Bòsnia.. en l'espera de Talgo
Bòsnia.. en l'espera de Talgo
Hola bones a tots!
He llegit fa uns dies en Vialibre alguns detalls sobre la futura venda dels trens Talgo a Bòsnia....la veritat és que el que he llegit m'ha agradat molt, el ferrocarril d'aquest país es troba molt degradat i desprestigiat, durament danyat en la guerra civil bosnia.
Es tracta de nou compsocions de nou cotxes de Talgo VII, a mi m'agrada molt el Talgo VII i trobo que és una llàstima que haurem d'esperar uns 3 o 4 anys més l'arribada d'aquestos trens a Bòsnia.
Tot això de Talgo està molt bé però la pregunta què fer mentrestant.. aquí us ensenyaré unes imatges i així podreu comprovar què és del que queda dels trens en aquest país.
A finals d'abril he anat unes tres vegades a Sarajevo capital de Bòsnia, he anat darrera del meu visat espanyol perqué volia passar uns dies a Catalunya, jo resideixo a Belgrad normalment però com que sóc ciutadà bosni si vull visat he d'anar a Sarajevo.
Entre Belgrad i Sarajevo no hi ha cap tren directe així és que he viatjat de nit ( tota la nit) en un autobús entre les dues capitals..però tornant de Sarajevo ja amb el visat al passaport he vitjat en tren.. cosa que no faig a Bòsnia fa molt de temps!!!!
Arribava a Sarajevo molt aviat i mentre esperava que obrin l'ambaixada feia fotos de trens desafiant així la dura prohibició de fer fotos.
Aquí són molt pocs els trens.....es necessita el material mòbil i amb urgència!!!!
Una cosa molt important..la companyia que comprarà trens Talgo és l'operadora de la Federació de Bòsnia i Herzegovina -ZFBH.. una de dues que opera a Bòsnia, Bòsnia és un país dividit entre dues comunitats autònomes.. una musulmano-croata i l'altra dels serbis de Bòsnia –ZRS cada una de les dues comunitats té el seu ferrocarril.. això inclou el canvi de locomotores en la ''frontera''.
Sarajevo, sis del matí ....acaba de venir el nocturn de Zagreb, es tracta d'un nou servei obert el dia 16 d’abril de 2007.Que duri!!!!
És un tren curt... una locomotora 441 que predomina en els ferrocarrils de la zona amb dos cotxes amb seients de ZFBH.
Durant el matí és quan més trens hi ha.....durant el dia l'estació té aquest aspecte.... és una mica trist per ser la capital d'un paìs de 4 milions d'habitants.
Dos trens.. el primer és el que va a Budapest i altre al port de Ploce (Croàcia) amb les locomotres de la sèrie 441 amb la decoració que coincideix amb la decoració del ferrocarril turc.
El tren per Budapest té dos cotxes..el blau aquest és de ferrocarril hongarés
El que va a Ploce té cotxes suecs que han vingut com ajuda humanitària després de la guerra civil
El que m'ha cridat molta atenció és aquesta imatge gegant que han penjat a l'edifici de l'estació Sarajevo.. diu sota ''buducnost je pocela'' el que en la llengua serbo-croata vol dir ''el futur ja ha començat''...
El servei regional Sarajevo-Zenica el fa aquesta unitat
Vaig sortir de Sarajevo en tren....una experiéncia mervellosa, el darrer cop que vaig sortir de Sarajevo en tren ha sigut abans de la guerra quan era un nen ..
Vaig pujar al tren que va de Ploce (costa del Adràtic)-Mostar-Sarajevo-Zenica-Doboj-Banja Luka-Zagreb,
és el tren més important de tot el país, passa per tot Bòsnia i permet conéixer tot el país i les ciutats més grans.
Té tres cotxes... dels tres territoris per on passa.... jo vaig pujar al cotxe croata perqué m'ha semblat el millor i amb les finestres practicables.
El tren després de sortir de Sarajevo toca una mica l'herba i la vegetació al costat de la via.
El millor del trajecte és poder contemplar els paisatges de Bòsnia central, fent fotos des de la finestra i gaudir plenament del ferocarril convencional.
Això us recomano a tots!!!
L'encreuament amb un tren de mercaderies en una petita estació i una locomotora 441 verda...
Estació Doboj és el lloc on la locomotora de ZFBH 441-118 deixa el tren que des d'aquesta estació serà remolcat per una locomotra 441 però serbo-bosnia (ZRS) fins a la frontera amb Croàcia.
Ja us ensenyaré més fotos... la propera vegada seran de la companyia serbo-bosnia.
Records des de Bòsnia!!!
Dusko
He llegit fa uns dies en Vialibre alguns detalls sobre la futura venda dels trens Talgo a Bòsnia....la veritat és que el que he llegit m'ha agradat molt, el ferrocarril d'aquest país es troba molt degradat i desprestigiat, durament danyat en la guerra civil bosnia.
Es tracta de nou compsocions de nou cotxes de Talgo VII, a mi m'agrada molt el Talgo VII i trobo que és una llàstima que haurem d'esperar uns 3 o 4 anys més l'arribada d'aquestos trens a Bòsnia.
Tot això de Talgo està molt bé però la pregunta què fer mentrestant.. aquí us ensenyaré unes imatges i així podreu comprovar què és del que queda dels trens en aquest país.
A finals d'abril he anat unes tres vegades a Sarajevo capital de Bòsnia, he anat darrera del meu visat espanyol perqué volia passar uns dies a Catalunya, jo resideixo a Belgrad normalment però com que sóc ciutadà bosni si vull visat he d'anar a Sarajevo.
Entre Belgrad i Sarajevo no hi ha cap tren directe així és que he viatjat de nit ( tota la nit) en un autobús entre les dues capitals..però tornant de Sarajevo ja amb el visat al passaport he vitjat en tren.. cosa que no faig a Bòsnia fa molt de temps!!!!
Arribava a Sarajevo molt aviat i mentre esperava que obrin l'ambaixada feia fotos de trens desafiant així la dura prohibició de fer fotos.
Aquí són molt pocs els trens.....es necessita el material mòbil i amb urgència!!!!
Una cosa molt important..la companyia que comprarà trens Talgo és l'operadora de la Federació de Bòsnia i Herzegovina -ZFBH.. una de dues que opera a Bòsnia, Bòsnia és un país dividit entre dues comunitats autònomes.. una musulmano-croata i l'altra dels serbis de Bòsnia –ZRS cada una de les dues comunitats té el seu ferrocarril.. això inclou el canvi de locomotores en la ''frontera''.
Sarajevo, sis del matí ....acaba de venir el nocturn de Zagreb, es tracta d'un nou servei obert el dia 16 d’abril de 2007.Que duri!!!!
És un tren curt... una locomotora 441 que predomina en els ferrocarrils de la zona amb dos cotxes amb seients de ZFBH.
Durant el matí és quan més trens hi ha.....durant el dia l'estació té aquest aspecte.... és una mica trist per ser la capital d'un paìs de 4 milions d'habitants.
Dos trens.. el primer és el que va a Budapest i altre al port de Ploce (Croàcia) amb les locomotres de la sèrie 441 amb la decoració que coincideix amb la decoració del ferrocarril turc.
El tren per Budapest té dos cotxes..el blau aquest és de ferrocarril hongarés
El que va a Ploce té cotxes suecs que han vingut com ajuda humanitària després de la guerra civil
El que m'ha cridat molta atenció és aquesta imatge gegant que han penjat a l'edifici de l'estació Sarajevo.. diu sota ''buducnost je pocela'' el que en la llengua serbo-croata vol dir ''el futur ja ha començat''...
El servei regional Sarajevo-Zenica el fa aquesta unitat
Vaig sortir de Sarajevo en tren....una experiéncia mervellosa, el darrer cop que vaig sortir de Sarajevo en tren ha sigut abans de la guerra quan era un nen ..
Vaig pujar al tren que va de Ploce (costa del Adràtic)-Mostar-Sarajevo-Zenica-Doboj-Banja Luka-Zagreb,
és el tren més important de tot el país, passa per tot Bòsnia i permet conéixer tot el país i les ciutats més grans.
Té tres cotxes... dels tres territoris per on passa.... jo vaig pujar al cotxe croata perqué m'ha semblat el millor i amb les finestres practicables.
El tren després de sortir de Sarajevo toca una mica l'herba i la vegetació al costat de la via.
El millor del trajecte és poder contemplar els paisatges de Bòsnia central, fent fotos des de la finestra i gaudir plenament del ferocarril convencional.
Això us recomano a tots!!!
L'encreuament amb un tren de mercaderies en una petita estació i una locomotora 441 verda...
Estació Doboj és el lloc on la locomotora de ZFBH 441-118 deixa el tren que des d'aquesta estació serà remolcat per una locomotra 441 però serbo-bosnia (ZRS) fins a la frontera amb Croàcia.
Ja us ensenyaré més fotos... la propera vegada seran de la companyia serbo-bosnia.
Records des de Bòsnia!!!
Dusko
TGV per a tots i odio els avions!!!!
De res nois, ja hi haurà més fotos!!!!aim wrote:Fantàstic reportatge i precioses fotos, paisatges i ferrocarrils.
Per cert, has comentat que hi ha una dura prohibició per fer fotos. És una prohibició només pel ferrocarril o bé general (pel tema de la guerra, suposo)?
Ara aim això de la prohibició de fer fotos no és cap cosa general, tu pots venir i fer fotos totes les que vulguis i del ferrocarril també mentres no et vegi ningú... és clar igual que ho faig jo i si et veuen et diran que no pots fer les fotos i ja està...no passarà res!!!
Això de que no es poden fer fotos de trens és una cosa heredada de l'ex Jugoslàvia comunista....la mentalitat d'espies, dels perills inexistents i coses així viuen encara avui en dia, ara la cosa en general ha millorat i depén del país on vagis...
A Eslovènia es poden fer fotos...aquestos han dit un adéu defeinitiu a les tonteries comunistes, per alguna cosa ja són de la Unió...Croàcia hi ha de tot s'ha d'anar amb compte, Bòsnia prohibit....però a les zones serbies de Bòsnia jo faig fotos i ningú em diu res aquí sóc a casa, Sèrbia....aquí és pitjor, jo mateix vaig tenir problemes amb la policia, a més a més a cada estació de tren han muntat una esquadra de policia, Montengero... millor que a Sèrbia segur, Macedònia..prohibit!!!!
Però en total, no sé.... crec que no és greu, jo fa unes setmanes he estat fent fotos per les vostres terres....i a Barcelona, a Sant Andreu Comptal he tingut problemes i em vaig sentir com a casa..... i això que anava amb un amic valencià que tenia aquell permís d'adif i és un treballador de renfe!!
Records!
Dusko
TGV per a tots i odio els avions!!!!
Precioses fotos...
Hola!
Gràcies per les fotos, Dusko!!! Com l'última vegada, precioses!!!
Nois, quan fem una trobada per inspeccionar tot el ferrocarril d'aquella zona?
Salut!
Gràcies per les fotos, Dusko!!! Com l'última vegada, precioses!!!
Nois, quan fem una trobada per inspeccionar tot el ferrocarril d'aquella zona?
Salut!
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
- Trenscat
- N10
- Posts: 2742
- Joined: Friday 22/04/2005 1:19
- Location: Terrassa-Estació del Nord
- Contact:
Hola Dusko! Moltes gràcies per les fotos d'una zona que està tan a la vora però que ens és molt desconeguda. Aquí també seguim amb el tema de prohibicions absurdes de fer fotos als trens, tot i que la veritat no és pas que sigui herència del comunisme justament...
Bernat Borràs http://www.trenscat.cat
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Pel que fa al tema de Talgo... fem un repàs dels països que fan servir aquesta cosa a part d'Espanya:
- Alemanya: un parell d'unitats per l'InterCityNight. Crec que es van fer servir poc temps fins que van ser abandonades per falta d'èxit.
- EEUU: es fan servir en una línia al nordoest (Seattle). Es van comprar algunes unitats, però sense continuïtat i amb força crítiques.
I ja últimament en països amb pocs recursos. Potser no poden permetre's trens més "de veritat"?
- Kazajstan
- Bòsnia
Força pobre el panorama de Talgo.
- Alemanya: un parell d'unitats per l'InterCityNight. Crec que es van fer servir poc temps fins que van ser abandonades per falta d'èxit.
- EEUU: es fan servir en una línia al nordoest (Seattle). Es van comprar algunes unitats, però sense continuïtat i amb força crítiques.
I ja últimament en països amb pocs recursos. Potser no poden permetre's trens més "de veritat"?
- Kazajstan
- Bòsnia
Força pobre el panorama de Talgo.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Els extrems es toquen. No us sona, això?Trenscat wrote:Aquí també seguim amb el tema de prohibicions absurdes de fer fotos als trens, tot i que la veritat no és pas que sigui herència del comunisme justament...
Per cert, Dusko, les 441 no són de fabricació sueca (ASEA, concretament)? Si no vaig errat, són les mateixes de la sèrie 1043 de la ÖBB, tot i que a Àustria només en van arribar a córrer poques.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
hola Guigui!
Les 441 són en principi de fabricació sueca...algunes unitats, després s'ha continuat la fabricació amb llicencia en la fàbrica Rade Concar-Zagreb.... algunes unitats ja tenen 40 anys així que en algunes unitats s'han fet modificacions i modernització......d'aquest rejuveniment han sortit nova sèrie de locomotores 444 a Sèrbia o la subsèrie 900 de la sèrie 441 a Bòsnia.
No sé si queden Asees a Àustria...però a Turquia, Romania, Sèrbia, Croàcia, Macedonia, Bòsnia...sí!
Salutacions!!!
Dusko
Les 441 són en principi de fabricació sueca...algunes unitats, després s'ha continuat la fabricació amb llicencia en la fàbrica Rade Concar-Zagreb.... algunes unitats ja tenen 40 anys així que en algunes unitats s'han fet modificacions i modernització......d'aquest rejuveniment han sortit nova sèrie de locomotores 444 a Sèrbia o la subsèrie 900 de la sèrie 441 a Bòsnia.
No sé si queden Asees a Àustria...però a Turquia, Romania, Sèrbia, Croàcia, Macedonia, Bòsnia...sí!
Salutacions!!!
Dusko
TGV per a tots i odio els avions!!!!
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Pel que jo sé, als talgos de la DB els estan canviant els rodals per a poder ser RD entre UIC i ample rus, per a fer serveis turístics (*) Berlín - San Petesburg.wefer wrote:Pel que fa al tema de Talgo... fem un repàs dels països que fan servir aquesta cosa a part d'Espanya:
- Alemanya: un parell d'unitats per l'InterCityNight. Crec que es van fer servir poc temps fins que van ser abandonades per falta d'èxit.
- EEUU: es fan servir en una línia al nordoest (Seattle). Es van comprar algunes unitats, però sense continuïtat i amb força crítiques.
I ja últimament en països amb pocs recursos. Potser no poden permetre's trens més "de veritat"?
- Kazajstan
- Bòsnia
Força pobre el panorama de Talgo.
(*) Serveis tipus creuer ferroviari, a l'estil del Transcantábrico o l'Al-Aldalus.
Als USA, hi havia el projecte (**) de reobrir a passatgers la línia Los Angeles - Las Vegas amb trens Talgo en configuració Trenhotel, a més dels diurns CASCADES entre Eugene (OR), Portland (OR), Seattle (WA) i Vancouver (BC-Canadà). Tots ells servits per AMTRAK.
(**) Ara mateix no sé com està.
Salut !!
- ABB_Traccion
- N7
- Posts: 322
- Joined: Sunday 07/01/2007 2:49
A Estats Units corren unes locomotores anomenades AEM-7 que son també d' ASEA, que arriben als 200 km/h per la línea del "Northeast Corridor" des de Washington a Boston.SERBI wrote:hola Guigui!
Les 441 són en principi de fabricació sueca...algunes unitats, després s'ha continuat la fabricació amb llicencia en la fàbrica Rade Concar-Zagreb.... algunes unitats ja tenen 40 anys així que en algunes unitats s'han fet modificacions i modernització......d'aquest rejuveniment han sortit nova sèrie de locomotores 444 a Sèrbia o la subsèrie 900 de la sèrie 441 a Bòsnia.
No sé si queden Asees a Àustria...però a Turquia, Romania, Sèrbia, Croàcia, Macedonia, Bòsnia...sí!
Salutacions!!!
Dusko
Per cert, molt maques les fotos
Déu n'hi do amb els Talgo!
Els Talgo deuen ser l'invent d'alt valor més exportat per la indústria de l'Estat Espanyol. Estan triomfant a molts llocs i sembla que la cosa encara creixerà més.
Per cert Wefer ha dit que els Talgo als EUA van aixecar algunes crítiques i és veritat "van aixecar" perquè ara el servei que fan és molt ben valorat i Amtrak en fa bastanta propaganda.
http://www.amtrakcascades.com
Per cert haig de dir que els trens a Bòsnia tenen pel que jo he vist Sarajevo-Mostar unes vistes impressionants. Aviam si mica en mica van aixecant el vol com a país perquè s'ho mereixen.
Per cert Wefer ha dit que els Talgo als EUA van aixecar algunes crítiques i és veritat "van aixecar" perquè ara el servei que fan és molt ben valorat i Amtrak en fa bastanta propaganda.
http://www.amtrakcascades.com
Per cert haig de dir que els trens a Bòsnia tenen pel que jo he vist Sarajevo-Mostar unes vistes impressionants. Aviam si mica en mica van aixecant el vol com a país perquè s'ho mereixen.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Déu n'hi do amb els Talgo!
He estat mirant per internet, i em surt:Ferry1ac1 wrote:Els Talgo deuen ser l'invent d'alt valor més exportat per la indústria de l'Estat Espanyol. Estan triomfant a molts llocs i sembla que la cosa encara creixerà més.
- DB = 4 trens
- Amtrak = 2 trens
6 trens en total, en 10 anys. I només material remolcat, res realment de valor com locomotores o automotors.
Un èxit? El major èxit espanyol????!!!! Però si són xifres que fan riure! (o plorar, depèn)
6 trens els deu construir CAF en un parell de setmanes, i Alstom en un parell de dies
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
El major èxit espanyol????!!!! Però si són xifres que fan riure! (o plorar, depèn)
Si si, diria que tens raó perquè tal com dius CAF produeix molt més i també perquè es veu que els Talgo estan donant problemes. Actualment estan sent revisats tots de dalt a baix. Els d'USA
http://www.amtrak.com/servlet/ContentSe ... 8294015467[/quote]
- ABB_Traccion
- N7
- Posts: 322
- Joined: Sunday 07/01/2007 2:49
Re: Déu n'hi do amb els Talgo!
Doncs aquestes xifres estan una "miqueta" obsoletes, perque Kazajstan ha comprat Talgos TrenHotel i a mi a la pàgina francesa http://talgo.ifrance.com/ em surt que han comprat més de dos Talgos Cascades, em surten 5. I a més, a Finlandia tenen una sucursal de Talgo anomenada Talgo Oy que fabrica cotxes de 2 pisos amb velocitats màximes de 220 km/h tant per trens EuroCity dïurns com nocturns.wefer wrote:He estat mirant per internet, i em surt:Ferry1ac1 wrote:Els Talgo deuen ser l'invent d'alt valor més exportat per la indústria de l'Estat Espanyol. Estan triomfant a molts llocs i sembla que la cosa encara creixerà més.
- DB = 4 trens
- Amtrak = 2 trens
6 trens en total, en 10 anys. I només material remolcat, res realment de valor com locomotores o automotors.
Un èxit? El major èxit espanyol????!!!! Però si són xifres que fan riure! (o plorar, depèn)
6 trens els deu construir CAF en un parell de setmanes, i Alstom en un parell de dies
Salut!