http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... -prat.html
Catalunya estrena l'aeroport de Lleida sense haver aclarit la gestió del Prat
Montilla anuncia que el model de Lleida, de titularitat catalana i gestió privada, s'estendrà a altres aeroports catalans
18/01/10 02:00 - Lleida - david marín
Faltaven deu minuts per a la una del migdia quan un Airbus A320 de la companyia Vueling procedent de Barcelona prenia ahir contacte amb la pista de l'aeroport de Lleida-Alguaire i culminava amb èxit la maniobra d'aterratge. Era l'estrena oficial de l'aeroport lleidatà, el primer aeroport internacional construït i gestionat per la Generalitat i que per començar connectarà amb vols regulars amb París, Milà, Frankfurt i Palma. Entre el passatge del vol inaugural hi havia el president de la Generalitat, José Montilla. El president va situar l'aeroport de Lleida com un primer pas en l'estratègia de Catalunya de dotar-se d'un sistema aeroportuari propi i ho va aprofitar per recordar al govern espanyol que l'oferta de participació catalana al Prat no és satisfactòria.
El quart aeroport internacional de Catalunya i el primer de titularitat cent per cent catalana ja és una realitat després de dos anys d'obres. L'ha construït la Generalitat i la gestió s'encarregarà a una empresa privada sota la tutela d'una societat formada per la mateixa Generalitat, administracions locals i la Cambra de Comerç de Lleida.
Aquest és el model de gestió aeroportuari que el govern català voldria implantar a la resta d'aeroports catalans, ara mateix sota la gestió centralitzada de la companyia estatal AENA. «Els altres vindran a continuació», va dir José Montilla durant el discurs inaugural que va fer al vestíbul de l'aeroport, després d'aterrar d'un vol inaugural procedent de Barcelona. Els «altres» són Girona, Reus i Sabadell, la gestió dels quals el govern vol prendre a AENA, i sobretot el Prat, on la Generalitat es conformaria de moment a tenir-hi un paper «determinant».
Ahir Montilla no es va estar de fer referència a l'aeroport del Prat i va recordar al ministre espanyol de Foment, José Blanco, que la proposta de descentralització presentada pel govern espanyol la setmana passada està lluny de ser acceptada per Catalunya. «Suposa [la proposta de Blanco] un punt de partida. Però és només això, francament insuficient. Caldrà arribar a un acord satisfactori, i fins que no sigui així no l'acceptarem», va advertir Montilla.
Enlairament suau
Però el que de moment ja té al sac i ben lligat és l'aeroport de Lleida: construït per la Generalitat després d'invertir-hi uns 95 milions d'euros, durant els pròxims mesos sortirà a concurs la gestió privada de l'aeroport per als pròxims 30 anys. Mentrestant, el gestiona directament la societat Aeroports de Catalunya, dependent del Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
El govern ha previst un enlairament suau de l'aeroport de Lleida. S'esperen uns 50.000 viatgers durant el primer any, i assolir la xifra de 400.000 viatgers anuals d'aquí a deu anys. Queda lluny, doncs, dels cinc milions de viatgers anuals que té Girona i el milió i mig de Reus. De moment des d'Alguaire es podrà volar de manera regular a quatre destinacions –Palma, París, Milà i Frankfurt–, totes amb dos vols setmanals en cada sentit, els divendres i els diumenges.
«L'aeroport dels Jocs»
De moment l'aeroport de Lleida no pot tenir connexions fora de l'espai Schengen. Això exclou la Gran Bretanya, un handicap per als promotors de l'aeroport, ja que una de les aspiracions és aconseguir atreure turisme d'esquí, en bona part britànic, que actualment utilitza l'aeroport de Tolosa del Llenguadoc per visitar les pistes del vessant nord del Pirineu. El govern català (i l'andorrà, que ahir va enviar a Alguaire una representació d'alt nivell encapçalada pel cap de govern, Jaume Bartomeu) aspira a atreure part d'aquest turisme per derivar-lo al Pirineu català, aranès i andorrà. L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, va lligar aquesta vocació pirinenca de l'aeroport amb la proposta de Jocs Olímpics d'hivern Barcelona-Pirineus per al 2022, afirmant que la nova infraestructura contribuirà a «potenciar la candidatura olímpica que promou el nostre país».
Per als vols a la Gran Bretanya, Rússia i altres orígens de possible turisme de neu fora de l'espai Schengen hauran d'esperar almenys uns mesos. El ministre espanyol José Blanco es va comprometre la setmana passada a buscar un canvi legal que permeti que, en mig any, aeroports que no estan catalogats d'interès general, com ara Lleida, puguin tenir connexions fora de l'espai Schengen.
Accessos a mig fer
L'aeroport és a l'altiplà d'Alguaire, enmig d'una extensa zona de camps de secà a 4 quilòmetres del poble i a uns 10 quilòmetre al nord de Lleida. S'ha posat en marxa sense que tots els accessos estiguin encara enllestits. Encara falta un any perquè s'hi pugui arribar des de Lleida per l'autovia A-14 de Lleida a la Val d'Aran. De moment, s'hi pot accedir per un nou vial que surt de l'N-230 al pas pel poble d'Alguaire. En el futur tindrà un altre accés des de l'N-240, que va de Lleida a Osca. La Generalitat ha dissenyat una línia d'autobusos que unirà els divendres i els diumenges l'aeroport amb el centre de Lleida i l'estació del TAV.
El pròxim avió, a París
El d'ahir va ser un vol simbòlic que no es repetirà mai, de Barcelona a Lleida, amb només vint minuts de vol efectiu però que va durar una mica més del compte gràcies als dos vols rasants a tocar de pista que el pilot, l'andorrà Osward Foguet, va regalar als centenars de curiosos que es van apropar ahir al migdia als entorns de l'aeroport d'Alguaire. Unes acrobàcies improvisades que, dins de l'avió, les autoritats i els periodistes que prenien nota del vol inaugural van rebre amb aplaudiments nerviosos que eren més de cortesia que no pas d'entusiasme feliç i sincer.
A partir del divendres 5 de febrer començaran els vols de debò. El primer serà de la companyia Vueling a París-Orly, a les dues del migdia. Dues hores després aterrarà a Lleida un vol procedent de París. A bord viatjaran, entre altres, un grup de periodistes de la capital parisenca a qui la Diputació de Lleida vol explicar les bondats turístiques de la demarcació. El mateix dia 5, Vueling posarà en marxa el seu vol a Palma. Tant els vols a París com a Palma seran cada divendres i cada diumenge en tots dos sentits. A partir del 2 d'abril, Ryanair s'hi afegirà amb vols a Milà-Bèrgam i Frankfurt-Hahn, també els divendres i els diumenges i en tots dos sentits.
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... leida.html
«Jet lag» a Lleida
Els vols curts també desorienten. Ahir, empresaris i autoritats de Lleida feien cara de jet lag: de sobte tenien ara al davant la responsabilitat d'aprofitar l'aeroport, vendre Lleida, buscar noves fronteres sense l'excusa de la distància entre la Catalunya metropolitana i la rural
18/01/10 02:00 - Lleida - david marín
Berlín a les 10.50. Dublín a les 10.50, Londres Gatwick a les 11.05. Lleida a les 11.30. Copenhaguen a les 12.20. Aquestes ciutats eren al llistat de sortides de la T2 del Prat ahir al matí. Els panells de sortides i arribades dels aeroports, d'aparença freda i burocràtica, evoquen en realitat ciutats llunyanes que en aquests panells blaus apareixen envoltades d'èpica, promeses i misteris que resulten accessibles amb només un bitllet d'embarcament. Ahir, Lleida es va incorporar a aquest llistat de destinacions del món. Lleida, que busca des de fa temps un discurs i una èpica pròpies que li doni personalitat en el marc de Catalunya i del sud d'Europa, ja és al panell de destinacions.
Per celebrar-ho, el vol de Vueling 8000 amb destinació a Lleida va reunir 102 passatgers. El vol va sortir de la terminal B de la T2. Aquesta terminal presentava ahir un aspecte fantasmal. Els bars restaven buits, els venedors de les botigues de roba s'avorrien darrere dels mostradors. La posada en marxa de la T1 ha deixat l'antiga terminal a mig gas. Això va estalviar cues als passatgers del vol lleidatà a l'hora de passar els controls i embarcar.
Josep Piqué, l'amfitrió
Una seixantena de periodistes de Barcelona i de Lleida, empresaris i algunes autoritats formaven el passatge, que el comandant de la nau, el pilot de proves de Vueling Osward Foguet, andorrà, assistit pel jove copilot de Bellcaire d'Urgell Marc Rosell, va saludar a les portes de l'avió. De mestre de cerimònies va exercir Josep Piqué, president de la companyia Vueling i exlíder del PP català. Piqué va prendre el micròfon de les hostesses per saludar el passatge i desitjar-los un feliç viatge.
Un país de vint minuts
Va ser feliç però curt. Els 150 quilòmetres que separen Barcelona de Lleida, que és com dir el que separa la Catalunya urbana de la Catalunya interior, es van superar en poc més de vint minuts. El país petit de Lluís Llach. Uns vint minuts que orientats per la imaginació de l'alcalde Jordi Hereu cap a muntanya plantarien la capital sobre les pistes de l'esquí olímpic. Ahir, vist des del cel gràcies a alguna petita clariana que de tant en tant apareixia entre els núvols, de les valls a les Borges el país interior mostrava encara algunes petites taques blanques als camps de les darreres nevades.
Arribats a Alguaire, el pilot va oferir un parell d'acrobàcies sobre la pista abans d'aterrar, mentre els periodistes més fúnebres recordaven com havia estat d'accidentada la inauguració del TAV a Lleida el 2003, amb un tren que no va arribar a Madrid i va haver de girar cua pels esvorancs del recorregut.
Vol curt, repte llarg
Un cop aterrat el que ha estat un dels vols més curt de l'aviació catalana moderna, Lleida va rebre el testimoni aeroportuari vingut des del Prat. Els vols llargs generen desorientació horària, l'anomenat jet lag. Però vols curts com el d'ahir també tenen la capacitat de provocar marejos. Ahir, alguns dels empresaris i autoritats de Lleida feien cara de jet lag. Al davant tenen ara la responsabilitat d'aprofitar l'aeroport, de buscar noves fronteres, de vendre Lleida, de construir una nova èpica sobre el territori. Ja no hi ha l'excusa de la distància entre la Catalunya metropolitana i la rural: només són vint minuts.