http://www.elpuntavui.cat/noticia/artic ... sants.html
Els trajectes en bus es doblen arran del tall ferroviari a Sants alternativa
La companyia d'autobusos que fa el trajecte entre el Garraf i Barcelona és la més afectada, amb un increment de 2.000 clientes diaris
Barcelona Vilanova i la Geltrú Cambrils Sitges Salou Reus El Prat de Llobregat Entre 2.000 i 2.500 viatgers diaris de més han hagut de transportar durant el mes d'agost la companyia Monbus, concessionària del servei d'autobusos interurbans a la zona del Garraf, a causa de les obres per cobrir les vies de tren a l'estació de Sants que ha obligat a tallar-hi el servei ferroviari cap al sud, el nord i l'aeroport. Aquest increment de passatgers ha desbordat la companyia d'autobusos, segons reconeixia l'administrador de la firma, Francesc Monasterio, ja que “hem hagut de posar a la carretera tots els vehicles de què disposava l'empresa per fer les 50 expedicions diàries de més, sobretot en el trajecte Sitges-Barcelona”, explicava.
Aquest increment de vehicles, però, no es va produir fins a mitjan agost, després de les queixes dels usuaris pel servei. El pla ferroviari alternatiu dissenyat i programat per les administracions incrementava en 20 minuts els trajectes habituals, a més d'obligar els usuaris a fer transbordaments per accedir als punts de destinació. Per evitar-ho, els viatgers van optar per canviar el servei de tren per les línies d'autobusos interurbans, una pràctica bastant comuna a Sitges, explica Monasterio, on els ciutadans estan més habituats a agafar el servei de bus, contràriament al que succeeix a Vilanova i la Geltrú, més adeptes al tren. Aquest excés de demanda i les queixes dels usuaris, que en hores punta s'han arribat a quedar a terra a les parades de bus de Sitges, van obligar a mitjan agost a incrementar el servei amb vehicles que en altres períodes es queden a la reserva o s'hi fan tasques de manteniment.
A Tarragona també s'ha notat un cert augment de la demanda de busos arran del tall ferroviari a Sants, per als trajectes fins a Barcelona. La companyia Plana, que fa el viatge entre totes dues capitals parant també en la majoria de casos a la T1 de l'aeroport del Prat, va augmentar de dotze a setze les expedicions diàries per cada sentit a principi d'agost, coincidint amb les obres ferroviàries. El seu gerent, Albert Vallcorba, admet que el tall ha estat una oportunitat més per donar a conèixer el servei per carretera, i com que el reforç ha funcionat ja explica que el mantindran fins que s'acabi la seva particular temporada d'estiu, el 27 d'octubre.
Un mitjà competitiu
De fet, tant els temps de viatge i els preus, com les diverses parades que fan a Barcelona fan que el bus sigui un mitjà perfectament competitiu respecte al tren per comunicar ambdues ciutats. “També tenim serveis exprés, directes, per a la gent que hi va a treballar, però aquest mes no s'ha notat tant perquè molts fan vacances”, explica el gerent de Plana, que per contra a l'estiu sí que nota un augment important en les altres rutes que cobreix, entre el centre de la Costa Daurada (Cambrils, Salou, la Pineda i Port Aventura) i la capital catalana, que també disposen gairebé d'un servei cada hora. “En els dos darrers anys hem tingut un creixement espectacular, ja que hem augmentat un 30% acumulatiu els viatgers, i només al juliol en vam tenir uns 60.000 i unes 2.000 visites diàries a la web”, explica Vallcorba. En la mateixa línia, el bus fins a l'aeroport del Prat també “l'utilitza cada dia més gent, perquè et deixa allà mateix, i a més també tenim busos llançadora entre la T1 i la T2”.
Altres companyies han notat menys “l'efecte tall”. Xavier Flores, d'Hispano Igualadina (que fa els trajectes entre Reus i Barcelona), explica que “potser sí que hem tingut algun augment puntual de passatgers, però cap exageració, i no hem hagut de reforçar”. Igualment, José María Fill, d'autocars Hife (que fa els serveis de bus entre les Terres de l'Ebre, el nord de Castelló i Terol i Barcelona), explica que “potser es va notar una mica els primers dies, però molt poca cosa” perquè la majoria de pobles no tenen estació de trens.