L'AVE regional compleix un any sense convèncer els tarragonins
• Només sis de cada 100 passatgers de la ruta de BCN opten per l'alta velocitat
• L'Avant acapara la majoria dels viatgers de la línia que uneix Barcelona i Lleida
"Faig el trajecte d'anada i tornada de Barcelona a Tarragona sis vegades per setmana i sempre vaig amb el Catalunya Exprés perquè em resulta moltíssim més barat que l'Avant". Només amb un usuari com José Ortega, un barceloní de 39 anys que treballa de comercial, el tren d'alta velocitat regional perd en aquest recorregut uns 528 viatges anuals. Les xifres que resumeixen l'afluència de passatgers en el primer aniversari de la posada en funcionament dels trens Avant parlen per si mateixes: només sis de cada 100 viatgers que es desplacen entre la capital catalana i la ciutat tarragonina opten per l'alta velocitat.
L'emplaçament de l'estació del Camp de Tarragona, el limitat horari de sortides i el preu del bitllet són les tres raons que frenen la consolidació d'aquest trajecte. De fet, el recorregut Barcelona-Lleida és tot el contrari: gairebé el 83% dels passatgers de l'últim any s'han desplaçat en trens Avant.
L'opció d'Ortega es fonamenta en els 267,10 euros que costa l'abonament de 48 viatges en Avant davant els 129,15 euros del mensual del Catalunya Exprés. Però no només la diferència de preu resta popularitat a l'alta velocitat. La situació s'agreuja per la freqüència limitada, ja que únicament circulen 12 trens Avant diaris, i la distància de 12 quilòmetres que separa l'estació del Camp de Tarragona del centre de la ciutat. La combinació d'aquests tres arguments explica que, en un recorregut que compta amb gairebé 1,1 milions de passatgers, tan sols 69.104 hagin renunciat al tren convencional.
ARGUMENTS DE PES
"Sempre viatjo en regional perquè és més barat, l'horari és molt més còmode i, a més, em deixa en ple centre de la ciutat, cosa que, a la meva edat, és important", afirma Lucila Gil, una dona de 70 anys que visita la seva filla dues o tres vegades per setmana a Tarragona. Actualment hi ha 51 trens regionals que cobreixen el recorregut en uns 75 minuts i que solen anar gairebé complets. "Volia tornar amb l'Avant, però sortia més tard del que necessitava i no m'anava bé", explica Núria Mañá, una infermera de 26 anys que ahir va tornar a Tarragona amb el Catalunya Exprés que surt a les 9.56 hores de l'estació de Passeig de Gràcia.
I és que hi ha molts usuaris que no li veuen ni un sol avantatge a l'estació de l'AVE, situada entre els municipis de Perafort i la Secuita. "Nosaltres vivim a 10 minuts a peu de l'estació de mitjana distància. Si he d'invertir 20 minuts per anar en cotxe fins a l'estació del Camp, ja trigo gairebé el mateix que agafant el regional. A més, el bitllet és més car i, a sobre, has de pagar per l'aparcament. No surt gens a compte", assegura Vicenç del Rey, un tarragoní que ahir anava a passar el dia a la capital catalana amb la seva dona. "Jo no tinc carnet de conduir i per agafar l'Avant em veuria obligada a anar fins a l'estació en taxi o amb l'autobús, que no tinc ni idea d'on té la parada perquè hi ha molt poca informació", diu Judit Mata, de 29 anys, que viatja a Barcelona un cop per setmana per visitar la seva família.
GRAN ÈXIT
En total, l'afluència de passatgers entre Tarragona i Barcelona només ha crescut l'11,3% des de la posada en marxa dels Avant. En el recorregut que uneix la capital amb Lleida, l'èxit de l'alta velocitat ha estat aclaparador. Així, en aquest tram la quantitat d'usuaris ha crescut el 274,1% i, al contrari que en el trajecte fins a Tarragona, la majoria dels viatgers es desplacen amb l'AVE. Dels 451.719 usuaris que la línia ha comptabilitzat des del mes d'abril de l'any passat, 373.587 es van desplaçar en alta velocitat.
El recorregut Lleida-Tarragona també ha experimentat un fort augment. Des de l'arribada de l'alta velocitat regional s'ha duplicat el nombre de viatgers que realitzen aquest desplaçament i uns sis de cada 10 ho fan amb l'Avant.
http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... _PK=607882
Més de 480.000 usuaris han renunciat al tren convencional
Durant el seu primer any d'existència, els 4.133 trens Avant que han circulat per Catalunya han transportat més de 480.000 viatgers. Amb la seva posada en marxa, les línies ferroviàries han guanyat un 41% més d'usuaris. La mitjana d'edat dels passatgers d'aquests trens se situa entre els 16 i els 40 anys, i els clients solen utilitzar-los per motius laborals.
La puntualitat britànica ha estat una de les qualitats més destacades dels Avant. Durant aquest any han circulat, segons fonts de Renfe, amb una puntualitat del 99,9%. El temps de viatge és un altre dels aspectes que més valoren els usuaris, que puntuen el servei amb un 8,6 en una escala de 0 a 10 punts.
http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... _PK=607883