http://www.naciodigital.cat/elripolles/ ... ada/ripoll
Territori i medi ambient Redacció | Actualitzat el 22/10/2009 a les 06:00h
El Parlament demana trens de Barcelona a Puigcerdà amb parada a Ripoll
La comissió de Política Territorial ha aprovat per unanimitat la proposta del diputat de CiU Eudald Casadesús
El Parlament demana accelerar la creació de trens semidirectes. Foto: Arnau Urgell
El Parlament de Catalunya, mitjançant la Comissió de Política Territorial, ha aprovat per unanimitat demanar dos trens semidirectes de Barcelona a Puigcerdà amb parada a Ripoll. La proposta, presentada pel diputat ripollès de CiU Eudald Casadesús, pretén accelerar les previsions del Pla de transports de viatgers de Catalunya (PTVC) 2008-2012 per incorporar una expedició matinal i una al vespre cada dia. També proposa que la Generalitat demani les actuacions necessàries per reduir el trajecte entre Barcelona i la capital cerdana fins a les dues hores.
Casadesús ha remarcat que les millores de la infraestructura “van a pas de tortuga” i que el temps de viatge i les freqüències suposen que molts viatgers optin pel transport privat. Així mateix ha lamentat que en els darrers vuit anys la velocitat mitjana entre Barcelona i Puigcerdà hagi passat de 56 a 51 quilòmetres per hora. “El trajecte s'ha convertit en una odissea de 3 hores i 10 minuts de durada, quan amb un vehicle particular es fa amb menys de 2 hores”.
Per la seva banda el PSC recorda que el PTVC 2008-2012, recentment aprovat, ja recull els semidirectes però que calen millores a la infraestructura per permetre els avançaments o encreuaments entre les diverses expedicions. En aquest sentit el Pla d'infraestructures del transport de Catalunya (PITC) recull el desdoblament de Montcada a Vic -hores d'ara en estudi informatiu- i la renovació i arranjament del tram Vic-Puigcerdà.
-
Altres notícies de la demanda de trens semidirectes
Nota de premsa de Convergència i Unió
CiU impulsa la millora del servei entre Barcelona i Puigcerdà
En un altre ordre de coses, en la mateixa Comissió de Política Territorial, Eudald Casadesús també ha aconseguit que s’aprovés per unanimitat una altra proposta de resolució de CiU per a la millora del servei de tren entre Barcelona i Puigcerdà. Més concretament, la iniciativa de CiU, aprovada avui al Parlament després d’incorporar una esmena del Tripartit, reclama fer les gestions necessàries davant RENFE per “Accelerar les previsions del Pla de Transports de Vi atgers per tal d’ampliar l’oferta de viatges de la línia Barcelona-Puigcerdà amb la incorporació de dos trens semidirectes al dia amb parada a Ripoll, un d’anada al matí i un altre de tornada al vespre”. A més, també es reclama “Millorar la resta del servei de la línia Barcelona-Puigcerdà per a aconseguir fer el trajecte en un temps aproximat de dues hores”.
Casadesús ha remarcat que estem davant una línia en la que “malgrat la seva importància estratègica pel que fa a la política de mobilitat i de desenvolu pament socioeconòmic, la seva afluència de viatgers ha anat minvant en els darrers 10 anys”. Els motius són “les condicions d’una part important de la infraestructura, la millora de la qual va a ritme de tortuga, i dels serveis actuals, temps de viatge, freqüèn cies, entre d’altres, que provoquen que aquests viatgers hagin optat per altres mitjans de transport, principal ment el privat”.
Tant és així, que per exemple, el promig de velocitat en la línia Puigcerdà - Barcelona, ha baixat de 56 a 51 quilòmetres/hora en els últims 8 anys, “convertint el tra jecte en una odissea de 3 hores i 10 minuts de durada, quan el mateix trajecte fet amb un vehicle particular, es fa amb menys de 2 hores”.
Per això, el mateix Ajuntament de Puigcerdà, i la resta d’ens lo cals de la Cerdanya i el Ripollès i la societat civil en general, ja fa molt de temps que reclamen insistentment la millora de servei d’aquesta línia fèrria. Per Casadesús, “seria raonable que s’establissin els mecanismes oportuns per reduir a 2 hores, les actuals 3 hores i 10 minuts de recorregut entre Barcelona i Puigcerdà, que permetria fer aquesta línia fèrria competitiva amb el desplaçament en cotxe”.
A més, “seria adient la instauració de dos trens semidi rectes al dia, un d’anada al matí i un altre de tornada al vespre, que a més d’ampliar l’oferta actual de serveis, permetessin realitzar el trajecte Barcelona - Puigcerdà amb parada a Ripoll, amb un temps aproximat de 2 hores”.
-
Nota de premsa de CiU
Nota de premsa del PSC
La Generalitat instarà el govern de l’Estat a negociar amb Renfe la posada en funcionament d’un nou servei de trens semidirectes entre Barcelona i Puigcerdà
La Comissió de Política Territorial ha acordat per unanimitat la següent esmena presentada pels tres partits del Govern de la Generalitat a la proposta de resolució sobre la necessitat de posar en funcionament un nou servei de trens semidirectes entre Barcelona i Puigcerdà:
“El Parlament de Catalunya insta el Govern de la Generalitat a fer les gestions necessàries davant RENFE per: 1) Accelerar les previsions del Pla de Transport de Viatgers per tal d’ampliar l’oferta de viatges de la línia Barcelona-Puigcerdà amb la incorporació de dos trens semidirectes al dia amb parada a Ripoll, un d’anada al matí i un altre de tornada al vespre. 2) Millorar la resta del servei de la línia Barcelona-Puigcerdà per a aconseguir fer el trajecte en un temps aproximat de dues hores.”
El PSC ha donat suport a la iniciativa i recorda que les actuacions proposades estan previstes a la planificació aprovada referent a serveis i infraestructures del transport. El Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2008-2012 (PTVC), recentment aprovat, preveu la implantació d’un nou servei exprés per sentit i dia entre Puigcerdà i Barcelona, que complementarà els existents actualment. Per poder posar en marxa aquest servei caldrà fer una sèrie de millores a la infraestructura, per tal de permetre els avançaments o creuaments entre les noves expedicions i les existents.
En aquest sentit, el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC) preveu per a aquesta línia una sèrie de millores infraestructurals:
1) Desdoblament de via del tram Montcada-Vic (l’estudi informatiu es va sotmetre a informació pública el setembre de 2008 i actualment està pendent de resolució de les al·legacions presentades), i a mig termini el tram Vic-Ripoll. Aquestes actuacions permetran incrementar la capacitat del corredor.
2) Renovació i arranjaments del tram Vic-Puigcerdà, per millorar la velocitat de circulació dels trens.
S’ha de dir també que s’han estan duent a terme a la línia esmentada un conjunt de treballs (millora de sistemes de seguretat, modernització de l’alimentació elèctrica, renovació de via, proves de nou material mòbil, etc) per millorar la puntualitat, fiabilitat i confort de la línia.