Fixacions dels cables, tapes, etc., dels tramvies antics
Fixacions dels cables, tapes, etc., dels tramvies antics
Hola! No és un tema del que es parli gaire, però a molts carrers per on passaven antigament els tramvies, encara es poden veure les fixacions pels cables, anomenades rosetes o rosetons. Podeu trobar informació a aquesta web:
http://www.ub.es/geohum/inventari/fitxes/invt080.htm
Fixacions dels cables del tramvia
Descripció:
Petits elements de ferro més o menys ornamentats anomenats rosetons, col·locats a les façanes dels edificis i que servien de suport per a l'enganxament de la xarxa de fils elèctrics aèris de les diferents línies de tramvies de Barcelona.
La instal·lació d'un fil elèctric i el seu corresponent tensador o fil de protecció requerien aquests elements fixats a les façanes, amb la qual cosa s'evitava la col·locació de pals antiestètics .
El procés d'electrificació de la xarxa de tramvies es portà a terme de manera efectiva sota la incorporació de les diferents empreses en el període comprès entre els anys 1899 i 1910 prioritàriament, però s'allargà fins al 1924, i tingué en els primers anys de segle una veritable empenta. Les primeres gestions per informar-se sobre els avantatges d'un procés d'electrificació començaren el 1895, si bé cap al febrer de 1883 es presentà un primer projecte que no anà més enllà. La Proposta de llei de Ferran Puig el 1895 introduïa modificacions en els punts de les concessions de línies de tramvies no gaire favorables als interessos municipals, i aconseguí que quan una empresa fes una sol·licitud de canvi de tracció animal per elèctrica, renunciés a l'antiga concessió i acceptés certes condicions com la il·luminació o pavimentació dels carrers per on circulava la línia. Però tot aquest procés de renovació portà a una complicada situació de propostes de llei i al·legacions, com les de les empreses concessionàries d'aigües, en contra de la col·locació dels pals de la xarxa elèctrica, si bé la por principal es centrava en el fet que els corrents derivats de retorn al subsól ataquessin les conduccions properes. De la mateixa manera les companyies telefòniques es queixaven dels possibles efectes pertorbadors dels fils de la línia aèria, ja que l'alt voltatge podia generar interferències per inducció. Les primeres obres començaren el 15 de gener de 1898 amb un procés que suposava canvis de vies, col·locació de pals i enllumenat, així com la instal·lació de la línia aèria i l'explotació elèctrica. La línia de circumval·lació fou l'escollida per iniciar l'explotació i no fou fins el 9 de novembre que es van fer les primeres proves, que se succeïren, a fi de suprimir espurnes elèctriques. La inauguració del nou servei no es va fer fins al 26 de gener de 1899; després s'inicià un procés d'electrificació ràpid i més planer a càrrec de la resta d'empreses explotadores de línies. Es coneix una primera i certa por dels usuaris a viatjar en aquells cotxes, si bé el funcionament no va dur problemes a excepció dels fils de protecció que es trencaven molt sovint i que van obligar a canviar el sistema de fixació als punts d'encreuament amb línies telegràfiques i telefòniques. Els avantatges de l'electrificació es van notar en la major velocitat dels tramvies barcelonins, que se situarien entre els 10 i els 20 km/h, però també en una major conflictivitat i accidentalitat a conseqüència de la major densitat de pas. D'altra banda, aquest canvi de tracció no va suposar, al principi, modificacions en l'explotació de línies ni una nova reestructuració com succeí a altres ciutats europees. El creixement de prolongacions i inauguracions de línies fou progressiu.
----
N'hi han molts a Ronda de Sant Antoni, però l'altre dia, passejant, vaig veure'n a Sant Antoni Abat, i m'estranya que per allà passesin tramvies, i no he trobat constància de que ho fessin, potser no siguin rosetons. Algú expert en el tramvia antic ho pot respondre? Gràcies.
EDITO: canvio el títol, i parlem d'altres elements antics, com tapes a les voreres, etc.
http://www.ub.es/geohum/inventari/fitxes/invt080.htm
Fixacions dels cables del tramvia
Descripció:
Petits elements de ferro més o menys ornamentats anomenats rosetons, col·locats a les façanes dels edificis i que servien de suport per a l'enganxament de la xarxa de fils elèctrics aèris de les diferents línies de tramvies de Barcelona.
La instal·lació d'un fil elèctric i el seu corresponent tensador o fil de protecció requerien aquests elements fixats a les façanes, amb la qual cosa s'evitava la col·locació de pals antiestètics .
El procés d'electrificació de la xarxa de tramvies es portà a terme de manera efectiva sota la incorporació de les diferents empreses en el període comprès entre els anys 1899 i 1910 prioritàriament, però s'allargà fins al 1924, i tingué en els primers anys de segle una veritable empenta. Les primeres gestions per informar-se sobre els avantatges d'un procés d'electrificació començaren el 1895, si bé cap al febrer de 1883 es presentà un primer projecte que no anà més enllà. La Proposta de llei de Ferran Puig el 1895 introduïa modificacions en els punts de les concessions de línies de tramvies no gaire favorables als interessos municipals, i aconseguí que quan una empresa fes una sol·licitud de canvi de tracció animal per elèctrica, renunciés a l'antiga concessió i acceptés certes condicions com la il·luminació o pavimentació dels carrers per on circulava la línia. Però tot aquest procés de renovació portà a una complicada situació de propostes de llei i al·legacions, com les de les empreses concessionàries d'aigües, en contra de la col·locació dels pals de la xarxa elèctrica, si bé la por principal es centrava en el fet que els corrents derivats de retorn al subsól ataquessin les conduccions properes. De la mateixa manera les companyies telefòniques es queixaven dels possibles efectes pertorbadors dels fils de la línia aèria, ja que l'alt voltatge podia generar interferències per inducció. Les primeres obres començaren el 15 de gener de 1898 amb un procés que suposava canvis de vies, col·locació de pals i enllumenat, així com la instal·lació de la línia aèria i l'explotació elèctrica. La línia de circumval·lació fou l'escollida per iniciar l'explotació i no fou fins el 9 de novembre que es van fer les primeres proves, que se succeïren, a fi de suprimir espurnes elèctriques. La inauguració del nou servei no es va fer fins al 26 de gener de 1899; després s'inicià un procés d'electrificació ràpid i més planer a càrrec de la resta d'empreses explotadores de línies. Es coneix una primera i certa por dels usuaris a viatjar en aquells cotxes, si bé el funcionament no va dur problemes a excepció dels fils de protecció que es trencaven molt sovint i que van obligar a canviar el sistema de fixació als punts d'encreuament amb línies telegràfiques i telefòniques. Els avantatges de l'electrificació es van notar en la major velocitat dels tramvies barcelonins, que se situarien entre els 10 i els 20 km/h, però també en una major conflictivitat i accidentalitat a conseqüència de la major densitat de pas. D'altra banda, aquest canvi de tracció no va suposar, al principi, modificacions en l'explotació de línies ni una nova reestructuració com succeí a altres ciutats europees. El creixement de prolongacions i inauguracions de línies fou progressiu.
----
N'hi han molts a Ronda de Sant Antoni, però l'altre dia, passejant, vaig veure'n a Sant Antoni Abat, i m'estranya que per allà passesin tramvies, i no he trobat constància de que ho fessin, potser no siguin rosetons. Algú expert en el tramvia antic ho pot respondre? Gràcies.
EDITO: canvio el títol, i parlem d'altres elements antics, com tapes a les voreres, etc.
Last edited by metring on Wednesday 15/08/2007 19:55, edited 1 time in total.
Més coses...
Altres joies tramviaries que es poden veure són tapes metàl·liques al terra (com les de l'aigua potable o les del clavegueram). Jo tinc una localitzada a la Plaça de Catalunya on es pot llegir "TRANVÍAS"...
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
I una altra...
A l'estació de Rodalies Renfe de l'Hospitalet, al sortir cap a l'accès del FMB hi ha una altra d'aquestes de MZA...aim wrote:Ja que parles de tapes de metàl·liques, al pàrquing de EdF, just davant la UPF, hi ha un parell o tres de tapes d'aquestes amb la inscripció de MZA. Farà quatre anys que passava per allà i fins ara no me'n havia adonat
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Fixacions dels cables, tapes, etc., dels tramvies antic
Segons el llibre d'Albert González Masip, es tracta de la línia Rambla-Sants de la societat "Tram-vías de Barcelona a Sans y Barcelona a San Andrés de Palomar". Les primeres proves de la línia es feren el 15 de maig de 1875.metring wrote:N'hi han molts a Ronda de Sant Antoni, però l'altre dia, passejant, vaig veure'n a Sant Antoni Abat, i m'estranya que per allà passesin tramvies, i no he trobat constància de que ho fessin, potser no siguin rosetons.
El traçat partia de la Boqueria, continuava pel c/ Hospital i anaven a buscar Av. Mistral fins a Pl. Espanya. D'allà, per Creu Coberta i Ctra. de Sants fins a la zona de Pl. de Sants.
La línia tenia caràcter obrer i tingué un èxit immediat ja que oferia un descompte als obrers de 6 a 9.
La línia seguia el mateix recorregut que els òmnibus (diligències) que fins llavors feien el servei. Recordem que el c/ Hospital i l'Av. Mistral eren part del recorregut de l'antiga carretera de Madrid, prèvia a l'Eixample de Cerdà.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Només una puntualització al que jo mateix he escrit: Les fixacions del tranvia poden ser, com a molt antigues, del 1904, ja que fins aquella data el tramvia es feia amb tracció animal (l'Ajuntament no permetia el pas de tramvies de vapor per zones poblades). Els veïns, per cert, van aprofitar l'electrificació per protestar i intentar que eliminessin el tramvia dels carrers del Raval.
Passen les dècades, però hi ha coses que no canvien
Passen les dècades, però hi ha coses que no canvien
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Mostra de rosetons de Sant Andreu del Palomar
Hola! Aquesta tarda he donat una volta, i he vist la tira de rosetons de tramvies antics a Sant Andreu del Palomar. Us penjo una petita mostra. Potser no es veuen gairé bé, però he utilitzat zoom:
- Attachments
-
- Rosetó a "La Torreta", cantonada Fabra i Puig amb Llenguadoc.
- PIC_0002.JPG (62.17 KiB) Viewed 18436 times
-
- Rosetó dalt d'una casa de Gran de Sant Andreu.
- PIC_0008.JPG (52.5 KiB) Viewed 18441 times
-
- "El rosetón rosa", un altre, però pintat com la resta de la façana, a G. de Sant Andreu al costat de la Plaça del Comerç.
- PIC_0013.JPG (48.45 KiB) Viewed 18450 times
-
- Rosetó a la façana de la Parròquia de Sant Andreu, al c/ Torras i Bages, davant la Plaça Orfila.
- PIC_0015.JPG (28.7 KiB) Viewed 18449 times
Sobre plaques tranvia
En aquest link, http://www.ub.es/geohum/inventari/inici.htm , hi ha informació sobre plaques conmemoratives del 1er tramvia. El que desconec és si segueixen estant als dos llocs.
La veritat, la web no té desperdici. Cal mirar per districtes, perquè els links relacionats en cada apartat no funcionen, i trobareu fins i tot elements de l'antiga Maquinista, i les boques de Liceu!
La veritat, la web no té desperdici. Cal mirar per districtes, perquè els links relacionats en cada apartat no funcionen, i trobareu fins i tot elements de l'antiga Maquinista, i les boques de Liceu!
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Si has estat mirant per Sant andreu és possible que hagis vist subjeccions de cables de troleibús, ja que el 1941 la línia de tramvia va ser substituïda perla primera línia de troleibús de BCN, la FC (Sepúlveda-San Andrés).metring wrote:Gràcies per l'apreciació! I una pregunta: es pot deduïr, segons la forma, si era de trolebús o de tramvia, o res a veure?
Era tot just acabada la guerra i no hi havia diners per arreglar la línia, que era propietat de l'Ajuntament. Això, sumat al fet que encara era de via estreta, va propiciar que es decidís eliminar el tramvia.
Com que no hi havia diners per combustibles per autobusos, la millor opció va semblar aquesta línia de troleibús, que es feia amb vehicles de dos pisos amb un frontal que tenia els dos fars gairebé junts al centre, d'apariència força característica.
Per cert, que el c/ Gran de Sant Andreu, per on passaven, en aquella època era de doble sentit ja que era la sortida principal de BCN cap a l'interior nord. Hi passaven troleibusos, cotxes, camions, i fins i tot hi aparcaven els veïns... i no és que sigui gaire ample el carrer
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
More rosetons
Doncs tot just avui, m'he estat mirant més rosetons a Sant Andreu!wefer wrote: Si has estat mirant per Sant andreu és possible que hagis vist subjeccions de cables de troleibús, ja que el 1941 la línia de tramvia va ser substituïda perla primera línia de troleibús de BCN, la FC (Sepúlveda-San Andrés).
Era tot just acabada la guerra i no hi havia diners per arreglar la línia, que era propietat de l'Ajuntament. Això, sumat al fet que encara era de via estreta, va propiciar que es decidís eliminar el tramvia.
Com que no hi havia diners per combustibles per autobusos, la millor opció va semblar aquesta línia de troleibús, que es feia amb vehicles de dos pisos amb un frontal que tenia els dos fars gairebé junts al centre, d'apariència força característica.
Per cert, que el c/ Gran de Sant Andreu, per on passaven, en aquella època era de doble sentit ja que era la sortida principal de BCN cap a l'interior nord. Hi passaven troleibusos, cotxes, camions, i fins i tot hi aparcaven els veïns... i no és que sigui gaire ample el carrer
Efectivament, abans era estret, però ara més, que les voreres són més àmplies, des de fa uns anys. Però encara, per Gran de S. Andreu i Fabra i Puig avall, n'hi han la tira de rosetons!
Per cert que avui, he fet una mica d'inventari, aprofitant que he agafat el 74, per veure algún carrer guarnit de la Festa Major de Gràcia. He vist rosetons a Fabra i Puig amb Pi i Molist, davant la Plaça Virrei Amat, a l'Avinguda Borbó, Av. Maragall i Mare de Deu de Montserrat. I a Gràcia barri:
-C/ l'Alzina
-Providència
-Rabassa
-Plaça Rovira
-C/ Biada
-Torrent de l'Olla
-de l'Or
Impressionant la quantitat de carrers que encara en tenen! Acabaran reinstaurant els tramvies, aprofitant-los?
Per cert, la foto d'aquest fil és dels troleis de Fabra i Puig.
Dues tapes
Aqui teniu dues tapes que hi han al Passeig Maragall, una davant la Plaça del mateix nom, i l'altre, al Passeig, davant el carrer Trinxant:
- Attachments
-
- Maragall davant Trinxant
- PIC_0015.JPG (96.22 KiB) Viewed 18289 times
-
- Passeig Maragall, davant Plaça
- PIC_0012.JPG (105.39 KiB) Viewed 18301 times
-
- N10
- Posts: 3191
- Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
- Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
A Pla de Palau no tens una tapa... si no recordo malament, hi ha un armari sencer de l'època dels tramvies.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
I em sembla que també, a Sarrià, això surt als dossiers de http://www.geocities.com/autobusesbcn/ . Si no fa aquest temps tant xungo, igual dono un vol per allà.