Notícies línia de La Pobla de Segur

RENFE regionals i línies FGC de fora de l'àrea de Barcelona.
RENFE regionales y líneas FGC de fuera del área de Barcelona.
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Post by genissimon »

Des de Puigcerdà és per on s'ha de construir menys quilòmetres de nova línia.

Des de Puigcerdà es pot enllaçar amb tres línies ferroviàries: La Tor de Querol a Toulouse, La Tor de Querol a Vilafranca de Conflent i Puigcerdà-Barcelona.

Quan la Generalitat diu "prolongar la línia de La Pobla a Andorra", entenc que vol dir des de Balaguer i seguint la vall del Segre. Prolongar-la des de La Pobla de Segur o des de Sort, equival a una obra faraònica (llarg túnel de base) difícilment justificable amb les obres que hi ha encara per fer arreu del país.

A més, l'arribada del ferrocarril a Andorra soluciona tres problemes:

- Trànsit de camions de mercaderies, especialment si el tren arriba en ample internacional i enllaça amb la xarxa SNCF.
- Trànsit intern andorrà i amb La Seu d'Urgell.
- Comunicació amb l'aeroport de La Seu d'Urgell.

I jo crec que es podria fer en 3h 15' des de Barcelona, amb càlculs bastant "conservadors": 220 Kms a 68 Km/h de promig:
comercial de 80 Km/h fins a Ripoll (100 Kms)
60 Km/h de Ripoll a Puigcerdà (50 Kms)
60 Km/h de Puigcerdà a Andorra (70 Kms)

Salut !!
wefer wrote:I tant. En cotxe, en anada o tornada de cap de setmana, pot ser més de 4 hores. Suma-li comoditat, seguretat, economia, etc.
Però la lògica diu de fer la prolongació per la part de Puigcerdà - la Seu, per dues qüestions:
- Demanda de viatges cap a Barcelona
- Més bon perfil orogràfic (implica més facilitat de construcció, més economia, etc)
I per aquest altre costat, simplement aplicant les inversions ja previstes i aplicant una explotació lògica, es podria arribar en 3 hores des de BCN.
La prolongació de la línia de La Pobla cap a Andorra, a més d'innecessària, és extremadament cara. Segurament seria més interessant prolongar fins a Sort, i crear una bona xarxa d'autobusos comarcals amb bones freqüències que enllacin amb el tren.
User avatar
Ecomobisostrans
N10
N10
Posts: 3713
Joined: Wednesday 11/05/2005 9:59
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Location: Barcelona
Contact:

Post by Ecomobisostrans »

Home, que calculis 80 km/h de Barcelona a Ripoll i 60 de Ripoll a Puigcerdá que esta costruit, passa, tot i que es pot reformar per que vagi mes rápid, ara, que calculis 60 km/h en el tram nou de Puigcerdá a Andorra com si fos un tramvia... xD Un tram de nova costruccio com aquest ha de poguer d'assolir, tirant baix, 160 km/h de mitjana.
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Post by genissimon »

Potser que tinguis raó.

Però per anar a 160 Km/h calen radis de corba superiors als 1275 metres en trens de tipus normal, 1040 metres en trens tipus "A". I no sé si entre Ripoll i La Seu d'Urgell es pot fer un traçat d'aquestes característiques a cost raonable i sense malmetre l'entorn. Per això he suposat un traçat tipus "alpí" com el de Ripoll a Puigcerdà, però sense tanta pendent. La Seu d'Urgell està a 691m, Puigcerdà a 1202 i entre elles, 48 Kms (pendent mig de 10,6 ‰). Andorra La Vella està a 1013 metres d'alçada i a 21 Km de La Seu d'Urgell (pendent mig de 15,33 ­‰).

Salut !!
Ecomobisostrans wrote:Home, que calculis 80 km/h de Barcelona a Ripoll i 60 de Ripoll a Puigcerdá que esta costruit, passa, tot i que es pot reformar per que vagi mes rápid, ara, que calculis 60 km/h en el tram nou de Puigcerdá a Andorra com si fos un tramvia... xD Un tram de nova costruccio com aquest ha de poguer d'assolir, tirant baix, 160 km/h de mitjana.
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

Realment és força interessant això de connectar amb Andorra a través de Puigcerdà amb la possiblitat d'utilitzar-hi els dos amples presents actualment en aquesta estació.

Jo penso (com ja he repetit varies vegades per activa i per passiva), que si s'allargués la línia de La Pobla fins a Andorra, seria bastant absurd no connectar-hi també i d'igual manera, la línia de Puigcerdà.

En qualsevol cas, penso que en s'hauria de recuperar el projecte original de la línia de La Pobla, i fer-la arribar a a la Val d'Aran pel Port de la Bonaigua i connectar amb l'estat francès.

I un cop feta la connecció, insisteixo: una línia pirinaica transeversal (si m'apureu, a cota baixa).

Sí, somnio massa, però és el que faria falta per vertebrar bé el país, i els països veins d'Aragó i Euskal Herria.

Salut!
User avatar
entfe001
N10
N10
Posts: 3589
Joined: Monday 02/05/2005 13:43

Post by entfe001 »

Deixeu-vos de palles mentals. L'explicació és molt més senzilla: hi ha eleccions municipals.

Per cert, algú recorda alguna cosa de l'Eix Transversal Ferroviari? :evil:
User avatar
Sky
N9
N9
Posts: 1915
Joined: Monday 02/05/2005 15:00
Location: Lleida

Post by Sky »

^^ Si te he visto no me acuerdo. :D
Túnels del Garraf
N7
N7
Posts: 385
Joined: Saturday 25/03/2006 17:39
Location: Sitges BCN

Post by Túnels del Garraf »

El projecte original de la línia de La Pobla era cap a Esterri d'Àneu, i des d'allà per un túnel sota el port de Salau fins a St. Girons (França), no cap a la Val d'Aran per sota de la Bonaigua...

Encara que això, tot i esta bé seria molt costós, i ens trobem que d'aquí un any hi haurà un túnel buit entre l'alta Ribagorça i la Val d'Aran...., que encara que està previst utilitzar com a galeria d'emergència, no estaria gens malament desinar a altres usos, m'enteneu?

Bé, això també seria molt costós, perquè el traçat La Pobla - El Pont de Suert - boca sud del túnel no és gaire pla....

En fi, ja es veurà tot això en els propers anys...

Adéu!
67-68: Esplugues - Zona Universitària
L3: Zona Universitària - Sants Estació
R2: Barcelona Sants - Sitges
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Post by Guigui »

Però la cota de la boca nord de l'actual túnel de Vielha el fa inservible per a ferrocarril. Només cal mirar com baixa la carretera fins al nucli urbà per adonar-se que allò és una pendent més pròpia d'un funicular. A més, la població que cobriria l'opció Alta Ribagorça és força més minsa que l'opció Pallars Sobirà.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

A veure, un incís...

sobre el meu comentari de que "s'hauria de recuperar el projecte original de la línia de La Pobla, i fer-la arribar a la Val d'Aran pel Port de la Bonaigua", aquí se me n'ha anat una mica l'olla; he mesclat el projecte original (que tot sigui dit de pas, exactament no sabia per on passa, encara que tenia entès que havia d'anar per la Val d'Aran) per afegir-hi la meva opinió de que hauria d'anar per allà, i entrar-hi pel Port de la Bonaigua, ja que és el camí més curt des de Sort.

Encara que de fet, si la línia anés per Esterri d'Àneu com aquí s'havia comentat varies vegades que volien fer ara, el que jo no sabia, era que en el projecte original, des d'allà ja passaria la frontera amb França.

Significa això que, en el millor dels casos, Esterri d'Àneu podria acabar convertint-se en un Canfranc a la catalana? (salvant distancies, es clar...)
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Post by genissimon »

El projecte original de La Pobla de Segur formava part d'una línia ferroviària amb origen a França i destinació a Algesires per a connectar França amb el Marroc, llavors colònia francesa. Part de la línia era el Lleida-La Pobla que, si es va prolongar de Balaguer a La Pobla els anys 40 i 50 del s. XX va ser només per a poder proveir còmodament de ciment i altres matèries primeres les obres dels pantans que s'estaven construint a la Noguera Pallaresa (*). A més, la construcció del ferrocarril anava a càrrec de la Confederación Hidrográfica corresponnent, ja que degut als pantans s'havia de modificar el traçat originalment projectat perquè quedaria anegat. El 1951 va arribar a La Pobla de Segur amb la promesa que immediatament començarien les obres de prolongació cap a Sort i, per sota el port de Salau, cap a França.

(*) Heu sentit a parlar de Paco, el rana?

Pel sud de Lleida la línia anava per Teruel (1), Utiel (2), Albacete (3) i Linares-Baeza (4), per des d'allà prendre línies ja construides per anar per Jaén cap a Bobadilla i Algeciras.

1.- Creuament amb la línia Sagunt - Caminreal i Saragossa
2.- Creuament amb la línia València - Madrid per Cuenca
3.- Creuament amb la línia València - Madrid per Albacete
4.- Creuament amb la línia Sevilla-Madrid per Despeñaperros i amb la Linares-Málaga.

Igual que altres línies transversals (p. ex. el Santander-Mediterráneo) quan ja estava gairebé tot a punt de ser inaugurat, es va decidir parar les obres. Molt interessant per a l'explotació hauria estat el tram Albacete-Linares que hauria evitat haver de pujar fins a Alcázar de San Juan als trens que comuniquen el País Valencià amb Andalusia, especialment des del tancament de la línia Almendricos-Guadix (+1985).

Salut !!
Túnels del Garraf
N7
N7
Posts: 385
Joined: Saturday 25/03/2006 17:39
Location: Sitges BCN

Post by Túnels del Garraf »

Hola!

I des de de la boca nord del túnel de Vielha no es pot continuar en direcció a França sense passar pel centre urbà de Vielha?

No sé si m'entenu, fer que el traçat vagi descenent suaument seguint la vall de la Garona fins la frontera de Pont de Rei sense pas per Vielha, sinó que per la muntanya, a l'estil de la línia de Puigcerdà entre La Mplina i Alp.

Aquest traçat seria bastant costós, però no tant com seria baixar fins a Vielha o fer un túnel sota La Bonaigua. Fent aquest traçat no caldria una gran infraestructura, sinó un seguit de petits túnels i viaductes, com al tram abans esmentat de la línia de Puigcerdà.

Es podria construir una estació a prop de Vielha però a una cota més alta, que estaria comunicada amb la ciutat per mtjà d'un funicular. Què us sembla?

Que consti que aquesta línia per l'Alta Ribagorça i la Val d'Aran no s'oposa en absolut a la del Pallars, que és cert que donaria servei a més població (particularment a mi m'aniria millor perqè hi vaig sovint a esquiar :D :D ), tot i creant una xarxa de FGC a Lleida en forma de Y, tenint com a centre La Pobla de Segur.

La línia del Pallars es podria anar prolongant successivament en diferents fases, primer a Sort, després a Esterri d'Àneu i finalment a St. Girons.

I per Andorra, jo em decanto per Puigcerdà - La Seu - Andorra en una primea fase, fent un by-pass a Puigrdà per no haver de fer inversió de marxa tot venint des de Barcelona, i creant un ramal La Seu - Aeroport, que seria l'embrió de la segona fase, que seria una línia Balaguer - La Seu - Andorra, pssant per l'Aeroport.

Crec que caldria via doble entre Balaguer i Lleida, així com entre Tremp i La Pobla de Segur; i entre La Seu i Andorra. Obviàment, electrificaria tota la xarxa.

Ho sento per haver-me enrollat tant!!

Adéu!
67-68: Esplugues - Zona Universitària
L3: Zona Universitària - Sants Estació
R2: Barcelona Sants - Sitges
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Post by Guigui »

Túnels del Garraf wrote:Es podria construir una estació a prop de Vielha però a una cota més alta, que estaria comunicada amb la ciutat per mtjà d'un funicular. Què us sembla?
Personalment, em sembla Vielha-Yebes o Camp d'Aran, però en versió convencional.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

Jo també penso el mateix. I a més, em sembla que l'impacte ambiental que ja suposaria de qualsevol de les maneres, la construcció d'una via fèrria, anant per el Túnel de Viehla, aquest encara seria major.

I d'altra banda, cosa que m'havia descuidat de dir en el meu anterior comentari, sobre això:
que encara que està previst utilitzar com a galeria d'emergència, no estaria gens malament desinar a altres usos
Només digue'm com pretens fer-hi passar una línia de ferrocarril, si es tracta d'un túnel d'emergència. Fent passar en cas d'aquesta emergència, la gent per la via?
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Post by genissimon »

Personalment crec que la millor opció és construir una estació al centre urbà de Vielha. Si el tren hi ha d'arribar des del túnel de 1948 (l'actual), es pot fer baixar la via amb dues tècniques, que no tenen perquè ser exploents l'una de l'altra: en ziga-zagues com fa el tren de Sóller o amb espirals com fan els suïssos, o el transpirinenc oriental (el de Puigcerdà i La Tor, per tots dos costats).

La boca nord de l'actual túnel està a 1320 metres i Vielha a 974 o sigui, un desnivell de 346 metres. Amb un pendent relativament suau de 25 mil·lèssimes, es necessiten gairebé 14 kms. Si des del túnel, seguint la vall, passem per prop de Vielha, anem a girar pràcticament a Arties i quan tornem a Vielha ja estem al nivell de terra.

Per altra banda, podem fer un tirabuixó (espiral) amb una corba de 1100 metres de radi (per a permètre velocitats de 140-160-170 per als tipus "normal", A i B respectivament), amb una longitud de via de 6900 metres per volta, necessitariem una volta i mitja per "perdre" uns 260 metres de desnivell. I en els 4 Kms de distància entre el túnel i Vielha es perdrien els metres per a completar el desnivell de 346 metres entre el túnel i Vielha.

De tota manera, 14 kms entre el túnel i Vielha a 160 Km/h es recorren en 5 minuts i 15 segons.

Salut !!
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Post by genissimon »

No seria el primer cas. Crec que el túnel de Somport-Canfranc està dissenyat d'aquesta manera, amb el túnel del FC com a galeria d'emergència del de carretera. Es tracta de posar via empotrada (tipus tramvia) en el paviment del túnel del ferrocarril i il·luminar-los tot dos. I gestionar els dos túnels conjuntament, tallant el trànsit als dos túnels en cas d'incidència. El túnel de carretera podria ser la galeria d'emergència del del FC i el del FC la galeria d'emergència del de carretera.

Salut !!
Jordi Freixas wrote:[...]Només digue'm com pretens fer-hi passar una línia de ferrocarril, si es tracta d'un túnel d'emergència. Fent passar en cas d'aquesta emergència, la gent per la via?
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

genissimon wrote:No seria el primer cas. Crec que el túnel de Somport-Canfranc està dissenyat d'aquesta manera, amb el túnel del FC com a galeria d'emergència del de carretera. Es tracta de posar via empotrada (tipus tramvia) en el paviment del túnel del ferrocarril i il·luminar-los tot dos. I gestionar els dos túnels conjuntament, tallant el trànsit als dos túnels en cas d'incidència. El túnel de carretera podria ser la galeria d'emergència del del FC i el del FC la galeria d'emergència del de carretera.

Salut !!
Jordi Freixas wrote:[...]Només digue'm com pretens fer-hi passar una línia de ferrocarril, si es tracta d'un túnel d'emergència. Fent passar en cas d'aquesta emergència, la gent per la via?
Em sembla a mi, que si volgués fer passar el traçat del tren per aquella zona, el més segur seria construir un túnel a part, ja sigui perquè hi passi el tren, o perquè faci de túnel d'emergència, i no mesclar totes dues coses.

Per més que en cas d'emergència es talli el trànsit ferroviari, no ho acabo de trobar del tot segur aquest sistema. Ni que sigui perquè entre que té lloc l'emergència, moment en que es comença a evacuar inmediatament el túnel, i el moment en que es rep l'ordre de tallar el trànsit ferroviari. Encara que es tracti només de cinc minuts de diferència, pot ser la diferència entre que no passi res, i una nova tragèdia afegida a l'emergència de què es tracti.

I sobre el que comentes del túnel de Somport, et recordo que és de principis-mitjans de segle. Si ens hem de basar en aquesta teoria, a mode d'exemple, va ser a arrel de l'enfonsament del Titànic, quan la marina mercant britànica va aprovar lleis tant bàsiques, com que TOTS els vaixells, haurien de dur incorporats, vots salvavides per a tota la gent que hi hagi a bord (al Titànic no n'hi havien), o que el radio-telègraf ha d'estar engegat i connectat a un canal d'emergència, les 24 hores del dia (el California, un vaixell que navegava a la deriva a pocs minuts del Titànic en el moment en que aquest s'estava enfonsant, no va rebre la senyal de SOS, perquè el radio-telegrafista d'aquest vaixell havia apagat la ràdio per anar-s'en a dormir).
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Post by genissimon »

El túnel de Somport que jo vull dir és el que es va inaugurar el 17 de gener de 2003 que forma part de l'itinerari E-07 de Saragossa a Pau, format per les carreteres A-23 i N-330 al costat aragonès i N-134 al costat francès. Longitud: 8608 m, dels quals 5750 m són a Espanya i 2849 m a França.

Va paral·lel al "famós" tunel ferroviari de Canfranc. I les galeries transversals d'evacuació estan connectades al túnel del ferrocarril: http://www.miliarium.com/Somport/Welcome.htm.

Salut !!
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

Tunel de Somport wrote:EVACUACIÓN Número y disposición

18 galerías de evacuación (8 de ellas conectadas al túnel del ferrocarril)
T'asseguro que si els de Creloc guanyen el judici i es decideix reobrir la linia entre Canfranc i Oloron, això canviarà (o vaja... a la millor en aquest moment entraria en joc allò de que Àfrica comença al Pirineu, que també pot ser... :roll: )
jordidr
N7
N7
Posts: 614
Joined: Wednesday 10/01/2007 10:55

Post by jordidr »

Segons informacio d'un revisor del tren de la pobla FGC i Renfe han allergat 5 anys mes el contracte
Jordi Freixas

Post by Jordi Freixas »

I per què els de FGC no compren aquells trens, i els passen a gestionar ells mateixos?
Post Reply

Return to “Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña”