada al públic durant els últims trenta anys al Campus Universitari de Cantoblanco. Un acord amb el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol, la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols i la Universitat Autònoma de Madrid signat el 6 de setembre ha permès que sigui traslladada amb un camió de transport especial als tallers on es restaurarà per fer-la operativa. Els ajuntaments de la línia esperen que el tren sigui un nou pol d'atracció turística.
http://www.diaridegirona.cat/secciones/ ... gural-1876
----
Recordo que pel tren verd van restaurar una mil que ha quedat en mans de ARMF, com a mínim tant soroll va servir per recuperar una mil. Si al final no es fa el tren turístic, però podem tornar a veure circular una locomotora amb les sigles TBF jo em donaré més que satisfet, moriré extasiat
Ahir vaig tenir una sorpresa en majúscules llegint el diari. Pensava que el tren turístic de la Costa Brava era un projecte faraònic que no es faria mai. Però sembla que alguna cosa es mou!!
Recuperen per al tren turístic de Portbou una locomotora de la línia inaugural de 1876
S'espera que encapçali el comboi, la majoria del qual s'està restaurant per poder-lo fer circular per la via fèrria actual
PORTBOU | CARME VILÀ
Una de les locomotores que formaven part del comboi que va inaugurar la línia Barcleona- Portbou el 20 de gener de 1978 s'ha recuperat per encapçalar el nou tren turístic Costa Brava que farà el recorregut Figueres-Portbou. Els viatgers podran fer un salt en el temps circulant en un històric tren vinculat a la comarca i alhora gaudir dels idíl·lics paisatges. Es podran aturar en algunes de les estacions per conèixer més a fons els municipis. Els primers vehicles que formaran part del tren ja s'estan restaurant i l'Ajuntament de Portbou ha aprovat el projecte.
La iniciativa la impulsa l'Ajuntament i de les qüestions tècniques se n'encarreguen la Companyia general de Ferrocarrils Turístics, S.A i el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol, que s'han encarregat del projecte.
Segons han informat des del Centre d'Estudis, un dels aspectes que més ha ocupat la dedicació dels encarregats de fer realitat la iniciativa és quina locomotora encapçalaria el comboi perquè esperaven que "estigués a l'alçada de les circumstàncies". No només volien que la màquina tingués "les característiques i les prestacions tècniques idònies" sinó també "una significació especial per a la comarca des del punt de vista històric i cultural". Finalment això ha estat possible i s'ha recuperat una màquina de la sèrie adquirida el 1877 per l'antiga Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França de cara a la inauguració de la línia fins a Portbou, un tram que es va estrenar un 20 de gener de fa 130 anys.
La locomotora tenia en el seu moment un disseny molt avançat per al seu temps i estava destinada a remolcar trens ràpids. La sèrie constava de sis locomotores que van remolcar els trens de viatgers entre Barcelona i Portbou-Cervera que havien estat construïdes per una firma britànica, Sharp Stewart & Co de Manchester, de gran prestigi. L'adquisició va ser una decisió del director gerent de la companyia, Claudi Planas i les màquines durant molts anys van ser de les millors amb què va comptar al companyia, segons remarquen des del Centre d'Estudis. Per tant, la recuperació d'una de les locomotores es considera de gran valor per formar part d'aquesta comboi.
La locomotora que ara encapçalarà el tren turístic ha estat exposada al públic durant els últims trenta anys al Campus Universitari de Cantoblanco. Un acord amb el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol, la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols i la Universitat Autònoma de Madrid signat el 6 de setembre ha permès que sigui traslladada amb un camió de transport especial als tallers on es restaurarà per fer-la operativa. Els ajuntaments de la línia esperen que el tren sigui un nou pol d'atracció turística.
http://www.diaridegirona.cat/secciones/ ... gural-1876
----
Recordo que pel tren verd van restaurar una mil que ha quedat en mans de ARMF, com a mínim tant soroll va servir per recuperar una mil. Si al final no es fa el tren turístic, però podem tornar a veure circular una locomotora amb les sigles TBF jo em donaré més que satisfet, moriré extasiat