L'estació del Nord-Arc de Triomf
L'estació del Nord-Arc de Triomf
Diguem que l'estació del Nord (terminal al aire lliure) data d'abans de principis del segle passat i l'estació d'Arc de Triomf (soterrada) data d'abans del 1931. De l'estació del Nord hi surtien trens Regionals i Exprés que enllaçavent amb l'actual xarxa que passa per l'actual estació de Sant Andreu Arenal fins a Vic, Puigcerdà, etc. I de l'estació de l'Arc de Trionf hi surtien Rodalies que enllaçavent amb la mateixa línia i també enllaçava amb la plaça Catalunya (desde abans de l'any 1931). On hi és l'actual plaça de les Glòries es va construïr un túnel per tal de soterrar les víes que hi anavent al aire lliure a l'Avinguda Meridiana (anys 50). En els any vuitanta encara es veient de l'estació del Nord fins aquest túnel les víes al aire lliure (però ja no hi circulavent trens, aquest anavent només per la part soterrada. Algu té fografies (desde 1931 fins 1993) de tot aquest tram sense soterrar? I com aconseguir plànols dels projectes? Perque si tota la línia Regional va passar a ser soterrada, que va passar amb el túnel de glòries
Last edited by sortrens on Monday 09/07/2007 2:52, edited 2 times in total.
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
Aveure... esclar. Deu haver fotos. L'estació va deixar de ser operativa l'any 1974 si no m'erro. Però la meva pregunta és... Si quan funcionavent les dues estacions alhora, una anava soterrada (Arc de Triomf enllaç amb Sant Andreu Arenal) i l'altre anava al aire lliure (Estació del Nord-Sant Andreu Arenal) on estava exactament el túnel on les vies de l'estació del Nord s'ajuntavent amb les vies soterrades de l'Avinguda Merdiana?Jordi Freixas wrote:I fotos de l'estació operativa?
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
-
- N10
- Posts: 3191
- Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
- Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269
De petit anava a les Glòries a veure el traçat al descobert...aquella corba sempre la vaig trobar fascinant.
fantito wrote:Aquí hi ha un error de conceptes important. Fent un trajecte imaginari des de Pl. Catalunya fins la Meridiana trobem túnel, construït en mina, fins Arc de Triomf. Passat Arc de Triomf el túnel fa una lleugera pujada alhora que gira a l'esquerra i passa per sobre la via descendent del Metro i immediatament es queda a la superfície del carrer on s'ajunta amb les vies provinents de l'estació del Nord i enllaça amb les vies que, cap a l’esguerra, anaven als dipòsits de l’esmentada estació. Un cop passat aquest punt, que va estar a l'aire lliure força temps, la via gira cap l’esguerra traçant una corba ampla i descendent i es fica en el túnel de la Meridiana, que en realitat començava al hipotètic encreuament del carrer Àlaba amb Ausias Marc, ja soterrat.
Tot el trajecte, d'uns 600 metres, entre la sortida del túnel de l'Arc del Triomf i el túnel de la Meridiana no s'ha "soterrat" mai. Les vies estan al mateix nivell de sempre i el que s'ha fet ha estat cobrir-ho, tapar-ho mitjançant un caixó, igual com el que fan a la sortida de sants, per entendre-nos.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
La bava raja...
Per a gent apassionada per la història com jo, són senzillament al·lucinants!fantito wrote:Per cert, 4 fotografies de l'estació del Nord: http://www.agrupament.net/portal/?page_id=95
Que no us agafi un cobriment de cor!
Gràcies, gràcies i més gràcies!
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Moltes Gràcies Fantito de veritat, m'he emocionat i tot. Una altre cosa quantes terminals hi había a l'Estació del Nord? Suposo que unes sis topalles, més o menys.
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
Crec que les vies que van a l'esquerra eran vies mortes, tinc un mapa de l'any 1967 que hi surten unes vies mortes fora de l'edifici de l'estació (pero no es veu molt clar). No estic segur. Un home molt vell que vaig conèixer un dia al museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú es veu que era extreballador de Renfe a l'estació del Nord i hem va explicar que també hi había hagut servei de mercaderies, però no recordo quin tipus de mercaderia. Potser per això aquestes víes mortes eran fora de l'estació.Jordilar wrote:Hola:
A la segona foto, les vies que van cap a l'esquerra són les que anàven a Arc de Triomf?
I pel que ha explicat el Fantito, des de Arc de Triomf es podia veure la claror del dia?
Salut,
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Ostres no veig les fotos! Surten en blanc...genissimon wrote:Fotos de Tranvia Portal:
Vista parcial del depósito del Norte en Barcelona 1974
depósito del Norte de Barcelona
Estación del Norte de Barcelona Mayo 1985
Salut !!
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
Bona tarda.
La millor vista sobre l'estaciö del Nord era desde el pont de Marina, que creuava per sobre l'estació, com es pot veure en les fotos del link a l'Agrupament Ferroviari. En canvi desde la plaça de les Glories crec que es veia la bifurcació de les vies ex-MZA que venint de l'estació de França, es dirigien per un costat cap al Clot i Girona i per l'altre cap al Passeig de Gracia i Tarragona.
Quan veníes de l'Arc de Triomf direcció S. Andreu, a l'esquerra hi havía primer l'estació de viatgers coberta i dues viés descobertes per estacionar-hi composicions de cotxes de viatgers i a continuació, una vegada pasat el pont de Marina, el diposit de máquines i automotors electrics. Pel costat dret, hi havía vies i molls de mercaderíes, i una vía que sortía cap a la bifurcació de Glories, i empalmava amb les víes direcció Clot, i per aòn, algunes vegades hi desviaven trens fins a Granollers Centre i Les Franqueses quan la vía de Montcada Bifurcaciò i Parets estava tallada.
En aquell temps, encara es circulava per la via de l'esquerra a les linies ex-Nord de Manresa i Vic.
La millor vista sobre l'estaciö del Nord era desde el pont de Marina, que creuava per sobre l'estació, com es pot veure en les fotos del link a l'Agrupament Ferroviari. En canvi desde la plaça de les Glories crec que es veia la bifurcació de les vies ex-MZA que venint de l'estació de França, es dirigien per un costat cap al Clot i Girona i per l'altre cap al Passeig de Gracia i Tarragona.
Quan veníes de l'Arc de Triomf direcció S. Andreu, a l'esquerra hi havía primer l'estació de viatgers coberta i dues viés descobertes per estacionar-hi composicions de cotxes de viatgers i a continuació, una vegada pasat el pont de Marina, el diposit de máquines i automotors electrics. Pel costat dret, hi havía vies i molls de mercaderíes, i una vía que sortía cap a la bifurcació de Glories, i empalmava amb les víes direcció Clot, i per aòn, algunes vegades hi desviaven trens fins a Granollers Centre i Les Franqueses quan la vía de Montcada Bifurcaciò i Parets estava tallada.
En aquell temps, encara es circulava per la via de l'esquerra a les linies ex-Nord de Manresa i Vic.
Si us plau, aveure si arregleu els links que no es veuen les fotos...
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
També em van arribar a dir que sota el terra del poliesportiu de l'estació encara hi son les vies (i que volien fer un museu del ferrocarril). També podem trobar molt aprop una topalla de l'estació com a monument.
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
Aleshores l'any 1985 ja no hi habian vies o les tapava la gespa? I els edificis que es veuen al fons a l'altre banda de l'estació que son? Ara ja no hi son. A mi em sonava abans de per l'any 1989 quan tenía 9 anys encara veure vies però a la zona on ara està el TNC, algu ho pot explicar, com es que en el 1985 no hi han vies aprop l'estació, van desarticular poc a poc les platjes de vies?genissimon wrote:Fotos de Tranvia Portal:
Vista parcial del depósito del Norte en Barcelona 1974
depósito del Norte de Barcelona
Estación del Norte de Barcelona Mayo 1985
Salut !!
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
Estació del Nord
Desde un principi l'estació d'Arc de Triomf va fer la funció de suport a la del Nord com l'estació aquella que era annexa a l'estació de França que va desapareixer abans del 92. Com es deia aquella estació?
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Estació de Rodalies
Estació de Rodalies. D'allí sortien els trens de la línia del Maresme, mentre els del Vallès i Girona solien fer-ho de l'EdF, tot i que hi havia excepcions.sortrens wrote:Desde un principi l'estació d'Arc de Triomf va fer la funció de suport a la del Nord com l'estació aquella que era annexa a l'estació de França que va desapareixer abans del 92. Com es deia aquella estació?
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.