Re: Desdoblament N-II
Posted: Monday 15/04/2013 9:36
Diari de Girona, 15 d'abril de 2013 wrote: Asetrans contradiu els càlculs de Foment i diu que el pas per l´AP-7 valdrà 9,29 € més
La patronal i l'Estat han elaborat un estudi tenint en compte els costos de benzina i personal entre Maçanet i la Jonquera
15.04.2013 | 08:47
GIRONA | ROBERT VAN EECKHOUT "A hores d'ara encara no sabem quines seran les reduccions de peatge que hi haurà. Una cosa són els percentatges que es diuen, l'altra és la lletra petita. Això és el que fa més por". El Secretari General d'Asetrans Girona explicava d'aquesta manera la por que hi ha en el sector davant la imminent prohibició de passar per la N-II per als camions de quatre o més eixos, que s'ha d'aplicar divendres vinent. Palacio ja denunciava dimecres passat en roda de premsa que no se'ls ha tingut en compte en l'elaboració de la mesura ni en la comptabilització de l'afectació econòmica que pot tenir sobre els transportistes l'obligació de passar per l'AP-7, i es va mostrar indignat després que la Generalitat fes públic un càlcul de costos pel qual considera que el sobrecost que patiran els camions serà "assumible".
En resposta a les xifres que va oferir dimecres el Departament de Territori i Sostenibilitat, Asetrans va calcular que, partint d'una bonificació d'un 25% del peatge per viatge, la despesa de passar per l'AP-7 per als camioners serà de 9,29 euros per viatge, en el recorregut de 81 quilòmetres que hi ha entre la Jonquera i Maçanet. A aquesta xifra, segons explicava Carles Palacio, s'hi arriba tenint en compte els dos mateixos barems que va esmentar la Generalitat en base a un estudi fet per l'Observatori de Transports del Ministeri de Foment: el cost de la gasolina i les despeses de personal. A més, el Secretari General d'Asetrans va voler deixar clar que en les xifres "oficials" consta que el pas per la N-II té 33 minuts de viatge més que per l'AP-7, quan realment tan sols són 10 minuts, segons afirmava.
D'una banda, els càlculs d'Asetrans parteixen d'un cost d'1,39 euros/litre del carburant, mentre que el de l'Observatori comptava 1,20 euros, segons criticava Palacio. Mirant el consum mitjà dels vehicles, afirmen que passant per l'AP-7 es gasten 29 litres (40,31 euros), mentre que per la N-II se'n gasten 30 (41,70 euros), fent que el pas per la Nacional sigui 1,39 euros més car.
D'altra banda, pel que fa al cost de personal, la patronal de transportistes de Girona calcula que passar per l'AP-7 en un trajecte de 81 quilòmetres significa una despesa de 16,18 euros a l'empresa en 60 minuts de conducció; mentre que per la N-II el cost és de 18,88 euros, amb un temps de 70 minuts. "De l'experiència dels diversos transportistes consultats se'n deriva que l'increment de temps en passar per la N-II pot ser de 10 minuts de mitjana, en cap cas de 33", afirmaven des d'Asetrans. Així, el sobrecost en personal per passar per la N-II seria de 2,7 euros. En aquest cas, Palacio explicava que les dades de la Generalitat i Foment estaven calculades en base al conveni dels transportistes de Barcelona, que és un 22,52% més car que el de Girona, i que a més fa el càlcul comptant 1,2 persones al vehicle.
Així doncs, la suma del cost afegit de gasolina i personal per passar per la N-II seria de 4,09 euros. Tenint en compte que el Maçanet-la Jonquera amb un 25% de bonificació valdria 13,38 euros als transportistes, Asetrans afirma que el sobrecost real és de 9,29 euros, tenint en compte que un camió pot fer fins a quatre vegades aquest viatge en un dia.
L'estudi al qual es refereixen el Ministeri de Foment i la Generalitat, en canvi, conclou que un camió que faci els 81 quilòmetres per autopista entre aquests dos punts s'estalviarà 30 minuts, però li suposarà un cost de poc més de quatre euros a pagar de més respecte d'aquell que ho faci per la N-II. Comptant combustible, temps i costos de conducció, passar per l'autopista surt a 72,63 euros (incloent el peatge) mentre que per la N-II costa 68,23 euros. Aquesta diferència de 4,4 euros són els que es compensaran amb les bonificacions que assumiran l'Estat, Generalitat i la concessionària.