El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha enllestit aquests dies la perforació del túnel del Roc del Dui del Cremallera de Núria d’FGC. Aquesta obra millorarà la seguretat i facilitarà la circulació dels trens en aquest tram de muntanya. A partir d’ara, es finalitzarà un pont de connexió amb la línia actual i s’abordaran els treballs interiors de l’estructura, que inclouen les obres de drenatge, el muntatge de les vies, l’electrificació i les instal·lacions. Es preveu que a finals d’aquest any es posi en servei aquest túnel, que comportarà una inversió global de prop de 23,5 MEUR.
Millora de la seguretat
La línia d’FGC entre Ribes de Freser, Queralbs i la Vall de Núria discorre per un paratge d’alta muntanya que, com a tal, presenta un risc natural d’esllavissades i allaus. Per tal de millorar la seguretat en aquesta línia, durant els darreres 15 anys, FGC, conjuntament amb l’Institut Cartogràfic de Catalunya i el Servei Geològic de Catalunya, ha impulsat un seguit d’estudis i projectes per determinar en cada cas, quin tipus d’actuació era la més adequada per minimitzar el risc d’esllavissades i allaus.
En aquest context, el DPTOP va iniciar l’agost del 2006 les obres de construcció del túnel del Roc del Dui del Cremallera de Núria d’FGC, per tal de millorar el traçat de la línia en aquest tram i evitar el pas dels trens per una zona de muntanya particularment abrupta. Amb el túnel que estarà operatiu a finals d’aquest any es millora la seguretat en aquest punt, garantint, alhora, la preservació d’aquest espai, d’especial interès paisatgístic i natural.
Finalització del túnel
En aquest sentit, aquests dies s’han enllestit els treballs de perforació del nou túnel del Roc del Dui, d’1,3 quilòmetres de longitud. Així, un cop finalitzada l’excavació del túnel, les obres se centraran en el condicionament del sòl i en completar les boques nord i sud. Durant les properes setmanes és previst finalitzar el pont, per sobre del torrent de Fontalba, de 20 metres de longitud per enllaçar la boca nord del nou túnel amb el traçat ja existent de la línia.
D’aquesta manera, el cremallera discorrerà en direcció nord pel seu recorregut habitual fins arribar al costat sud de l’actual túnel del Navarro. En aquest punt, el traçat connectarà amb el túnel del Roc del Dui i, un cop superats els seus 1,3 quilòmetres, el cremallera enllaçarà de nou amb el seu traçat habitual, mitjançant el nou pont que connecta amb el túnel ja existent de Fontalba.
El túnel seguint les normes internacionals de seguretat disposa de 5 galeries d’evacuació i té quatre trams diferenciats:
Primer tram: correspon al fals túnel de via única situat a la boca sud, de 5 metres de longitud, 5,4 metres d’amplada i 5,6 metres d’altura.
Segon tram: es tracta d’un tram de via única de 940 metres de longitud, amb les mateixes característiques d’amplada i altura del tram anterior.
Tercer tram:comprèn el tram de via doble, per tal de facilitar la circulació en tots dos sentits de la marxa dels combois amb l’objecte de permetre creuaments simultanis i doblar la freqüència de trajectes i, per tant, la capacitat de transport. Té una longitud de 390 metres, una amplada de 9,3 metres i una altura de 6,2 metres.
Quart tram: es tracta d’un fals túnel de via doble, situat a la boca nord, de 2 metres de longitud, i les mateixes característiques que l’anterior tram quant a amplada i altura.
Pel que fa al mètode constructiu, el túnel de Roc del Dui s’ha perforat mitjançant excavació mecànica amb la utilització d’explosius, tenint en compte les característiques geològiques del terreny. S’ha realitzat durant tota la construcció un control de les vibracions produïdes per les voladures a fi i efecte d’evitar esllavissades i allaus.
Col·locació de vies i instal·lacions
Un cop completades les obres d’infraestructura per a la construcció del túnel, que es preveu que s’enllesteixin a finals de febrer, els treballs se centraran en la col·locació d’1,9 quilòmetres de vies i de la catenària que permetrà la circulació dels trens. Es preveu adjudicar les obres durant aquest mes de febrer, per tal que comencin la propera primavera. Aquesta actuació, que comptarà amb un pressupost de 6,3 MEUR, tindrà un termini d’execució de 7 mesos.
L’actuació comprèn també la instal·lació dels sistemes de comunicacions, de control, de seguretat i de senyalització necessaris a l’interior del túnel. E ls treballs de col·locació de la senyalització interior es licitaran properament amb un pressupost de 3,1 MEUR.
Així, la construcció del nou túnel del Roc d’en Dui suposarà una inversió global de prop de 23,5 MEUR. Es preveu que aquest túnel es posi en servei a finals d’aquest any.
Cremallera de Núria
La situació geogràfica ha determinat la història de Núria, atès que només s’hi pot accedir amb el cremallera o caminant. El naixement del projecte del cremallera es remunta al primer terç del segle XX. L’any 1928 es van iniciar les obres de la línia de ferrocarril, que s’inauguraria el 1931 i esdevindria el segon tren cremallera de tot l’Estat, juntament amb el de Montserrat.
El 2006 gairebé 281.000 visitants van fer ús del cremallera i van poder gaudir tant de les pistes d’esquí, com de les activitats en plena natura. Les diferents actuacions de renovació que s’han realitzat a la línia del cremallera durant els darrers anys, han contribuït a situar l’estació de muntanya de Vall de Núria com un dels indrets més singulars i excepcionals del Pirineu català.
http://www10.gencat.net/ptop/AppJava/ca ... RocDui.jsp