www.gencat.cat/premsa wrote:El conseller Nadal visita les obres del perllongament d'FGC de Terrassa
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, han visitat avui les obres de construcció del perllongament de la línia d’FGC a la ciutat, coincidint amb la finalització de la perforació dels últims trams de túnel.
En aquest sentit:
Visita a Terrassa
La tuneladora que perfora el segon túnel ha arribat ja a l’estació de Terrassa – Rambla, completant els 3,1 quilòmetres des de Can Roca
Ja s’ha completat, així, la construcció dels 6,2 quilòmetres que sumen els dos túnels en paral·lel que conformen aquest perllongament, després que el primer túnel s’enllestís a principis de febrer
Ara els treballs es centraran en el condicionament dels interiors, la col·locació de la via, la catenària i les instal·lacions del túnel, així com de les estacions
El nou tram de línia, que suposa un cost de 321 MEUR, es posarà en servei durant el 2011
Calada de la segona tuneladora
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, han visitat avui les obres de construcció del perllongament de la línia del Vallès d’FGC en aquesta ciutat, coincidint amb la finalització de la perforació del segon túnel entre Can Roca i Terrassa-Rambla.
D’aquesta manera, ja s’ha completat la construcció dels 6,2 quilòmetres que sumen els dos túnels paral·lels, que permetran apropar el servei ferroviari a noves àrees de la ciutat al llarg de 4,5 quilòmetres nous de línia que inclouen 3 noves estacions, des de l’estació de Terrassa – Rambla, actual final de línia, fins a Can Roca.
En aquest sentit, la tuneladora que perfora el segon túnel des de Can Roca ha arribat a l’estació de Terrassa – Rambla, a la rambla d’Ègara, completant els 3,1 quilòmetres del nou tram d’aquest túnel. Pel que fa al primer túnel, una altra tuneladora va completar la seva construcció a principis de febrer, també des de Can Roca fins a Terrassa - Rambla. Aquesta primera tuneladora va sortir de Can Roca el 15 de gener de 2009 i va arribar a la Rambla d’Ègara el 30 de gener de 2010, mentre que la tuneladora que ara ha acabat, va iniciar l’excavació el passat 13 de juny. La separació entre els dos túnels és d’entre 12 i 26 metres entre eixos.
Segon túnel executat
Continuen els treballs a l’interior dels túnels
Ara, els treballs se centraran, d’una banda, en desmuntar la tuneladora que ha completat el segon túnel, a l’interior del recinte de connexió de la rambla d’Ègara. Així, el capçal i l’escut de la màquina s’extrauran a rambla d’Ègara, tal com s’ha fet amb la primera tuneladora, mentre que la resta de peces es traslladaran per l’interior del túnel ja construït, fins al calaix situat al parc de Vallparadís, on s’extrauran amb grues de gran tonatge. D’aquesta manera, es volen minimitzar les afectacions en superfície a la rambla d’Ègara, un punt especialment concorregut de la ciutat.
D’altra banda, al primer túnel que es va completar el febrer, continuaran els treballs per al seu condicionament interior, amb la implantació del drenatge, la col·locació de les vies, la catenària i les instal·lacions necessàries per a la circulació dels trens. De moment, s’ha finalitzat el desmuntatge de les instal·lacions entre el dipòsit de Can Roca i Vallparadís i està previst iniciar la construcció dels elements de drenatge i la base de formigó durant la primera quinzena d’abril.
Pel que fa a sortides d’emergència, ara es començaran a construir-ne dues entre els dos túnels, al Torrent Monner i al carrer Abad Marcet. També avancen les obres per a construir-ne una altra a la Rambla d’Ègara, al sud de l’estació actual, que també comportarà la millora del sistema de ventilació existent, amb la construcció d’un recinte soterrat al parc dels Catalans per a la instal·lació dels nous ventiladors. Finalment, al nord de l’actual estació de Terrassa- Rambla, es construirà una sortida d’emergència al recinte de recepció de les tuneladores a la rambla d’Ègara.
Per altra banda, a principis de maig, s’iniciarà la construcció de les galeries d’emergència que connectaran els dos túnels, cada 250 metres.
Urbanització del parc Vallparadís
Una segona tuneladora per agilitzar els treballs
La tuneladora que ara finalitza la perforació del segon túnel es va encarregar especialment per agilitzar els treballs d’execució del perllongament de la línia a la ciutat, i també es va portar des de Canadà, com la primera màquina.
Pel que fa a les seves característiques, les dues màquines presenten un diàmetre d’excavació de 6,86 metres, tenen una longitud total de 120 metres, i poden donar una empenta de 6.500 tones. S’han construït tenint en compte la geologia del terreny a perforar, amb l’objectiu de garantir el seu correcte funcionament al llarg de tot el recorregut d’acord amb les particularitats del sòl.
Treballs a les estacions
D’altra banda, continuen els treballs de construcció de les 3 estacions incloses en aquest perllongament: UPC- Vallparadís, Intercanviador FGC-Rodalies i Can Roca.
En aquest sentit, a mitjans de febrer el DPTOP va licitar els treballs d’arranjament dels interiors de les tres estacions, que inclouen la col·locació d’un paviment al terra, i el revestiment de les parets, i la col·locació de les instal·lacions necessàries per a l’explotació del servei, llevat de la senyalització ferroviària, que ja es va adjudicar el passat mes de novembre. També s’inclou la instal·lació de les escales i ascensors a les estacions, perquè siguin completament accessibles a persones de mobilitat reduïda.
Pel que fa als treballs de construcció de les estructures, l’estació de Vallparadís està totalment finalitzada i la resta es troben molt avançades, encara que s’hi mantenen els accessos provisionals per introduir el material de via i catenària. Concretament:
Ø UPC-Vallparadís: s’ha acabat l’estructura de l’estació de 3.200 m2de superfície i properament s’adjudicaran les obres d’arquitectura i instal·lacions, que comprenen el revestiment de les parets i el paviment del recinte, la col·locació dels elements de mobiliari previstos, les màquines validadores i de venda de bitllets, i els elements de ventilació i subministrament elèctric de l’estació. En superfície, s’ha completat la primera fase de la urbanització del parc, amb l’arranjament i enjardinament de prop de 23.000 m2 de superfície, de manera que només resta ocupat un sector de 6.000 m2 per on s’extrauran les tuneladores. Prèviament, ja es va completar la urbanització dels carrers de l’entorn, com ara la plaça dels Drets Humans, el carrer Igualtat i l’avinguda de Jacquard, el carrer Salmeron i tota la zona d’influència que inclou els àmbits de la Casa Bauman, el Castell-Cartoixa i el Museu Tèxtil.
Ø Intercanviador d'FGC - Rodalia: s'ha construït l'estructura del recinte principal de l'estació i queda pendent l'excavació i estructura de la zona sud de la mateixa. S'està treballant en la connexió de l'estació dels FGC amb la de Rodalia, de la que ja s'han construït els murs pantalla i la coberta de la galeria, de manera que s'ha pogut reurbanitzar la zona afectada per aquesta galeria a la vorera nord del Passeig 22 de juliol. Resta pendent la coberta, les escales a la zona del vestíbul, situat entre l’estació i la galeria, així com la passera que s’ha de construir a l’interior de l’estació de Rodalia. L’intercanviador se situa en el parc del Nord, al nord de l’avinguda 22 de Juliol i ocupa una superfície aproximada de 3.200 m2.
Ø Can Roca: s’ha finalitzat la construcció de l’estructura del vestíbul i de les 5 plantes del futur aparcament que s'ubicarà en aquest recinte, amb un total de 264 places. Així, s'ha executat tota l'estructura de l'estació i en aquest moment es treballa en la darrera fase de construcció d’accessos i de les escales interiors. Una vegada finalitzada la coberta a l’extrem nord de l’estació, el passat mes de gener, es va reobrir al trànsit l'avinguda del Parlament en tot el tram afectat per les obres. Aquesta estació se situa sota l'avinguda del Parlament, entre l'avinguda de Béjar i el carrer de Sabadell i ocupa una superfície de 5.600 m2.
Tres estacions
4,5 quilòmetres nous i 3 estacions
El perllongament de la línia d’FGC a Terrassa comprèn un nou tram de 4,5 quilòmetres, amb 3 noves estacions que facilitaran l’accés a la xarxa de Rodalia, a nuclis i barris en desenvolupament, i altres punts especialment estratègics, com ara Can Roca, el parc del Nord, el parc de Vallparadís, la UPC, el Museu Tèxtil, la Cartoixa, el conjunt monumental de Sant Pere, la Mútua o l’hospital de Sant Llàtzer.
L’actuació permetrà apropar la xarxa de ferrocarril a la ciutat i millorar notablement la mobilitat urbana i les comunicacions amb el centre de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Es calcula que amb la prolongació es donarà servei al doble de viatgers que ara, aproximadament 32.000 passatgers al dia.
Pel que fa als terminis, les obres d’infraestructura, la col·locació de les vies, catenària, senyalització i electrificació s’acabaran cap a principis de 2011, a continuació es faran els últims acabats d’arranjament dels interiors de les estacions, per després iniciar les proves d’explotació i de circulació de trens, prèvies a la seva posada en servei. La inversió global per aquest projecte és de 321 MEUR.