Re: Túnel AV Sants-Sagrera
Posted: Tuesday 17/03/2009 15:02
Assobre que no ens donen finançament just paguem nosaltres tot.L'estació de la Sagrera es pagarà a càrrec de l'Estatut
Així ho ha confirmat la ministra Magdalena Álvarez a Madrid en una reunió amb l'alcalde Jordi Hereu
La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha assegurat aquest dimarts a l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, que està d'acord amb què la disposició addicional tercera de l'Estatut serveixi per finançar els 600 milions d'euros que es preveu que costi la construcció de l'estació de la Sagrera de Barcelona.
Així ho ha explicat Hereu després de la reunió que ha mantingut amb Álvarez a Madrid, en què ha assegurat que Foment "està d'acord" amb finançar l'estació de la Sagrera del TGV amb fons de l'Estatut. En la reunió s'ha establert la "necessitat" d'articular un grup de treball que analitzi de forma tècnica i contempli l'impacte de l'obra.
Hereu ha destacat que "s'està treballant" en el projecte executiu i en el desenvolupament dels accessos, "compactant els projectes en un". Ha afegit que han establert un mecanisme per al qual el ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona "puguin posar en comú" totes les dades per prendre "una decisió".
El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, que també ha participat en la reunió, ha explicat que en un breu termini de temps, que no ha concretat, s'hauran de reunir les tres administracions implicades, el govern de l'Estat, de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, per concretar aquest extrem. Morlán ha assegurat que aquest any començaran les obres de l'estació.
DIMARTS, 17/03/2009 - 17:13h
L'estació de la Sagrera es farà amb diners de l'Estatut
El batlle de Barcelona s'ha reunit amb Magdalena Álvarez, però ara cal conèixer l'opinió de la Generalitat
La ministra de Foment espanyola, Magdalena Álvarez, ha assegurat avui al batlle de Barcelona, Jordi Hereu, que està d'acord amb què la disposició addicional tercera de l'Estatut serveixi per finançar els sis-cents milions d'euros que es preveu que costi la construcció de l'estació del TGV de la Sagrera de Barcelona. Així ho ha explicat Jordi Hereu després de la reunió que ha tingut amb Álvarez i el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán.
Segons Morlán, d'aquí a pocs dies es reuniran el govern espanyol, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, ja que per a tancar l'acord és imprescindible que l'executiu català hi estigui d'acord. En aquest sentit, el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, va defensar fa unes setmanes aquesta nova via de finançament per a la Sagrera. I és que, en un principi, era previst que més de la meitat del cost es pagués amb la venda dels edificis que es construiran al damunt de l'estació, però l'actual crisi econòmica ha devaluat el preu del sòl.
Va ser construïda per MZA però les ampliacions SEMPRE han estat a càrrec de Foment.Guigui wrote:Pregunta, per a que ens situem: qui va pagar Atocha AV?
[...] La ministra de Fomento, Magdalena Álvarez, anunció el pasado marzo que pretende ampliar la estación. El proyecto, ahora en información pública, supondrá una inversión de 601,3 millones de euros para las arcas del ministerio. Fomento quiere hacer sitio a las nuevas líneas de Ave. [...]
A això em referia: han tret els calers que paguem tothom a fons perdut, en lloc de posar-ho a cap pot limitat d'on haurien de sortir les inversions dedicades a cada territori, com és el cas de la famosa disposició addicional tercera de l'Estatut. Clar, en la seva lògica, Madrid ha d'interessar a tothom per nassos, mentre la resta, que s'ho facin solets.Lluita1714 wrote:Va ser construïda per MZA però les ampliacions SEMPRE han estat a càrrec de Foment.Guigui wrote:Pregunta, per a que ens situem: qui va pagar Atocha AV?
La Sagrera: l’altre finançament polèmic
L’acord entre l’Ajuntament i Foment està pendent del vistiplau del govern, que prefereix guardar silenci. Esquerra es queixa a Montilla de l’actuació unilateral de l’alcalde Hereu.
A mesura que passen els dies s’embolica el finançament de la Sagrera. La reunió que van mantenir dimarts a Madrid l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, només va servir perquè dues de les tres parts participants en la negociació es posessin d’acord. La tercera part implicada sense la qual no hi ha acord possible, el govern, seguia ahir, 24 hores després, sense moure fitxa.
Tot i que la indiferència és la consigna oficial, al govern el moviment unilateral de l’Ajuntament de Barcelona no ha caigut gens bé. El conseller Nadal va evitar fer declaracions sobre l’assumpte, però el president d’ERC, Joan Puigcercós, es va queixar al president Montilla per l’actuació del consistori barceloní. Els republicans consideren que ha de ser el govern qui encapçali les negociacions, ja que els fons que serviran per finançar són recursos recuperats dels pressupostos generals de l’Estat a través de l’addicional tercera de l’Estatut.
El problema no és només de lideratge en les negociacions en si, sinó la imatge que podia projectar una trobada en què l’Ajuntament negociava sobre uns diners que sobre el paper són de Catalunya. Tot plegat té repercussions en l’equilibri territorial, ja que el que s’assigni a l’estació de la Sagrera s’haurà de restar d’altres projectes.
Només 90 dels 600 milions que finalment costarà l’estació de la Sagrera estan assignats al pla Catalunya, la proposta d’inversions que el govern va fer arribar a Foment per complir el mandat de l’Estatut. Aquests 90 milions eren una previsió per a possibles desviaments del projecte inicial, que s’han de sumar als 160 milions que Adif ja tenia reservats per a les actuacions de la Sagrera. La resta dels diners, uns 350 milions, hauran de sortir dels recursos no assignats dels pressupostos de l’Estat a Catalunya.
Quan es conegui el cost definitiu de les obres, que duraran fins al 2014, caldrà que el ministeri de Foment i la Generalitat s’asseguin a negociar les aportacions anuals a l’obra, ja que no es podran assignar de cop els 440 milions d’aportació estatutària. Les negociacions, però, s’entreveuen complicades, ja que caldrà una negociació en el marc de la comissió bilateral Estat-Generalitat i després el ministeri d’Economia hi haurà de donar el vistiplau.
Aquestes negociacions també han de servir, i aquest és un altre tema polèmic, per establir qui s’endurà els diners de les plusvàlues immobiliàries que l’operació acabi generant. Uns beneficis econòmics que ara per ara són inquantificables, ja que enmig de la crisi econòmica és molt difícil saber quin valor tindran els immobles previstos a sobre de l’estació de la Sagrera i quan serà possible trobar inversors immobiliaris.
LES CLAUS
En obres almenys fins al 2014
La discussió pel finançament del projecte està endarrerint encara més els terminis de construcció de l’estació de Sagrera. El més probable és que les obres no acabin fins al 2014, quan ja hauria de fer dos anys que el túnel del TGV per l’Eixample estigués perforat i, per tant, amb els trens circulant per sota de l’estació.
El tinent d’alcalde d’urbanisme, Ramon Garcia-Bragado, va explicar ahir que les obres podrien començar a finals d’aquest mateix any, però que els treballs s’allargaran quatre anys més. De fet, una de les claus per acordar el finançament és saber les assignacions anuals necessàries per construir l’estació. El cost de l’obra no es reparteix homogèniament, sinó que varia en funció de la fase que es dugui a terme cada any.
Tot i que l’estació no estigui del acabada el 2012, quan està previst que hi passin trens, s’hi podria construir un baixador provisional, tot i que no seria possible la interconnexió amb Rodalies.
http://www.vilaweb.cat/www/noticia?p_idcmp=3569724L'Audiència Nacional no descarta un canvi en el traçat del TGV per salvar la Sagrada Família
El tribunal torna a denegar la paralització cautelar de les obres perquè de moment els treballs queden lluny del temple, però reclama que Foment l'informi de qualsevol risc que sorgeixi
L'Audiència Nacional espanyola no descarta un nou canvi en el traçat del TGV al seu pas pel centre de Barcelona, "si s'adverteix la possible afectació de les obres" sobre la Sagrada Família, per la qual cosa sol·licita "informació immediata" sobre les prospeccions que es fan a la zona del temple, segons la interlocutòria feta pública aquest dimarts.
La sala del contenciós administratiu ha desestimat el recurs interposat per la junta constructora del temple, que demanava la paralització cautelar de les obres de construcció del túnel del TGV, perquè el pas de la tuneladora sota la Sagrada Família no està previst per a abans de la propera primavera, segons ha avançat avui La Vanguardia.
El tribunal basa la seva decisió en un informe de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) que assenyala que les obres a l'extrem nord del túnel, des de la confluència dels carrers Mallorca i Biscaia fins a la futura estació de la Sagrera, no afectaran la Sagrada Família, ja que aquesta zona queda apartada del temple, situat a un quilòmetre i mig de distància.
Per mantenir la cautela, però, el tribunal fa el mateix que ja va fer el gener de 2008: demana al ministeri de Foment que l'informi sobre "qualsevol risc" per "salvaguardar el medi ambient, l'entorn artístic i cultural i la seguretat de l'hàbitat urbà".
DIMARTS, 14/04/2009 - 16:02h
L'Audiència espanyola denega de nou la suspensió de les obres del túnel del TGV per la Sagrada Família
L'Audiència espanyola ha tornat a denegar la paralització de les obres del túnel del TGV que connectarà les estacions de la Sagrera i de Sants perquè considera que no hi ha hagut cap canvi 'substancial' respecte la primera denegació. La Junta Constructora del temple expiatori de la Sagrada Família critica que l'actual traçat posa en risc l'estructura de vuit-cents edificis, entre els quals s'hi troben la Sagrada Família o la Pedrera d'Antoni Gaudí.
L'Audiència espanyola no troba que hi hagi cap circumstància que modifiqui la seva anterior decisió de denegar la suspensió de les obres properes a la Sagrada Família.
Els magistrats citen un informe del Ministeri de Foment espanyol que diu: 'El tram del túnel en el seu extrem nord s'ha d'executar entre pantalles, entre la confluència dels carrers Mallorca amb Biscaia i La Sagrera. [Aquest tram] es troba, aproximadament, a 1,5 km de distància del Temple de la Sagrada Família, motiu pel qual no tindrà cap afectació, donada la llunyania de les actuacions'. Així mateix, explica que 'el pas de la tuneladora per les proximitats del Temple no està previst abans de la primavera-estiu del 2010'.
Informació permanent
Això sí, els magistrats deixen clar que les autoritats tenen l'obligació de subministrar tota mena d'informació relacionada amb el traçat del TGV que pugui afectar a la zona. D'aquesta manera, els tècnics d'ADIF encarregats de revisar a fons l'edifici per concloure si hi ha, o no, perill, hauran de fer arribar a l'Audiència tota la informació que vagin aplegant.
D'una altra banda, la plataforma Ave pel litoral, que aplega veïns i entitats contràries al traçat del TGV, té intenció de portar el cas fins a la UE.
Les obres avancen al nord del país
Mentrestant, les obres de construcció del túnel del TGV a Sarrià de Ter avancen cent seixanta metres cada mes. Per mantenir aquest ritme, Adif incrementarà de dues a tres les voladures diàries. El batlle de Sarrià de Ter, Roger Torrent, ha explicat avui que les obres avançaven segons les previsions i que d'aquí a dos mesos ja s'haurien construït més de tres-cents metres de túnel.