http://www.elperiodico.cat/
------------------------------------------
La nit dels autobusos buits
DAVID PLACER
Calma absoluta al carrer i sarau sota terra. Barcelona va invertir ahir la seva lògica nocturna sabatina i va desplaçar les gresques i el xi-
varri juvenil de les parades d'autobusos i taxis a les andanes del metro. Les estacions de Fontana, Catalunya, Jaume I, Marina i Ciutadella-Vila Olímpica es van mantenir plenes d'usuaris durant la primera nit de metro ininterromput i van funcionar amb una intensitat gairebé similar a les de les hores puntes dels dies laborals.
La resta de les estacions van tenir una quantitat d'usuaris constant i van posar en evidència l'alta acceptació del metro les 24 hores, una reclamació ciutadana antiga i persistent. L'ambient mogut no va cessar i els usuaris van aplaudir --gairebé per unanimitat-- la mesura adoptada pel govern local, encara que molts van criticar que la decisió arriba tard.
La freqüència de pas de trens va ser inferior a l'anunciada entre les dues i les cinc de la matinada: passaven cada sis minuts a la línia 1, cada nou minuts a la línia 4 i cada 12 a la línia 3, per exemple. Transports Metropolitans de Barcelona havia planejat el pas de trens cada 15 minuts.
L'empresa també havia previst un reforç de seguretat del metro, una altra petició dels usuaris. Ahir es van veure vigilants privats a les estacions més concorregudes.
La jornada també va deixar als barcelonins una imatge insòlita: els Mossos d'Esquadra recorrien algunes andanes, una estampa que molts usuaris no recordaven haver vist mai.
Però les mesures de seguretat no van evitar les infraccions dels que entraven sense pagar, la ingesta constant d'alcohol i els vagons plens de fum de cigarros convencionals i dels altres, malgrat que els cartells adverteixen de multes de 40 euros per aquesta pràctica.
Hi va haver festa als vagons, músics del carrer que no van deixar de demanar diners i també rastres desagradables però no aliens als excessos nocturns: hi havia diversos combois amb vòmits i andanes més brutes que de costum.
La matinada del diumenge també va deixar un ambient inusual a la plaça de Catalunya. A les quatre de la matinada, una hora d'ebullició tradicional, les parades dels Nitbus estaven gairebé desertes. Arribaven i sortien autobusos buits o amb molt poques persones. "Només he tingut 15 validacions fins a les 4.15 hores de la matinada", va comentar Sergio Balfagón, conductor de l'autobús nocturn N7. "Porto 84 validacions en tota la nit, quan el normal són 230", va dir Jéssica Cerezo, de l'N6, un dels més utilitzats. La línia N5, acabada d'estrenar, va tenir diumenge a la matinada autobusos que circulaven buits per la ciutat.
Menys feina
Els taxis també van sentir l'efecte demolidor del metro de 24 hores i feien cua a la plaça de Catalunya per recollir clients. "La feina ha baixat de sobte entre un 30% i un 40%", va dir Manuel Fernández, taxista que esperava, juntament amb nou més, l'arribada de passatgers al carrer Pelai a les 4.15 hores. El conductor esperava el client i no al revés. "¿I això serà per sempre?", va preguntar ahir Marta Parra, de 19 anys, al metro a l'alcalde Jordi Hereu, que va inaugurar aquest servei. "Si funciona, sí", va respondre Hereu i va baixar a l'estació se- güent.