Les 7 marevelles del ferrocarril a Catalunya
Les 7 marevelles del ferrocarril a Catalunya
Ja que s'ha posat de moda fer un reconte de les 7 marevelles de qualsevol cosa, faig una proposta de fer un reconte de les 7 marevelles del ferrocarril a Catalunya. A aquesta proposta hi tenen cabuda els ferrocarrils compresos entre la categoria de vagonetes fins a tren. Queden excloses les categories de funicular, ascensor inclinat, escales mecániques, telefèrics i les seves connotacios sustantives, tranvies i els trens de 5 i 10 polzades.
Tot seguit escric les que jo considero. L'ordre no significa grau de marevellositat:
1- Túnel del Cargol ( Linea Ripoll- La Tour de Carol )
2- Barcelona Estació de França
3- Túnel de l'Argentera ( Linia Barcelona - Madrid )
4- Túnels del Garraf
5- Cremallera de Núria
6- Tram Àger - Cellers-Limiana ( Linia LLeida-La Pobla de Segur )
7- San Pol de Mar ( Linia Barcelona - Massanet )
Salut,
Tot seguit escric les que jo considero. L'ordre no significa grau de marevellositat:
1- Túnel del Cargol ( Linea Ripoll- La Tour de Carol )
2- Barcelona Estació de França
3- Túnel de l'Argentera ( Linia Barcelona - Madrid )
4- Túnels del Garraf
5- Cremallera de Núria
6- Tram Àger - Cellers-Limiana ( Linia LLeida-La Pobla de Segur )
7- San Pol de Mar ( Linia Barcelona - Massanet )
Salut,
1. Túnels del Cargol i de Toses
2. Les unitats 100 del Transversal, anomenades catedrals
3. Les "granotes" amb la seva línia arrodonida i el seu interior en fusta
4. Els remolcs 1300 de TMB amb el seu frontal exquisit
5. El pont sobre el Llobregat entre El Prat i Bellvitge
6. Els cotxes clàssics de Núria pujant pel traçat antic (sense el túnel del Roc del Dui) remolcats per la E.1
7. El carrilet de Manresa a Olvan i Guardiola de Berguedà
Casualitat o no, com passa amb les set meravelles clàssiques, nomès una resta per a la posteritat.
2. Les unitats 100 del Transversal, anomenades catedrals
3. Les "granotes" amb la seva línia arrodonida i el seu interior en fusta
4. Els remolcs 1300 de TMB amb el seu frontal exquisit
5. El pont sobre el Llobregat entre El Prat i Bellvitge
6. Els cotxes clàssics de Núria pujant pel traçat antic (sense el túnel del Roc del Dui) remolcats per la E.1
7. El carrilet de Manresa a Olvan i Guardiola de Berguedà
Casualitat o no, com passa amb les set meravelles clàssiques, nomès una resta per a la posteritat.
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
- Ecomobisostrans
- N10
- Posts: 3713
- Joined: Wednesday 11/05/2005 9:59
- Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
- Location: Barcelona
- Contact:
Jo voto per aquest a veure si el reobren! Podria fer línia regular i els diumenges fer rutes històriques amb trens antics, que la Solvay en te uns quants de guardats.Platanito wrote:7. El carrilet de Manresa a Olvan i Guardiola de Berguedà
Fins i tot es pot fer alguna mena de circuit "Meravelles del Berguedà", per exemple:
-Sortida de Barcelona a les 7:00 amb autobus fins a Sallent.
-Tren històric fins a Guardiola, arribada a les 8:15.
-Parada per esmorzar, per exemple al restaurant l'Avellaner.
-A les 9:00 sortida en autobus fins a Vallcebre, visita al museu dels fòssils.
-A les 12:00 autobus fins a Cercs i visita a les fonts de Cercs on hi ha rutes curtes per fer a peu en uns indrets ben esplèndids.
-Es va caminant fins al pantà de la Baells on s'embarca en un catamarà fins el Molí del Cavaller (Vilada)
-Autobus fins a Vilada i parada per dinar al restaurant Cal Comellas (puc assegurar per experiència pròpia que s'hi menja molt be)
-A les 17:00 sortida en autobus cap a Queralt , visita curta a Queralt (amb ascensor inclinat inclos)
-A les 18:30 sortida en autobus cap a Berga.
-A les 19:00 sortida en tren històric cap a Sallent, arribada a les 20:00
-Autobus de retorn a Barcelona, arribada cap a les 21:00
La verdad sobre la comida: https://www.youtube.com/watch?v=cJiJU-k0gqc difúndelo!
http://www.igualdadanimal.org
http://www.igualdadanimal.org
- Estació de França
- Estació de Portbou
- Viaducte urbà de Girona
- Explotació de Plaça Catalunya FGC (60 operacions per hora en cul de sac!)
- Tot el cremallera de Núria a excepció dels nous Stadler i el túnel en obres
- La línia de Puigcerdà des de Manlleu fins a la Tor
- La línia de la Pobla des de Balaguer fins a Tremp
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Jo rectificaria: millor si s'arribés a Sallent en tren regular servit per 213...Ecomobisostrans wrote: [...]-Sortida de Barcelona a les 7:00 amb autobus fins a Sallent.
[...]
-Autobus de retorn a Barcelona, arribada cap a les 21:00
Jo proposaria altres meravelles:
1.- Les connexions amb França
2.- El tren d'Olot i la circumvalació de Les Gavarres
3.- La intermodalitat avió-tren a l'aeroport del Prat
4.- La connexió ferroviària Lloret-Blanes-Aeroport-Girona
5.- La connexió Tortosa-Ulldecona-Vinaròs
6.- Els trens turístics a vapor en via ampla
7.- Els museus de transports
I, ja fora de l'àmbit ferroviari
Les xarxes d'autobusos i les connexions intermodals.
Salut !!
- Ecomobisostrans
- N10
- Posts: 3713
- Joined: Wednesday 11/05/2005 9:59
- Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
- Location: Barcelona
- Contact:
Ho havia pensat, ì estaria be si aquest tren regular fos directe desde Barcelona, o com a molt parant nomes a Martorell-Central i Manresa-Viladordis, o si es fa una nova via directa, però si no es trigaria quasi 2 hores.genissimon wrote:Jo rectificaria: millor si s'arribés a Sallent en tren regular servit per 213...Ecomobisostrans wrote: [...]-Sortida de Barcelona a les 7:00 amb autobus fins a Sallent.
[...]
-Autobus de retorn a Barcelona, arribada cap a les 21:00
Jo proposaria altres meravelles:
La verdad sobre la comida: https://www.youtube.com/watch?v=cJiJU-k0gqc difúndelo!
http://www.igualdadanimal.org
http://www.igualdadanimal.org
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
OT: FGC a Sallent
Barcelona-Manresa en FGC, servei regular: 1h20' per a uns 65 Kms. V comercial: 48 Km/hEcomobisostrans wrote:Ho havia pensat, ì estaria be si aquest tren regular fos directe desde Barcelona, o com a molt parant nomes a Martorell-Central i Manresa-Viladordis, o si es fa una nova via directa, però si no es trigaria quasi 2 hores.
Manresa-Sallent, 14 Kms a 48 Km/h -> 18 minuts.
Per tant, Barcelona-Sallent -> 1h45' (amb inversió de marxa a Manresa Baixador).
Amb Alsina Graells, 1h07' i 8,35 €
Salut !!
-
- N10
- Posts: 3191
- Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
- Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269
- Trenscat
- N10
- Posts: 2742
- Joined: Friday 22/04/2005 1:19
- Location: Terrassa-Estació del Nord
- Contact:
Difícil elecció però per mi podrien ser (no necessàriament en l'ordre que diré):
1.- Cremallera de Núria
2.- Línia Llobregat-Anoia entre Olesa i St.Vicenç de Castellet
3.- Tram entre Reus i Móra la Nova
4.- Línia de La Pobla entre Balaguer i La Pobla
5.- Tram entre Ribes i Puigcerdà
6.- Estació de França
7.- Túnels del Garraf
Si més no aquests crec que són els punts i zones més fotogèniques de la xarxa ferroviària catalana. Possiblement també podria posar-hi l'estació de Portbou o fins i tot el Cremallera de Montserrat (per l'entorn més que cap altra cosa), si no fos per la seva fredor extrema. La línia del Maresme amb circulacions més variades crec que també seria digna de ser una de les set meravelles però tal com està ara és molt sosa!
1.- Cremallera de Núria
2.- Línia Llobregat-Anoia entre Olesa i St.Vicenç de Castellet
3.- Tram entre Reus i Móra la Nova
4.- Línia de La Pobla entre Balaguer i La Pobla
5.- Tram entre Ribes i Puigcerdà
6.- Estació de França
7.- Túnels del Garraf
Si més no aquests crec que són els punts i zones més fotogèniques de la xarxa ferroviària catalana. Possiblement també podria posar-hi l'estació de Portbou o fins i tot el Cremallera de Montserrat (per l'entorn més que cap altra cosa), si no fos per la seva fredor extrema. La línia del Maresme amb circulacions més variades crec que també seria digna de ser una de les set meravelles però tal com està ara és molt sosa!
Bernat Borràs http://www.trenscat.cat
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
El corredor del carrer Aragó a Barcelona en el segle en que es va projectar i construir és una de les peculiaritats més importants de la xarxa catalana. Sense la llavors trinxera que creuava la ciutat potser tindríem encara estacions terminals aïllades a la ciutat i potser els trens passants pararien a Sant Cugat.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Ja sé que no és cap meravella, però jo sempre ho poso com a exemple de línia condemnada al seu tancament i que ara no només ningú no discuteix la necessitat de mantenir-la oberta sinó que presta un excel·lent servei als seus milers d'usuaris.
Em refereixo a la línia Martorell-Igualada dels FGC, que va estar a un pas (literal) del tancament durant l'època de la transició CGFC->FEVE->FGC i que ara, no només no s'ha tancat, sinó que s'ha electrificat i es parla d'una nova estació soterrada a Igualada aproximadament al lloc (molt més cèntric) que ocupava l'antiga.
Aquí es demostra que si les coses es fan mínimament ben fetes, la demanda respon.
Salut !!
Em refereixo a la línia Martorell-Igualada dels FGC, que va estar a un pas (literal) del tancament durant l'època de la transició CGFC->FEVE->FGC i que ara, no només no s'ha tancat, sinó que s'ha electrificat i es parla d'una nova estació soterrada a Igualada aproximadament al lloc (molt més cèntric) que ocupava l'antiga.
Aquí es demostra que si les coses es fan mínimament ben fetes, la demanda respon.
Salut !!
-
- N5
- Posts: 82
- Joined: Friday 15/06/2007 18:36
- Location: L´Hospitalet.
Allà van les Set meves (i comfío que vostres):
1. Algunes de les estacions de Metro de les Línies 3, 5 i 4 de Metro fetes a finals dels 60s./primers 70s. amb un estil modern molt aconseguit. Per exemple Pl. Catalunya o les boques/sortides de Palau Reial i Zona Universitària.
2. El funicular de Gelida sencer, amb les senzilles i boniques estacions de color morat, i els seus dos cotxes de fusta.
3.La modenista estació de Magòria del Carrilet, entre la Pl. Espanya i la de Cerdà (avui nou Centre Cívic desprès d´anys d´abandonament).
4.La tambè estació modernista de Vallvidrera -Superior del funi de Vallvidrera (tot i que algunes obres fa anys per a mí l ´han desgraciat una mica per dins).
5.La Torre d´enclavaments de l´estació de Reus, sembla racionalista o Art Decó dels anys trenta (tot i que es molt posterior, de finals 60s. o primers 70s.).
6. El túnel helicoidal de Tosses al Transpirinenc de Puïgcerdà.
7. Evidentment, la monumental estació de França s´ha de incloure.
(Per cert, a veure si es així, algú m´ho comfirma: hi ha dos tunels al Garraf, a la vía direcció Vilanova, que per poquissims metres no son un de sol, que si fossin un sería dels tunels mès llargs d´Europa. ¿Es cert?).
1. Algunes de les estacions de Metro de les Línies 3, 5 i 4 de Metro fetes a finals dels 60s./primers 70s. amb un estil modern molt aconseguit. Per exemple Pl. Catalunya o les boques/sortides de Palau Reial i Zona Universitària.
2. El funicular de Gelida sencer, amb les senzilles i boniques estacions de color morat, i els seus dos cotxes de fusta.
3.La modenista estació de Magòria del Carrilet, entre la Pl. Espanya i la de Cerdà (avui nou Centre Cívic desprès d´anys d´abandonament).
4.La tambè estació modernista de Vallvidrera -Superior del funi de Vallvidrera (tot i que algunes obres fa anys per a mí l ´han desgraciat una mica per dins).
5.La Torre d´enclavaments de l´estació de Reus, sembla racionalista o Art Decó dels anys trenta (tot i que es molt posterior, de finals 60s. o primers 70s.).
6. El túnel helicoidal de Tosses al Transpirinenc de Puïgcerdà.
7. Evidentment, la monumental estació de França s´ha de incloure.
(Per cert, a veure si es així, algú m´ho comfirma: hi ha dos tunels al Garraf, a la vía direcció Vilanova, que per poquissims metres no son un de sol, que si fossin un sería dels tunels mès llargs d´Europa. ¿Es cert?).
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Llargada dels túnels
Ja abans dels túnels mastodòntics que s'han anat fent a Europa des de l'Eurotunnel, de ben segur que ni de bon tros arribarien a la llargada del Simplon (19,8 km), Grande Galleria dell'Appenino (18,5 km), Gotthard (15 km) o Lötschberg (14,6 km).hospitalenc wrote:(Per cert, a veure si es així, algú m´ho comfirma: hi ha dos tunels al Garraf, a la vía direcció Vilanova, que per poquissims metres no son un de sol, que si fossin un sería dels tunels mès llargs d´Europa. ¿Es cert?).
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Dubto que si fos un únic túnel passés del quilòmetre...hospitalenc wrote: (Per cert, a veure si es així, algú m´ho comfirma: hi ha dos tunels al Garraf, a la vía direcció Vilanova, que per poquissims metres no son un de sol, que si fossin un sería dels tunels mès llargs d´Europa. ¿Es cert?).
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
M'he molestat amb el Google Earth a fer un càlcul aproximat dels túnels de la via direcció Vilanova entre Vilanova i la Geltrú i Platja de Castelldefels. Tots els túnels, que si no m'he errat són 17, en total sumen més de 5 km, però entremig hi ha Garraf, Vallcarca i Sitges.hospitalenc wrote:(Per cert, a veure si es així, algú m´ho comfirma: hi ha dos tunels al Garraf, a la vía direcció Vilanova, que per poquissims metres no son un de sol, que si fossin un sería dels tunels mès llargs d´Europa. ¿Es cert?).