http://www.elperiodico.cat/
--------------------------------------------
Foment ajorna fins al 2012 l'AVE de Sants a la frontera francesa
1. • Els treballs, inclòs el túnel de BCN, s'allarguen tres anys perquè "la seguretat és abans que els terminis"
2. • Hereu diu que una "comissió ciutadana" seguirà l'obra sota l'Eixample, que s'iniciarà el 2008
RAMON COMORERA
BARCELONA
Els ajustadíssims terminis de l'AVE han acabat saltant pels aires. El Ministeri de Foment va anunciar ahir que el tren d'alta velocitat no circularà entre l'estació de Sants i la frontera francesa fins al 2012, tres anys després del que s'havia anunciat repetidament fins ara. A final del 2007, l'AVE pot arribar a Sants, si la previsió oficial que es manté. Però la línia d'aquí a la Sagrera, pel qüestionat encara que de nou ratificat túnel per l'Eixample i la Sagrada Família, i la seva continuació fins a Girona i la galeria transpirinenca no s'obrirà el tan esmentat any 2009.
Tots els responsables de Foment, començant per la ministra Magdalena Álvarez, havien sostingut des de l'arribada del PSOE al Govern que l'AVE seria a Tarragona el 2006, a Sants el 2007 i a la frontera, inclòs el pas per Barcelona, el 2009. Al final, la data de la decisiva connexió amb Girona i França queda oberta una altra vegada.
El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va justificar aquest enèsim retard de l'AVE a Catalunya dient que "els terminis no seran la principal preocupació" perquè "la mirada estarà en la seguretat i la tranquil.litat dels ciutadans". Va qualificar el nou calendari com "el més raonable perquè l'obra es faci amb calma i rigor".
Morlán va destapar aquest inopinat canvi de plans en companyia del secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manuel Nadal, i de l'alcalde en funcions de Barcelona, Jordi Hereu. Tots tres van fer pinya, amb foto de mans unides inclosa, en la defensa a ultrança del túnel que unirà Sants i la Sagrera, la tramitació del qual es farà ara a tota velocitat per "aprovar i licitar el projecte definitiu al juliol, adjudicar-lo al setembre i començar la perforació el gener del 2008", segons va aventurar Nadal.
TRAMITACIÓ RÀPIDA
Per a això, Foment va aprovar dijous l'estudi informatiu de l'obra, només set dies després que el Ministeri de Medi Ambient emetés una declaració d'impacte ambiental favorable, una informació que aquest diari va avançar en detall el mateix dijous.
L'excavació amb tuneladora del traçat sota les calçades dels carrers de Provença, Diagonal i Mallorca que es pretén començar amb el nou any tindrà una "durada contractual", segons la precisió del mateix Morlán, de 32 mesos i costarà un total de 214 milions. Després vindran els sistemes d'electrificació, seguretat i senyalització i les proves de via, les mateixes que ja s'estan executant des de Tarragona a Sant Joan Despí i que de l'octubre al desembre es preveu portar a terme fins a Sants. Sumant tot això, els treballs que s'han de fer en aquest tram superen de llarg els tres anys.
Hereu va explicar que a la futura comissió de seguiment de les obres sota l'Eixample que havia anunciat Morlán "s'hi invitarà tots els sectors que legítimament han expressat altres alternatives". Però va advertir que la ciutat "no es pot permetre" frenar i ajornar "amb altres plans que arribarien al 2020" un projecte en què "es juga el seu desenvolupament social i econòmic".
REUNIONS CONSTANTS
Morlán i Nadal van dir, convençuts, que "legalment ni un jutge ni una moció municipal en contra" aprovada amb la majoria de CiU, PP i ERC, pot aturar una obra "tramitada amb tots els requisits". A aquesta al.lusió a l'anunci de la Sagrada Família d'acudir a la justícia, va seguir la revelació que "hi ha hagut, hi ha i hi haurà reunions constants" amb responsables del temple i que fins i tot "es pot canviar" el gran mur de protecció previst si tècnicament es considera necessari. La incertesa està lluny de desaparèixer.
----------------------------------
"Decepció i malestar" en el món empresarial
El president de la patronal Pimec, Josep González, va qualificar d'"autèntic despropòsit" el retard fins al 2012 i va dir que els empresaris catalans senten "decepció i malestar" perquè Catalunya està deixada "de la mà de Déu" pel que fa a infraestructures.
González va assegurar que no pot entendre que s'atribueixi aquest retard a un problema de garantir la seguretat, perquè avui dia hi ha tecnologia suficient per compatibilitzar seguretat i velocitat. Segons el seu parer, l'empresariat català està "decebut i enfadat" perquè aquesta notícia "no es pot deixar anar així com així". "Vull pensar que darrere d'aquest retard de tres anys s'amaguen altres raons", va afegir, i va apuntar que "potser" aquests motius són que no hi ha "gaire interès per Catalunya" o altres raons "de tipus pressupostari".
El president de Pimec, que ha qualificat el nou retard de "molt mala notícia" per a l'economia i la societat catalanes, va alertar que això pot influir en el fet que els francesos ara trobin més justificat endarrerir la construcció de l'alta velocitat entre Perpinyà i Montpeller.
-------------------------------
CiU acusa Hereu de conèixer el retard de l'AVE abans del 27-M
1. • Trias insisteix que la majoria del consistori està en contra del traçat
2. • El PP proposa a nacionalistes i a ERC votar junts contra el recorregut en el ple
XABIER BARRENA
BARCELONA
"Ens han enganyat d'una manera impresentable". Així d'irat va reaccionar ahir el líder municipal de CiU a Barcelona, Xavier Trias, a l'anunci del secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, que l'AVE a la frontera francesa sumarà tres anys més d'endarreriments sobre els previstos i se n'anirà al 2012. La indignació de Trias es va centrar en el PSC i el seu candidat, l'alcalde avui en funcions Jordi Hereu: "No em faran creure que aquests no ho sabien des de fa mesos", va afirmar el regidor nacionalista, acusant els socialistes d'haver ocultat informació per no veure perjudicades les seves possibilitats electorals.
El repartiment de regidors del passat 27 de maig, i la desafecció d'ERC del que encara és el tripartit (en funcions), va ser una altra de les cartes amb què va jugar Trias en la compareixença davant la premsa. Va assenyalar que si Hereu pretén fer cas omís del que digui el ple de l'ajuntament pel que fa al traçat "és que no ha entès res". "Actua com si encara tingués majoria absoluta, sense voler dialogar", va redundar. I va sentenciar que "totes aquestes alcaldades s'han d'acabar".
MAJORIA CONTRÀRIA
El regidor convergent --que avui participarà en una concentració d'AVE pel Litoral davant la Sagrada Família per demanar el canvi de traçat-- va recordar que la majoria de forces que componen l'ajuntament --CiU, ERC i PP-- estan en contra el projecte actual i que, en aquests moments, el PSC, amb ICV-EUiA, està en minoria, ja que tots dos sumen 18 regidors enfront dels 23 que agrupen les altres tres formacions.
Precisament aquesta debilitat numèrica serà utilitzada per Trias, que va anunciar contactes amb el PP i ERC encaminats a abordar l'assumpte en el primer ple ordinari del mandat, el mes de juliol. L'anunci de Trias era tot menys un salt sense xarxa ja que, hores abans, el líder del PP a l'ajuntament, Alberto Fernández Díaz, havia proposat el mateix sobre la base comuna que defensen els tres partits: aturar el traçat entre la Sagrera i Sants per l'Eixample.
HEREU, ESCÈPTIC
Fernández Díaz va recordar que el Ministeri de Foment encara no ha aprovat el traçat de forma definitiva, de manera que no és irreversible. La reacció d'Hereu a la proposta del PP a CiU i ERC va ser d'escepticisme, ja que va dir dubtar que els tres partits puguin arribar a consensuar una moció conjunta.
------------------------------
Portabella diu que el nou termini permet un altre itinerari
ALBERT OLLÉS
BARCELONA
El segon tinent d'alcalde en funcions de l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella, va aprofitar el retard al calendari d'obres de l'AVE anunciat ahir per insistir en la seva opció alternativa que el traçat pel centre de Barcelona passi per sota del carrer d'Aragó.
El dirigent republicà es va mostrar partidari de formar un front comú amb els altres dos partits de l'oposició, CiU i el PP, per reclamar un canvi del recorregut, però va condicionar l'acord a fer que la seva opció sigui l'elegida. S'ha de recordar, en aquest sentit, que els convergents demanen que l'AVE passi pel Vallès, i els populars que ho faci pel litoral, cosa que els obliga, de sortida, a consensuar una alternativa.
Portabella va dir que el traçat del carrer d'Aragó, a través d'un nou túnel per sota de l'actual de Rodalies, ha estat estudiat per enginyers de camins i és "el millor". Això se sosté no tan sols perquè passa per una via més ampla (de 55 metres, davant dels 20 metres dels altres carrers), i per tant, més allunyada de les zones edificades, sinó que, a més, no passaria a prop del temple de la Sagrada Família.
El regidor republicà va apuntar que un dels aspectes que més dificulta, encareix i endarrereix la construcció del túnel pel carrer de Mallorca serà la instal.lació de la pantalla al costat dels fonaments de la Sagrada Família. Per això, va assegurar que el temps que es perdria en la construcció de la pantalla contrarestaria el que es dedicaria a modificar l'actual traçat, sense que això produís un nou retard.