El Punt/Avui, 11 d'abril de 2013 wrote:
Trànsit confirma que el dia 19 traurà els camions de l'N-II
La Generalitat publica al DOGC l'obligació dels transportistes de passar per l'AP-7 d'aquí a vuit dies
Ja s'ha començat a senyalitzar
Estat, Generalitat i Abertis encara negocien els descomptes als camioners
Els Mossos d'Esquadra, desviant ahir el trànsit a l'altura d'Orriols per la protesta a Bàscara. A partir del 19, els camions no podran passar per l'N-II Foto: LL. SERRAT.
11/04/13 02:00 - girona - Mar Vicente
La Generalitat ha confirmat que el dia 19 d'abril traurà els camions de gran tonatge del tram gironí de l'N-II. El Servei Català de Trànsit, que depèn del Departament d'Interior, va publicar ahir al butlletí oficial (DOGC) la resolució que preveu que finalment d'aquí a vuit dies els transportistes s'hauran de desviar per l'AP-7, després que la conselleria de Territori hagi ajornat tres vegades la data límit. De fet, ja s'estan començant a instal·lar els nous senyals de prohibició per a vehicles de quatre eixos de rodes o més entre Vidreres i la Jonquera. El conseller de Territori, Santi Vila, va dir ahir al Parlament, interrogat per ERC, que es calcula que 2.800 camions es desviaran a l'AP-7.
La Generalitat prepara un dispositiu especial dels Mossos d'Esquadra els primers dies per controlar que els camions no entrin a l'N-II. Els camioners que no compleixin seran multats. Uns dies abans es farà una campanya per informar de la nova normativa. Hi haurà excepcions a la prohibició: els transportistes podran sortir de l'autopista fent un trajecte mínim per carregar o descarregar a les comarques gironines, per anar a punts d'avituallament, o en cas de tenir permís especial. També podran circular pel tram desdoblat, entre Fornells i Riudellots.
La resolució justifica la decisió per l'alta sinistralitat de l'N-II, molt superior a l'AP-7 i perquè la proporció de camions que passen per la carretera és de més del doble que a l'autopista. El text també diu que la mesura és provisional mentre no entrin en servei “els diferents trams desdoblats de l'N-II”.
Generalitat, Estat i concessionària de l'autopista, Abertis, segueixen negociant els descomptes per als camioners, que seran d'entre un 25% com a mínim i un 50%. El cost l'assumiran a parts iguals. Es calcula que cada un hi posarà un milió a l'any.
25.641
vehicles
circulen per l'AP-7 de mitjana cada dia, dels quals 5.945 són camions i la resta, vehicles lleugers.
16.438
vehicles
de mitjana cada dia a l'N-II, dels quals 3.842 són de gran tonatge. El 80% d'aquests aniran per l'AP-7.
Rebuig frontal dels transportistes
Esteve Carrera
“No som la causa dels problemes de l'N-II, en som les víctimes”, va dir ahir Carlos Palacio, secretari general de l'associació de transportistes de les comarques gironines (Asetrans). Segons el gremi, l'obligació de passar per l'AP-7 sobre la totalitat del tram de l'N-II a la demarcació és una mesura desproporcionada que perjudicarà el sector del transport i que tindrà repercussions sobre el conjunt de la distribució i del comerç gironí. Els transportistes es neguen a acceptar l'obligatorietat de passar per l'AP-7 si no és de forma gratuïta. En espera de saber les bonificacions finals i com s'aplicaran Palacio va avisar que no descarten recórrer judicialment contra la resolució d'Interior i demanar la compensació del cost de peatges que hauran d'assumir.
Criminalitzats
Els transportistes gironins consideren que la solució imposada per Trànsit criminalitza els camioners i eximeix el Ministeri de Foment de les seves responsabilitats. “Les carreteres són d'interès general i estan fetes perquè hi circulin camions. Si l'N-II no està en condicions és responsabilitat de Foment i no pas dels transportistes”, insisteix Carlos Palacio, que també denuncia falta de comunicació de les administracions.
Un sobrecost de 620 euros al mes per al transport gironí
Els transportistes gironins (Asetrans) calculen que, tot i les bonificacions, passar per l'AP-7 representarà per un servei de Riudellots a Vilamalla de tres viatges al dia, un sobrecost de 620 euros al mes i per camió. Territori i Sostenibilitat considera que no hi haurà sobrecost si es té en compte l'estalvi de personal i carburant que permetrà l'ús de l'AP-7.
A Bàscara no valdrà cap excepció
Cap camió podrà passar per la cruïlla a Bàscara, encara que hagin d'anar a carregar o que vagin a una benzinera. Les excepcions no valdran, doncs, en aquest punt.
Camions circulant per l'N-II a Medinyà. Foto: E.CARRERA.
La restricció no s'aplicarà a la Jonquera
Es preveu que la restricció no s'apliqui entre les sortides 1 i 2 de l'autopista i, per tant, els camions podran circular pel mig de la Jonquera, com el municipi havia demanat.
Podran sortir a posar benzina i descarregar
Només els camions que demostrin que van a carregar o descarregar, o bé a punts d'avituallament (benzineres) podran sortir de l'AP-7 a la sortida més propera.
Un sobrecost de 620 euros segons el transport gironí
A Bàscara no valdrà cap excepció
Cap camió podrà passar per la cruïlla a Bàscara, encara que hagin d'anar a carregar o que vagin a una benzinera. Les excepcions no valdran, doncs, en aquest punt.
A Bàscara seguiran tallant l'N-II fins que ho vegin fet
Divendres la plataforma Prou Camions a l'N-II organitzarà un debat amb parlamentaris
Ahir el tall de la carretera va incloure un concert en directe
11/04/13 02:00 - bàscara - Esteve Carrera
Tot i donant per bona la data del 19 d'abril perquè es desviïn els camions per l'AP-7, els veïns de Bàscara continuaran tallant dos cops al dia la carretera al pas pel municipi fins que ho puguin comprovar. Ahir, el tall de la tarda va ser amenitzat amb l'actuació de dos grups musicals, DownFall i Dekrèpits, que van oferir un concert a la població al mig de la carretera de les set a les nou del vespre. Aquest proper divendres la plataforma Prou Camions a l'N-II organitzarà un debat entre parlamentaris i representants de les principals forces polítiques, al mig de l'N-II a dos quarts d'onze del matí. Hi participaran Quim Arrufat (CUP), Roger Torrent (ERC), Dolors Rovirola (CiU), Marc Vidal (ICV-EUiA), Sergio Santamaría (PP), Rafael Bruguera (PSC), Jean Castel (C's), amb portaveus de la plataforma.
Després del dia 19
Avui fa 72 dies que els veïns de Bàscara van iniciar les mobilitzacions per exigir el desviament dels camions de l'N-II per l'AP-7. Andreu Molina, un dels portaveus de la plataforma, avisa, però, que el manifest de la mobilització reclama, a més del desviament, millores dels punts negres de l'N-II. “Si desvien els camions el dia 19, potser deixarem de tallar la carretera però no desapareixerem; buscarem formes per seguir actius i reclamar millores ràpidament a l'N-II; ens hi vam comprometre i també els ajuntaments que s'hi han adherit”, diu Molina.