https://www.totbarcelona.cat/mobilitat/ ... ssion=true
El Tramvia Blau, sense data per tornar un any després de l'aturada
Encara no s'ha tret a concurs la redacció del projecte, que TMB espera licitar al març
Sílvia Barroso 23.02.2019 23.00 h.
Un any i un mes després que deixés de circular, el Tramvia Blau de Barcelona encara no té data per tornar a funcionar, ni tan sols aproximada. Se'n va anunciar l'aturada sobtadament a mitjans de gener de l'any passat, es va retirar de la circulació l'u de febrer i, de moment, el projecte per renovar les vies i la catenària, fer les millores que calguin als combois i reurbanitzar l'avinguda Tibidabo no està ni encarregat.
Quan es va anunciar la retirada temporal d'aquest transport centenari i icònic, es van donar poc detalls sobre el que s'hi faria, més enllà de dir que calia una remodelació a fons per garantir-ne la seguretat a llarg termini. L'Ajuntament i TMB tampoc van concretar el temps que caldria tenir-lo fora de circulació, tot i que es va parlar d'uns dos anys.
El cas és que ja s'ha consumit la meitat d'aquest termini aproximat i encara ni tan sols s'ha tret a concurs la redacció del projecte, que serà el document de base per començar a treballar: serà aleshores quan se sabrà què diuen els enginyers que cal fer amb la catenària –la que hi ha és d'origen, res a veure amb la que tenen el Trambaix i el Trambesòs– i com s'han de replantejar les vies: si a més de renovar-les cal refer-ne el traçat, ja que ara passen per carrils per on circula la resta de trànsit de l'avinguda Tibidabo.
Tres combois ja tenen tecnologia moderna
També s'ha de decidir què es fa amb els combois. N'hi ha tres que ja tenen la tecnologia PLC de control per ordinador, exigida per la normativa actual per raons de seguretat. Possiblement, aquests tres tramvies només requeriran reparacions menors. De fet, són els que circulaven fins l'any passat i ara fa onze mesos que són al taller de la plaça de la Central (al costat del CosmoCaixa), on els mecànics els treuen de tant en tant perquè la mecànica no deixi de funcionar. Però als magatzems de TMB n'hi ha tres més sense aquesta tecnologia i ara són candidats a incorporar-la, de manera que s'augmentaria el parc mòbil operatiu d'aquest servei.
El setè tramvia que queda dels deu que va arribar a tenir la línia és un model amb la caixa de jardinera –d'estiu– i la mecànica original del Tramvia Blau. Es considera una peça de museu que es fa servir només per a esdeveniments especials.
Per arribar a tenir el projecte definit en tots aquests aspectes, la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, espera que el mes que ve es pugui licitar la redacció del projecte, una feina que un cop adjudicada trigarà nou mesos a fer-se, segons va explicar en l'última comissió d'Urbanisme (minut 4h 50' del vídeo). Tant el PDECat, com el PP i Ciutadans –especialment aquest últim grup– li van retreure que després d'un any i un mes ni tan sols hagi sortit a concurs la redacció del projecte: quan l'Ajuntament el tingui sobre la taula, ja s'hauran consumit els dos anys d'aturada que es van anunciar i encara faltarà licitar l'obra i fer-la.
És a dir: no hi ha data per a la recuperació d'aquest transport històric inaugurat el 1901 i que ha conservat l'aparença gairebé intacta, tot i la modernització tècnica que s'hi anat fent per adaptar-lo a la normativa actual per als vehicles que transporten passatgers per la via pública.
La coberta de la cotxera, en obres
L'únic que sí que s'està fent –Vidal va dir en la comissió municipal que s'havia "fet", com si estigués acabat, cosa que no és certa– és la renovació de la cotxera, situada al costat del taller, a mig recorregut del Tramvia Blau, que va des del principi de l'avinguda Tibidabo i fins a la plaça del Doctor Andreu, on s'agafa el funicular per pujar al parc d'atraccions.
Aquest aparcament, amb capacitat per a quatre combois, es va construir a principis del segle XX, per estrenar la línia, amb les tècniques i els materials de l'època. La coberta s'havia anat fent malbé i hi havia goteres. Estava feta de teula plana i, alguns trossos, eren de fibrociment, és a dir d'Uralita. Quan es va retirar per començar l'obra s'hi va aplicar el protocol per manipular peces amb amiant, tot i que no s'havia analitzat per aclarir si aquelles peces en contenien o no.
A més de la coberta, també s'han tret les encavallades, que eren de fusta, com corresponia a l'època en què es va construir l'edifici. Les parets s'han picat per buscar-hi filtracions i reparar-les. I ara es col·locarà "una nova coberta amb panells sandvitx –planxes d'alumini amb l'interior de material aïllant– les encavallades seran d'acer", segons va explicar sobre el terreny al TOT Barcelona Manel Fernández, de l'àrea de projectes de Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona (FMB).
Aquesta primera fase de l'obra costa uns 300.000 euros. La resta, segons es va anunciar l'any passat i va repetir Vidal la setmana passada, costarà uns 11 milions, tot i que fins que no hi hagi el projecte no es podrà concretar.
140.000 passatgers durant el 2017
El Tramvia Blau només funciona "quan no hi ha escoles". Així ho resumeixen els mecànics que dediquen la seva professió a tenir cura d'aquest vell transport als tallers del costat de la cotxera. D'entrada, com la majoria de trens i tramvies centenaris, la seva funció principal és recreativa i turística. I a més a més, pretendre fer-lo circular per l'avinguda Tibidabo amb un traçat per on també transiten la resta de vehicles complica molt les coses quan les nombroses escoles de la zona funcionen i s'hi acumulen pares portant-hi els fills i recollint-los amb cotxe. O sigui, que el Tramvia Blau, quan funciona, circula només els caps de setmana, per Setmana Santa i a l'estiu. Amb aquestes condicions, l'any 2017, l'últim del servei fins ara, va transportar 140.000 passatgers, segons dades de TMB.
Els mecànics que treballen al taller del Tramvia Blau fins i tot es fan ells mateixos peces per a les reparacions amb una forja
Malgrat l'actual aturada, que ha dura més d'un any, els mecànics del Tramvia Blau van cada dia al taller i en tenen una especial cura: fins i tot fabriquen artesanalment algunes de les peces que necessiten per al manteniment amb una forja, ja que no les trobarien al mercat. Recorden que abans que s'hi instal·lés la tecnologia PLC en tres dels combois –els que es feien servir fins l'any passat– la conducció era molt més difícil i això provocava avaries sovint. Els últims anys, això havia canviat molt. Ara estan a l'espera de saber quins canvis hi haurà.
De tota manera, no és la primera aturada llarga que té el Tramvia Blau. Quan l'explotació es va municipalitzar, a principi dels anys 80, n'hi va haver una d'uns tres anys, segons va recordar Mercedes Vidal la setmana passada en el seu estira-i-arronsa amb l'oposició. I n'hi ha hagut dues més: de l’abril del 1984 al maig del 1985, per reformes, i del febrer del 1990 al desembre del 1991, per la construcció de la ronda de Dalt.