En infraestructures, Catalunya ja no té ni el peix al cove

RENFE regionals i línies FGC de fora de l'àrea de Barcelona.
RENFE regionales y líneas FGC de fuera del área de Barcelona.
Post Reply
User avatar
abegot
N8
N8
Posts: 739
Joined: Thursday 02/06/2005 11:39
Location: Bcn - Dereta Eixample (08009)

En infraestructures, Catalunya ja no té ni el peix al cove

Post by abegot »

En infraestructures, Catalunya ja no té ni el peix al cove

19/06/2007 · Crònica d'economia

El conseller d'Economia i Finances, Antoni Castells, responsabilitza directament l'Estat espanyol de la crisi de les infraestructures catalanes, que “ha invertit durant dècades menys del que tocava”. Aquí s'hi inclouen els governs de José María Aznar i de Felipe González, que històricament han munyit amb força destralera la vaca catalana, sense ni tan sols parar compte de no fer mal a l'animaló. Avui, quan l'economia catalana ja ha pagat les conseqüències de l'ofec permanent, el nou Estatut de Catalunya aprovat per Madrid estableix que l'Estat espanyol haurà d'invertir a Catalunya en infraestructures exactament la mateixa quantitat corresponent a la seva aportació al PIB espanyol, que se situa en el 18,85%.

Però és clar, ara hi ha un debat de més profunditat sobre la taula, que té per únic objectiu alentir el compliment d'aquest compromís: polítics catalans i polítics espanyols han de començar a debatre què és infraestructura i què no. I així anar fent, i els consellers del govern català sortint al pas de les travetes que els posa el PSOE. L'anunci que el TGV no arribarà a la frontera francesa fins el 2012, tres anys després de la darrera data que s'havia donat, i que a la ministra de Foment li sembla poca cosa, la resistència a invertir quatre duros en la millora de la xarxa de rodalies de Renfe o el fre, voluntari o involuntari, al desenvolupament de l'aeroport d'El Prat com a infraestructura d'abast intercontinental, entre d'altres, no ajuden gens a compensar un país que ha estat històricament maltractat, en aquest cas que ens ocupa, en el terreny de les infraestructures. I ja són més de tres anys de “govern amic”.

A banda, l'Estatut està pendent d'allò que els membres del Constitucional pensin del text, i aquest impàs, que pot no resoldre's fins l'any vinent, també dóna treva a l'executiu de Zapatero per alentir qualsevol negociació sobre la quarantena de traspassos de competències directes que el conseller Joan Saura havia comptabilitzat que pertocaven.

Les paraules d'Antoni Castells responsabilitzant l'equip de govern de Zapatero de la paràlisi i la seva petició de “voluntat política” per asseure's a negociar i intentar renovar infraestructures no és un mal inici, però cal plantar cara de veritat. Com a molt tard, les eleccions espanyoles se celebraran el març de 2008, i si no s'han fet passos significatius en matèries tan importants per al creixement d'un país, algú haurà de parar els peus a la sangonera permanent de Madrid.

http://www.tribuna.cat/index.php?option ... w&id=83527
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Madrid, sempre Madrid... i Barcelona, què?

Post by Guigui »

Per aquest costat, d'acord. Madrid no és que ens ajudi, precisament. Però els senyors de la Generalitat, en lloc de passar-se el dia planyent-se, potser que comencin a mirar què han aportat ells per millorar la situació. I és que a Catalunya mateix encara hi ha prou marge per això, encara que el progrés en conjunt també depengui de Madrid.

Concretament: Per què no hi ha pressió de debò per impulsar la línia orbital i l'ETF? Per què no hi ha una aposta decidida per la inversió en ferrocarril que no impliqui un canvi constant de traçats segons d'on bufi el vent i en funció del que digui i del que no digui l'adversari de torn? Per què no engeguen a dida els fons destinats a fer autovies paral·leles a les autopistes existents i no els dediquen prioritàriament a la construcció d'infraestructures d'alta capacitat per a passatgers i mercaderies que no arribin al límit de saturació passats deu anys, com passa amb qualsevol autovia?

Mentre siguin incapaços de respondre de manera convincent totes aquestes preguntes i moltes més, ja poden cridar ous a vendre.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

El que és una vergonya que CAP país civilitzat del món hagués acceptat, és el que ha estat fent el govern central espanyol en contra de les infraestructures catalanes, com a mínim, els últims 20 anys.

Tots sabem (o hauríem de saber) que el Sr. Cascos, per exemple, va admetre, com si fos una cosa bona, que durant tot el mandat del PP Fomento només va invertir un 7% del seu pressupost a Catalunya, metre les inversions a Madrid superaven any sí i any també el 20%. I això que Catalunya és molt més gran i més poblada.

Però és que la cosa ja ve de lluny: els socialistes SEMPRE van invertir més a Madrid del que invertien a Catalunya. Recordem el paradigma dels Jocs Olímpics del 92, on des de tota Espanya es criticava els catalans perquè ens estàvem gastant els "seus" :x diners... quan resulta que fins i tot aquells anys les inversions a la comunitat de Madrid eren superiors a les de Catalunya!!!! :o

Ja ni parlem de les escandaloses planificacions de vies de ferrocarrils, autovies, etc, que SEMPRE prenen com a punt de referència Madrid, discriminant totalment relacions com Barcelona-Bilbao o Barcelona-València, amb molta més demanda que moltes de les que passen per Madrid. Hi haurien milers d'exemples més, però tots sabem ja de què va tot plegat.

El que queda ben clar és que, desgraciadament, no existeix voluntat de tractar a Catalunya com es correspon, ni la hi haurà en el futur. Mentre les decisions depenguin de Madrid, Catalunya mai podrà progressar, sinó que continuarà perdent pes com està fent ja des de fa molts anys com a conseqüència de la marginació en la inversió estatal.

Per mi, la discussió ja fa temps que va deixar de ser si el problema era Madrid o no. Això ja no és qüetsionable perquè tant les xifres com els fets parlen per sí sols.
Veient la magnitud de la tragèdia, les úniques discussions possibles avui dia són:
1 -De quina manera ens podem desprendre d'aquesta força que ens ofega
2- Per què els mediocres polítics catalans, en comptes de lluitar junts pel país, perden el temps barallant-se entre ells empitjorant encara més el desastre i donant l'excusa perfecte perquè "els altres" continuïn fent la seva feina d'ersosió.

En fi, molt trist tot plegat, i els que ho patim som els pobres ciutadans de sempre amb temes com les Rodalies, la falta de noves infraestructures, la deixadesa de les existents, etc :(
daneel
N5
N5
Posts: 116
Joined: Monday 29/05/2006 14:30
Location: L'Hospitalet

Post by daneel »

Lo que si es realmente triste y patético es que un político salga diciendo esas estupideces y encima siga en el cargo tan tranquilo...

Si es cierto que la inversión en infraestructuras en Catalunya se ha quedado corta, con un problema arratrado desde hace años, cuyas graves consecuencias estamos padeciendo hoy en dia.

Pero lo que me sorprende mucho es que este individuo se "escandalice" por la llegada del ave a la frontera en 2012 en vez de 2009. Como todos sabemos, para que el ave llegue a la frontera falta todavia algunos tramos complicados: Tramo de Montcada, La Roca, Girona... y el famoso y polémico tunel Sants - Sagrera.

¿Quién está poniendo trabas y alegaciones a los proyectos, retrasando años y años su ejecución? ¿Sólo Madrid, o también "desde casa" se han puesto todo tipo de trabas?
¿No es cierto que el estudio BCN - Frontera data de principios de los 90? ¿No es también cierto que a ese estudio se le han hecho alegaciones desde los mismos municipios y gobiernos de Catalunya?

Para muestra un botón: en mi trabajo tengo muy cerca las obras del tramo La Roca - Vilobi.
Estas obras están muy avanzadas, más de un subtramo está totalmente acabado, incluso algunos puentes de gran complejidad (Llinars del Vallés).

Pero cerca de mi trabajo hay un subtramo dónde falta derribar dos casas que quedan enmedio de la plataforma. Creo que llevan años con alegaciones y demás. La plataforma a ambos lados está muy avanzada, excepto dónde estan esas casas, que queda reducida a un pasillo estrecho dónde no se pueden ni cruzar los vehículos de obra.

¿Quién tiene la culpa de esto? ¿Fomento? ¿Tiene que venir la ministra en persona a desalojar a los inquilinos? ¿Qué hacen los políticos y fuerzas de aquí?

Si es cierto que durante el gobierno del PP se realizó una inversión escasa en Catalunya, pero lo que no se puede pretender es recuperar ese atraso en tres o cuatro años, y más con muchos políticos (de aquí y de allí), que se oponen o dejan de oponer dependiendo de para dónde sopla el viento...

Es lo mismo que la transferencia de cercanias. ¿No sería mejor EXIGIR (y lo he puesto en mayúsculas) que se arreglen los problemas y deficiencias antes de transferir nada? ¿O es mejor decir estupideces tales cómo solicitar la transferencia YA y/o amenazar a Renfe con quitarle la concesión?

Eso si, cómo políticamente vende, es mejor echar TODAS las culpas a Madrid... y no ver dónde la cagamos en casa.

Un poquito de por favor...
jordidr
N7
N7
Posts: 614
Joined: Wednesday 10/01/2007 10:55

Post by jordidr »

Doncs jo ho sento molt pero estic amb la tonica del fil i del conseller, ja n'hi ha prou que des de madrid ens apretin i ofegin constantment i ens deixin aqui amb l'escoria mentres engalanen la seva capitaleta. En referencia a l'ultim missatge escrit en aquest post... la generalitat ha dit en contades ocasions que PRIMER L'ESTAT HA DE MILLORAR LA INFRAESTRUCTURA abans del traspas
daneel
N5
N5
Posts: 116
Joined: Monday 29/05/2006 14:30
Location: L'Hospitalet

Post by daneel »

Respecto a discriminar relaciones como BCN - Valencia: El corredor mediterráneo lleva también años de atrasos, pero...

¿Quién ha convertido la zona de paso de ese corredor en un tubo a base de especulaciones urbanísticas sin control? ¿quién ha desviado y canalizado cauces de rieras, y cuando se han producido lluvias torrenciales ha pasado lo que ha pasado? ¿Fomento o los ayuntamientos?
alexbn
N6
N6
Posts: 230
Joined: Wednesday 04/05/2005 12:41

Post by alexbn »

^^Es que en todas partes cuecen habas. Pero vamos a hablar claramente: entre que fuera tienen tendencia a ser unos sinvergüenzas y dentro tenemos tendencia a ser gilipollas, pues ya la tienes montada.

PD: Los calificativos podrían perfectamente aplicarse al revés.

PPD: Siento si molestan a alguien las palabras malsonantes.
User avatar
Santfeliuenc
N10
N10
Posts: 3520
Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
Location: Sant Andreu de la Barca, BL

Re

Post by Santfeliuenc »

Hola,
Gestió Ferroviària

Sol·licitud de nous corredors ferroviaris

Les cambres de comerç volen una línia de mercaderies


EL PERIÓDICO, 17.06.07
BARCELONA

Les diferents cambres de comerç de Catalunya han reclamat al conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, Joaquim Nadal, una línia de ferrocarril dedicada a mercaderies, de doble via i ample internacional, que transcorri des de les comarques de l'Ebre fins a la frontera francesa. La petició es destaca al text Les infraestructures de transport bàsiques a Catalunya, que va ser entregat divendres passat a Nadal pel president del Consell de Cambres de Catalunya i de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls.

Aquesta nova línia de tren, que no està planificada, hauria d'enllaçar amb els ports de Tarragona i Barcelona, segons la proposta dels empresaris, que també sol.liciten una doble via d'ample internacional al corredor mediterrani i la conversió d'una de les dues vies de la línia actual a aquest mateix ample.

A parer de les cambres, aquestes infraestructures són "imprescindibles" per garantir el futur de Catalunya, i se sumen a diferents peticions com la construcció del túnel d'Horta, a Barcelona, i el compliment del calendari de l'autovia orbital B-40, el denominat Quart Cinturó. També demanen la millora de les línies de ferrocarril de Manresa, Lleida i Puigcerdà, que es desdobli l'Eix Transversal i ampliar els ports de Barcelona i de Tarragona.
Lo que pasa es que todas estas cosas no hay que pedirlas cuando tenemos el agua al cuello, sino que hay que PREVEERLAS y PLANIFICARLAS desde mucho tiempo atrás. Lo mismo que unas líneas de cercanías por Diagonal o Gran Vía no habrá que pedirlas cuando colapsemos la infraestructura y corredor irreal que tenemos hoy a base de meter de todo por allí, sino que hay que comenzar a moverse ya mismo.

Las cosas se pueden hacer de muchas maneras, aquí ya sabemos cuáles son las que no funcionan, habría que provar las que sí. No siempre la tendencia al segregacionismo y a separarnos de todo el mundo es la mejor idea, igual por cosas como esas se nos tiene más olvidados que a otros e igual por estar algunos políticos de aquí más centrados en eso que no en realizar las inversiones que a la ciudadanía interesan (por ejemplo en cercanías) y pretender gastarse el dinero siempre en temas de este estilo en plan "trapitos y banderitas", pues estamos como estamos. Las líneas de cercanías de FGC, por ejemplo, tienen menor extensión que lo heredado en 1979, no se ha ampliado significativamente en nada, el ferrocarril no llega a Berga ni tiene planes de ampliación hacia Francia por ese sector y ni mucho menos tiene planes de convertirse de ancho métrico a UIC. Bueno, pues ahora viene la cambra de comerç pidiendo una línea desde los puertos de Tarragona y BCN con ancho europeo a Francia.

El área metropolitana de Tarragona está creciendo, ¿hay red de cercanías de FGC? ¿hay en Lleida? ¿hay en Girona?

Fomento y RENFE ¿han dejado de invertir unas cantidades ofensivas? pues la verdad es que sí, han dejado de hacerlo, pero lo cierto también es que existe una red que si a alguien se le debe, es a ellos. Obviamente hay que mejorarla, hay que modernizarla, hay que ampliarla... y se ha dejado de invertir una ingente cantidad de dinero. Cierto es. Lo que también es cierto es que la única red que es una "verdadera red" como tal es la de RENFE.

Y se puede gestionar todo mucho mejor, se pueden hacer muchísimas inversiones y se puede dedicar todo lo que se quiera a mejorar las líneas ferroviarias pero a mi juicio, como no partas de un objetivo claro de lo que quieres hacer y de lo que pretendes conseguir, no puedes llegar a ninguna parte y aquí todavía andamos retrasando la llegada del AVE porque aquí y no en otra parte, aun no sabemos por dónde queremos que entre, no tenemos claro los motivos por los que decimos que "si" o los motivos por los que decimos que "no". Y eso es desde aquí, esa indecisión es local y no prcede de fuera. Ese mismo precepto se puede aplicar a cualquier cosa que se pretenda llevar a cabo desde aquí: siempre hay quejas y problemas para todo. Unos lo quieren por arriba, otros por abajo, otros por el centro y otros por dentro... aquí no se aclara nadie.

Y así van las cosas, ya que nada fructifica y no se llega a nada en claro.

Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
Post Reply

Return to “Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña”