Page 62 of 135
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 19/04/2012 0:28
by Oriolix
En aquesta vida per prendre decisions va bé escriure avantatges i inconvenients de les diferents opcions possibles. Així doncs, una aportació en aquest sentit:
Opció 1. Francesc Macià - Glòries per Diagonal
- Recorregut: 3.750m
- Avantatges
--- Recorregut més curt
--- Cobreix zones no ateses (Aribau-Diagonal)
--- No solapa línies ja existents
- Inconvenients
--- Diagonal saturada: 50m d'amplada, però conté carrils laterals, mitjanes, carrils centrals
--- Democràticament és impossible de justificar, després dels resultats contundents en contra, tot i la confusió de les opcions i de les motivacions reals de vot.
Opció 2. Francesc Macià - Glòries per l'Eixample
- Recorregut: 5.000m (tant en l'opció Provença-Pg.Sant Joan com en l'opció Gran Via)
- Avantatges
--- No és la Diagonal
--- Urgell i Pg.Sant Joan, prou amples i poc saturats (30m i 50m respectivament)
--- Connexió amb rodalies a Pg.de Gràcia, en opció Gran Via.
--- Cobreix zones no ateses, en opció Gran Via (Aragó-Urgell)
- Inconvenients
--- Solapa línies ja existents (L5 per Provença, i L1 per Gran Via)
--- Girs 90 graus
--- Provença, només de 20m d'ample
--- Gran Via actualment saturada (tot i l'amplada de 50m)
Opció 3. Francesc Macià - Ciutadella per Urgell, Paral.lel i Pg.de Colom
- Recorregut 5.650m (després, de Ciutadella a Glòries són 2.000m més)
-Avantatges
--- Urgell, Rda.Sant Pau, Paral.lel, Pg.Colom... tots prou amples i sense excessiu trànsit
--- No solapa línies (només parcialment L3 de Paral.lel a Drassanes i L4 de Barceloneta a Ciutadella)
--- Cobreix zones no ateses (Aragó-Urgell)
--- Fa connexions noves: vertical Paral.lel-Francesc Macià, i la litoral, entre Drassanes i Barceloneta
- Inconvenients
--- Recorregut més llarg, o molt més llarg si comptem fins a Glòries
El meu resum?
- Per la Diagonal no es pot fer, per saturació de la via, i per la il.legitimitat democràtica que suposaria.
- Les opcions de l'Eixample solapen línies ja existents, i van per carrers estrets -Provença- o saturats -Gran Via. La sensació és que són pedaços per connectar FM amb Glòries tant sí com no.
- L'opció d'Urgell-Paral.lel-Pg.Colom és massa llarga, però crea connexions noves i és factible sobre el terreny.
O sigui, que realment cap de les tres opcions em sembla massa bona, però si hagués de triar em quedaria amb la 3-Urgell-Paral.lel-Pg.Colom. De moment, el que sí que faria és la prolongació fins Hospital Clínic-L5 per Urgell, per connectar amb el metro el cul de sac de Francesc Macià.
Els polítics no n'han de fer res
Posted: Thursday 19/04/2012 1:10
by Guigui
Oriolix wrote:- Avantatges
--- No és la Diagonal
Això no és cap avantatge en si mateix, i menys quan l'altra és una opció que es sospesa, si més no retòricament.
Oriolix wrote:- Per la Diagonal no es pot fer, per saturació de la via, i per la il.legitimitat democràtica que suposaria.
Aquí, la única il·legitimitat democràtica és l'abús que cada polític fa del referèndum, tant l'Hereu al seu moment com en Trias ara. L'un, perquè va elevar a dogma de fe dues opcions purament decoratives, més una tercera, imposada per l'oposició, que deia literalment "Cap de les dues anteriors" -això i res més, senyors interpretadors de via estreta!-; i l'altre, perquè ara tergiversa els resultats d'aquell mateix referèndum a la seva manera, ignorant clamorosament l'enunciat de la tercera opció.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 19/04/2012 8:18
by Oriolix
L'avantatge "No és la Diagonal" s'ha d'entendre amb ironia...
Pel que fa a la consulta de la Diagonal, hi havia les dues opcions possibles amb tramvia, i una tercera sense tramvia. Va guanyar la tercera, per una amplíssima majoria. Per poc que siguem honestos, el resultat ens diu que la gent no va voler tramvia per la Diagonal. Una altra cosa és estar d'acord en el fet que la consulta no feia fa cap falta.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 19/04/2012 8:32
by jaezcurra
Oriolix wrote:Pel que fa a la consulta de la Diagonal, hi havia les dues opcions possibles amb tramvia, i una tercera sense tramvia. Va guanyar la tercera, per una amplíssima majoria. Per poc que siguem honestos, el resultat ens diu que la gent no va voler tramvia per la Diagonal. Una altra cosa és estar d'acord en el fet que la consulta no feia fa cap falta.
Yo entiendo, como Guigui, que la 3ª propuesta era mucho más amplia que, simplemente, "No" al tranvía por la Diagonal. Englobaba
cualquier opción que no fueran, estrictamente, la 1ª o la 2ª. Por lo tanto, unir las dos redes de tranvía por la Diagonal sin más, sin emprender una reforma en profundidad de la avenida, no carece de legitimidad democrática. Se trataría de optar por una solución avalada por los técnicos y despojada de elementos político-partidistas.
"Sensu contrario", si se planteara un referéndum para hacer pasar el tram por la Gran Via,
reformándola de arriba a abajo, a ver qué resultado obtenía ...
El resultado de aquel referéndum, como pasa muy a menudo y en todos los países, fue ajeno a la cuestión nominal que se planteaba.
Prou de martingales demagògiques!
Posted: Thursday 19/04/2012 10:25
by Guigui
Oriolix wrote:Pel que fa a la consulta de la Diagonal, hi havia les dues opcions possibles amb tramvia, i una tercera sense tramvia.
No senyor, t'equivoques de mig a mig. La tercera deia simplement "cap de les dues anteriors", que, recordem-ho, es limitaven a optar per una configuració o altra de l'avinguda, però en cap cas deien A i B: sí al tramvia, C: no al tramvia. És més, jo sóc un dels molts que van votar C, i per molts motius, però pel que fa estrictament al tramvia, vaig fer-ho perquè en aquell moment, hi havia sobre la taula el projecte de túnel de rodalia, que aleshores anava més de debò que mai, i l'inefable Hereu es va despenjar dient que el tramvia es faria sense esperar res; és a dir, pretenia aixecar la Diagonal dues vegades, perquè en aquest país sempre han sobrat els diners.
És el que passa quan la democràcia només és un nom
Posted: Thursday 19/04/2012 10:29
by Guigui
jaezcurra wrote:El resultado de aquel referéndum, como pasa muy a menudo y en todos los países, fue ajeno a la cuestión nominal que se planteaba.
Això passa perquè en democràcies de fireta com la nostra, on el poble ras només serveix per a ficar cada quatre anys una papereta en una urna i hi ha prou estúpids que es creuen totes les coses que els diuen els polítics i que no els ha rotat fer en tota la legislatura. Aleshores, no ha d'estranyar que la gent s'agafi aquests referèndums com a vàlvula escapatòria a les seves frustracions.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 19/04/2012 12:43
by Ecomobisostrans
Oriolix wrote:
Opció 3. Francesc Macià - Ciutadella per Urgell, Paral.lel i Pg.de Colom
- Recorregut 5.650m (després, de Ciutadella a Glòries són 2.000m més)
-Avantatges
--- Urgell, Rda.Sant Pau, Paral.lel, Pg.Colom... tots prou amples i sense excessiu trànsit
--- No solapa línies (només parcialment L3 de Paral.lel a Drassanes i L4 de Barceloneta a Ciutadella)
--- Cobreix zones no ateses (Aragó-Urgell)
--- Fa connexions noves: vertical Paral.lel-Francesc Macià, i la litoral, entre Drassanes i Barceloneta
- Inconvenients
--- Recorregut més llarg, o molt més llarg si comptem fins a Glòries
Aquesta estaria be, sobretot per cobrir Urgell i Pg.Colom. Fins i tot despres de Ciutadella pot seguir per Av.Litoral fins al fòrum, donaria un accés fàcil i de gran capacitat a totes les platges.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 19/04/2012 18:33
by Adolescent barceloní
Perdoneu que me'n vagi una mica del tema, però d'aquesta opció 3 (Francesc Macià - Ciutadella per Urgell, Paral.lel i Pg.de Colom) podria sortir un ramal fins a Plaça Catalunya. A veure, porten molt de temps dient que volen convertir la Rambla en un espai totalment peatonal. Doncs per on van els carrils de pujada i baixada fiquem un tramvia. La idea no és del tot dolenta... També podríem fer passar els autobusos i excepcionalment algun cotxe, posant algun pivot que permeti que el tramvia, bus i veïns passin i la resta no. No és mala idea, i els turistes inclús podrien fer turisme per la Rambla. A més, si passa a prop de llocs importants.
Resumint: que des de Pg. de Colom podrien reurbanitzar els carrils de la Rambla i fer pujar/baixar el tramvia per aquí a més de serveis bàsics+autobús+veïns posant un pivot, i la resta que doni la volta
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 19/04/2012 22:07
by Oriolix
Sobre la consulta de la Diagonal, i per tancar el tema. Reconec que no és cert que la tercera opció fos literalment "sense tramvia", però honestament crec que és la deducció més plausible:
- Nen, què vols per sopar? Macarrons amb tomàquet, macarrons amb formatge, o una altra cosa?
- Una altra cosa, papa.
Ara, porta-li al nen uns macarrons amb pesto, i veuràs què et diu.
Sobre l'opció de passar el tramvia per la Rambla, no em convenç. Si es vol fer peatonal és perquè hi passin les persones...
Tramvia per Les Rambles
Posted: Friday 20/04/2012 16:39
by Javi M
Posar un tramvia per Les Rambles, ben lluny d'augmentar l'espai de vianants, el reduïra si no vols suprimir els carrils de cotxes/busos.
A més a més, ho trobaria força perillós: a una zona tan congestionada i amb una freqüència de tramvies de 8' (5' mínim?), la gent no s'estaria de circular per les vies.
No és pas el cas, però si el Tram s'hagués d'introduir sí o sí per aquest carrer, és possible que la millor opció fos reservar la calçada només per a busos, i col·locar la via a la mateixa, com antigament.
Re: Tramvia per Les Rambles
Posted: Friday 20/04/2012 21:45
by Adolescent barceloní
Javi M wrote:...si el Tram s'hagués d'introduir sí o sí per aquest carrer, és possible que la millor opció fos reservar la calçada només per a busos, i col·locar la via a la mateixa, com antigament.
A això em refereixo: les vies a la mateixa calçada.
Javi M wrote:...ho trobaria força perillós...
A veure, no dic que no sigui perillós, però pot ser una atracció turística.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Friday 20/04/2012 23:29
by Ecomobisostrans
A Amsterdam circula un tramvia pel mig de la Pl.Dam, per una zona peatonal on passen mils de turistes i no hi ha cap incident. Però a La Rambla no l'aconsello, havent el metro i autobusos va de sobres. Lo que es tindria que fer es que de baixada sigui com de pujada, nomes per parkings i veins i pels autobusos.
Re: Tramvia per Les Rambles
Posted: Friday 20/04/2012 23:47
by Javi M
Adolescent barceloní wrote:A això em refereixo: les vies a la mateixa calçada.
Però aleshores el tramvia perd el seu principal avantatge respecte del bus: la seva millor velocitat comercial.
Adolescent barceloní wrote:A veure, no dic que no sigui perillós, però pot ser una atracció turística.
Vols dir que seria una atracció turística un tranvia normal i corrent, per molt que circuli pel mateix vial que el busos?
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Saturday 21/04/2012 3:53
by Lluita1714
Jo considero que el tramvia podria passar per Les Rambles, però d'una forma diferent. El carril de pujada s'hauria de suprimir, fer vorera, i als de baixada, no permetre que passin els taxis. Deixaria els dos carrils, però un per sentit, amb llambordes (turísticament més maco, i redueix la velocitat dels usuaris d'aparcaments veïns i motos) i via doble de tramvia que permetria unes freqüències sense limitacions. Per esponjar el trànsit de vianants seria convenient enretirar els tests dels arbres (dels anys... 60?), i canviar el sistema de semàfors: en comptes de punts concrets, i sabent que la gent creua el carrer per on li rota, uns Led's verds als dos costats de la via, (idea semblant als carrils de Retbus) que es posen vermells abans i durant el pas del tramvia o autobusos, que serien detectats per pes. Els turismes i motos que vulguin anar a un aparcament, entenc que no arribarien al pes i seria convenient que vagin darrera dels autobusos o tramvies, en caravana. Els detectors per massa, no poden ser sensibles a un vehicle privat, ja que el volum de gent trepitjant els detectors podria activar-los freqüentment.
Seria convenient parades a Plaça Catalunya, Rambla dels Estudis (Llibreria de la Generalitat), Liceu, Plaça del Teatre, Drassanes (a les Rambles), Duc de Medinaceli, Correus, Estació de França, Ciutadella | Vila Olímpica.
Per la Rambla, poc sentit; i back to topic!
Posted: Saturday 21/04/2012 17:33
by Guigui
Amb la creixent peatonalització de la Rambla, les aglomeracions que s'hi donen i la tendència a badar del públic que hi transita, posar-hi tramvia fregaria la irreponsabilitat, a més de no aportar res a la mobilitat a Barcelona. Per sota, hi va el metro, i Ciutat Vella és massa densa i estreta per fer-hi passar un tramvia modern, que necessita una certa amplitud per a desplegar els seus avantatges.
A més, ens estem desviant del fil.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 24/05/2012 8:06
by jaezcurra
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ ... es-1826962
EL TRANSPORT PÚBLIC | LA INCÒGNITA
La nova trama del bus deixa encara més en l'aire la unió de tramvies
La línia rodada per la Diagonal deixa sense sentit un nou 'tram' per l'Eixample
Trias demana «no obsessionar-se» pel metro lleuger i prioritza la xarxa d'autobusos
Dijous, 24 de maig del 2012 XABIER BARRENA | BARCELONA
Els fets i les decisions van deixant cada vegada menys marge de maniobra perquè Xavier Trias pugui complir una de les seves promeses electorals: la unió de les dues xarxes de tramvies. La presentació ahir de la nova malla ortogonal d'autobusos ha martellejat, possiblement, els últims claus sobre el taüt d'aquesta possible ampliació de la xarxa de tramvia. Entre els recorreguts de les 28 noves línies projectades hi ha llargs trams que, no fa tant, van ser previstos per al metro lleuger. El més destacat és aquell que circularà al llarg de tota la Diagonal, des de Pedralbes fins a la Zona Fòrum. És a dir, el somni vedat de l'operador del servei del tramvia, només impedit per la por escènica que engarrota el govern municipal només d'imaginar-se la possibilitat de fer passar el metro lleuger en línia recta entre la plaça de les Glòries i la de Francesc Macià.
Perquè, ¿té sentit unir Glòries i Macià amb un traçat alambinat, sobretot si, sense canviar de vehicle, i se suposa que de manera eficient, es pot anar d'una plaça a l'altra en bus? Sembla que no. Tot això donant ja per bo que, entre Pedralbes i Francesc Macià, i entre Glòries i el Fòrum, el bus ortogonal i el tramvia conviuran tant sí com no.
L'ALCALDE RESPON / Xavier Trias va agafar ahir el micròfon en cada pregunta que els mitjans van llançar sobre la connexió de xarxes de tram. «Aquesta la responc jo», se li va sentir dir. «No podem estar obsessionats amb el tramvia», va afirmar abans d'asseverar que si hi ha diners (és a dir, no a curt o mitjà termini) pot ser complementària als busos. «La nostra obsessió és que funcioni la xarxa d'autobusos». Ni que sigui per bona, nova i barata.
¿Això és així? ¿Podrien ser complementàries en un futur de vaques grasses? Ni això.
ESTUDI DE LA GENERALITAT/ Fa un parell de mesos, la Generalitat va estudiar per on podia passar el nou tram de tramvia entre Glòries i Macià. L'única condició era que evités com fos i per lleu que fos el pas per la Diagonal. Es van dibuixar dues propostes. L'una transcorria pel carrer d'Urgell fins a la Gran Via i, des d'allà, a Glòries. Un traçat qualificat de redundant per algunes veus per repetir, en part, l'esquema de la L-1 de metro.
Doncs bé, més redundant seria si convisqués amb la xarxa ortogonal de bus. En concret amb la línia que recorrerà des de l'octubre la Gran Via d'un extrem a l'altre del terme municipal. I, més endavant, amb les línies verticals que circularan per Urgell, Vilamarí i Villarroel.
Amb tot això, el recorregut preferit per l'alcalde Xavier Trias era el segon en estudi. El que, des d'Urgell, agafava el carrer de Provença, travessava el camp minat de la Diagonal i baixava per Castillejos fins a Glòries (fins i tot sense saber com encaixava en el projecte de remodelació de la plaça). Tota una llançadora entre la Pedrera i la Sagrada Família apta per a turistes.
MENYS REDUNDANT / Deixant de banda la redundància amb la línia de metro (L-5), la repetició amb les noves línies d'autobús no seria tan acusada. Però de fet existiria, perquè pel carrer de Provença, entre Comte d'Urgell i Pau Claris, circularà una de les línies horitzontals, que tindrà al carrer de València el recorregut de tornada.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 24/05/2012 10:06
by wefer
La nova trama del bus deixa encara més en l'aire la unió de tramvies
La trama de bus es pot modificar en poc més de 24 hores. El tramvia per la Diagonal, si es construís, necessitaria com a mínim un any d'obres.
Per tant, contraposar que ara es faci una línia de bus amb la impossibilitat d'allargar el tramvia, és totalment surrealista.
Sobre les coses que s'han dit anteriorment del tema del referèndum, cal recordar que en cap moment es va preguntar si es volia tramvia, com tampoc es va preguntar si es volia bus o metro. Per tant, aquella consulta no té res a veure amb la possibilitat o no de que el tramvia passi per la Diagonal. Igualment, també s'ha volgut fer veure que els que van votar l'opció "cap de les dues" volien deixar l'avinguda tal com està, i evidentment tampoc té res a veure.
Desgraciadament, hi ha molta gent (sobretot polítics) que es tornen analfabets funcionals quan els interessa, cosa que les fa "no entendre" el que volen dir les frases que formen, per exemple, les preguntes d'una consulta popular.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Thursday 24/05/2012 18:02
by Adolescent barceloní
Una cosa: en el tram on no hi ha tramvia a la Diagonal, quan implantin el RetBus que posin autobusos biarticulats que tenen una capacitat "semblant" (entre cometes, al tramvia cap més gent) al tramvia...
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Monday 28/05/2012 23:17
by Toni
Això del tramvia per la Diagonal és una autèntica vergonya. És un clar exemple de perquè estem on estem avui. Per que fa al referèndum:
1) Va ser un error estrepitós d´un Alcalde que no es caracteritzava per la seva... bé, deixem-ho. Així li va sortir, el referèndum i les eleccions.
2) Va ser aprofitat pel candidat de l´oposició per desgastar l´Alcalde sense importar-li el més mínim ni el tramvia, ni la Diagonal, ni la ciutat. Només li importava que li servís per ser ell l´Alcalde.
3) Un cop decidit que es feia, va ser plantejat d´una forma extraordinàriament estúpida de forma que era evident que sortiria l´opció "C". Com s´ha dit aquí, qualsevol podia votar "C", des dels que no s´havien mirat la "A" i "B" amb detall (la gran majoria suposo), als que volent el tramvia per la Diagonal no els agradava ni la "A" ni la "B", als que simplement volien donar un càstic a l´Alcalde, als que no els importava res el tramvia, als que volien que guanyés l´Alcaldia l´oposició (molts com es va veure després).
4) Plantejat el referèndum (i perdut), es va fer un dany a la ciutat que esperem no sigui irreparable. Com a mínim, trigarem molts molts anys la connexió dels tramvies per culpa del senyor Alcalde i el seu referèndum. Ara, l´actual Alcalde tergiversa el resultat del referèndum per no fer res (bé, excepte una remodelació de rutes d´autobusos), primer per que no té ni un euro per fer res i menys obres.
Respecte de per on ha d´anar la connexió dels tramvies, crec que és suficient amb mirar un plànol per veure que NOMÉS pot anar raonablement per la Diagonal, per motius tals com:
1) És el camí més recte (i per tant el més ràpid, el que té menor temps de viatge, el que capta més viatgers de pas).
2) És el corredor pitjor servit pel transport públic. Hi ha alguna variant que solapa bona part del recorregut amb altres transports. Demano que es jutgi a qui decideixi construir un transport gastant els meus diners per servir un corredor que ja té servei. Prou de llençar els diners.
3) La Diagonal agrairà molt molt l´arribada del tramvia. És una avinguda que demana a crits una remodelació en profunditat. Conec molt poques avingudes principals a una ciutat que no tingui pràcticament botigues, ningú hi passeja, etc.... desastrós. Tramvia (compartint carril amb els autobusos si és possible) i un bon passeig per caminar... i quatre carrils màxim per cotxes. Ja és pesat això de que el tramvia treu carrils i que es col.lapsa la ciutat...... tantes vegades com es diu es demostra que és fals.
Re: Unió de les dues xarxes de tramvia i reforma Diagonal
Posted: Monday 28/05/2012 23:53
by metring
Toni wrote:Això del tramvia per la Diagonal és una autèntica vergonya. És un clar exemple de perquè estem on estem avui. Per que fa al referèndum:
1) Va ser un error estrepitós d´un Alcalde que no es caracteritzava per la seva... bé, deixem-ho. Així li va sortir, el referèndum i les eleccions.
2) Va ser aprofitat pel candidat de l´oposició per desgastar l´Alcalde sense importar-li el més mínim ni el tramvia, ni la Diagonal, ni la ciutat. Només li importava que li servís per ser ell l´Alcalde.
3) Un cop decidit que es feia, va ser plantejat d´una forma extraordinàriament estúpida de forma que era evident que sortiria l´opció "C". Com s´ha dit aquí, qualsevol podia votar "C", des dels que no s´havien mirat la "A" i "B" amb detall (la gran majoria suposo), als que volent el tramvia per la Diagonal no els agradava ni la "A" ni la "B", als que simplement volien donar un càstic a l´Alcalde, als que no els importava res el tramvia, als que volien que guanyés l´Alcaldia l´oposició (molts com es va veure després).
4) Plantejat el referèndum (i perdut), es va fer un dany a la ciutat que esperem no sigui irreparable. Com a mínim, trigarem molts molts anys la connexió dels tramvies per culpa del senyor Alcalde i el seu referèndum. Ara, l´actual Alcalde tergiversa el resultat del referèndum per no fer res (bé, excepte una remodelació de rutes d´autobusos), primer per que no té ni un euro per fer res i menys obres.
Respecte de per on ha d´anar la connexió dels tramvies, crec que és suficient amb mirar un plànol per veure que NOMÉS pot anar raonablement per la Diagonal, per motius tals com:
1) És el camí més recte (i per tant el més ràpid, el que té menor temps de viatge, el que capta més viatgers de pas).
2) És el corredor pitjor servit pel transport públic. Hi ha alguna variant que solapa bona part del recorregut amb altres transports. Demano que es jutgi a qui decideixi construir un transport gastant els meus diners per servir un corredor que ja té servei. Prou de llençar els diners.
3) La Diagonal agrairà molt molt l´arribada del tramvia. És una avinguda que demana a crits una remodelació en profunditat. Conec molt poques avingudes principals a una ciutat que no tingui pràcticament botigues, ningú hi passeja, etc.... desastrós. Tramvia (compartint carril amb els autobusos si és possible) i un bon passeig per caminar... i quatre carrils màxim per cotxes. Ja és pesat això de que el tramvia treu carrils i que es col.lapsa la ciutat...... tantes vegades com es diu es demostra que és fals.
+10