Heus aquí un
article publicat a l'Avui(edició 30/04/07) per un membre de la plataforma "TGV Lluny de la Sagrada Família". Almenys conté alguns arguments tècnics en contra del traçat, més enllà de la discussió a la que ja estem habituats.
--------------------------------------------------------------------------------------
L'ERROR ÉS POSSIBLE I ES PRODUEIX MASSA SOVINT
TGV i Sagrada Família
Josep Pérez Franco / Economista Plataforma TGV Lluny de la Sagrada Família
Un grup de ciutadans, sensibilitzats pels problemes que pateix avui Barcelona i el país, i astorats pel greu error que suposa el traçat del TGV pel centre de la ciutat i arran de la Sagrada Família, han constituït la plataforma TGV Lluny de la Sagrada Família per defensar la integritat del monument i per oposar-se a la decisió adoptada pel Consorci d'Alta Velocitat de Barcelona, format pel govern espanyol, el govern català i l'Ajuntament de Barcelona, que han aprovat aquest projecte.
CAL RECORDAR ALS BARCELONINS i també als actuals responsables polítics i signataris catalans dins el consorci esmentat, que el monument de la Sagrada Família, del qual ara celebrem el 125è aniversari de l'inici de la seva construcció, és una obra cabdal de l'arquitecte reusenc Antoni Gaudí i Cornet i fou declarat l' any 2005 Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. És un monument emblemàtic que s'associa mundialment a Barcelona. És un temple admirat tant a nivell popular, ja que és visitat per més de dos milions i mig de persones l'any, com per destacats especialistes en arquitectura i en art de tot el món. La prova més evident és el clam en forma epistolar que ja s'ha iniciat per part d'una bona munió de professors de les escoles d'arquitectura més prestigioses del món, que no donen crèdit a aquest despropòsit, que com a mínim hem de qualificar d'imprudent i temerari i que fa presagiar un ressò mundial en contra, de notables proporcions.
SEGONS L'OPINIÓ DE MOLTS EXPERTS en geologia i arquitectura, el traçat del TGV pot posar en perill la supervivència del monument de forma irreversible, tant pel comportament imprevisible del subsòl com per les vibracions causades pel pas dels trens, que poden afectar-ne l'estructura. Cal destacar que el monument serà de 170 metres d'alçada, que disposa d'uns fonaments de 15 metres per les limitacions que imposa la capa freàtica, que el seu pes és molt important i que encara ho serà més quan estigui acabat. La pantalla de protecció que es vol situar al llarg de la façana de la Glòria, al carrer Mallorca, no ens dóna seguretat ni ofereix garanties. La seva construcció ja és de per si un enorme problema. Gaudí no podia ni imaginar que al cap d'uns anys algú tindria la pensada de fer un túnel arran dels fonaments del temple.
ÉS MOLT VIU EL RECORD DE L'ESVORANC del Carmel per confiar en els projectes executats per l'administració, perquè veiem que l'error és possible i es produeix massa sovint. És evitable, com en aquest cas, l'actuació temerària, innecessària i prepotent. Els barcelonins i els catalans no volem posar en perill ni la Sagrada Família ni cap nucli que, com en aquest cas, pot afectar quasi 900 habitatges i unes 50.000 persones. Volem remarcar que la integritat física i els béns de les persones són un objectiu prioritari de la plataforma TGV Lluny de la Sagrada Família.
EL TRAÇAT DEL TGV PEL CENTRE DE BARCELONA no és l'únic possible, ja que es disposa d'alternatives vàlides. Resoldre tota la problemàtica de les infraestructures (xarxa de metro, ferrocarril i funcionalitat de les estacions, carreteres i aeroport intercontinental no subordinat als interessos espanyols de Barajas) és bàsic per al futur de Catalunya i el seu desenvolupament. És per això que cal obrir un debat amb la societat civil (tècnics inclosos). Aquestes decisions són massa importants i transcendents per deixar-les només en mans dels polítics. No podem acceptar que diguin que el traçat del TGV pel centre de Barcelona és irreversible quan no ho és, i així ho reconeix el ministeri de Foment. En democràcia la veu de la societat civil cada vegada té més força i ara s'està manifestant de forma clara i contundent.
SI EL TGV PASSÉS SOTA LA TORRE DE PISA o per la Giralda de Sevilla o el Colosseu de Roma o l'abadia de Westminster o el Big Ben de Londres, per citar només alguns dels monuments europeus emblemàtics, els ciutadans d'aquestes ciutats amb els seus alcaldes al davant s'hi oposarien de forma rotunda. Reclamem, doncs, a l'Ajuntament de Barcelona que assumeixi aquest lideratge, que dialogui amb el Patronat de la Sagrada Família i que convenci els altres membres del Consorci que qualsevol altre traçat és millor que el que ens estan imposant o bé que convenci l'opinió pública que cap dels traçats alternatius no és realitzable.