Page 8 of 14

Modes maniàtiques

Posted: Sunday 08/11/2009 16:56
by Guigui
Vilarrubla wrote:Teoricament molts estudis de la Generalitat plantejen un tren-tram des de Puigcerdà fins a la Seu d'Urgell
Quina mania amb el tren-tram! Si per allí no hi ha absolutament cap població que ho justifiqui!

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Sunday 08/11/2009 17:07
by Vilarrubla
Jordi Freixas wrote:Però a veure... si estem parlant d'un país petit amb un greu problema de mobilitat, no crec que la construcció d'una línia ferroviaria resultés geològicament parlant, més costós que quan fan carreteres. Un altre tema potser, és que en segons quins indrets, els convindria que la línia ferroviaria fós de tren cremallera (del poquíssim que conec d'Andorra, se m'acudeix entre Encamp i Canillo, per exemple).
Quant es va fer la carretera es va fer als camins que ja existien i més o menys hi havia prou espai com per encabir-la, en alguns casos s'han fet talussos i en d'altres s'han fet viaductes sobre el riu, sobretot quan es van fer les carreteres de 3 i 4 carrils. El problema és que només hi ha un corredor per encabir la carretera i el ferrocarril i que en els petits eixamplaments hi ha poblacions. Això vol dir que el ferrocarril en un bon nombre de trams s'hauria de fer en túnel o soterrat.

I realment no se si refer els talussos ja existents suposaria una reducció important al soterrament.

En cas d'una línia internacional:
*el tram la Seu d'Urgell - la Farga de Moles és el més fàcil a fer, el congost no és tant estret i la carretera ocupa una banda del riu i excepte en alguns trams en l'altre en general hi ha camps on poder construir el ferrocarril.
*el tram entre la depuradora i Sant Julià de Lòria és senzill, tbé hi ha camps a l'altra vora del riu i el ferrocarril no ha de donar cap mena de servei per tant hi ha espai i geològicament tbé és senzill com en l'anterior.

En cas d'una línia local:
*Sant Julià de Lòria: si és un ferrocarril local evidentment hauria de donar servei a aquesta parròquia i no crec que pugui passar per un altre lloc que soterrada sota la carretera general, si no haguessin fet una urbanització que van fer podria passar per l'altra vora de riu i fer una estació i comunicar-la amb St- Julià mitjançant un pont. Això ara mateix no és podria fer ja que hi ha una urbanització i els terrrenys on s'hi podria fer l'estació tbé hi va la nova variant via un túnel.
Com a estació terminal hi hauria un lloc al nord, però quedaria molt allunyat del centre i del sud del poble.
*St. Julià - la Margineda: quasi tot via túnel, hi ha varis nuclis de població dispersats, construccions varies, i no hi ha més espai al corredor.
*Margineda - Sta Coloma: senzill, hi ha camps disponibles i podria passar per fora la població.
*Andorra la Vella: la entrada a la ciutat és pot fer per l'esquerra però una estació allà seria molt llunyana al centre, per tant la opció per a un bon rendiment de la línia seria fer-la passar pel centre soterrada o per el carrer del Govern, el traçat via avinguda Meritxell no se pas si seria senzill.
*Escaldes-Engordany: más de lo mismo.

Després hi ha les parròquies altes i es podria fer una V, una cap a la vall d'Orient i una altra cap a la vall del Nord. Si el desnivell és important, cosa que en algun tram pot ser així, hi ha dues opcions... fer només arribar el ferrocarril a poblacions com Encamp i per l'altra banda a la Massana i Ordino.

Re: Modes maniàtiques

Posted: Sunday 08/11/2009 17:13
by Vilarrubla
Guigui wrote:
Vilarrubla wrote:Teoricament molts estudis de la Generalitat plantejen un tren-tram des de Puigcerdà fins a la Seu d'Urgell
Quina mania amb el tren-tram! Si per allí no hi ha absolutament cap població que ho justifiqui!
Doncs no, la població més gran entre Puigcerdà i la Seu d'Urgell té 2.100 habitants i és Bellver de Cerdanya. La Seu té 13.000 i Puigcerdà 9.000, no crec que 24.000 persones justifiquin un tren-tram. Això si, una línia de ferrocarril Barcelona-Andorra permetria sumar tots els habitants de les poblacions per les que passi més els habitants de la AMB que tinguin estacions properes, i si és una Barcelona-Andorra-França, si podria sumar les poblacions, mercaderies i + turistes.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Tuesday 10/11/2009 14:11
by Vilarrubla
tinc el logo ideat i tot per a un servei "comarcal" de FGC XD

Image

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Wednesday 11/11/2009 2:33
by Jordi Freixas
Ha quedat guapo, però si em permets el consell, jo li treuria el pal de la A. Ja s'entén quina lletra és.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Wednesday 11/11/2009 15:52
by Vilarrubla
Ei, ho he provat i m'agrada molt més:

Image

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Wednesday 11/11/2009 16:54
by Jordi Freixas
Que no hi haurien parades entre Puigcerdà i La Seu d'Urgell?

I després... el ramal entre Encamp i Meritxell? Com és que està en línia discontínua? Té a veure amb el que vaig dir de fer un tren cremallera? Per posar una parada al Santuari de Meritxell... pot resultar impressionant-ment complicat, si és que es vol fer passar la línia per allà.

Triangle ceretà

Posted: Wednesday 11/11/2009 17:07
by Guigui
Jordi Freixas wrote:Que no hi haurien parades entre Puigcerdà i La Seu d'Urgell?
I és clar que sí. Però es deu tractar d'una representació esquemàtica. Els candidats serien el Pont de Bar, Martinet i Bellver.

En canvi, el que a hores d'ara em planteja més interrogants és com orientar l'enllaç amb el Transpirinenc ceretà: directe a Puigcerdà amb inversió de marxa cap a Barcelona, enllaç a La Molina per permetre connexions directes La Seu-Barcelona o com farien a Suïssa: una cosa per a tot, és a dir, triangle ceretà.

Evidentment, la millor resposta és l'última, però tampoc estaria de més saber què hi diu la Generalitat, si és que les seves idees vagues tenen un nivell de concretització tan elevat, i quins motius hi addueix.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Wednesday 11/11/2009 17:19
by Vilarrubla
Jordi Freixas wrote:Que no hi haurien parades entre Puigcerdà i La Seu d'Urgell?

I després... el ramal entre Encamp i Meritxell? Com és que està en línia discontínua? Té a veure amb el que vaig dir de fer un tren cremallera? Per posar una parada al Santuari de Meritxell... pot resultar impressionant-ment complicat, si és que es vol fer passar la línia per allà.
Sobre la línia discontínua es perquè no estic del tot segur sobre aquesta connexió ja que Canillo es una població molt petita. I la parada a Meritxell la faria al costat de la Carretera General 2, no dins del poble clar, i crec que hauria de ser facultativa o per a dies especials, caps de setmana o el dia de la patrona, etc.

Sobre les parades entre Puigcerdà i la Seu d'Urgell no les he posat per oblit perquè era més que res un esquema amb les estacions una mica variables i m'he basat més amb la línia vermella per a serveis més comarcals i la negra més per a serveis a mitja distància, però com diu en Guigui els candidats serien el Pont de Bar i sobretot Martinet i Bellver de Cerdanya.

La connexió amb el Pas de la Casa tbé l'he fet en negre perquè no crec que necessitès el mateix nombre de serveis que la zona central d'Andorra i amb la Seu i potser amb uns bons horaris al matí, tarda i migdia faria.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Thursday 12/11/2009 1:09
by Jordi Freixas
Vilarrubla wrote:Sobre la línia discontínua es perquè no estic del tot segur sobre aquesta connexió ja que Canillo es una població molt petita. I la parada a Meritxell la faria al costat de la Carretera General 2, no dins del poble clar, i crec que hauria de ser facultativa o per a dies especials, caps de setmana o el dia de la patrona, etc.
A veure, insisteixo en que desconec la geografia de la resta d'indrets d'Andorra, però en el cas Encamp - Canillo, potser s'hi podria construir una línia d'ample mètric amb cremallera, si s'escau amb un material que resulti el més econòmic possible.
Vilarrubla wrote:La connexió amb el Pas de la Casa tbé l'he fet en negre perquè no crec que necessitès el mateix nombre de serveis que la zona central d'Andorra i amb la Seu i potser amb uns bons horaris al matí, tarda i migdia faria.
El tram del Pas de la Casa, de la mateixa manera que passa amb el de La Seu d'Urgell, s'ha de tenir en compte no només per a trànsit de Rodalies i Regional, sinó també per a trens de Llarga Distància. En aquest sentit, El Pas de la Casa hauria de disposar d'una estació que fós alguna cosa més consistent que un simple baixador, ja que possiblement durant l'hivern esdevingui punt de destinació de molts esquiadors que utilitzin trens especials, com en ocasions s'ha fet, fins i tot amb trens d'Alta Velocitat (no recordo a on vaig llegir que durant l'hivern hi ha un Eurostar que surt de Londres i s'en va cap als Alps).

Per últim... i les poblacions que hi han més amunt de Canillo? Potser fer acabar el tram Encamp - Canillo no resultaria rendible però a l'afegir algunes poblacions més, podria començar a ser una altra cosa. Soldeu El Tarter no està més amunt?

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Thursday 12/11/2009 22:30
by Vilarrubla
Per demografia portar el tren a tota la parròquia de Canillo no seria gaire viable ja que tota la parròquia no arriba als 5.000 habitants, les poblacions més grans són Canillo.

Entre el Pas de la Casa i Canillo hi ha en un mateix sector els nuclis de Ransol, el Tarter, Incles i Soldeu: sumats fan uns 2.000 habitants, un pel més que Canillo, però dispers per tant una sola estació no se si serviria.

Això si fer passar el tren entre Canillo i el Pas de la Casa via la carretera general 2 donaria servei a diferents estacions d'esquí (o la mateixa, Grand Valira, però diferents sectors), el problema és el mateix que l'anterior, una sola estació potser no donaria servei a aquests nuclis i a les estacions d'esquí per tant no se si seria viable fer varies estacions, a més està el fet de la geografia, aquest és dels sectors més complicats i no se si seria viable mentre que un túnel entre el Pas de la Casa i Encamp que salves les muntanyes i que fes el descens més lentament potser seria millor, no ho se.


Al Pas de la Casa he posat un "baixador" (per mi seria una estació normal) on els serveis serien principalment de regionals però amb reforços a certes hores o serveis especials durant l'hivern per això no l'he fet en línia vermella pq potser seria de diferents caracterísitques que la resta que serien serveis comarcals més duraders i no tant amotllables a esdeveniments en concret o époques de l'any...

en general estic força d'acord amb el que has anat dient.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Friday 13/11/2009 1:31
by Jordi Freixas
Vilarrubla wrote:Per demografia portar el tren a tota la parròquia de Canillo no seria gaire viable ja que tota la parròquia no arriba als 5.000 habitants, les poblacions més grans són Canillo.
Però hauria de ser per vertebrar el país. Un altre tema ja serien els tipus de tren a utilitzar.
Vilarrubla wrote:Entre el Pas de la Casa i Canillo hi ha en un mateix sector els nuclis de Ransol, el Tarter, Incles i Soldeu: sumats fan uns 2.000 habitants, un pel més que Canillo, però dispers per tant una sola estació no se si serviria.
Una sola estació potser no, però diversos baixadors amb parada facultativa ja seria un altre tema.
Vilarrubla wrote:Això si fer passar el tren entre Canillo i el Pas de la Casa via la carretera general 2 donaria servei a diferents estacions d'esquí (o la mateixa, Grand Valira, però diferents sectors), el problema és el mateix que l'anterior, una sola estació potser no donaria servei a aquests nuclis i a les estacions d'esquí per tant no se si seria viable fer varies estacions, a més està el fet de la geografia, aquest és dels sectors més complicats i no se si seria viable mentre que un túnel entre el Pas de la Casa i Encamp que salves les muntanyes i que fes el descens més lentament potser seria millor, no ho se.
Sempre es podria fer una variant entre aquests dos punts, per a trens directes, mentre que per els pobles que hi hagi entre els dos punts es podria deixar per a trens de Rodalies. Però tampoc em conec la zona i el que pugui dir aquí seria fer volar coloms. També hi ha el tema de l'impacte ambiental... no ho sé...

Autobús complementari

Posted: Friday 13/11/2009 10:21
by Guigui
Jordi Freixas wrote:
Vilarrubla wrote:Per demografia portar el tren a tota la parròquia de Canillo no seria gaire viable ja que tota la parròquia no arriba als 5.000 habitants, les poblacions més grans són Canillo.
Però hauria de ser per vertebrar el país. Un altre tema ja serien els tipus de tren a utilitzar.
Uns autobusos coordinats amb l'horari del tren també farien el seu fet.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Friday 13/11/2009 14:05
by Jordi Freixas
Solen haver-hi embussos per aquella zona?

De totes maneres, a l'hivern pot ser una mica caòtic amb el tema de la neu pel que fa a comunicar els pobles només per carretera.

Situació semblant

Posted: Friday 13/11/2009 15:07
by Guigui
Jordi Freixas wrote:De totes maneres, a l'hivern pot ser una mica caòtic amb el tema de la neu pel que fa a comunicar els pobles només per carretera.
Als Alps bé ho aconsegueixen. I no hi neva pas menys.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Friday 13/11/2009 19:30
by Vilarrubla
No es gens caotic... la neu en els països en que és habitual que nevi no afecta la vida diària de la gent i pensa que les màquines estan preparadíssimes quan s'esperen les nevades i en no res ja estan al carrer.

Jo crec que més que vertebrar el país, el que necessita Andorra és un transport per treure un gruix important de vehicles del carrer, un cop fet això si arriba al 60%, al 80% o al 100% de la població ja és el de menys, o pot suplir un TP rodat.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Monday 16/11/2009 11:17
by Platanito
Quan es va projectar l'ara oblidat metro d'Andorra, es va dir que no podria pujar fins a Canillo pel fort desnivell que hi ha des d'Encamp i que presumptament faria inviable el trajecte per adherència. El trajecte fa pendent però ignoro si tanta com per això. Ara bé, a l'hivern, amb els rails gelats...

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Monday 16/11/2009 15:33
by Vilarrubla
No tindràs per casualitat cap document al respecte, no?

Sobre la pendent... Encamp està a 1.238 i Canillo 1526 en 5 km (via carretera)

La Seu d'Urgell 690 i Puigcerdà 1.202 (l'estació està per sota d'aquesta altura pel desnivell) en 48,2 km

El primer és un ascens brusc mentre que el segon es una baixada d'un bon nombre de metres però suau. L'únic que en el primer cas no se si lo suficientment brusc per ser inviable... o desconec... abans heu parlat del metro més inclinat o que té més pendent... no sabreu quina és?


Igualment com s'ha dit si es vulgués fer arribar el tren a Canillo i altres i no fos possible d'aquesta forma hi ha dues alternatives... degut a la baixa població no fer-ho i posar un bon TP en autobús o per promociar el tema de les estacions esquí i fer packs posar un cremallera que et deixin a les poblacions i a peu de pista.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Monday 16/11/2009 17:52
by Jordi Freixas
Platanito wrote:Quan es va projectar l'ara oblidat metro d'Andorra, es va dir que no podria pujar fins a Canillo pel fort desnivell que hi ha des d'Encamp i que presumptament faria inviable el trajecte per adherència. El trajecte fa pendent però ignoro si tanta com per això. Ara bé, a l'hivern, amb els rails gelats...
Sí que fa pendent, però per això existeixen els trens cremallera.

Re: Connexió ferroviària amb Andorra

Posted: Tuesday 17/11/2009 9:30
by Platanito
Jordi Freixas wrote:
Platanito wrote:Quan es va projectar l'ara oblidat metro d'Andorra, es va dir que no podria pujar fins a Canillo pel fort desnivell que hi ha des d'Encamp i que presumptament faria inviable el trajecte per adherència. El trajecte fa pendent però ignoro si tanta com per això. Ara bé, a l'hivern, amb els rails gelats...
Sí que fa pendent, però per això existeixen els trens cremallera.
Evidentment. Però o fiques un cremallera que pugi en fricció des de La Seu fins a Encamp, o fas un túnel a partir d'Encamp amb pous d'accès a les estacions, si el que vols és un ferrocarril convencional, com seria necessari si vols aprofitar la línia per fer arribar mercaderies al principat des de França.

També hi ha funiculars, posats a fer invents.