Aquests dies he pujat a andorra i m'ha sorprès veure un preciós carril bus entre St. Julià i Andorra la Vella.
El servei es fa amb midibusos nous adaptats de color taronja. S'anomena buséxpres i te una freqüència de 7min els laborables i 9 min els festius.
La veritat és que comparat amb el servei prestat per la Cooperativa Interubana d'autobusos no hagués dit mai que fos seva la conseció.
Segons sembla, hi ha l'intensió d'ampliar-la.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Més info a la web de l'Agència de mobilitat Govern d'Andorra
--------------------------------------------------------------------------------------------
Iniciativa en favor del transport públic
Nou bus express a Andorra
EDICIÓ TARDA
07/09/2006 00:00:00
El cap de Govern va presidir la inauguració del “bus express” que uneix la parròquia fronterera de Sant Julià amb Andorra la Vella a través d’un carril reservat, primera iniciativa de l’executiu per afavorir l’ús del transport públic.
L’objectiu de dotar Andorra d’un servei de transport públic veritablement útil, té en aquesta nova línia un primer assaig, que sembla bastant més assequible que projectes faraònics anteriors com el “metro aeri” per sobre del riu que havia proposat l’anterior executiu liberal de Marc Forné.
La nova línia, de 15 quilòmetres, enllaça la plaça Laurèdia, al centre de Sant Julià, amb la del Fener, en el límit entre la capital i Escaldes, a través d’un recorregut sobre el “carril bus”, on els vehicles públics tenen preferència, i que evita els centres urbans en passar per les variants, la nova ampliació de la carretera general i la del Obac, a la part baixa de la capital.
En el trajecte s’inclouen dotze parades, la freqüencia prevista de pas dels autobusos és de cada set minuts i l’horari és de set del mati a dos quarts de deu del vespre. El preu del bitllet senzill és de 1,25 euros, però hi ha abonaments que redueixen el cost, per a 10 viatges -11 euros-, 30 en una setmana –30 euros-, o per a tot un mes sense limitació d’utilitzacions –100 euros-. El sistema d’abonaments requereix l’adquisició en dipòsit d’una targeta magnètica recarregable, per la qual cal pagar 3 euros suplementaris, que la companyia adjudicatària, la Cooperativa Interurbana , reemborsarà si l’usuari decideix prescindir-ne i la retorna.
En una primera fase, els autobosus, adquirits especialment per a la línia, seran tres, però continaran arribant-ne al ritme d’un més cada deu dies, per completar la flotga rpevista, de 10, abans que acabi l’any. També està prevista la prolongació de la línia en dos ramals per cobrir tot el territori. A Ordino arribarà l’any vinent, a través d’Escaldes i la Massana i l’any següent es preveu l’arribada a Canillo, per l’altra vall, a través d’Encamp.
Una ampliació simultània, per a la qual ja s’han establert negociacions, seria fins a la Seu d’Urgell, per beneficiar els milers de transfronterers que es desplacen cada dia des de la capital de l’Alt Urgell per treballar al Principat, o els abundants ciutadans andorrans que “baixen” a la ciutat veïna per motius familiars, turístics, o per fer compres, especialment de productes alimentaris frescos, que es troben a preus molt més assequibles.
PRNoticias.com
----------------------------------------------------------------------------------------
Editorial
Més bus exprés
• El bus exprés ha estat la gran aposta pel transport públic del Govern Pintat. Des de la seva posada en marxa ara fa sis mesos, ha demostrat ser una gran alternativa per als veïns de Sant Julià de Lòria, que disposen d’una línia de transport ràpida i amb freqüències de pas altíssimes, tot i les evidents limitacions horàries, especialment a la nit. El nou servei va néixer amb la polèmica sobre el carril bus, que atorga màxima prioritat de pas al transport públic. La precipitació amb què va crear-se, acompanyada de la falta d’una campanya d’informació, va causar confusió entre els conductors, però amb el dia a dia els recels s’han esvaït. La iniciativa ha evidenciat que més enllà de projectes faraònics i caríssims com el metro aeri, l’autobús, sempre que funcioni de manera àgil i eficient, és la millor via per minimitzar els problemes de trànsit, alhora que és la que atorga més qualitat de vida i la que contamina menys. La prova pilot ha funcionat bé. Ara cal, no obstant això, posar aquest servei a l’abast de tots els ciutadans. En primer lloc estenent-lo a les dues altres valls amb l’arribada en un primer estadi a Encamp i la Massana. El volum de moviments en aquests casos no requereix tants autobusos fent el servei. Però el que és imprescindible és una mínima coordinació amb els comuns que han de posar a l’abast dels usuaris aparcaments de gran capacitat i a preus polítics perquè no tan sols es puguin beneficiar del servei els habitants dels nuclis urbans per on passa, sinó també de tots els pobles de la parròquia. La col·laboració hauria de permetre igualment connectar les xarxes d’autobús parroquials, que tenen en funcionament diversos comuns amb el bus exprés. L’altre gran eix de l’actuació del ministeri d’Economia hauria de ser el dels preus per animar encara més ciutadans a deixar el cotxe a casa. La possibilitat que el tiquet de bus inclogui l’aparcament és una excel·lent idea, però malgrat tot cal continuar treballant per abaratir el cost del bitllet, amb subvenció pública si és necessari, perquè només l’estalvi de carburant i la reducció de la contaminació ja ho justifiquen.
Diari d'Andorra.ad
-----------------------------------------------------------------------------------------
TRANSPORT PÚBLIC
La Cooperativa i la Hispano Andorrana optaran a l’ampliació del bus exprés
Les línies fins a la Massana i Encamp estaran en funcionament abans de l’estiu i cobriran les hores punta
P. M. Vivas
Andorra la Vella
Amplieu
• Les dues empreses que actualment cobreixen les línies regulars de transport públic que arriben fins a la Massana i fins a Encamp, la Cooperativa Interurbana i la Hispano Andorrana, optaran a ser les encarregades de fer el mateix recorregut, però amb el servei de bus exprés. I és que la concessió dels nous trajectes del que constituirà una ampliació de la línia taronja estarà restringida a les companyies que tenen autorització per cobrir aquests recorreguts en l’actualitat. Segons va explicar el ministre d’Economia, Joel Font, “ho farem amb les companyies que hi ara perquè tenen concessions històriques del servei i fins que no hi hagi la llei del transport no podem modificar-les”.
En aquest sentit, des de les dues companyies van explicar que tenen interès per ser l’empresa que faci les noves línies del bus exprés. El director de la Companyia Interurbana, Gabriel Dalleres, va manifestar que “la companyia està autoritzada a fer transport interior i tot el que estigui en aquesta línia ens interessa” i de fet per al clípol seria continuar fent a d’altres parròquies el que ja fa entre Sant Julià i Andorra la Vella, ja que és l’empresa concessionària de la línia taronja. També va coincidir a voler fer aquest servei el propietari de la Hispano Andorrana, Jordi Troguet, que va comentar que “estem interessats a optar-hi per cobrir el nou servei de bus exprés”.
L’empresa que finalment serà l’encarregada d’assumir els nous trajectes no trigarà gaire a desvetllar-se ja que el ministre Font va indicar que l’objectiu del departament “és que al març estiguin enllestides les noves línies” i en aquest sentit des de les companyies van assenyalar que ja s’han mantingut “trobades amb el ministeri” per tractar aquest assumpte. Joel Font va explicar també que el bus exprés arribarà a la Massana i a Encamp abans de l’estiu i “inicialment ho farem com a proves per veure com funciona el servei”.
Només hores punta
La característica essencial que diferenciarà les línies de la Massana –més endavant es preveu que arribi a Ordino– i Encamp de la laurediana “és que funcionarà en les hores punta del matí, el migdia i la nit perquè és quan més s’utilitza el transport públic”, va indicar el ministre. A més, va apuntar que el servei té uns 32.000 usuaris mensuals “i cada vegada va en augment i per això el volem impulsar”. Els nous trajectes tindran la freqüència de pas de la línia taronja i serà d’un màxim de set minuts. Un altre element que es repetirà és el model d’autobusos –la línia actual en té deu d’operatius i un de reserva– que segons va afirmar el titular d’Economia “seran com els actuals de la línia taronja que fan entre set i vuit metres”. Font va precisar que s’ha escollit aquest model perquè la mida dels vehicles permetrà que passin pel túnel del Pont Pla i va afegir que cap de les dues noves línies tindrà carril reservat. En aquest sentit va anunciar que “en el cas de la Massana el bus exprés passarà pel carril normal i aprofitem el túnel perquè pugui guanyar velocitat” i el recorregut fins a Encamp es farà per la carretera de l’Obac i el funcionament del servei permetrà decidir si cal reservar a aquests autobusos un espai únic limitat a la resta de vehicles.
L’entrada en funcionament dels nous trajectes coincidirà amb la modificació del recorregut de la línia taronja. Així, el ministre d’Economia va informar que hi haurà autobusos que faran com un bucle i arribaran per la carretera d’Engolasters fins a la rotonda de pujada a Encamp i d’altres que baixaran més avall del carrer de la Unió, que és el punt de sortida i arribada del bus exprés, i arribarà fins a la rotonda de la Comella.
La rebaixa de tarifes anirà lligada als abonaments per aparcar
El ministeri d’Economia està negociant amb els comuns que es pugui establir un sistema de preus especials perquè els usuaris del bus exprés puguin fer servir els aparcaments comunals. Joel Font va indicar que aquest serà un projecte que potser encara trigarà a completar-se però va destacar que el nombre d’usuaris es podia incrementar si s’apliquessin tarifes més reduïdes a les persones que optin per deixar el vehicle a un pàrquing públic i fer servir el bus exprés. Tanmateix, va assenyalar que la fórmula que s’aplicarà encara no està decidida i va apuntar que “una alternativa potser que si es deixa el cotxe a l’aparcament comunal surti gratis el bus exprés o també que es rebaixin els preus”.
El ministre d’Economia va afirmar que la reducció de les tarifes actuals és segur que es farà ja que hi ha molta gent que considera molt car el preu actual d’1,25 euros que costa un viatge a la línia taronja. La intenció del ministeri és que el preu del bitllet senzill quedi establert en un euro, tot i que amb els sistemes d’abonament que ja s’apliquen un viatge surt més econòmic si s’opta per exemple per comprar una targeta de 33 euros que serveix per fer 30 viatges durant una setmana.
Diari d'Andorra.ad
----------------------------------------
Enquesta sobre transport públic de l'Institut d'Estudis Andorrans
---------------
editat per afegir info[/i]
Nou carril prioritari multiús i Bus Exprés a Andorra
Nou carril prioritari multiús i Bus Exprés a Andorra
Last edited by George85 on Monday 09/04/2007 13:39, edited 3 times in total.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Re: Nou carril prioritari multius i buséxpress a Andorra
Si comparem amb els preus de TP de Barcelona, especialment targetes multiviatge i abonaments, és caríssim. I no crec que siguin precisament els andorrans benestants els que passin a utilitzar aquest sistema de transport; per altra banda, tampoc crec que els usuaris potencials tinguin un nivell d'ingressos superior a la mitjana de Barcelona o Catalunya.El preu del bitllet senzill és de 1,25 euros, però hi ha abonaments que redueixen el cost, per a 10 viatges -11 euros-, 30 en una setmana –30 euros-, o per a tot un mes sense limitació d’utilitzacions –100 euros-. El sistema d’abonaments requereix l’adquisició en dipòsit d’una targeta magnètica recarregable, per la qual cal pagar 3 euros suplementaris, que la companyia adjudicatària, la Cooperativa Interurbana , reemborsarà si l’usuari decideix prescindir-ne i la retorna.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Nou carril prioritari multiús i Bus Exprés a Andorra
A la revista de la PTP, Movilitat Sostenible i Segura, de la Tardor del 2007 hi ha un ]article sobre el Bus Exprés d'Andorra
Re: Nou carril prioritari multiús i Bus Exprés a Andorra
Avui se m'ha acudit investigar com havia evolucionat la cosa. Aqui teniu una mica més d'informació al respecte de la iniciativa.
El Bus Exprés registra prop de 150.000 passatgers en 4 mesos
6 Feb, 2008 Andorra
Andorra la Vella, Marta Fernández.- Entre els mesos de setembre i desembre el Bus Exprés a Sant Julià de Lòria ha transportat gairebé 150.000 passatgers. Així, en aquests quatre mesos la xifra de persones que han fet servir aquest servei de transport ràpid entre Andorra la Vella i Sant Julià ha estat concretament de 146.938. La mitjana mensual se situa al voltant dels 35.000 passatgers. Un dels responsables de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dalleres, comenta que la xifra de viatgers està ja estabilitzada al voltant d’aquestes 35.000 persones, amb la qual cosa ja s’han acomplert "les previsions" que es van marcar quan es va posar en marxa el servei. Tal com afegeix Dalleres, des del començament el volum d’usuaris ha anat augmentat "a poc a poc" fins a situar-se en les xifres actuals. D’aquesta manera, cal assenyalar que el mes de setembre van ser 33.925 els usuaris que van fer servir el Bus Exprés. L’octubre es va patir un petit increment i la quantitat de persones que van viatjar amb el Bus Exprés es va situar en 41.515. Dalleres assenyala que aquest petit augment pot derivar-se dels usuaris del Bus Lliure. Pel que fa al mes de novembre, la xifra d’usuaris es va situar en 37.445 i finalment, el desembre van ser 34.053. Dalleres posa de manifest que, tot i que encara queda molt de camí per recórrer pel que fa a l’ús del transport públic, les persones que fan servir el Bus Exprés valoren molt positivament el compliment dels horaris i el fet que en molt poc temps poden fer el recorregut entre Sant Julià i Andorra la Vella. També remarca que les dues línies que fan el servei a Sant Julià, tant la del Bus Exprés com la línia ordinària, compten amb un important volum d’usuaris i són totalment complementàries. Així, exposa que un dels "handicaps" del Bus Exprés és que no entra als carrers centrals, però també remarca que si ho fes tampoc no podria complir els horaris de manera tan estricta. D’aquesta manera, remarca que "la gent té dues opcions": els que volen anar al centre fan servir la línia regular i els que prioritzen el temps utilitzen el Bus Exprés. "El que és important és que l’usuari tingui cada vegada més opcions."
Tarifes
Pel que fa a les tarifes i a la possibilitat que el servei pugui ser més barat, Dalleres posa de manifest que ell considera que "el preu no condiciona tant" l’usuari, que dóna prioritat a altres aspectes. En aquest sentit, afegeix que allò que més valoren els passatgers és que el servei "sigui competitiu", és a dir, que la freqüència de pas sigui la correcta i que faci el recorregut en una durada de temps breu. També remarca que hi ha diferents modalitats d’abonaments que fan que surti més barat fer els diferents viatges que amb el bitllet d’un sol ús. Aquest darrer cap de setmana s’ha posat en marxa el servei de Bus Nocturn a les parròquies de Sant Julià de Lòria, Canillo i Ordino. Dalleres considera que pot ser una alternativa a l’ús del vehicle particular els caps de setmana i que vagi guanyant a poc a poc adeptes. Des de la Cooperativa exposen que tenen la intenció de tirar endavant una campanya de difusió d’aquest servei perquè la gent el vagi coneixent. Tal com exposa Dalleres, es tracta d’una prova pilot i caldrà veure’n el funcionament per decidir si s’implanta definitivament. De fet, recorda que aquest estiu es va posar en marxa un servei que feia la connexió entre Andorra la Vella i Escaldes que no va tenir gaire èxit, ja que les persones que viuen al nucli central ja es desplacen a peu, i remarca que on pot tenir més eficàcia aquest Bus Nocturn és precisament a les parròquies més llunyanes.
Promoció del Bus Nocturn
Els autobusos funcionen els dissabtes d’11 de la nit a les 3.30 hores, i la freqüència de pas varia en funció de la destinació. Així, a Canillo hi ha un autobús cada 50 minuts; a Ordino, cada mitja hora, i a Sant Julià, cada 40 minuts. Dalleres també recorda que un altre servei que s’ha posat en marxa recentment és l’Skibus, que serveix per acostar els esquiadors a les estacions d’esquí. El responsable de la Cooperativa assenyala que encara és aviat per fer un balanç del seu funcionament i reitera que estarà en marxa fins al mes d’abril. En funció del volum d’usuaris que aconsegueixi en aquests mesos s’avaluarà si continua l’any vinent.
BONDIA Andorra 06.02.08
noticias.habitaclia.com
El bus exprés supera els 40.000 viatgers mensuals de mitjana entre el gener i l’abril
17/06/2008
Durant una dècada, el percentatge de població que utilitzava el transport públic va ser del 4%. Ara, tal com va comentar la directora del departament d’Economia, Elena Clemente, “tenim dades que s’ha augmentat fins a un 6%”. És un dels efectes del bus exprés, la línia ràpida que l’executiu va inaugurar el desembre del 2006 i que des de llavors no ha parat de créixer en usuaris. Però no és l’única conseqüència positiva que n’ha extret l’executiu. També la reducció del trànsit entre Sant Julià i la capital. Clemente va afegir-hi que s’estima que amb el servei de transport públic la circulació de vehicles entre les dues parròquies és ara un 4% inferior.
Les dades facilitades pel departament d’Economia certifiquen que, malgrat algunes fluctuacions, el nombre de viatgers creix progressivament. Entre el gener i l’abril s’han superat els 40.000 viatgers mensuals de mitjana. El març va ser el mes més fluix, amb 36.861 usuaris, una davallada atribuïble a les vacances de Setmana Santa. La màxima responsable del departament d’Economia va recordar que bona part dels usuaris són treballadors que l’utilitzen per anar al lloc de feina i, per tant, “funciona molt millor quan la part empresarial està molt activada”. En canvi, a l’abril es va assolir la xifra rècord de passatgers, amb 45.579.
L’ampliació de la fórmula a d’altres parròquies i millores en la política tarifària són dues de les assignatures pendents per aconseguir una major utilització del transport. Respecte del primer punt, Clemente va indicar que l’objectiu en el qual es treballa és aconseguir que hi hagi línies exprés a través de carrils segregats a Encamp i a la Massana. Però, de moment, és només un projecte. Quant a les tarifes, va indicar que “l’important és que aquest any no s’ha incrementat el preu”. No obstant això, va dir que s’estudien altres fórmules, per exemple, aconseguir que grans col·lectius comprin molts bitllets a un preu més econòmic que l’1,40 euros actuals. Una de les idees amb què s’ha treballat és començar amb els funcionaris. I també continua en estudi la possibilitat de fer bitllets combinats que incloguin el cost de l’aparcament i el del bus.
Diari d'Andorra
BPA.ad