M'he llegit l'informe Subercase i no he trobat una justificació clara del diferent ample. És més, parla de la necessitat d'harmonitzar totes les línies de ferrocarril espanyoles en un sol ample. I si enlloc d'espanyoles posem europees...
Només explica la necessitat de locomotores de més potència perquè Espanya és un país molt muntanyós.
Però el problema continua essent el mateix. Es van equivocar al decidir l'ample i es van tornar a equivocar encara més quan no el van voler cambiar a 1435mm a meitat del s. XIX quan gairebé tothom ja l'havia adoptat com a estàndar "de facto".
Per a la segona línia de Catalunya (BCN-Granollers) es va sol·licitar la seva construcció en ample internacional, però l'estat no ho autoritzà. Així, quan el tren arribà a Granollers el 1854, ho feu en ample ibèric.
El que aquí critico més ferovorosament és el
sostenella y no emendalla tan propi de la mentalitat hispànica i, també i sobretot, de l'administració de l'Estat.
I continuo discutint si la decisió d'adoptar l'ample dels
seis pies castellanos és la causa o la conseqüència de l'informe subercase. O sigui, què va ser primer l'informe del qual se'n deriva la decisió dels
seis pies castellanos o primer es va prendre la decisió i després s'encarregà l'informe indicant què havia de dir?
Altres vegades la història ens ha demostrat que primer es pren la decisió i després s'encarrega l'informe que la justifica.
I el primer ferrocarril espanyol, el de La Habana a Güiness del 1837 a Cuba, va ser en ample internacional.
I el canvi d'ample del FC de Sarrià a Barcelona, degut a la seva electrificació i prolongació al Vallès, segur que va ser "induit" per la "corporació Pearson" per tal d'adoptar material estàndard americà (els automotors BRILL). Inicialment anava en ample ibèric i a vapor. El 1904 es canvià a ample internacional i electrificat. Algunes locomotores han sobreviscut fins avui:
- la número 12 de 1888, el 1905 va passar al Mollet-Caldes on va ser batejada "CALDAS" i el 1941 a RENFE 030-0233. Ara està al "museu" de Vilanova.
- la número 10 de 1887, el 1905 va passar al Mollet-Caldes on va ser batejada "PALAU" i el 1941 a RENFE 030-0232. Després a la Sociedad Hullero-Española i ara està al museu de la Mineria d'Astúries.
Salut !!
wefer wrote:Insisteixo: llegiu-vos bé els fils que he comentat anteriorment, i veureu que la majoria de les coses que esteu dient (material de segona mà, por a ser envaïts, etc) ja han estan àmpliament discutides i raonades com a falses. Sobretot, llegiu-vos l'informe Subercase, que és la mare de tot plegat.