Atenció, atenció, que demà fan l'últim passeig els 1000!!!!!!!!
Completada la renovació del material mòbil de la línia 5 del metro
De TMB:
● Les dues últimes unitats de la veterana sèrie 1000 faran demà els últims viatges amb passatgers entre Horta i Cornellà Centre
● Els moderns trens de la sèrie 5000 han suposat una millora substancial en el confort i en la freqüència de pas a la línia blava
Aquest mes de març s’ha completat la renovació del material mòbil de la línia 5 del metro de Barcelona, que a partir d’ara estarà equipada exclusivament amb els moderns trens de la sèrie 5000. En conseqüència, demà al migdia circularan per última vegada els trens antics que hi quedaven, de la històrica sèrie 1000, després de més de 30 anys de servei en aquesta línia.
La línia 5 és la primera que aconsegueix substituir totalment el seu material mòbil antic en el marc d’un pla d’adquisició de trens a través de l’Autoritat del Transport Metropolità. El pla es pot considerar excepcional per la seva magnitud, ja que està suposant la incorporació de 99 trens a diferents línies de la xarxa de metro de Barcelona fins al 2008.
L’any 2005 va marcar l’inici d’aquesta renovació, amb l’arribada del primer tren de la sèrie 5000. Dos anys després s’ha completat el procés pel que fa a la línia 5, amb l’entrega per part de l’empresa constructora CAF d’un total de 33 unitats d’aquesta sèrie. La resta de la comanda, de 39 unitats en total, reforça altres línies.
Les característiques principals dels trens de la sèrie 5000 són les següents:
Més amplis, confortables i silenciosos
Més pràctics, perquè són del tipus cuc (tots els cotxes estan intercomunicats).
Equipats amb motors més potents i sistemes informàtics avançats
Més segurs: preparats per a la futura conducció automàtica i dotats de sistema de videovigilància interior
Dotats d’espais reservats per a cadires de rodes i bicicletes.
La incorporació d’aquests trens suposa no sols una renovació sinó també un increment net del parc mòbil de l’L5, que passa de 26 a 33 trens. Aquest nombre més gran de trens permet incrementar les freqüències de servei. En hora punta, des de l’any passat s’ha baixat l’interval de pas per sota de 3 minuts, i en els mesos vinents continuarà baixant fins a la ratlla dels 2’30”.
En paral·lel amb l’entrada dels trens nous, s’han anat retirant els vells trens 1000. Fins ara s’han donat de baixa i desballestat 23 trens d’aquest tipus. Els dos que queden, amb els números de sèrie 1065-1068 i 1093-1096, faran demà els últims viatges abans de ser retirats del servei, però se’n conservarà i restaurarà un conjunt de dos cotxes motors i un remolc, com a element representatiu d’una llarga etapa de més de 30 anys del metro de Barcelona.
Els trens que van portar el metro a l’Hospitalet i Cornellà de Llobregat
Els trens de la sèrie 1000 van donar resposta a les necessitats del metro de Barcelona, que a finals dels anys 60 i principis dels 70 experimentava un fort creixement. Aquests trens, amb la seva característica decoració exterior de dos tons de blau i els seients lineals de color vermell fosc, són els que van servir per a les extensions de la línia 5 a Pubilla Cases (1973), Sant Ildefons (1976) i Cornellà (1983), així com per a la posada en marxa de la línia 4 entre Joanic i Jaume I (1973).
Si bé els deu primers cotxes 1000 van arribar muntats des d’Alemanya, la resta dels que integrarien la sèrie van ser construïts per La Maquinista Terrestre i Marítima i Macosa, amb el suport tecnològic de MAN i Brown Boveri. Els cent primers cotxes formen la sèrie original i van ser destinats íntegrament a la línia 5, on el primer tren, format pels cotxes motors 1001 i 1002, va fer el viatge inaugural l’abril del 1970. La resta van anar arribant fins al 1976.
Més tard es va ampliar la comanda amb 54 cotxes motors més (números 1101 a 1208) i 52 remolcs (1301 a 1325 i 1401 a 1427). D’aquesta manera els trens van acabar formant-se amb dues composicions de dos cotxes motors cadascuna i un remolc al centre. Tots van anar entrant en servei en anys posteriors, a la línia 5 i també a la línia 4 (on ara comencen a ser substituïts per trens 2100).
Com és habitual en el material ferroviari, que està concebut perquè doni servei al llarg de diverses dècades, els trens 1000 van ser sotmesos a successives actualitzacions. Les més destacables són aquestes:
1982: Modificació de la suspensió primària
1986: Instal·lació dels equips d’aire condicionat a les primeres unitats
1988: Remodelació integral, que va suposar un nou interiorisme de color gris, canvi de seients, substitució de finestres, així com un nou esquema de pintura de la carrosseria amb només dues franges, una d’inferior de color blau fosc i la superior de color blanc.
1996: Introducció dels equips ATP (sistema de seguretat ferroviària) i instal·lació de megafonia interior.
1998: Introducció dels equips ATO (conducció semiautomàtica)
Barcelona, 19 de març de 2007