consulta: Quina seria la definició apropiada de metro?

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Post Reply
fredebcnteatre
N7
N7
Posts: 323
Joined: Friday 01/12/2006 18:22
Location: R1

consulta: Quina seria la definició apropiada de metro?

Post by fredebcnteatre »

Be, obro aquest tema, per intentar entre tots donar una definició definitiva al tipus de transport metro i de les caracteristiques que ha de tenir, per aixi definir quines linees es poden considerar metro o no.
La meva proposta de caracteristiques es:
1- Linea ferroviaria que comença i acaba dins del area metropolitana de una ciutat.
2- Que te parades relativament properes(uns 500-1000 metres de distancia depenen de lo que hi hagi a servir per la zona).
3- Vies que no comparteixen trafic ferroviari amb altre mode de transport pero que poden compartir trams amb altres linees del mateix tipus de transport ferroviari(Metro)
4- Acces gratuit dins de una estació de intercanvi al sortir de una linea a un altre. Exemple: Parada X(paren linea A, B i C): usuari sortint de C pot accedir gratuitament a A i B habent pagar el billet per anar per C.
5- Poden ser gestionats per un o més operadors de transport diferents.

De moment res més a afegir.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Ja n'hi ha

Post by Guigui »

Amb les aportacions fetes en aquest fil, trobaràs el que els foraires consideren què és un metro.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
aim
N9
N9
Posts: 1370
Joined: Friday 09/06/2006 20:57
Location: Navas (L1) - Bac de Roda (L2)
Contact:

Post by aim »

Segons el DIEC:
Ferrocarril urbà de recorregut generalment subterrani per al transport ràpid de viatgers.
Aquesta imatge també ho deixa força clar: U-Bahn - S-Bahn
(S-Bahn vindrien a ser la majoria de línies de FGC menys la 6, 7 i ¿8?)
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Casos semblants a l'estranger

Post by Guigui »

aim wrote:(S-Bahn vindrien a ser la majoria de línies de FGC menys la 6, 7 i ¿8?)
La S-80 de Viena és íntegrament urbana però té freqüències de 30 minuts i comparteix via amb regionals i EC. A més, és explotada pels ÖBB, mentre tota l'U-Bahn ho és pels Wiener Verkehrsbetriebe (tot i que això no és un criteri, però ajuda a entendre les diferències).
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
Denisuko
N7
N7
Posts: 487
Joined: Sunday 23/07/2006 10:07
Location: Buscant codis ATP
Contact:

Post by Denisuko »

fredebcnteatre wrote: 2- Que te parades relativament properes(uns 500-1000 metres de distancia depenen de lo que hi hagi a servir per la zona).
La L4 llavors no és de metro, perquè entre Maragall i Llucmajor hi ha més de 1600 metres :)
Transporte Barcelona - http://www.transportebcn.es

Més Trens = Més Capacitat = Més Freqüència = Més Lentitud = Més Calor = Més Incidències = Més Carteristes.....
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Moscou tampoc no té metro

Post by Guigui »

Denisuko wrote:La L4 llavors no és de metro, perquè entre Maragall i Llucmajor hi ha més de 1600 metres :)
Ni el metro de Moscou, amb una distància habitual de 1800 metres entre estacions, almenys en els trams originals...
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
fredebcnteatre
N7
N7
Posts: 323
Joined: Friday 01/12/2006 18:22
Location: R1

Post by fredebcnteatre »

En la primera está clara... Pero aixo afectaria també als tranvies... O no es considera ferroviari el tranvia?
2- 500-1000 metres es orientatiu... Pero també depen de la zona per la qual passa la linea, l'area espanya-ildefons cerdá... segurament no calen tantes parades perquè hi ha la montanya de montjuic aprop que redueix la demografia de la zona. L4: Llucmajor-Maragall? Hi ha Virrei Amat entre mig que suposo que faren enllaç i estació per la L4, pero cal habent-hi enllaç amb la mateixa L5 abans? Aixo ja es un altre debat... Pero diria que la distancia está be entre llucmajor i maragall tenint en compte lo que acabo de dir.
3- Aixo si la L6/L7 compartessin les vies com fins ara pero independitzats de les S, faria que amb aquest concepte fossin linees de metro. La L8 caldria indendetzaro, ja que afecta al seu trafic... Si per exemple passes un tren de altre tipus un cop per hora i aixo afectes puntualment la linea, doncs no afectaria en la seva denominació de metro, pero... En aquest cas, al haber diferents linees S o R passen per L6(nomes S), L7(nomes S) i L8(R inclos), afecten al seu trafic, per tant, ... no es popden considerar metro, en canvi L9/L10 al ser metro ambdos i tenir un tram comú no afecta tant a les seves frequencies, fent augmentar en el tram comú les frequencies de pas. Cal que passin pel mateix lloc? Aixo es un altre tema.
4- Sent suposadament del mateix tipus de transport la L6/L7 i L8 de L1, L2, L3, L4, L5, L11, on comparteixen estació ... no es pot passar per cap vestibul sense tornar a picar billet, cosa que entre L1/L2 o qualsevol altre si que es pot... Per tant hi ha barreres entre dos linees de metro, que al ser mateix tipus de transport no hauria de passar. Suposant que T1, T2, T3, T4, T5 es consideres metro, entre elles no hi ha barreres, peero amb la resta de metro si...
el punt 5 es evident... la empresa qui ho gestioni es igual mentres mantingui les definicions anteriors.

i afegeixo un punt en el debat.
6- passa sota terra dintre de la ciutat que fa de centre de la area metropolitana, podent passar o no sota terra en els municipis pels quals passi la linea.
Aixo excluiria las lineas de tranvia salvo la T5 que passa soterrada de Glories fins al seu final provisional de Besós.
7- No comparteix transit amb elements no ferroviaris.

Be, seguim el debat i pulint'ho de cara ja a decidir que i no es.

Les frequencies son importants de cara a definir una linea com a metro?

Be, aqui ho deixo.
User avatar
George85
N8
N8
Posts: 700
Joined: Sunday 11/06/2006 19:26
Location: BCN, Eixample
Contact:

Post by George85 »

Avui en dia hi ha formes d'explotació de transports ferroviaris per donar i per vendre així que (no us ho prengueu malament) esteu discutint el sexe dels angels... ;)
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Post by genissimon »

En alemany, com tantes vegades, ho tenen ben clar:

Tramvia: straßenbahn -> ferrocarril (bahn) de carrer (straße).

O els anglesos amb el seu street car.

O sigui, que el tramvia (en general) comparteix plataforma, ja que va pel carrer.

El ferrocarril (en general) va per plataforma reservada i segregada.

Per a mí, metro és aquell ferrocarril que serveix una gran ciutat i la seva conurbació (*) on els usuaris no han de mirar l'horari per fer-lo servir.

Així, tots els FGC-Vallès, amb un mínim de 4 trens per hora i sentit en hores vall, que poden arribar a 10 per sentit en hora punta (i mirant horaris de Sabadell i Terrassa), serien metro. A la renfe, La C1 de Mataró a Barcelona, amb 6 trens per hora i sentit seria metro. La C1 de Blanes a Barcelona, amb només 2 trens per hora i sentit no seria metro.

Segons el diccionari de l'enciclopèdia:

conurbació
f URBAN Continu urbà resultant del creixement simultani, recíprocament influït, de dues o més ciutats pròximes i que arriba fins a fer desaparèixer l'espai rural intersticial

Salut !!
Post Reply

Return to “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”