El plànol del metro de Barcelona, el millor de l'Estat.
El plànol del metro de Barcelona, el millor de l'Estat.
Del 20 minutos:
Els experts trien com el millor el plànol del metro de Barcelona
* Asseguren que el mapa és més clar que el de Madrid, acabat d’estrenar.
* El barceloní incorpora tots els transports i referències geogràfiques .
De les cinc ciutats amb metro que hi ha a l’Estat, Barcelona és la que té el millor plànol i el més entenedor. Així ho creuen els experts consultats per 20 minutos.
Tot i que darrerament el mapa de Barcelona s’ha hagut d’adaptar a la incorporació del TramBaix i el TramBesòs i a la nova zonificació tarifària, continua sent el plànol del metro més ben valorat pels dissenyadors gràfics espanyols.
Madrid, Barcelona, València, Bilbao i Palma són les cinc ciutats espanyoles que tenen metro
És el preferit per a Juan Pablo Martín, expert en disseny cartogràfic, d’entre els cinc mapes que hi ha a hores d’ara a tot l’Estat: Madrid , Barcelona, València , Bilbao i Palma .
Referències geogràfiques
En destaca "la referència geogràfica" que, en canvi, ha perdut el nou disseny recent estrenat a Madrid. Un mapa que no ha convençut bona part dels usuaris i que per a Martín "pot portar a la confusió" perquè "ha perdut la forma geogràfica".
A Barcelona, per contra, després del primer disseny creat al 1981, s’hi ha afegit els carrers principals de cada districte per tal d’ajudar a l’orientació dels usuaris.
"El plànol de Barcelona és fantàstic", explica Antonio Rodríguez, president de la Asociación de Amigos del Metro, i destaca que "és molt complet", perquè "té indicat el transport en ferrocarril".
Barcelona, València i Madrid
Barcelona. Combina la informació de les línies de Metro i Ferrocarrils de la Generalitat amb les de Rodalies-Renfe i Tram, sense perdre l'esquematisme i la netedat del disseny. És el millor plànol de l'Estat, segons els tècnics.
Madrid. Dissenyat per l'il·lustrador Rafa Sañudo, ha eliminat les referències geogràfiques i, per contra, ha optat per dibuixar únicament línies rectes. Segons els experts és molt net, però crea confusió entre els usuaris.
València. És el «germà petit» de l'actual de Madrid i Barcelona, assenyalen des de l'estudi de disseny Dejavu Arts. És menys complex perquè té menys línies. Manté la referència geogràfica que ha perdut el nou de Madrid.
Els experts trien com el millor el plànol del metro de Barcelona
* Asseguren que el mapa és més clar que el de Madrid, acabat d’estrenar.
* El barceloní incorpora tots els transports i referències geogràfiques .
De les cinc ciutats amb metro que hi ha a l’Estat, Barcelona és la que té el millor plànol i el més entenedor. Així ho creuen els experts consultats per 20 minutos.
Tot i que darrerament el mapa de Barcelona s’ha hagut d’adaptar a la incorporació del TramBaix i el TramBesòs i a la nova zonificació tarifària, continua sent el plànol del metro més ben valorat pels dissenyadors gràfics espanyols.
Madrid, Barcelona, València, Bilbao i Palma són les cinc ciutats espanyoles que tenen metro
És el preferit per a Juan Pablo Martín, expert en disseny cartogràfic, d’entre els cinc mapes que hi ha a hores d’ara a tot l’Estat: Madrid , Barcelona, València , Bilbao i Palma .
Referències geogràfiques
En destaca "la referència geogràfica" que, en canvi, ha perdut el nou disseny recent estrenat a Madrid. Un mapa que no ha convençut bona part dels usuaris i que per a Martín "pot portar a la confusió" perquè "ha perdut la forma geogràfica".
A Barcelona, per contra, després del primer disseny creat al 1981, s’hi ha afegit els carrers principals de cada districte per tal d’ajudar a l’orientació dels usuaris.
"El plànol de Barcelona és fantàstic", explica Antonio Rodríguez, president de la Asociación de Amigos del Metro, i destaca que "és molt complet", perquè "té indicat el transport en ferrocarril".
Barcelona, València i Madrid
Barcelona. Combina la informació de les línies de Metro i Ferrocarrils de la Generalitat amb les de Rodalies-Renfe i Tram, sense perdre l'esquematisme i la netedat del disseny. És el millor plànol de l'Estat, segons els tècnics.
Madrid. Dissenyat per l'il·lustrador Rafa Sañudo, ha eliminat les referències geogràfiques i, per contra, ha optat per dibuixar únicament línies rectes. Segons els experts és molt net, però crea confusió entre els usuaris.
València. És el «germà petit» de l'actual de Madrid i Barcelona, assenyalen des de l'estudi de disseny Dejavu Arts. És menys complex perquè té menys línies. Manté la referència geogràfica que ha perdut el nou de Madrid.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Hi estic d'acord, però només hi afegiria allò de que "en el país de los ciegos, el tuerto es el Rey".
I és que el plànol de metro-tramvia de BCN és molt millorable:
- Les línies de Renfe queden mal dibuixades, algunes amb trajectes que no tenen res a veure amb la realitat.
- Les correspondències entre línies són confuses, especialment les del centre de BCN, i no deixen veure correctament si es tracta de correspondències directes i ràpides o no.
- El tramvia apareix dibuixat com una línia de metro més. Però liar-ho més, totes les línies de tramvia estan pintades amb el mateix color verd que fa difícil entendre quina és la destinació de cadascuna. Seria bo buscar una codificació específica pel tranvia, com per exemple una línia amb la part central blanca, per exemple.
Tot i així, s'ha de reconèixer que en molts aspectes les últimes edicions del plànol han millorat força respecte a les anteriors.
Per la resta... doncs és clar que qualsevol cosa em sembla millor que el nou plànol del metro de Madrid, i espero que no s'extengui l'exemple
I és que el plànol de metro-tramvia de BCN és molt millorable:
- Les línies de Renfe queden mal dibuixades, algunes amb trajectes que no tenen res a veure amb la realitat.
- Les correspondències entre línies són confuses, especialment les del centre de BCN, i no deixen veure correctament si es tracta de correspondències directes i ràpides o no.
- El tramvia apareix dibuixat com una línia de metro més. Però liar-ho més, totes les línies de tramvia estan pintades amb el mateix color verd que fa difícil entendre quina és la destinació de cadascuna. Seria bo buscar una codificació específica pel tranvia, com per exemple una línia amb la part central blanca, per exemple.
Tot i així, s'ha de reconèixer que en molts aspectes les últimes edicions del plànol han millorat força respecte a les anteriors.
Per la resta... doncs és clar que qualsevol cosa em sembla millor que el nou plànol del metro de Madrid, i espero que no s'extengui l'exemple
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Plànol de Barcelona, encara millorable
Una cosa en la que trobo que pot millorar el plànol de Barcelona és en la indicació de les línies d'FGC, on, pel sol fet de circular-hi quatre o cinc amb nomenclatures diferents, ocupen un bon feix en el plànol, impedint una visió més nítida de la resta de la xarxa. En aquest sentit, trobo millor els miniplànols que hi ha als metros, on FGC té una línia d'un sol color, morat fosc, amb cada línia indicada al respectiu origen i final.
Una cosa semblant diria per a Rodalies Renfe. A més, els trens d'una mateixa línia poden tenir trajectes més curts o més llargs, per la qual cosa trobo que la separació gràfica és incompleta i pot confondre la gent que no s'hi coneix massa.
I, pel que fa al tram, crec que no se li ha perdut res en el plànol. El fet de circular per raïls no el converteix en metro. De fet, el considero més afí a l'autobús en compartir el traçat per on circula amb altres mitjans de transport.
Una cosa semblant diria per a Rodalies Renfe. A més, els trens d'una mateixa línia poden tenir trajectes més curts o més llargs, per la qual cosa trobo que la separació gràfica és incompleta i pot confondre la gent que no s'hi coneix massa.
I, pel que fa al tram, crec que no se li ha perdut res en el plànol. El fet de circular per raïls no el converteix en metro. De fet, el considero més afí a l'autobús en compartir el traçat per on circula amb altres mitjans de transport.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Ehem...
Tinc a bé recordar al Sr.Guigui que a l'Alstom no fem autobusos.Guigui wrote:I, pel que fa al tram, crec que no se li ha perdut res en el plànol. El fet de circular per raïls no el converteix en metro. De fet, el considero més afí a l'autobús en compartir el traçat per on circula amb altres mitjans de transport.
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Re: Ehem...
Ui, no m'esperava la reacció corporativista...JaMiRo! wrote:Tinc a bé recordar al Sr.Guigui que a l'Alstom no fem autobusos.Guigui wrote:I, pel que fa al tram, crec que no se li ha perdut res en el plànol. El fet de circular per raïls no el converteix en metro. De fet, el considero més afí a l'autobús en compartir el traçat per on circula amb altres mitjans de transport.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Plànol de Barcelona, encara millorable
Puf! Doncs al plànol de València passa exactament el mateix...Guigui wrote:I, pel que fa al tram, crec que no se li ha perdut res en el plànol. El fet de circular per raïls no el converteix en metro. De fet, el considero més afí a l'autobús en compartir el traçat per on circula amb altres mitjans de transport.
I crec que al nou plànol de Madrid també han posat el seus tramvies... (el que ells li diuen "Metro Ligero")
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Re: Plànol de Barcelona, encara millorable
Queda clar que als països on no van tenir la genial idea de treure'ls, un dia que els manaires de torn es van llevar amb el peu esquerre, saben què és un tramvia i què no és. A ciutats com Viena, Budapest, Praga, Frankfurt, etc. no trobareu cap línia de tramvia indicada en un plànol de metro.UT596001 wrote:Puf! Doncs al plànol de València passa exactament el mateix...Guigui wrote:I, pel que fa al tram, crec que no se li ha perdut res en el plànol. El fet de circular per raïls no el converteix en metro. De fet, el considero més afí a l'autobús en compartir el traçat per on circula amb altres mitjans de transport.
I crec que al nou plànol de Madrid també han posat el seus tramvies... (el que ells li diuen "Metro Ligero")
En canvi, aquells que sembla que hagin inventat la sopa d'all tenen una moto a vendre. I el resultat és massa ratlleta del compte.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Mortadel·lo
- N9
- Posts: 1381
- Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Plànol de Barcelona, encara millorable
Barcelona no tiene un tranvía puro y duro como esas ciudades que citas. En ellas el tranvía es como un autobús porque comparte la calzada con el tráfico rodado, cosa que aquí no pasa (excepto en los cruces). Mira por ejemplo el plano del metro de Amsterdam, donde si no recuerdo mal una (o dos?) de las líneas es un tranvía como el de aquí. Las demás líneas de tranvía no salen por ser del tipo "clásico".Guigui wrote:Queda clar que als països on no van tenir la genial idea de treure'ls, un dia que els manaires de torn es van llevar amb el peu esquerre, saben què és un tramvia i què no és. A ciutats com Viena, Budapest, Praga, Frankfurt, etc. no trobareu cap línia de tramvia indicada en un plànol de metro.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Re: Plànol de Barcelona, encara millorable
A Viena hi ha línies de tramvia anomenades "exprés" (Schnellstraßenbahn, en alemany) i que no surten enlloc al mapa del metro. I el de Barcelona, malgrat no ser ni pur ni dur, també es troba amb tota una sèrie de fenòmens que li impedeixen augmentar la velocitat comercial, tots ells caracteritzats per compartir la seva via amb altres modes de transport.alexbn wrote:Barcelona no tiene un tranvía puro y duro como esas ciudades que citas. En ellas el tranvía es como un autobús porque comparte la calzada con el tráfico rodado, cosa que aquí no pasa (excepto en los cruces). Mira por ejemplo el plano del metro de Amsterdam, donde si no recuerdo mal una (o dos?) de las líneas es un tranvía como el de aquí. Las demás líneas de tranvía no salen por ser del tipo "clásico".Guigui wrote:Queda clar que als països on no van tenir la genial idea de treure'ls, un dia que els manaires de torn es van llevar amb el peu esquerre, saben què és un tramvia i què no és. A ciutats com Viena, Budapest, Praga, Frankfurt, etc. no trobareu cap línia de tramvia indicada en un plànol de metro.
L'únic tram que es pot considerar segregat a Barcelona és el semisoterrat de la Gran Via.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Relatiu
Hola!
Si més no, considera el temps que trigues en anar d'un punt A a un punt B amb TRAM, i el mateix recorregut fet en bus.
Salut!
Bé, jo continuo considerant que les línies de TRAM, per les seves característiques, han de sortir al plànol.Guigui wrote:A Viena hi ha línies de tramvia anomenades "exprés" (Schnellstraßenbahn, en alemany) i que no surten enlloc al mapa del metro. I el de Barcelona, malgrat no ser ni pur ni dur, també es troba amb tota una sèrie de fenòmens que li impedeixen augmentar la velocitat comercial, tots ells caracteritzats per compartir la seva via amb altres modes de transport.
L'únic tram que es pot considerar segregat a Barcelona és el semisoterrat de la Gran Via.
Si més no, considera el temps que trigues en anar d'un punt A a un punt B amb TRAM, i el mateix recorregut fet en bus.
Salut!
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Clar que han de sortir. A més a més, són unes instal·lacions completament fixes. Una línia de bus té el "perill", diguem, de que l'hagin de desviar del seu recorregut temporal o definitivament, i de que apareguin o desapareguin parades, però el tramvia aquest no (i són poques línies, de manera que no destorben gens)
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
El tramvia de Barcelona, amb el seu interval de pas força regular i anunciat amb les parades, amb la seva plataforma segregada tret d'alguns punts, amb la seva velocitat mitja notablement superior al bus (tret de l'encreuament amb Numància) i amb el seu trajecte més directe que la majoria de línies de bus (i com ja heu dit inamovible), s'assimila a una línia de metro. Digueu-li metro lleuger, digueu-li tram-metro, però la visió que d'ell tenim els usuaris habituals del Trambaix és que es tracta d'una mena de metro arran de carrer que per desgràcia té servidumbre de pas en uns quants encreuaments. Si això és així aquí, imagineu amb la T5 a la Gran Via!
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
Crec sincerament que tenim el millor plànol de l'Estat. No barrejem línies de metro i tram com es fa a València tot i que potser encomptes de pintar les línies de Tram en verd s'haurien de diferenciar per colors cada una de les seves línies: "T1,T2...." A més hi surt tota la xarxa de Metro zones 1,2,3 (Àrea Metropolitana i Rodalies sense posar tota la província)
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
Doncs qui deia que plànol del metro de Frankfurt no hi surt el tranvia, doncs s'ha col·locat, perquè sí que hi surt. No són tampoc gaires les línies que hi ha a la ciutat, i per tant no és tant el problema a encabir-les:
Mapa de VGF
Aquest és el plànol de VGF, per entendre'ns el que seria la TMB d'allà. I deu ser un disseny nou, perquè el darrer cop que vaig estar per allà era fa uns mesos, i no recordo que el plànol presentés aquests disenys plens de línies corbes i sinuoses. L'antítesi del plànol del metro de Madrid, que per bé que pugui resultar una mica marejant s'agraeix pel fet que la fidelitat geogràfica és molt gran.
Ara, on de fet no apareixen les línies de tramvia és al mapa de la RMV -el que seria l'ATM d'allà- que a canvi d'eliminar del mapa les línies de tramvia ofereix senceres les línies de rodalies, a més en plan 'feix FGC', que al mapa de la VGF apareixien com una sola línia verda.
Mapa de RMV
Més just, perquè de fet, com als FGC, el que hi ha és una sola via. I el segment entre Hauptwache i Konstablerwache constitueix un problemàtic coll d'ampolla.
Per cert, també seria faltar una mica a la veritat dir que el mapa de la RMV no inclou 'tramvies'; perqué llevat de la línia U4 tota la resta de línes del metro presenten trams a l'aire lliure un cop s'allunyen uns pocs centenars de metres del centre de la ciutat...
Disculpeu l'extensió tan llarga del missatge després que feia mesos que no deia res al forum, però és que m'heu tocat la fibra d'ex-ciutadà de Frankfurt...
Mapa de VGF
Aquest és el plànol de VGF, per entendre'ns el que seria la TMB d'allà. I deu ser un disseny nou, perquè el darrer cop que vaig estar per allà era fa uns mesos, i no recordo que el plànol presentés aquests disenys plens de línies corbes i sinuoses. L'antítesi del plànol del metro de Madrid, que per bé que pugui resultar una mica marejant s'agraeix pel fet que la fidelitat geogràfica és molt gran.
Ara, on de fet no apareixen les línies de tramvia és al mapa de la RMV -el que seria l'ATM d'allà- que a canvi d'eliminar del mapa les línies de tramvia ofereix senceres les línies de rodalies, a més en plan 'feix FGC', que al mapa de la VGF apareixien com una sola línia verda.
Mapa de RMV
Més just, perquè de fet, com als FGC, el que hi ha és una sola via. I el segment entre Hauptwache i Konstablerwache constitueix un problemàtic coll d'ampolla.
Per cert, també seria faltar una mica a la veritat dir que el mapa de la RMV no inclou 'tramvies'; perqué llevat de la línia U4 tota la resta de línes del metro presenten trams a l'aire lliure un cop s'allunyen uns pocs centenars de metres del centre de la ciutat...
Disculpeu l'extensió tan llarga del missatge després que feia mesos que no deia res al forum, però és que m'heu tocat la fibra d'ex-ciutadà de Frankfurt...
Però es que Barcelona som l'única ciutat del món que totes les parades de metro son soterrades? Madrid té varies parades de metro a l'aire lliure, Nova York té un 40% i València també té a l'aire lliure.
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!