Deixo aquí la notícia tal com ha aparegut al Periódico.
http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... io_PK=1022
Una maquinista de Ferrocarrils se salta un semàfor a Abrera
• El sistema de seguretat va bloquejar el comboi en un tram de via única
• No hi va haver ferits, però es van acumular retards de mitja hora a tota la línia
Si desitja veure el gràfic en PDF faci un clic a la imatge. MÉS INFORMACIÓ
Una avaria informàtica paralitza 10 minuts tota la xarxa de Rodalies
CRISTINA BUESA
BARCELONA
El servei de Ferrocarrils també falla. I, ahir, un d'ells va vorejar la tragèdia. La maquinista d'un tren es va saltar un semàfor en vermell al sortir de l'estació d'Abrera (Baix Llobregat) i va viatjar uns metres fins que el sistema va bloquejar el comboi. No contenta amb aquesta primera aturada, va tornar a arrencar i el control la va parar una altra vegada. Es dóna el cas que el lloc de l'incident és un tram de via única i hi havia un altre ferrocarril que hi viatjava però en sentit contrari. La seguretat va funcionar i va paralitzar els dos transports. Cap dels passatgers va resultar ferit.
L'incident es va produir a les 8.45 hores a la línia Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). El tren procedia de Manresa (Bages) i es dirigia a Martorell-Enllaç quan, al sortir de la parada de l'estació d'Abrera, la conductora va fer cas omís de la senyalització. Un portaveu de FGC va dir que s'estan investigant les causes per les quals la conductora no va atendre el llum vermell del semàfor, però tot apunta que va ser un error humà.
FRENADA "INTENSA"
Els Ferrocarrils disposen d'un dispositiu de seguretat que, quan es produeix un cas així, activa la frenada automàtica puntual (FAP). Això comporta que se li talli la tracció i que la màquina es bloquegi. Es tracta d'una frenada "intensa", segons les mateixes fonts, però no "brusca", cosa que explicaria que cap usuari patís cap dany.
Un cop aturat el tren, a escassos metres de l'estació d'Abrera, la conductora va reiniciar el sistema i, segurament com a conseqüència dels nervis, va pretendre prosseguir la marxa. Però no va poder, ja que el mecanisme de seguretat va bloquejar per segona vegada el comboi. Llavors se li va comunicar per ràdio que havia d'esperar fins que els tècnics recuperessin el sistema d'agulles que ordena el trànsit ferroviari.
CONDUCTORA SUBSTITUÏDA
Mentrestant, en un altre tren que acabava de sortir de Martorell se li va aplicar la mateixa frenada automàtica. Es trobava a només 600 metres de l'estació d'Abrera quan el centre de comandament dels FGC el va deixar sense corrent. D'aquesta manera es va evitar que els dos combois xoquessin frontalment, ja que compartien via i catenària. Van quedar aturats a mig quilòmetre de distància entre ells.
Quan es va rearmar novament el sistema, el comboi que s'havia saltat el semàfor va continuar fins a Martorell, on la maquinista va ser substituïda per un altre conductor mentre donava explicacions dels fets. El centenar d'usuaris que anaven en aquell tren van continuar la marxa. En canvi, el tren que anava cap a Abrera va fer marxa enrere i, a Martorell, el passatge --que també rondava el centenar de persones-- va haver de canviar de comboi.
UNA HORA I MITJA DE PROBLEMES
El contratemps va generar endarreriments d'entre 15 i 30 minuts a la tota la línia R5 de Manresa. FGC va assenyalar que els més afectats van ser els dos trens d'Abrera, que van estar aturats 40 minuts. La situació va quedar completament normalitzada una hora i mitja després. Ferrocarrils està elaborant un informe sobre tot el que va passar.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van