El Periódico de Catalunya wrote:L'arquitecte en cap de la Sagrada Família augura una catàstrofe si el túnel de l'AVE passa al costat del temple
• Bonet recorda com a prova del risc la caiguda el setembre d'un pont que Adif construïa a Galícia.
• Afegeix que la construcció de la pantalla de macropuntals al costat de la façana de la Glòria convertirà el terreny en un "entrepà de mantega".
L'arquitecte en cap de la Sagrada Família, Jordi Bonet, ha augurat una catàstrofe si el túnel de l'AVE entre les estacions de Sants i Sagrera passa al costat del temple, sota el carrer de Mallorca.
"Diuen que no passarà res", ha lamentat Bonet, que ha assegurat que fins i tot a "l'obra més segura del món (un conjunt de túnels a Boston, als EUA) també han caigut coses i hi ha hagut morts". "No es pot dir que no hi ha risc, el risc zero no existeix i ningú pot dir que no passarà res, i qui ho digui és un temerari", ha afirmat, durant una intervenció en el fòrum Tribuna Barcelona.
Bonet ha considerat que una prova del risc de les obres que promou Adif a Espanya és que "a principis de setembre va caure un pont amb dos morts a Galícia". També ha afegit que les obres de l'AVE a Barcelona ja han causat "una dotzena" de morts.
Hi ha alternatives diferents
"Rectificar és de savis", ha dit Bonet, en relació amb la postura que mantenen el Ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona en relació amb el traçat de l'AVE per la ciutat.
Segons l'arquitecte, "hi ha alternatives que no s'estudien", com el pas de l'AVE pel litoral, el corredor del Vallès, un túnel sota l'existent al carrer Aragó, o construir-ne un de nou sota la Diagonal. En aquest punt, ha apuntat "raons inconfessables" en els polítics que defensen el projecte per Provença, Diagonal i Mallorca.
Estructura singular
L'arquitecte en cap ha indicat que la Sagrada Família té una estructura singular i característica, i per això "no hi ha experiència" prèvia sobre el risc que pot suposar el pas del túnel al seu voltant. També ha precisat que el pas del túnel generarà "vibracions" que no garantiran la seguretat ni al temple ni a la mateixa obra "en cas de moviment sísmic o un accident per causes naturals".
Segons les dades de la junta constructora de la Sagrada Família, "únicament amb un moviment de quatre mil·límetres" poden haver-hi danys "irreparables" a la Sagrada Família. Amb aquest moviment, ha assenyalat que poden produir-se despreniments de les peces de ceràmica (trencadís) que recobreixen les columnes que aguanten les naus de l'interior del temple. "Milers de persones circulen" per la nau de la Sagrada Família i, segons Bonet: "Si això es mou, i creiem que es mourà, les peces de trencadís cauran".
Càlculs dels enginyers
Bonet ha explicat que els càlculs fets pels enginyers que treballen per a la junta constructora indiquen que el túnel implicarà moviments de terra al temple superiors als quatre centímetres.
També han estudiat com repercutirà l'AVE en altres llocs situats al costat del futur túnel. En el cas de la Pedrera, el moviment pronosticat serà de tres centímetres, i en edificis amb soterranis situats al costat de l'estació dels Ferrocarrils de la Generalitat, a Provença, el càlcul arriba als nou centímetres.
Estimacions sobre el terreny
Bonet ha precisat que el túnel de l'AVE i la construcció de la pantalla de macropuntals al costat de la façana de la Glòria implicaran que el terreny situat al carrer Mallorca sigui fràgil com un "entrepà de mantega". Segons l'opinió de l'arquitecte, Adif fa els seus càlculs partint de la base que el terreny és "verge", i ha recordat que en les seves estimacions no s'ha tingut en compte la repercussió que suposa el fet que l'edifici situat al costat oposat de la façana de la Glòria compti amb quatre plantes subterrànies.
"El túnel passa pel terciari, un terreny desconegut i perillós", ha indicat, on "hi ha sorra, argila i sobretot aigua freàtica". L'arquitecte també ha indicat que les prospeccions del sòl fetes per la junta constructora no concorden amb les l'Adif.
Efecte en les visites
Bonet també ha indicat que el túnel de l'AVE no repercutirà únicament en l'estructura del temple. També ho farà en el progrés de les obres i en les visites que rep. Unes 10.000 persones al dia visiten de mitjana el monument. Aquesta xifra equival que aquest any 2,8 milions de persones han passat pel temple, fet que el consagra com "el monument més visitat de l'Estat".