http://www.osona.com/noticia/17740/nou/ ... ins/ripoll
Societat Marc Riera / ACN | Actualitzat el 17/12/2009 a les 08:09h
Nou alcaldes reclamen que no es demori la doble via de tren fins a Ripoll
També demanen que s’implanti la línia internacional. La UVic impulsarà un estudi socioeconòmic per analitzar l’impacte de l’actuació a Osona, la Cerdanya i el Ripollès.
Alcaldes de nou municipis per on passa la línia de tren Barcelona-Puigcerdà faran un seguiment “exhaustiu” del Pla Nacional d'Infraestructures (PNI) perquè el calendari de desdoblament que contempla es compleixi sense demores. Un cop executat el pla d'inversions del govern espanyol que ha deixat la línia “a zero” amb actuacions “per garantir l''estricte seguretat” de la línia, ara, els alcaldes diuen que cal ser “proactiu” perquè es compleixi el calendari d'un pla que l'alcaldessa de Ripoll, Teresa Jordà (ERC), ha definit com el “dogma” per aconseguir la doble via.
A més, els alcaldes i la Universitat de Vic (UVic), reunits a Ripoll, han acordat fer un estudi socioecònomic que tindria una línia desdoblada.
Els alcaldes es tornaran a reunir el proper mes de gener quan, a la teoria, la Generalitat ja serà la titular de Rodalies i quan faltarà un any perquè assumeixi la gestió dels tren regionals. L'alcaldessa de Ripoll, que ha fet de portaveu dels alcaldes, ha dit que demanaran al Govern tenir un “interlocutor clar2. Jordà, però, ha admès que volen evitar que des de les administracions catalana i espanyola “s'enviïn la pilota” a l'hora d'assumir de qui és responsabilitat les actuacions de la línia. Els alcaldes de Puigcerdà, Alp, Planoles, Ribes de Freser, Campdevànol, Sant Vicenç de Torelló, Torelló, Manlleu i Vic i la rectora de la UVic resumeixen la seva reclamació en doble línia i desenvolupar la categoria de línia internacional que té aquesta línia.
L'alcaldessa de Ripoll diu que després de la inversió milionària a la línia aprovada durant el mandat del PP s'ha millorat la seguretat als mínims però que aquests aspectes no s'han deixat notar sobre els usuaris. El pla impulsat durant el mandat de Francisco Àlvarez Cascos al capdavant del Ministeri de Foment, s'ha acabat d'executar aquest any. Actualment, segons ha dit Teresa Jordà, hi ha “les mateixes freqüències, els mateixos vagons i trens i una sola via”. Per això considera que cal prémer l'accelerador perquè el PNI que és un document “molt vàlid” es compleixi. El document contempla el desdoblament de la línia fins a Vic, en una primera fase, i fins a Ripoll, en una segona.
Les diferents parts s'han emplaçat a tornar-se a reunir el mes de gener per plantejar “accions concretes”. A la trobada, és previst que s'hi incorporin els diferents consells comarcals que aquest dimecres no han assistit a la trobada proposada des de la UVic.
El 'granet de sorra' de la UVic
La rectora de la UVic, Assumpta Fargas, impulsora de la reunió d'aquest dijous, explicava que l'estudi que ara desenvoluparan vol analitzar l'impacte que tindria pels seus territoris una línia desdoblada i internacional. L'estudi analitzarà l'impacte des de diversos aspectes com el creixement que podrien tenir els diferents municipis amb una bona comunicació ferroviària o l'impacte en sector com el turisme.
L'estudi i la proposta d'iniciatives en aquest àmbit respon, segons Assumpta Fargas, a la voluntat de la UVic a posar el seu “granet de sorra” en el desenvolupament dels seus territoris més propers. Actualment, segons Fargas, un 40% dels 5.000 estudiants de la UVic utilitzen el transport públic en la seva mobilitat, majoritàriament el tren.
---------
NOTA DE PREMSA
UNIVERSITAT DE VIC
La Universitat de Vic convoca els alcaldes per parlar del futur de la línia del tren
- S’han reunit avui a Ripoll i han acordat encarregar un estudi socioeconòmic que determini què suposaria tenir la doble via i la internacionalització de la línia.
Els alcaldes i alcaldesses d’Alp, Cosme Ruaix; de Planoles, Eva Salmerón; de Ribes de Freser, Marc Prat; de Campdevànol, Núria López; de Ripoll, Teresa Jordà; de Sant Vicenç de Torelló, Joan Sadurní; de Torelló, Miquel Franch; de Manlleu, Pere Prat; de Vic, Josep M. Vila d’Abadal, i el primer tinent d’alcalde de Puigcerdà, Joan Ginot, s’han reunit aquest matí a Ripoll convocats per la Universitat de Vic per parlar del futur de la línia del tren Barcelona-Puigcerdà. Per part de la Universitat de Vic, han assistit a la reunió les seves màximes representants, la rectora Assumpta Fargas i la gerent Pilar Soldevila. Entre tots han acordat encarregar un estudi a la mateixa universitat sobre l’impacte socioeconòmic que suposaria per les tres comarques tenir la doble via ferroviària.
La rectora ha explicat que la Universitat de Vic ha d’actuar com a plataforma per articular aquest tipus de trobades donat el “nostre compromís amb el territori” que ha quedat palès amb la recent ampliació territorial del Patronat de la Fundació Universitària Balmes i també amb la voluntat “internacional” del centre universitari. La línia de tren per tant la considerem “un element estratègic” donada la connexió amb França.
L’alcaldessa de Ripoll, Teresa Jordà, ha explicat que aproximadament un 40% dels estudiants de la UVic hi arriben en tren i per tant és un element a tenir molt present a l’hora de fer previsions de futur. L’alcaldessa també ha manifestat que tots els alcaldes eren molt conscients que hi ha un Pla Estratègic d’Infraestructures i Transports que s’ha de desenvolupar però que això no treu que es pugui avançar amb aquest estudi que s’ha encarregat a la Universitat i que ha de fer una previsió de l’impacte que tindria la doble via en les comarques d’Osona, el Ripollès i la Cerdanya i també la internacionalització que suposaria tenir una bona comunicació ferroviària amb França. Jordà ha avançat que ja s’havia acordat una nova reunió entre els mateixos alcaldes per al proper mes de gener.