Rodalies es traspassarà a la Generalitat el gener de 2010
Sí sí sí, però... resulta que ja abans de que s'aprovés l'actual Estatut, ja hi havia traspassades a la Generalitat les antigues línies de FEVE, els Ports de Barcelona i Tarragona, i la línia entre Lleida i La Pobla de Segur (que per cert... a l'arribar a Lleida, connecta amb la resta de vies). També al País Valencià s'estan traspassant línies de RENFE a FGV (la línia Alcoi - Xàtiva, al menys de moment, interconnectada amb RENE ). A les Balears també s'ha traspassat la infraestructura de FEVE a SFM.
Tant il·legal no deu ser la cosa...
Tant il·legal no deu ser la cosa...
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
La línia del Vallès té inici a Catalunya i final a Catalunya.Jordi Freixas wrote:Sí sí sí, però... resulta que ja abans de que s'aprovés l'actual Estatut, ja hi havia traspassades a la Generalitat les antigues línies de FEVE, els Ports de Barcelona i Tarragona, i la línia entre Lleida i La Pobla de Segur (que per cert... a l'arribar a Lleida, connecta amb la resta de vies). També al País Valencià s'estan traspassant línies de RENFE a FGV (la línia Alcoi - Xàtiva, al menys de moment, interconnectada amb RENE ). A les Balears també s'ha traspassat la infraestructura de FEVE a SFM.
Tant il·legal no deu ser la cosa...
La línia Llobregat - Anoia i ramals té inici a Catalunya i final a Catalunya.
Les línies d'FGV tenen inici i final a la seva comunitat autònoma.
Les línies de SFM tenen inici i final a la comunitat autònoma balear, més que res, perquè és una illa, separada de qualsevol altra comunitat autònoma.
I les línies de La Pobla i d'Alcoi porten molts anys finançades pels governs català i valencià, respectivament, ja que de no ser així, haurien estat tancades el 1985, per tant, es demostra que Renfe-Adif no té interès en elles.
Si Adif no se'n vol desprendre, no se'n desprenderà de cap línia.
Last edited by victorcasta on Monday 03/09/2007 23:57, edited 1 time in total.
Igual que passarà amb la resta de la xarxa, quan passi a mans de la Generalitat.victorcasta wrote:I les línies de La Pobla i d'Alcoi porten molts anys finançades pels governs català i valencià, respectivament
Per cert!! Euskotran, també són linies en molts casos traspassades per FEVE que estan interconnectades amb tot el Nord de la Península i amb Hendaya.
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
No. El que jo he dit és que les línies de La Pobla i Alcoi, a pesar d'estar interconnectades amb la resta de la xarxa d'Adif, es mantenen gràcies a subvencions autonòmiques.
Com que la Renfe no va demostrar mai cap interès per elles, no va tenir cap problema en desprendre's de la línia de La Pobla ni crec que en tingui per traspassar la d'Alcoi.
Et creus que el Ministeri de Foment s'està gastant els calers en arreglar la línia de Puigcerdà per traspassar-la?
Com que la Renfe no va demostrar mai cap interès per elles, no va tenir cap problema en desprendre's de la línia de La Pobla ni crec que en tingui per traspassar la d'Alcoi.
Et creus que el Ministeri de Foment s'està gastant els calers en arreglar la línia de Puigcerdà per traspassar-la?
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Mare meva... sort d'això!!!!victorcasta wrote:Com que la Renfe no va demostrar mai cap interès per elles, no va tenir cap problema en desprendre's de la línia de La Pobla
Mira't una mica les hemeroteques i veuràs el que va costar que la traspassessin
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
L'inici de la negociació final entre l'Administració General de l'Estat i el Govern de la Generalitat (que també és estat, no ho oblidem) va estar marcat per dues condicions que posava la banda estatal:
1.- La Generalitat havia de pagar les obres de rehabilitació de la línia.
2.- L'Estat cobraria 12 milions d'eurus (sí, 2000 milions de peles) pel traspàs.
Al final, la rehabilitació va anar a càrrec dels pressupostos generals de l'estat i la generalitat no va pagar pel traspàs. Això sí, veurem trens de renfe a La Pobla encara mooooooolts anys.
Per altra banda, el tram internacional de EuskoTren entre Irún i Hendaye encara és de titularitat de FEVE. FEVE paga un cànon a SNCF pels viatgers que EuskoTren transporta en el sentit França->Espanya. Suposo que aquest cànon FEVE el cobra a ET.
Salut !!
1.- La Generalitat havia de pagar les obres de rehabilitació de la línia.
2.- L'Estat cobraria 12 milions d'eurus (sí, 2000 milions de peles) pel traspàs.
Al final, la rehabilitació va anar a càrrec dels pressupostos generals de l'estat i la generalitat no va pagar pel traspàs. Això sí, veurem trens de renfe a La Pobla encara mooooooolts anys.
Per altra banda, el tram internacional de EuskoTren entre Irún i Hendaye encara és de titularitat de FEVE. FEVE paga un cànon a SNCF pels viatgers que EuskoTren transporta en el sentit França->Espanya. Suposo que aquest cànon FEVE el cobra a ET.
Salut !!
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Discrepo.
La concessió del Manresa-Olvan de l'antic TFEMB que mai va estar traspassada a la CGFC va revertir a l'estat el 1951(*). L'explotació anava a càrrec d'EFE (**) que, mitjançant un conveni, l'explotava la CGFC.
Al cap d'uns anys EFE es va refundar com a FEVE.
* Era una concessió tramviària, d'aquí la T de la companyia: Tranvía o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga. No era per 99 anys, com la majoria de les concessions ferroviàries de l'època sinó per bastanys menys.
** Explotación de Ferrocarriles por el Estado. Al fundar-se RENFE el 1941, aquesta empresa va assumir tota la xarxa de via ampla, fins i tot la que explotava EFE (com el Ripoll-Puigcerdà). A EFE "només" li quedà la xarxa de via estreta, per això al cap d'uns anys es va refundar com a FEVE.
Salut !!
La concessió del Manresa-Olvan de l'antic TFEMB que mai va estar traspassada a la CGFC va revertir a l'estat el 1951(*). L'explotació anava a càrrec d'EFE (**) que, mitjançant un conveni, l'explotava la CGFC.
Al cap d'uns anys EFE es va refundar com a FEVE.
* Era una concessió tramviària, d'aquí la T de la companyia: Tranvía o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga. No era per 99 anys, com la majoria de les concessions ferroviàries de l'època sinó per bastanys menys.
** Explotación de Ferrocarriles por el Estado. Al fundar-se RENFE el 1941, aquesta empresa va assumir tota la xarxa de via ampla, fins i tot la que explotava EFE (com el Ripoll-Puigcerdà). A EFE "només" li quedà la xarxa de via estreta, per això al cap d'uns anys es va refundar com a FEVE.
Salut !!
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Potser enlloc de dir discrepo hauria d'haver dit puntualitzo o amplio informació. Només volia dir que CGFC va tenir poc a veure amb el tancament del Manresa-Olvan(*), ja que no era una concessió seva, sinó que ja havia revertit a l'estat, primer a EFE i després traspassada a FEVE.fantito wrote:[...]No veig en quin punt he dit coses que es puguin interpretar com un error a la meva aportació.
Volia posar el desgraciat final del Manresa-Olvan, en mans d'EFE (i després FEVE). TFEMB no va traspassar mai la concessió a CGFC malgrat que era aquesta darrera qui explotava la línia, tant abans com després de la reversió a l'estat. I això està en contradicció amb la teva frase següent, almenys per al Manresa-Olvan que si més no formalment ja estava en mans d'EFE (i després FEVE) des del 1951:
Per cert, si tens ganes d'explicar la història sencera (que desconec) de la CGFC i FCC-FSB des del 1975 fins a FGC, t'ho agrairé.fantito wrote:[...]per tant el pas de CGFC per FEVE va ser del tot transitòri i sempre amb l'objectiu de traspassar aquestes linies a la Generalitat[...]
Salut !!
* Tancat a viatgers, per a mercaderies fins a Vilafruns (Balsareny) va durar uns anys més i fins a Sallent encara funciona.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Gràcies pel teu interès.fantito wrote:No he inclós el cas particular del Tranvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga per varies raons.[...]
Amb molt de gust puc fer un resum dels darrers anys de l'actual xarxa ferroviària prèvia a la creació de FGC, però no la puc fer de memòria i hauría de consultar diversos documents i estudis.
El TFEMB: el tren que no va arribar mai al seu destí, ja que no va arribar al nucli urbà. Tan sols passava lleument per un extrem del seu terme municipal entre Cal Rosal (Olvan) i Pedret (Cercs), seguint el curs del riu Llobregat.
Quan et vagi bé, si us plau, posa el resum (o sense resumir) de la història de la xarxa ferroviària catalana. Especialment de la via estreta (entesa en aquest cas com a tot el que no era renfe).
Moltes de gràcies.
Salut !!
P.D.: per cert, he trobat que la concessió inicial del TFEMB és del 1881. Per tant, si va caducar el 1951 era per a 70 anys.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Una altra "curiositat", si em permeteu, de CGFC-TFEMB al Berguedà i Bages:
El traçat de l'Olvan-Guardiola actualment és propietat de la Generalitat de Catalunya, concretament de l'Agència Catalana de l'Aigua, ja que just abans de l'inici de la construcció de l'embassament de La Baells, la CGFC el va vendre a la Confederación Hidrográfica del Pirineo Oriental. La CGFC va preferir vendre el traçat (afectat seriosament per l'embassament) abans que rebre una variant de traçat que construiria la Confederación Hidrográfica, que aquest cop sí, havia de passar per Berga.
Per altra banda, el traçat del Sallent (o Balsareny) - Olvan és de FEVE, ja que no es va traspassar a la Generalitat, com la resta de CGFC el 1977.
Salut !!
El traçat de l'Olvan-Guardiola actualment és propietat de la Generalitat de Catalunya, concretament de l'Agència Catalana de l'Aigua, ja que just abans de l'inici de la construcció de l'embassament de La Baells, la CGFC el va vendre a la Confederación Hidrográfica del Pirineo Oriental. La CGFC va preferir vendre el traçat (afectat seriosament per l'embassament) abans que rebre una variant de traçat que construiria la Confederación Hidrográfica, que aquest cop sí, havia de passar per Berga.
Per altra banda, el traçat del Sallent (o Balsareny) - Olvan és de FEVE, ja que no es va traspassar a la Generalitat, com la resta de CGFC el 1977.
Salut !!
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Correcte: l'Olvan-Guardiola era de TFEMB, no de CGFC com he dit abans.
Però deixa'm fer una nova conclusió: si la "pantanitis" franquista no hagués afectat el curs del Llobregat o si la TFEMB no hagués mirat només el curt termini (*), potser no s'hauria tancat el Manresa-Olvan-Guardiola i hauria format part de FGC. No hauria fet falta construir l'autovia Manresa-Berga ni es parlaria de la Berga-Bagà.
Total, entre la clausura de l'Olvan-Guardiola (+ 2-5-1972), del Manresa-Olvan (+ 30-6-1973), el traspàs a FEVE (1977), a la Generalitat de Catalunya (1978) i la fundació de FGC (5-9-1979) no va passar tant de temps (**). I la línia no estava gaire pitjor que la d'Igualada, a un pas de tancar-se. I ara la d'Igualada no només no s'ha tancat sinó que s'ha renovat un parell de cops, s'ha electrificat aprofitant la segona renovació, i es parla de tornar l'estació terme d'Igualada altre cop al centre de la ciutat.
I avui, els habitants del Berguedà tindrien un ferrocarril que els donaria un millor servei que el que donava ATSA o dóna Alsina Graells.
Salut !!, i perdoneu el fora de tema.
(*) Suposo que la situació econòmico-financera de TFEMB i CGFC era tal que una entrada de diners, ni que fos migrada, era vista com un baló d'oxígen. I no van tenir en compte els efectes colaterals, que són els que van provocar el tancament del Manresa-Olvan 14 mesos més tard.
(**) Crec fermament que si s'hagués pogut "aguantar" la línia de Guardiola fins al 1977-1978, avui hi hauria tren al Berguedà.
Però deixa'm fer una nova conclusió: si la "pantanitis" franquista no hagués afectat el curs del Llobregat o si la TFEMB no hagués mirat només el curt termini (*), potser no s'hauria tancat el Manresa-Olvan-Guardiola i hauria format part de FGC. No hauria fet falta construir l'autovia Manresa-Berga ni es parlaria de la Berga-Bagà.
Total, entre la clausura de l'Olvan-Guardiola (+ 2-5-1972), del Manresa-Olvan (+ 30-6-1973), el traspàs a FEVE (1977), a la Generalitat de Catalunya (1978) i la fundació de FGC (5-9-1979) no va passar tant de temps (**). I la línia no estava gaire pitjor que la d'Igualada, a un pas de tancar-se. I ara la d'Igualada no només no s'ha tancat sinó que s'ha renovat un parell de cops, s'ha electrificat aprofitant la segona renovació, i es parla de tornar l'estació terme d'Igualada altre cop al centre de la ciutat.
I avui, els habitants del Berguedà tindrien un ferrocarril que els donaria un millor servei que el que donava ATSA o dóna Alsina Graells.
Salut !!, i perdoneu el fora de tema.
(*) Suposo que la situació econòmico-financera de TFEMB i CGFC era tal que una entrada de diners, ni que fos migrada, era vista com un baló d'oxígen. I no van tenir en compte els efectes colaterals, que són els que van provocar el tancament del Manresa-Olvan 14 mesos més tard.
(**) Crec fermament que si s'hagués pogut "aguantar" la línia de Guardiola fins al 1977-1978, avui hi hauria tren al Berguedà.
Tant sa val si Rodalies ho gestioni Fgc o Renfe o Tmb o qui sigui, el més important es que la Generalitat tingui el 100% de les competències tant de Rodalies com Mitja distància i apartir d'aquí que Madrid pagui més diners. Perque de res serveix tenir competències si no hi han calers. Un cop això fer de Rodalies de l'àrea Metropolitana de Bcn una autèntica xarxa de metro exprés tipus NYC.
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
Extra, extra...
Hola!
Això és el que diu el Víctor Morlán, Secretari d'Infraestructures de l'Estat Espanyol, avui a una entrevista del Periódico:
EL PERIÓDICO > El lunes se celebra la primera reunión para traspasar Cercanías a la Generalitat. ¿Será una negociación complicada?
VICTOR MORLÁN > Espero que no. Si las cosas se tienen claras, no.
EL PERIÓDICO > ¿Y en los dos gobiernos están igual de claras?
VICTOR MORLÁN > Por mi parte sí. Vamos a transferir Cercanías con su material móvil, con los trabajadores y con la parte correspondiente del contrato-programa. Sin duda, haremos una transferencia para que en enero ya funcione. No preveo dificultades.
Espero que realment hi hagi intenció de transferir Rodalies amb trens, treballadors i contracte-programa (és a dir, peles). I que els trens no siguin les 440R ex-Fuencarral o similars, que segons tinc entès molt de Civia nou s'està anant cap a Madrid...
Salut!
Això és el que diu el Víctor Morlán, Secretari d'Infraestructures de l'Estat Espanyol, avui a una entrevista del Periódico:
EL PERIÓDICO > El lunes se celebra la primera reunión para traspasar Cercanías a la Generalitat. ¿Será una negociación complicada?
VICTOR MORLÁN > Espero que no. Si las cosas se tienen claras, no.
EL PERIÓDICO > ¿Y en los dos gobiernos están igual de claras?
VICTOR MORLÁN > Por mi parte sí. Vamos a transferir Cercanías con su material móvil, con los trabajadores y con la parte correspondiente del contrato-programa. Sin duda, haremos una transferencia para que en enero ya funcione. No preveo dificultades.
Espero que realment hi hagi intenció de transferir Rodalies amb trens, treballadors i contracte-programa (és a dir, peles). I que els trens no siguin les 440R ex-Fuencarral o similars, que segons tinc entès molt de Civia nou s'està anant cap a Madrid...
Salut!
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
- Rafa Monty
- N6
- Posts: 167
- Joined: Sunday 12/08/2007 21:01
- Location: Próxima Estació: Vallparadís UPC