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Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 11:48
by alf_
wefer wrote:Ara recordo per què mai veig la TV, no compro mai cap diari i la ràdio la poso només perquè em desperti mentre m'afaito.
"La información es la divisa de la democracia." Thomas Jefferson

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 11:50
by metring
Avui metro i FGC faran una aturada de 5 m. a les 12, en senyal de dol.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 11:56
by metring
http://www.lavanguardia.com/sucesos/201 ... manos.html

Accidente de tren en Santiago: Los expertos apuntan a una cadena de posibles errores técnicos y humanos


Los sistemas de seguridad más modernos habrían evitado que el tren fuera a 190 kilómetros por hora

Sucesos | 26/07/2013 - 00:00h | Última actualización: 26/07/2013 - 11:45h
Accidente de tren en Santiago: Los expertos apuntan a una cadena de posibles errores técnicos y humanos

Todas las respuestas que explican la muerte de al menos 80 personas están en la caja negra del Alvia 730-S que sufrió el trágico accidente en las inmediaciones de la estación de Santiago de Compostela. Hasta que se haga público su contenido, los diferentes expertos consultados se inclinan por una concatenación de errores técnicos y humanos.

La caja, que ya está en manos del juez, explicará a qué velocidad circulaba el tren en cada momento -el conductor dijo nada más producirse el accidente que iba a 190 km/h y así ha quedado registrado-, cuándo fue consciente el maquinista de que iba demasiado deprisa para lo cerca que estaba de la estación, cuándo accionó el freno y después el freno de emergencia, y cómo es posible que todo eso sucediera a pesar de las reiteradas medidas de seguridad de las que disponen las vías y que deberían haber informado al maquinista con antelación de que iba demasiado rápido.

Una de las pocas cosas sobre las que no ofrecerá respuestas esa caja negra es sobre la oportunidad y el riesgo de la curva donde se produjo el accidente. El gestor de las infraestructuras ferroviarias, Adif, informó de que el tramo en que se produjo el descarrilamiento se denomina una "zona de integración urbana". Esto es, una zona de transición entre la alta velocidad y una estación.

La proximidad de los andenes de Santiago, sólo a 4 kilómetros, es lo que justifica, según Adif, el trazado de una curva tan pronunciada en donde la limitación es de 80 km/h. Lo que viene a decir que el riesgo no está en la curva, sino en la velocidad con que se aborda el tramo, que entró en servicio en diciembre del 2011 y donde conviven las líneas de alta velocidad y las convencionales.

Para evitar que los trenes vayan más rápido de lo que deben existen los sistemas de seguridad que aseguran la intercomunicación entre los trenes y las vías. En España existen dos de estos sistemas: el European Rail Traffic Management System (ERTMS) y el Aviso de Señales y Frenado Automático (ASFA). El ERTMS es el más moderno y seguro. Está instalado en todas las vías de alta velocidad y también en los tramos de cercanías de los grandes núcleos urbanos. La versión más avanzada de este sistema no sólo advierte al tren de que circula más rápido de lo autorizado en cada tramo, sino que además lo frena automáticamente para que no supere la velocidad autorizada y se adecue a la señalización. Las fuentes consultadas coincidieron ayer en señalar que si el tramo donde tuvo lugar el descarrilamiento hubiese tenido este sistema de seguridad, el accidente no se habría producido.

Pero el del siniestro es un tramo semiurbano, donde Adif decidió no instalarlo y los expertos están de acuerdo en que, basándose en criterios técnicos, "no era prioritario". El sistema ASFA, con el que sí cuenta ese tramo de vía, debería haber sido suficiente para evitar el siniestro. ASFA está formado por una serie de balizas que se sitúan antes de las señales y al paso de las propias señales y que informan al maquinista cuando va a demasiada velocidad. La señal acústica y lumínica en el cuadro de mandos de la locomotora obliga al conductor a responder accionando un botón con el que se da por enterado de la información, pero la decisión última de qué hacer con el tren corresponde al propio conductor, según explicaron fuentes del sindicato de maquinistas (Semaf). Sólo si el conductor no acciona el mando correspondiente, el sistema ASFA para el tren. Es plenamente eficaz en casos como el desvanecimiento del maquinista, pero no previene un posible error humano. Por tanto, o bien las balizas no funcionaron o el conductor se dio por enterado pero no frenó.

Esa redundancia de medidas de seguridad es lo que lleva a Alicia Pena, directora de Ingeniería Civil de la Escuela Politécnica de la Universidad Europea de Madrid, a calificar este siniestro de :?:

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 12:50
by raulitinbcn
metring wrote:Avui metro i FGC faran una aturada de 5 m. a les 12, en senyal de dol.
I TRAM d'un minut, a la parada més propera.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 13:05
by Renfe445
El diari wrote:El sistema ASFA, con el que sí cuenta ese tramo de vía, debería haber sido suficiente para evitar el siniestro. ASFA está formado por una serie de balizas que se sitúan antes de las señales y al paso de las propias señales y que informan al maquinista cuando va a demasiada velocidad. La señal acústica y lumínica en el cuadro de mandos de la locomotora obliga al conductor a responder accionando un botón con el que se da por enterado de la información, pero la decisión última de qué hacer con el tren corresponde al propio conductor, según explicaron fuentes del sindicato de maquinistas (Semaf). Sólo si el conductor no acciona el mando correspondiente, el sistema ASFA para el tren. Es plenamente eficaz en casos como el desvanecimiento del maquinista, pero no previene un posible error humano. Por tanto, o bien las balizas no funcionaron o el conductor se dio por enterado pero no frenó.
Segons el que jo entenc, un vídeo explicatiu, que ASFA només anucia les senyals lluminoses, o sigui, els semàfors. ASFA no té res a veure amb la velocitat.

Ara, ERTMS (adreçant-nos al subsistema ETCS), és el què ens hem de centrar.

Bé, tinc un contacte a Youtube (Grupo INTV) que ha informat aquesta notícia:
Grupo INTV wrote: Esborrat per administració
Aquesta seria la causa més problable de l'accident.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 13:17
by albert28
Sembla ja estàn circulant ALVIA Madrid-Coruña https://twitter.com/pablogamma/status/3 ... 5963490305 per el tram accidentat per l'altra via. Els maquinistes que hi passin al costat del tren accidentat se'ls hi possarà un mal cos per dintre

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 13:51
by wefer
La Vanguardia wrote:Para evitar que los trenes vayan más rápido de lo que deben existen los sistemas de seguridad que aseguran la intercomunicación entre los trenes y las vías. En España existen dos de estos sistemas: el European Rail Traffic Management System (ERTMS) y el Aviso de Señales y Frenado Automático (ASFA).
N'hi ha uns quants més perquè a Espanya hi ha moltes altres empreses ferroviàries a part de Renfe/ADIF.
On hi ha aquests dos sistemes és a la xarxa d'ADIF. Però és que a més ni això, ja que la xarxa d'ADIF també disposa del sistema LZB a la línia d'Alta Velocitat Madrid-Sevilla.
La Vanguardia wrote:ASFA está formado por una serie de balizas que se sitúan antes de las señales y al paso de las propias señales y que informan al maquinista cuando va a demasiada velocidad.
No exactament. L'ASFA només mira que la velocitat sigui l'adequada en cas que hi hagi un senyal que indiqui parada, però si la via està lliure no actua. En el cas de l'accident de Galícia sembla ser que el tren tenia via lliure i, per tant, no deurien actuar.
La Vanguardia wrote:Por tanto, o bien las balizas no funcionaron o el conductor se dio por enterado pero no frenó.
Un bon exemple de com unes premisses equivocades acaben donant una conclusió errònia.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 13:54
by wefer
Grupo INTV wrote: Esborrat per administració
Si us plau, deixem de donar cobertura als mitjans sensacionalistes que només busquen vendre a costa de les desgràcies alienes.
El conductor va fer una broma com qualsevol altra. En el tram on va fer la foto estava autoritzat a viatjar a aquesta velocitat i no va cometre cap il·legalitat ni imprudència.
La notícia és manipuladora a més no poder.

Per favor, quin fàstic de premsa que tenim, de veritat. És per vomitar. La gentussa que escriu aquestes coses hauria d'anar a la presó.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 13:56
by Renfe445
wefer wrote:
Grupo INTV wrote: Esborrat per administració
Si us plau, deixem de donar cobertura als mitjans sensacionalistes que només busquen vendre a costa de les desgràcies alienes.
El conductor va fer una broma com qualsevol altra. En el tram on va fer la foto estava autoritzat a viatjar a aquesta velocitat i no va cometre cap il·legalitat ni imprudència.

Per favor, quin fàstic de premsa que tenim, de veritat. És per vomitar.
I si és a un tram en el què el límit és inferior? Pot passar de tot, jo crec que podria ser on he dit, en un tram amb velocitat inferior.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 13:59
by wefer
Renfe445 wrote:I si és a un tram en el què el límit és inferior? Pot passar de tot, jo crec que podria ser on he dit, en un tram amb velocitat inferior.
I si anava en un coet espacial?
I si en realitat un extraterrestre va abduir-lo i el va fer publicar aquesta entrada al Facebook?
Vinga, fem especulacions sense cap prova, a veure qui la diu més grossa. Pot ser divertit!!!

Proves, si us plau, proves abans de dir barbaritats.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 14:06
by Renfe445
wefer wrote:
Renfe445 wrote:I si és a un tram en el què el límit és inferior? Pot passar de tot, jo crec que podria ser on he dit, en un tram amb velocitat inferior.
I si anava en un coet espacial?
I si en realitat un extraterrestre va abduir-lo i el va fer publicar aquesta entrada al Facebook?
Vinga, fem especulacions sense cap prova, a veure qui la diu més grossa. Pot ser divertit!!!

Proves, si us plau, proves abans de dir barbaritats.
No, no, no, això no. Qualsevol cosa pot passar. Hi pot haver qualsevol prova, sigui quina sigui. Em dóna igual si és una barbaritat, o no. Mirem-ho de forma tranquil·la.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 14:07
by gatvell
Per respecte al conductor del tren sinistrat, podríem esborrar tot al que es refereix al contigut de Facebook? I si més no dels missatges reenviats que ho adjunten?

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 14:09
by metring
Per mi d'acord, procedeixo.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 14:10
by Renfe445
gatvell wrote:Per respecte al conductor del tren sinistrat, podríem esborrar tot al que es refereix al contigut de Facebook? I si més no dels missatges reenviats que ho adjunten?
Hi estic d'acord. És una prova estúpida, però jo admeto tot tipus de proves.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 15:38
by oriolp13
Renfe445 wrote:
gatvell wrote:Per respecte al conductor del tren sinistrat, podríem esborrar tot al que es refereix al contigut de Facebook? I si més no dels missatges reenviats que ho adjunten?
Hi estic d'acord. És una prova estúpida, però jo admeto tot tipus de proves.
No és cap prova, ja que per començar té més d'un any. I si és estúpida, no cal que la penjis aquí. Se suposa que la majoria dels que estem aquí som una mica més entesos que la resta de gent, així que no admetem qualsevol tipus de proves (i més si són tant idiotes com aquesta).

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 16:50
by epuig29
Exacte, aquí, en teoria som més coneixedors del tema, i si em permeteu, molt més sensats que la majoria de gent que comenta pel Facebook, i inclús més que molts periodistes. Així que esborrem lo del Facebook, que no aporta res més que crítiques i comentaris sense cap ni peus.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 17:08
by Fran-Ikarus
Noti's com la informació de BBC Mundo, tot i utilitzar alguna de les mateixes fonts, utilitza un titular neutre i que defuig el sensacionalisme:

http://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/201 ... s_ch.shtml

http://www.bbc.co.uk/mundo/ultimas_noti ... o_vp.shtml

El Mundo utilitza una cita no sé si massa afortunada ("No era de los que corriera" pot fer pensar "que los hay que corren, entonces"):

http://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/2 ... 47649.html

i potser el mateix es pot dir (una mica contraprodüent) del titular que ha triat Noticias Yahoo:

http://es.noticias.yahoo.com/compa%C3%B ... 44907.html

Allò realment nou a les notícies és que es parla de l'estat físic del maquinista, que fins ara, durant les últimes 24 hores, penso que havia estat tractat en bona mesura com a una mena de "ninot parlant" exposat a la ira pública:

También apunta que el conductor, que a consecuencia del accidente sufrió golpes en la cabeza, se rompió varias costillas y tiene una fisura que le afecta el pulmón, está "medio sedado", y aunque sabe que hubo víctimas mortales desconoce "el alcance exacto" de la tragedia.

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 20:44
by Adolescent barceloní
Adolescents.cat també fa un minut de silenci "virtual".
http://adolescents.naciodigital.cat/not ... compostela
(tot i que alguns comentaris a la notícia no són massa adients)

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 20:46
by metring
http://www.lavanguardia.com/sucesos/201 ... licia.html

El maquinista se niega a declarar ante la Policía

Re: Accident mortal de tren a Galícia

Posted: Friday 26/07/2013 21:12
by raulitinbcn
Acaba de passar el primer tren s750 per la via a Santiago, encara hi ha una sola via. Ho han per Tele 5.